Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-04-2004, 10:33
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Vrijheid



Het was 1769 de onafhankelijdsdag voor Amerika kwam er aan. Maar de bevolking wist van niks en ze vochten en werkten gewoon door in hun leven. Net zoals Jim Buck een grote buffel van een vent, maar hij diende als slaaf voor een blanke familie. Gelukkig zag hij vaak de dingen van de positieve kant en maakte hem het niet zoveel uit dat hij als slaaf werkte. Gelukkig waren zijn bazen ook niet te streng voor hem en ze konden samen goed opschieten. Maar op een dag kwamen er een paar Engelsen langs hun huis en hielden een inspectie. Want als je 20 jaar of ouder was moest je het leger in. Zo pikten de Engelsen soldaten uit het land waar ze oorlog mee hadden. Jim had zelf 2 kinderen die waren nog maar 8 en de ander was 12. Maar de baas had 3 kinderen maar helaas was al 1 meegenomen door de Engelsen. De baas was er toen kapot van, hij wou weken niks eten. En toen de baas ‘’Karl Steal’’ de Engelsen zag aankomen ging er een flits door zijn gedachten. Hij zag zijn kind die was meegenomen. Hoe hij opgroeide en ook werd afgepakt. Hij wou het niet meer laten Gebeuren en pakte zijn geweer. Maar zijn vrouw hield hem tegen, gelukkig maar anders zaten ze in grotere problemen. Jerald Steal de zoon van de baas die 26 was, keek uit zijn kamerraam. Hij was bezig met zijn verhaal, hij was bezig met een boek. Toen hij de Engelsen zag aankomen schrok hij. Zijn vader rende naar boven en zij tegen hem ‘’Gauw Verstop je!’’ ‘’Jouw wil ik ook nog niet kwijt.’’ Karl hield een kleed omhoog waar een schot was te zien. Daar kon net 1 persoon onder verstoppen. Het was wel moeilijk om het schot los te krijgen want er kon namelijk geen handvat aan zitten. Toen Jerald er goed in zit schoof Karl het schot dicht en het kleed eronder. De Engelsen kwamen net aan de deur, en vroegen ’’Mevrouw wij komen even uw huis onderzoeken, u weet wel waarom.’’ Zei hij met een valse glimlach. Maar Joan, de vrouw van de baas reageerde kalm en zei ‘’ Dat weet ik maar wij hebben geen kinderen boven de 15’’ waarop de Engelsman reageerde ‘’ Nee, nee dat zeggen ze allemaal, maar, we hebben er toch al 3 te pakken gekregen.’’ Terwijl ze binnenliepen kwam Jim er aan hij vroeg aan de baas ‘’ Baas mag ik nu ook even rusten?’’ Karl knikte met zijn hoofd en Jim ging zitten. Hij zuchtte diep en dronk wat water, de Engelsman keek hem arrogant aan. Jim keek vredelievend terug. Even later waren de Engelsen klaar met de inspectie. Toen kwam Karl er aan en zei ‘’Tja veel succes mannen’’met een trotserende glimlach. Waarop de Engelsen reageerde ‘’Ach we hadden toch al genoeg aan uw andere zoon’’ En toen werd Karl zo boos hij baalde zijn vuist en gaf de soldaat een harde klap in zijn gezicht. De andere soldaat schrok en rende weg. Toen de soldaat op de grond lag zei hij ‘’ U lacht nu maar ik zal u te pakken krijgen, Klootzak!’’ Karl gaf hem een schop na en zei ’’Donder op uit mijn huis of u zal het berouwen!’’ En de soldaat pakte Jim beet en zei ‘’dan maar deze neger’’ Karl baalde zijn vuisten alweer, en net wanneer hij van plan was te slaan hield Jim hem tegen. ‘’Geen zorgen baas ik ben teug in een paar weken.’’ ‘’Karl keek hem aan, en liet hem gaan.’’ Toen de Engelsman eindelijk weg was. Ging Karl naar boven haalde het kleed weg en deed het schot open. Daar lag Jerald, hij huilde, hij hoorde wat er beneden was gebeurd. Jim was een soort oom voor hem. Hij was er al vanaf zijn geboorte. Karl zei ‘’Jerald, pas jij op je moeder en je broertje, dan ga ik in het Amerikaanse Leger. En zal ik ze laten zien dat ze te ver zijn gegaan.

Een dag later liep Jerald naar boven, hij zag zijn vader in zijn uniform voor de spiegel staan. De Officieren stonden te wachten. Joan moest huilen, Tim ook de zoon van Karl. Maar Jerald niet. Hij was trots op zijn vader, Hij was wel verdrietig maar hij ging weg voor een goeie reden. Karl liep naar Jerald toe hij zei ‘’ Ik vertrouw op je dat je goed voor ze zal zorgen, ik zal terug komen, althans dat probeer ik.’’zei hij met een serieus gezicht. Jerald omhelsde hem en zei ‘’ Ik zal je missen pap.’’ Toen Karl buiten stond zag hij de 2 officieren. Het waren zijn vrienden Chuck en Tom. Karl keek nog even om en zwaaide naar zijn familie. Toen stapte hij in de koets en de koets reed weg. Tom zei ‘’ Lang niet gezien vriend’’ Karl bleef stil en keek uit het raam. Toen begon de reis naar de Oostkust van Amerika.



3 dagen later waren ze dan bij het fort. Karl was al weer wat opgeknapt en had Tom en Chuck veel verhalen verteld over zijn leven en ook waarom hij nu bij het leger ging. Toen hij door de ingang van de poort liep voelde hij een soort macht door hem heen stromen. Hij leefde weer. Hij stapte in de tent van Tom en Chuck waar ook de kaarten en de strategieën lagen. Hij ging meteen bezig, ‘’Hoeveel legers hebben we?’’ ‘’5, 1 leger bestaat uit 10000 man’’ waaronder weer 10 legionen. ‘’Zijn er nog Engelsen gesignaleerd rond de kust?’’ ‘’Ja, een groep scouts ze zijn doodgemaakt en we hebben gecontroleerd op overlevenden en we vonden niemand.’’ ‘’Mooi, en waar zitten de Engelsen in ons land?’’ ‘’In Midden Amerika.’’ ‘’waar staan onze legers?’’ ‘’ Ze staan allemaal hier, we hebben 2 weken geleden een groep scouts gestuurd maar hebben nog niks van ze gehoord’’ Toen kwam er een zwarte man binnen de tent rennen, hij hijgde veel, toen hij weer bij adem kwam zei hij ‘’De Engelsen, ze zijn ongeveer 5 mijl hier vandaan, ik had ze gezien toen ik bezig was met jagen het waren op zijn minst 4000 ‘’ ‘’OKÉ! zet zoveel mogelijk schutters op de muren en bij de schietgaten, de paarden moeten in de bossen en zodra de Engelsen voor hun zijn moeten ze aanvallen, stuur ook wat gewone schutters in de bossen en laat ze zichzelf verstoppen maar wel zodat ze nog de vijand kunnen doden, ze mogen pas schieten als ze zeker weten dat ze raken, anders verraden ze hun plek’’ ‘’ We sluiten ze in.’’ Tom liep naar buiten, en gaf de orders. Chuck bracht Karl zijn uitrusting, zijn oude geweer en bescherming zat erbij, Chuck lachte en zei ‘’Doe hetzelfde als 26 jaar geleden.’’ ‘’ Ik ben er mee bezig.’’reageerde Karl.Karl stapte uit de tent, hij hoorde de eerste schoten al. Hij liep naar een ladder die naar de muur leidde. Hij klom er op en richtte. Hij schoot en raakte het ging steeds sneller, hoewel de Engelsen dood gingen, gingen er ook Amerikanen dood. Karl schoot en schoot, de man naast hem vroeg om munitie, Karl pakte een magazijn en keek op zij, De man keek hem angstig aan en viel van de muur af. Hij was geschoten in zijn hoofd. Er vielen een paar druppels op zijn uniform, er glee een traan over zijn wang draaide zich om en schoot roekeloos. Wel raak! Een uur later gingen de Engelsen vluchten, Ze hadden 33 gegijzeld. Karl mocht beslissen wat er met ze gebeurde. Toen Karl naar ze toe kwam keek hij ze 1 voor 1 aan. Hij hoorde ineens ‘’Bent u het BAAS??’’ Karl lachte keek naar de gevangene en het was Jim! Wat een toeval dacht Karl, maar dat duurde niet lang, de man naast Jim kon loskomen en sloeg Jim op slag dood. Karl kreeg een grote schok alles rond hem ging slomer, hij zag bewakers de man vast houden, die Jim doodsloegen. Karl voelde zich duizelig en viel neer. Toen hij wakker werd zag hij Tim. Tim zei ‘’ wat gebeurde er man, je viel ineens neer?’’ Karl zei ‘’dat was nou Jim die dood werd geslagen, waar ik het over had verteld.’’ ‘’O, het spijt me voor je.’’ ‘’’Geeft niks leeft die man nog die dat deed?’’ ‘’Jah, we wouden dat jij hem mocht straffen.’’ ‘’En Jim, zit hij daar nog? ‘’Ja ze zijn er allemaal nog.’’ Karl haalde even diep adem, en liep naar de tent. Hij herkende de man die Jim vermoorde meteen. En sloeg hem keihard tegen zijn gezicht er viel een tand uit en de man bloedde. Karl zei ‘’Jij sloeg mijn vriend neer nu sla ik jouw neer’’ waarop de man antwoordde ‘’ Ik moest wel, hij zou toch alles verraden, en ik had hem Dood geslagen niet neer haha’’ Karl werd nog bozer en pakte zijn geweer. De man zei ‘’ Ga je me nu doodschieten mietje!?’’ ‘’Nee! Ik ga je langzaam doodslaan’’ En bats gaf en klap in zijn maag en op zijn schouder. De man moest huilen van de pijn. Hij smeekte om genade. Karl zei ‘’Genade? Kreeg mijn vriend genade, NEE! Kreeg hij een kans? NEE! Ik haat jouw zo erg ik luister niet naar jouw!’’ En stompte de man in zijn gezicht en tegen zijn bek aan. Niet tegen zijn slaap want dan zou hij meteen dood zijn. Karl zei ‘’ Stuur deze man naar de ratten! Laat hun ze opeten!’’ En dat werd gedaan, de man werd in een kuil gegooid met allemaal ratten. ‘’De man schreeuwde van de pijn’’ zijn hele huid werd opengereten. Karl ging naar Tim, hij zei ‘’ Kom we gaan de Engelsen voor eens en voor altijd verdrijven uit Amerika. Ze zette de legers allemaal bij elkaar, Het waren 8500 man. 1000 man gingen dood en de andere 500 gingen uit dienst. ‘’We moeten meer hebben!’’ zei Karl en op dat moment kwamen er 6 legers aan allemaal Engelsen, ze kregen niet meer betaalt en sloten een verdrag op met de Amerikanen. Nu stonden ze sterk met 14500 man. En het leger groeide alleen nog maar. Amerikanen kregen meer vertouwen in het leger en Engelsen werden niet betaald. Toen ze bij het Fort van Engeland zaten, nou eigenlijk 20 mijl hadden ze al 20000 man. Klaar om de Engelsen te verdrijven uit Amerika. Ze sloegen hun tenten op en de volgende dag was het zover, 4 Juli. De Amerikanen stonden klaar samen met wat huurlingen dat eigenlijk Engelsen waren. Maar die waren toch in opstand gekomen dus ze beschouwden hun als Amerikaan.

Het was een hele bloederige strijd. Overal sneuvelden mensen, Zowel Amerikanen als Engelsen. Toen Karl weer 1 dood had geschoten keek hij op zij, hij zag Chuck op de grond liggen er stroomde bloed over zijn uniform. Karl rende naar hem toe. Chuck zei ‘’ Karl ga weg vecht tegen ze we zijn aan het winnen ik ben gestorven voor een goed doel’’ en toen was hij stil. Karl moest het even verwerken. Op dat moment werd de poort open gebroken. De soldaten stormde binnen. Karl rende er op af en schoot onder tussen nog de Engelsen neer. Toen de strijd voor bij was. Raasde het nieuws door het hele land. De Engelsen zijn verdreven overal werden ook Engelsen geslagen. Karl stond midden in het slagveld en Schreeuwde: ‘’ONAFHANKELIJKHEID!’’ en dag later waren ze bij de begrafenissen. Van Jim en Chuck en nog vele ander soldaten. Karl dacht na hoe het met zijn vrouw was het was alweer 1 jaar geleden dat hij weg ging. Na de begrafenis zei Karl tegen Tom ‘’ Nou Tom tot de volgende oorlog’’ Tom lachte en zei ‘’ Vaarwel vriend ik kom nog eens langs’’ Toen trok Karl naar zijn huis.


3 dagen later zag hij het huis in de verte. Tim was aan het werk in het veld Jerald zat te rusten. En zijn vrouw was aan het breien. Tim keek op en zag de koets. Hij werd vrolijk en riep ‘’ Papa is terug Papa is terug’’ Jerald keek op en Joan ook. Ze rende allebei naar de koets en omhelsde hem. Karl zei ‘’Lang niet gezien hoe is het nu met jullie’’ Jerald zei ‘’Dat vertellen we wel bij het eten’’ Tim vroeg de hele tijd ‘’ hoe was het in het leger heb je mensen gedood? Heb je, je geweer nog??’’ Die avond vertelde Karl over zijn verhalen en ook over Jim. Ze waren verdrietig, maar ook wel blij want Karl was tenminste wel terug. En zo pakte Karl zijn leven weer op. Hij begon een eigen bedrijf en werd heel erg rijk.

The End
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten [Verhalenwedstrijd] Hersenonweer
Verwijderd
32 30-11-2006 11:25
Verhalen & Gedichten Verhalenwedstrijd - Vurige liefde
Verwijderd
0 11-06-2006 10:45
Verhalen & Gedichten Verhalenwedstrijd: Vader vertelt een briefverhaal
Ieke
0 11-04-2005 17:48
Verhalen & Gedichten Winnaar verhalenwedstrijd: Droom van de vrijheid
xxesther
20 07-06-2004 19:58
Verhalen & Gedichten Verhalenwedstrijd: Droom van de vrijheid
Ieke
0 09-04-2004 14:44
Verhalen & Gedichten Verhalenwedstrijd: Uitschot.
Ieke
0 06-04-2004 21:44


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:50.