Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-02-2004, 23:27
Blues
Avatar van Blues
Blues is offline
Volgende is gebeurt: Ik en een stel vrienden hebben ooit in een dronken bui wat vernieling aan gebracht (ja weet het was allemaal heel stom~dronken~ ging eigenlijk ook heel per- ongelijk maar ja’ dat doet ‘r niet toe).
Nou niemand is gepakt maar er is wel gemeld over schade, later zijn ze toch erachter gekomen waar we zijn wezen drinken en je raad het al, na een tijd moest iedereen een verklaring afleggen bij de politie.
Niemand heeft elkaar erbij genaaid maar ik heb gewoon een eerlijke verklaring afgeven en word voor de volle 100% schade verantwoordelijk gesteld. (de andere hebben verklaard niks gezien te hebben ~wat misschien ook naaien is opzich~).
Van te voren (voordat justitie had bepaald wat de uitkomst was) werd er afgesproken dat iedereen mee zou betalen.

Conclusie: Liegen loont in 9 van de 10 gevallen wel (althans dit is mijn persoonlijke ervaring door de jaren heen)

Nou niemand wil dus meebetalen nadat ze gehoord hadden dat ze dat niet hoefde, van sommige mensen kijk ik hier niet van op maar ‘r zitten een paar maats tussen die ik 11 jaar ken en we zijn als broers voor elkaar, we hebben heel ons leven al voor elkaar klaar gestaan en alles gedeeld. Dus dat von’ ik zo raar toen ze met van die zielige smoeze aankwamen om hun eigen geweten te sussen.

Stel het was andersom gebeurt dan had ik uit mezelf al meebetaald zonder aarzelen/nadenken, of als ik een zoon had en die zou zoiets deed, zou ik hem verplichten mee te betalen.

Wat ik me nou afvraag ;
Zijn mensen zo egoïstische?
Ben ikzelf te goed voor iedereen? (blijkbaar wel toch?)
Zijn dit verborgen karakter trekken van die persoon? (lijkt me sterk)

Ben diep teleurgesteld in de mensheid, als je je eigen besten vrienden al niet kan vertrouwen kan je nagaan wat ’n klote volk wij zijn
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-02-2004, 01:54
phensicske
Avatar van phensicske
phensicske is offline
Geldkwesties liggen altijd wel een beetje gevoelig.
Nu ken je je goede vriend(en) mss wel echter?

Jij bent blijkbaar iemand die nog naïef en gewetensvol is en het goede wil nastreven. Prachtig zou ik zeggen en ik wou dat er meer zo'n mensen rondliepen. Maar zo zit het leven nu eenmaal niet in elkaar. Je zal nog veel onrecht meemaken (same here, hoor) en eerlijkheid loont idd niet altijd. Het kan heel frustrerend werken en je kan je er echt boos in maken, want voorbeelden zijn er om te rapen.
Je kan natuurlijk tegen jezelf zeggen dat je hier een les uit trekt.
Ik zeg niet welke die les dan is, want die is voor iedereen anders.

Vergeet niet dat er ook meer gewetensvolle mensen rondlopen en dat die vrienden daarom nu niet gelijk helemaal slecht zijn, het is enkel één facet van hun karakter, aan jou om te beslissen wat je er nu mee doet.
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 08:41
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Citaat:
phensicske schreef op 29-02-2004 @ 02:54:
Vergeet niet dat er ook meer gewetensvolle mensen rondlopen en dat die vrienden daarom nu niet gelijk helemaal slecht zijn, het is enkel één facet van hun karakter, aan jou om te beslissen wat je er nu mee doet.
Ja.

'k Denk niet dat het een kwestie van te goed zijn voor anderen
is van jou, wel een teken van eerlijkheid en het durven dragen
van de gevolgen van je daden. (verantwoordelijkheidsgevoel dus.)

Ik vind het niet naïef eigenlijk... Als ik in deze situatie had
gezeten had ik het wel aangegeven. Niet alleen omdat ik
sowieso al een hekel heb aan liegen, maar ook omdat het
me geen lekker gevoel zou geven als ik wél zou liegen.

En als er dan zoiets gebeurt als dit... Dat zegt meer over die
vrienden dan over mij denk ik.
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 09:01
Marcade
Avatar van Marcade
Marcade is offline
Je kan het ook van de andere kant bekijken wat misschien wel interessant is.

Misschien voelen je vrienden nu ook dat ze genaaid zijn door jou; omdat hun allemaal braaf hun mond hielden en deden alsof er niks gebeurd is, doorzette met iets waar ze aan begonnen zijn, terwijl jij ineens zwak werd en zo nodig alles moest gaan vertellen omdat je *ineens* besloot eerlijk en braaf te worden.

Je bent niet te goed voor iedereen want je hebt zelf ook meegedaan aan die vernielingen; dat was gewoon al fout op zich. Dat valt niet meer goed te praten.

Zijn mensen egoistisch? Ja. Of wil je zeggen dat je opgebiecht hebt, omdat andere mensen daar beter worden, of meer omdat er een zeurend stemmetje in jezelf zat die zei dat je eerlijk moest worden?

Je vrienden waren tenminste loyaal aan elkaar. Dat is geen slechte karakter trek. Misschien was 't verstandiger geweest eerst met je vrienden te overleggen en ze overhalen allemaal tegelijk aan te geven, ipv. in je eentje alles op te biechten.

Liegen loont niet; bij een normaal mens zal liegen altijd een onbevredigend zeurend gevoel achterlaten.
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 11:06
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
Marcade schreef op 29-02-2004 @ 10:01:

Liegen loont niet; bij een normaal mens zal liegen altijd een onbevredigend zeurend gevoel achterlaten.
haha * speaking*

maar ik snap het verhaal niet helemaal
wat hadden jullie nou van te voren afgesproken? (wel praten/niet praten) ?
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 13:24
Blues
Avatar van Blues
Blues is offline
Citaat:
Marcade schreef op 29-02-2004 @ 10:01:
Je kan het ook van de andere kant bekijken wat misschien wel interessant is.

Misschien voelen je vrienden nu ook dat ze genaaid zijn door jou; omdat hun allemaal braaf hun mond hielden en deden alsof er niks gebeurd is, doorzette met iets waar ze aan begonnen zijn, terwijl jij ineens zwak werd en zo nodig alles moest gaan vertellen omdat je *ineens* besloot eerlijk en braaf te worden.

Je bent niet te goed voor iedereen want je hebt zelf ook meegedaan aan die vernielingen; dat was gewoon al fout op zich. Dat valt niet meer goed te praten.

Zijn mensen egoistisch? Ja. Of wil je zeggen dat je opgebiecht hebt, omdat andere mensen daar beter worden, of meer omdat er een zeurend stemmetje in jezelf zat die zei dat je eerlijk moest worden?

Je vrienden waren tenminste loyaal aan elkaar. Dat is geen slechte karakter trek. Misschien was 't verstandiger geweest eerst met je vrienden te overleggen en ze overhalen allemaal tegelijk aan te geven, ipv. in je eentje alles op te biechten.

Liegen loont niet; bij een normaal mens zal liegen altijd een onbevredigend zeurend gevoel achterlaten.
Zo is 't helemaal niet gegaan, iedereen heeft gezeged dat ik het wel was maar zelf hebben ze allemaal verklaart dat ze niks hebben gedaan of er alleen bijstonden of niet weten wie wat gedaan heeft terwijl ze zelf net zo hard meededen.
En ze kunnen zich helemaal niet genaaid voelen want ik draai toch op voor de volle 100%, zou eerder zeggen dat ik hun help.
Misschien is 't allemaal onduidelijk om dat ik situatie er niet bij he' gezegd, heb ik verder ook geen zin in.
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 13:34
Blues
Avatar van Blues
Blues is offline
Citaat:
ImeZ schreef op 29-02-2004 @ 12:06:
haha * speaking*

maar ik snap het verhaal niet helemaal
wat hadden jullie nou van te voren afgesproken? (wel praten/niet praten) ?
Er was van te voren afgesproken dat we allemaal gezamelijk zouden betalen, verder zou iedereen gewoon zeggen wat er is gebeurt, als je niks zegt komen ze 'r toch wel achter of halen ze 't uit je met van die mentale breek trucjes. Want als je liegt krijgt iedereen een ander verhaal, en er zijn mensen die gezien hebben wat 'r is gebeurt dus dan weten ze meteen dat we gezamelijk lopen te liegen, nee gewoon zeggen wat 'r is gebeurt was de bedoeling dus
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 15:37
Freestyler*
Freestyler* is offline
aha, maar dan ben je wel heel erg genaaid zeg!
ze hebben allemaal gezegd dat jij de dader was
..nou is de ham-vraag: was jij eigenlijk ook de echte dader of kan je het eigenlijk geen vrienden noemen...
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 15:57
Keyser Saus
Avatar van Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Je hebt helemaal gelijk. Als jij voor jezelf het beste gevoel had door het gewoon te zeggen, dan heb je de goede keuze gemaakt. Veel mensen zijn ook egoistische beesten ja, maar gelukkig lopen er ook nog wel wat andere soorten tussen.
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 16:29
Blues
Avatar van Blues
Blues is offline
maar gelukkig lopen er ook nog wel wat andere soorten tussen. [/B][/QUOTE]

Nou ik zie ze niet
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 16:31
Blues
Avatar van Blues
Blues is offline
Citaat:
ImeZ schreef op 29-02-2004 @ 16:37:
aha, maar dan ben je wel heel erg genaaid zeg!
ze hebben allemaal gezegd dat jij de dader was
..nou is de ham-vraag: was jij eigenlijk ook de echte dader of kan je het eigenlijk geen vrienden noemen...
Bij zulke situaties kun je niet 1 persoon aanwijzen, iedereen heeft meegedaan, allemaal net zo hard als de ander.
Vrienden? Ja weet ik ook niet meer goed, ik snap 't woord ook niet helemaal meer
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 16:33
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Blues schreef op 29-02-2004 @ 17:29:
Nou ik zie ze niet
Beter kijken.

Ietwat lullige reactie misschien, maar je gaat mij niet vertellen
dat er tussen al die mensen die er op de wereld of zelfs alleen
maar in Nederland (en dat zijn er toch een stuk of zes miljard
dacht ik), geen enkel mens is wat niét egoïstisch ed is..

Kijk/zoek eens op een andere plek ed, als je veel met dezelfde
mensen omgaat en naar dezelfde plekken gaat, is het ook
niet zo gek dat je geen anderen ziet lijkt me.
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 16:44
Marcade
Avatar van Marcade
Marcade is offline
Citaat:
Blues schreef op 29-02-2004 @ 14:24:
Zo is 't helemaal niet gegaan, iedereen heeft gezeged dat ik het wel was maar zelf hebben ze allemaal verklaart dat ze niks hebben gedaan of er alleen bijstonden of niet weten wie wat gedaan heeft terwijl ze zelf net zo hard meededen.
En ze kunnen zich helemaal niet genaaid voelen want ik draai toch op voor de volle 100%, zou eerder zeggen dat ik hun help.
Misschien is 't allemaal onduidelijk om dat ik situatie er niet bij he' gezegd, heb ik verder ook geen zin in.
Nou ja, jullie waren allemaal verkeerd bezig, of niet soms. Zij waren alleen wat beter in verkeerd zijn dan jij.
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 16:50
load_harmony
load_harmony is offline
jij hebt schade aangebracht en bent hierover eerlijk geweest en moet nu betalen. Dit klinkt misschien stom: Maar weer er trots op!

je hebt gedurfd eerlijk te zijn en je durft nu zelfs de conceqenties te dragen!

j evrienden durfden dat niet.. Dat kan je ze duidleijk maken. Betaal het bedrag en vertel het je vrienden.. Misschine betalen ze niet, misschien niet, maar jij mag trots op jezelf zijn!

wat je deed was dom maar je hebt wel gedurfd, en ik zeg je: DAT IS ECHT ONGELOOFLIJK GOED VAN JE!

wees neit boos op je vrienden, vergeef ze en kijk wat er gebeurt...

ik ben misschien idealistisch maar ik geloof dat zo iemand vroeg of laat altijd beloond zal worden!!!!!!!!
__________________
just call it music
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 17:04
Verwijderd
Ts schrale vrienden zeg. Je hebt het samen schade aangebracht, moet je er ook samen voor opdraaien.

Twee vrienden van me hebben wel eens wat gejat, ik was erbij, heb meegholpen, maar niet echt iets mee naar buiten genomen. Hun wel. We werden gepakt en natuurlijk betaal ik mee, ik ben net zo schuldig als zij.
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 22:10
Blues
Avatar van Blues
Blues is offline
Citaat:
Quiana schreef op 29-02-2004 @ 17:33:
Beter kijken.

Ietwat lullige reactie misschien, maar je gaat mij niet vertellen
dat er tussen al die mensen die er op de wereld of zelfs alleen
maar in Nederland (en dat zijn er toch een stuk of zes miljard
dacht ik), geen enkel mens is wat niét egoïstisch ed is..

Kijk/zoek eens op een andere plek ed, als je veel met dezelfde
mensen omgaat en naar dezelfde plekken gaat, is het ook
niet zo gek dat je geen anderen ziet lijkt me.
Nou ik zie ze dus niet, maar ja als je zoekt vind je nooit en als je niet zoekt loop je 't massaal tegen 't lijf misschien moet ik wachten...
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 22:13
Blues
Avatar van Blues
Blues is offline
Citaat:
load_harmony schreef op 29-02-2004 @ 17:50:
jij hebt schade aangebracht en bent hierover eerlijk geweest en moet nu betalen. Dit klinkt misschien stom: Maar weer er trots op!

je hebt gedurfd eerlijk te zijn en je durft nu zelfs de conceqenties te dragen!

j evrienden durfden dat niet.. Dat kan je ze duidleijk maken. Betaal het bedrag en vertel het je vrienden.. Misschine betalen ze niet, misschien niet, maar jij mag trots op jezelf zijn!

wat je deed was dom maar je hebt wel gedurfd, en ik zeg je: DAT IS ECHT ONGELOOFLIJK GOED VAN JE!

wees neit boos op je vrienden, vergeef ze en kijk wat er gebeurt...

ik ben misschien idealistisch maar ik geloof dat zo iemand vroeg of laat altijd beloond zal worden!!!!!!!!
Allemaal heel aardig van je, maar beloond worden zeg je? kan nou best wel hulp gebruiken zit nu in 'n situatie wat je kan noemen als 't dieptepunt van mijn leven (niet alleen deze situatie dit is gewoon een onderdeel)
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 22:18
SHIIIIIIT
SHIIIIIIT is offline
dat soort mensen zul je altijd tegenkomen!~... helaaas..
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 01-03-2004, 01:15
phensicske
Avatar van phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Blues schreef op 29-02-2004 @ 23:13:
't dieptepunt van mijn leven (niet alleen deze situatie dit is gewoon een onderdeel)
Nogal zwaar uitgedrukt, vind je niet?
Met citaat reageren
Oud 01-03-2004, 15:48
Blues
Avatar van Blues
Blues is offline
Citaat:
phensicske schreef op 01-03-2004 @ 02:15:
Nogal zwaar uitgedrukt, vind je niet?
Als jij da' denkt ga gerust je gang, alleen ik ervaar 't wel zo, en als je me niet gelooft zeg 't dan meteen
Met citaat reageren
Oud 01-03-2004, 15:57
Ruudje
Avatar van Ruudje
Ruudje is offline
Citaat:
phensicske schreef op 01-03-2004 @ 02:15:
Nogal zwaar uitgedrukt, vind je niet?
Dat weet ik nog zo net niet... als je vrienden je in de steek laten...
Ik hecht me ook zoveel(misschien wel teveel) aan vriendschappen... en jah, als er dan wat veranderd... of je leert ze 'beter kennen'... dan kun je dat best als dieptepunt in je leven beschouwen
Blues, echte vrienden laten je nooit in de steek... heb je nog andere vrienden? ik bedoel... ik zou het hun nooit vergeven(al heb ik niet zo'n vrienden...)

Liefs,
Ruud
Met citaat reageren
Oud 01-03-2004, 16:28
Blues
Avatar van Blues
Blues is offline
Citaat:
Ruudje schreef op 01-03-2004 @ 16:57:
Dat weet ik nog zo net niet... als je vrienden je in de steek laten...
Ik hecht me ook zoveel(misschien wel teveel) aan vriendschappen... en jah, als er dan wat veranderd... of je leert ze 'beter kennen'... dan kun je dat best als dieptepunt in je leven beschouwen
Blues, echte vrienden laten je nooit in de steek... heb je nog andere vrienden? ik bedoel... ik zou het hun nooit vergeven(al heb ik niet zo'n vrienden...)

Liefs,
Ruud
Tuurlijk heb ik er nog meer, maar deze stonden bij mij in de top 10 en van hun ha' 'k 't nooit verwacht, en dat dieptepunt van mij komt hier niet alleen door, is 'n onderdeel zoals ik al eerder zei.
(ja ik hecht heel veel waarde aan vriendschap, misschien te veel)

Thanx
Met citaat reageren
Oud 01-03-2004, 17:23
Ruudje
Avatar van Ruudje
Ruudje is offline
Citaat:
Blues schreef op 01-03-2004 @ 17:28:
Tuurlijk heb ik er nog meer, maar deze stonden bij mij in de top 10 en van hun ha' 'k 't nooit verwacht, en dat dieptepunt van mij komt hier niet alleen door, is 'n onderdeel zoals ik al eerder zei.
(ja ik hecht heel veel waarde aan vriendschap, misschien te veel)

Thanx
En of dat hard aankomt... ik heb zelf met nr. 1 en nr. 2 wat problemen gehad... en uit ervaring weet ik hoe hard dat dat aankomt
Gelukkig zijn deze gedeeltelijk opgelost...

Veel succes met je andere vrienden...

Liefs,
Ruud
Met citaat reageren
Oud 01-03-2004, 18:13
phensicske
Avatar van phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Blues schreef op 01-03-2004 @ 16:48:
Als jij da' denkt ga gerust je gang, alleen ik ervaar 't wel zo, en als je me niet gelooft zeg 't dan meteen
Wat geloven?

Ik vind het gewoon nogal jammer voor jou dat je je geluk laat afhangen van anderen.

Wees nu maar weer op je teentjes getrapt.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2004, 19:57
Blues
Avatar van Blues
Blues is offline
Citaat:
phensicske schreef op 01-03-2004 @ 19:13:
Wat geloven?

Ik vind het gewoon nogal jammer voor jou dat je je geluk laat afhangen van anderen.

Wees nu maar weer op je teentjes getrapt.
Dat doe ik niet, 't waren m'n besten vrienden daar kun je toch wel op rekenen in zware tijden...? blijkbaar niet dus, ik was er erg geschokt van en ik wou weten hoe anderen hiermee omgaan of ook zulke ervaring hebben
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-03-2004, 20:41
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
hoi Blues,

alles is al wel gezegd, heb alle post namelijk ff gelezen.
ik vind het onwijs klote maar ook onwijs knap van je.
het is nu vreselijk moeilijk, en misschien besef je het nu niet helemaal, maar als je later terugkijkt zul je inzien dat jij juist hebt gehandeld. en zij dus niet!! Dan kan je alleen maar trots zijn op jezelf. Maar het lijkt me heel moeilijk... Ze stellen je gewoon vreselijk teleur! ({)(})

sterkte met alles!! ook met die andere dingen....
(F) wen
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2004, 21:53
phensicske
Avatar van phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Blues schreef op 01-03-2004 @ 20:57:
Dat doe ik niet, 't waren m'n besten vrienden daar kun je toch wel op rekenen in zware tijden...? blijkbaar niet dus, ik was er erg geschokt van en ik wou weten hoe anderen hiermee omgaan of ook zulke ervaring hebben
Heb ik je verteld.

Citaat:
...ik wou dat er meer zo'n mensen (als jij) rondliepen...Je zal nog veel onrecht meemaken (same here, hoor) en eerlijkheid loont idd niet altijd. Het kan heel frustrerend werken
...dat je hier een les uit trekt...

Vergeet niet dat er ook meer gewetensvolle mensen rondlopen en dat die vrienden daarom nu niet gelijk helemaal slecht zijn, het is enkel één facet van hun karakter, aan jou om te beslissen wat je er nu mee doet.
(afgekorte versie)

Doe nu niet alsof ik je alleen maar afbreek of zo en lees anders mijn eerste reply nog eens grondig door.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Ik voel me verraden
Verwijderd
36 05-07-2011 20:59
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen literatuurkenners gezocht, help
pietervsa
1 13-03-2010 16:10
Verhalen & Gedichten Liefde zit vol verraad
Beautyyx
16 26-10-2009 21:18
Verhalen & Gedichten de verraadster van al wat mooi en goed is
homehapero
10 13-05-2006 17:53


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:43.