Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-02-2002, 13:19
Krastain
Avatar van Krastain
Krastain is offline
Hoera!
Na mijn laatste project (negeren), heb ik nu een nieuwe.
Het moet mogenlijk zijn om de relatieviteit van tijd te beinvloeden. Ik bedoel, de tijd snel laten gaan als je je verveeld, en de tijd langzamer laten gaan als je het leuk hebt.

Kan het al een beetje
__________________
Not wanting to share, not willing to give. Deserving to die, too selfish to live.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-02-2002, 13:25
^AmArU^
^AmArU^ is offline
goh...en hoe doe jij dat dan? Je trekt je heeel erg snel af en dan lijkt de tijd al snel voorbij te gaan?
Met citaat reageren
Oud 25-02-2002, 13:26
Krastain
Avatar van Krastain
Krastain is offline
Citaat:
^AmArU^ schreef:
goh...en hoe doe jij dat dan? Je trekt je heeel erg snel af en dan lijkt de tijd al snel voorbij te gaan?
giegel
ojee. een wannabe lolbroek.
__________________
Not wanting to share, not willing to give. Deserving to die, too selfish to live.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2002, 14:23
Alias
Alias is offline
Dat lijkt mij alleen mogelijk als je dingen die je leuk vindt, gaat verwisslen met dingen die je niet leuk vindt. Maarja..., dan houd je jezelf voor de gek.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2002, 19:38
Uhmpra
Uhmpra is offline
best intressant, maar zeg dan ff wat je doet, hier hebben we weinig aan namelijk
__________________
Let maar niet op mij, ik wacht en vul slechts mijn tijd... || bleh
Met citaat reageren
Oud 25-02-2002, 19:43
soulless
soulless is offline
Ik ben nog bezig met paalzitten, sorry..
__________________
Ik en de keizer hebben een dochter en een kleinzoon! Heh...
Met citaat reageren
Oud 01-03-2002, 12:04
Mugshot
Mugshot is offline
Jezelf voor de gek houden is de enige methode die ik ken.
Je beinvloedt zo je geheugen zodat het er naderhand op lijkt alsof de tijd heel snel vorrbij is gegaan.
__________________
Mathematic strikes back
Met citaat reageren
Oud 01-03-2002, 14:03
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
Think happy things.
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 01-03-2002, 17:51
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Er is ooit "bewezen" dat de tijd sneller gaat naarmate iets meer beweegt. Dus sport je gek zou ik zeggen

Je kent vast die klokken wel, die atomische klokken, dus niet met radartjes. Die klokken lopen on-ge-lo-fe-lijk precies.

Wat ze hebben gedaan: twee klokken werden precies gelijk gezet. Eén klok werd op aarde gehouden, en één klok ging mee de ruimte in. Toen de klokken na een tijdje weer naast elkaar werden gezet, bleek dat de klok die de ruimte was ingeweest, voor liep op de klok die "thuis" was gebleven.. interesting.
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 01-03-2002, 18:01
Verwijderd
Citaat:
rosi schreef:
Er is ooit "bewezen" dat de tijd sneller gaat naarmate iets meer beweegt. Dus sport je gek zou ik zeggen

Je kent vast die klokken wel, die atomische klokken, dus niet met radartjes. Die klokken lopen on-ge-lo-fe-lijk precies.

Wat ze hebben gedaan: twee klokken werden precies gelijk gezet. Eén klok werd op aarde gehouden, en één klok ging mee de ruimte in. Toen de klokken na een tijdje weer naast elkaar werden gezet, bleek dat de klok die de ruimte was ingeweest, voor liep op de klok die "thuis" was gebleven.. interesting.

Dit heeft volgens mij te maken met verschil in snelheid. De raket vliegt sneller door de ruimte dan de aarde dit doet. (of langzamer )

Hetzelfde princiepe wanneer je met de snelheid van het licht zou gaan. Binnen in het schip (a la Star Trek, warp 1 ) loopt de tijd gewoon, maar daarbuiten loopt hij sneller of langzamer (weet zo even niet). Tenminste... dat denk ik.

Het schijnt dat, wanneer de bewegen, we de ruimte 'buigen'. Maar goed, da's een ander onderwerp...

Offtopic:
Weet iemand waar ik de relativiteitstheorie van Einstein kan vinden?





[Dit bericht is aangepast door eddie (01-03-2002).]
Met citaat reageren
Oud 01-03-2002, 18:57
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
eddie schreef:
Dit heeft volgens mij te maken met verschil in snelheid. De raket vliegt sneller door de ruimte dan de aarde dit doet. (of langzamer )

Hetzelfde princiepe wanneer je met de snelheid van het licht zou gaan. Binnen in het schip (a la Star Trek, warp 1 ) loopt de tijd gewoon, maar daarbuiten loopt hij sneller of langzamer (weet zo even niet). Tenminste... dat denk ik.

Het schijnt dat, wanneer de bewegen, we de ruimte 'buigen'. Maar goed, da's een ander onderwerp...

Offtopic:
Weet iemand waar ik de relativiteitstheorie van Einstein kan vinden?



[Dit bericht is aangepast door eddie (01-03-2002).]

Hoe sneller men beweeg hoe trager tijd verloopt. Ga je sneller dan licht ga je terug in de tijd.(waarschijnlijk)


Stel ik als waarnemer op aarde zie een ruimteschip rond de aarde bewegen.
In dat ruimteschip bevindt zich een foton die tussen een spiegel op en neer gaat.
Dat is mijn 'lichtklok'.

Als het ruimteschip niet beweegt dan gaat die foton op en neer en is er niks aan de hand.(als ik toekijk vanaf de aarde en voor de astronaut in dat schip zelf)

Stel het ruimteschip komt in beweging...dan gaat de foton niet alleen op en neer, maar gaat ook de afstand maken diagonaal(driekhoek vorming) van de weg die het ruimteschip maakt.(Gooi maar een bal oomhoog in een rijdende auto, voor jou gaat hij omhoog en omlaag, maar ik zie als waarnemer van buitenaf dat de bal ook nog de afstand met de auto meebeweegt)

Dus de tijd gaat trager voor mij als waarnemer naar dat schip, want ik meet een langere tijdsduur tussen opeenvolgende tikken van de foton tussen de spiegels.

Ik ga dan ook uit van mijn eigen referentiekader.

Voor de astronaut gaat de puls gewoon omhoog en omlaag(hij staat in rust ten opzichte van de klok), maar dat is dus bekeken vanuit ook zijn eigen refentiekader.

De natuurkundige wetten binnen elk referentiekader zal gelijk blijven. Dus licht gaat niet sneller bewegen.

De tijd gemeten door de astronaut is de afstand tussen de spiegels(omhoog en omlaag dus) gedeeld door c(lichtsnelheid).

De tijd gemeten door de waarnemer is de diagonale afstand(stelling van pythagoras) gedeeld door c.

Dit heeft tot gevolg dat de waarnemer van de aarde meer tijd meet dat er verlopen is dan de astronaut meet.
Dus gaat de tijd trager als je sneller beweegt.

Zo zal een astronaut dat met 95 % van de lichtsnelheid naar het dichtsbijzijnde ster reist...een tijdsduur van 1,4 jaar meten en ik als waarnemer een tijd van 4,5 jaar.(het is 4,5 lichtjaar hier vandaan de ster)
Dus zo lang hoeft het niet te duren een sterrenreis!


Hieruit kun je concluderen dat als je sneller gaat dat afstand 'inkrimt'.

Je kent de formule s = v * t?

Afstand = snelheid * tijd.

Ik als waarnemer weet dat Alpha centauri (dichstbijzijnde ster) 4,5 lichtjaar hier vandaan is.

De afstand is dan ook s = 300.000 * 4,5 jaar.

Maar de astronaut meet een tijd van 1,4 jaar.

De afstand voor hem is dan s = 300.000 * 1,4 jaar.

Dus de afstand is voor hem 'gekrompen'.


Groetjes
Ben(die dit interessante natuurkunde vind
__________________
Is there Intelligent Life on Planet Earth?....Yes, but I am only visiting. :)
Met citaat reageren
Oud 04-03-2002, 07:48
Verwijderd
Citaat:
Demon of Fire schreef:

<heel verhaal>
Je kan dit wel ietjes makkelijker uitleggen. Gezien op National Geographic Channel. 'The 6 experiments that changed the world.' Of waren het er 7?

Naja, in een van die experimenten, de snelheid van het licht.

Deze is dus constant. Hoe kwamen de d'r achter?
Simpel:
1. Men neme een flitster (die op de grond staat).
2. Men neme een auto waarin een lichtsnelheidsmeter (???) zit (ja, zulke dingen bestaan.

Proef 1: Men zet de auto stil. Men flits met de flitser (in de richting van de auto ) en men meet de snelheid. Iets van 300.000 km/sec.

Proef 2: Men rijdt met de auto weg van de flitspaal met een snelheid van 180 m/sec (50 km/h). Men flitst met de flitser en men meet de lichtsnelheid. Je zou verwachten:
lichtsnelheidbijrijdendeauto = lichtsnelheidbijstilstaandeauto - snelheidvandeauto.

Snappie nog?
lichtsnelheidbijrijdendeauto = 300.000 km/s - 0,180 km/s = 299.999,820 km/s (hopelijk klopt deze berekening )

Echter wanneer de snelheid wordt gemeten in de rijdende auto, is de lichtsnelheid 300.000 km/s...

Conclusie: Ruimte 'buigt' (afstanden worden kleiner) wanneer men beweegt, waardoor de lichtsnelheid constant kan blijven.
Simpel! Toch?


Offtopic:
Oh, en Demon of Fire, je sig is inconsistent... (of was het incontinent? )
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:57.