Oud 15-03-2007, 20:35
Halflight
Avatar van Halflight
Halflight is offline
Hoi,
Ik heb maandag mijn intake gehad bij de haptonoom maar vond het een redelijk vage bedoeling. Vroeg me af of iemand me wat meer kan vertellen, uit ervaring of iets dergelijks. Dus wat het inhoudt en of het jou/vrienden oid heeft geholpen?
Bvd
Met citaat reageren
Oud 15-03-2007, 20:40
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
Geen ervaring mee...maar wat is het verschil met een psycholoog?
Met citaat reageren
Oud 15-03-2007, 20:57
G.T.C.
Avatar van G.T.C.
G.T.C. is offline
Citaat:
vosje16 schreef op 15-03-2007 @ 20:40 :
Geen ervaring mee...maar wat is het verschil met een psycholoog?
Bij haptonomie speelt de aanraking tussen de cliënt en de therapeut een belangrijke rol. Het gaat vooral om de gevoelsbeleving.

@TS
Ik ben voorheen ter begeleiding met iemand naar dit soort sessies geweest. Ben er zelf erg enthousiast over. Je moet jezelf wel openstellen voor een dergelijke therapie. Als jij van te voren al in je hoofd hebt dat 't een rare bedoeling is, dan gaat het niet werken.

Laat je gevoelens gaan en doe precies wat de therapeut je gaat vragen. Mijn ervaring is dat het een hele bevrijding kan zijn. Maar goed, ik heb de behandeling zelf niet ondergaan. Ik heb alleen de resultaten mogen ervaren van een ander persoon.
__________________
A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2007, 21:53
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
vosje16 schreef op 15-03-2007 @ 20:40 :
Geen ervaring mee...maar wat is het verschil met een psycholoog?
Bij een psycholoog praat je voornamelijk over je klachten, een haptonoom is er om je van de lichamelijke klachten die je hebt als gevolg van psychische klachten af te helpen.

Ik heb ongeveer 8 sessies gehad en ik had daarna wel minder pijn.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2007, 22:13
Juliah
Avatar van Juliah
Juliah is offline
Citaat:
Nonaj schreef op 15-03-2007 @ 21:53 :
een haptonoom is er om je van de lichamelijke klachten die je hebt als gevolg van psychische klachten af te helpen.
Volgens mij wel voor meer dan alleen dat...

Een meisje dat ik ken, heeft al heel lang haptotherapie, het heeft haar heel erg geholpen. Zij raadde het mij ook eens aan. In eerste instantie leek het me niets en heb ik er dus ook niets mee gedaan, maar na verloop van tijd, toen psychologische hulp niet hielp, ben ik toch op zoek gegaan naar een haptonoom. Inmiddels ben ik daar vier keer geweest en ondanks dat we nog in de 'opstartfase' zitten, heb ik het idee dat dit 'het' is.

Iedere haptonoom heeft zijn/haar eigen manier van werken en wisselt bepaalde 'werkvormen' op een bepaalde manier af, bv. praten, oefeningen, aanrakingen. Over het algemeen legt de haptonoom bij de intake uit hoe hij of zij werkt. Maar hoe hij of zij ook werkt, je moet je er wel voor open stellen en dus niet continu denken 'wat een vage bedoeling' of wat dan ook, want dan werkt het niet.

Op psychologie staat ook een topic hierover, daarin staan ook nog wat reacties waar je misschien wat aan hebt. Op internet is ook heel veel te vinden over hoe verschillende haptonomen werken.
__________________
Het is groen en het zit op een hekje.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2007, 22:45
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
Juliah schreef op 15-03-2007 @ 22:13 :
Volgens mij wel voor meer dan alleen dat...

Een meisje dat ik ken, heeft al heel lang haptotherapie, het heeft haar heel erg geholpen. Zij raadde het mij ook eens aan. In eerste instantie leek het me niets en heb ik er dus ook niets mee gedaan, maar na verloop van tijd, toen psychologische hulp niet hielp, ben ik toch op zoek gegaan naar een haptonoom. Inmiddels ben ik daar vier keer geweest en ondanks dat we nog in de 'opstartfase' zitten, heb ik het idee dat dit 'het' is.

Iedere haptonoom heeft zijn/haar eigen manier van werken en wisselt bepaalde 'werkvormen' op een bepaalde manier af, bv. praten, oefeningen, aanrakingen. Over het algemeen legt de haptonoom bij de intake uit hoe hij of zij werkt. Maar hoe hij of zij ook werkt, je moet je er wel voor open stellen en dus niet continu denken 'wat een vage bedoeling' of wat dan ook, want dan werkt het niet.

Op psychologie staat ook een topic hierover, daarin staan ook nog wat reacties waar je misschien wat aan hebt. Op internet is ook heel veel te vinden over hoe verschillende haptonomen werken.
Ik heb niet met mijn haptonoom over mijn psychische problemen gepraat hoor?
Met citaat reageren
Oud 15-03-2007, 22:53
Juliah
Avatar van Juliah
Juliah is offline
Citaat:
Nonaj schreef op 15-03-2007 @ 22:45 :
Ik heb niet met mijn haptonoom over mijn psychische problemen gepraat hoor?
En dan betekent dat automatisch dat een ander dat ook niet zou doen?

Het hoeft misschien niet, maar het kan wel. Ook kan een haptonoom je helpen met psychische klachten die niet echt lichamelijke klachten veroorzaken. Ik denk dat het heel erg aan de haptonoom en ook aan je zelf ligt hoe er precies invulling wordt gegeven aan de therapie. Sommige haptonomen zeggen bv. zelfs helemaal geen lichamelijke klachten te behandelen, maar eerder naar de emotionele problemen die er aan de klacht ten grondslag kunnen liggen. (http://www.haptotherapie-amsterdam.nl/watis.html )
__________________
Het is groen en het zit op een hekje.

Laatst gewijzigd op 15-03-2007 om 22:57.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2007, 08:21
G.T.C.
Avatar van G.T.C.
G.T.C. is offline
Citaat:
Juliah schreef op 15-03-2007 @ 22:53 :
Sommige haptonomen zeggen bv. zelfs helemaal geen lichamelijke klachten te behandelen, maar eerder naar de emotionele problemen die er aan de klacht ten grondslag kunnen liggen.
Ik dacht dat de haptonoom JUIST de psygische kant aanpakt?!
Met lichamelijke problemen kun je volgens mij beter ergens anders naar toe. Alhoewel, de haptonoom kan je wellicht helpen wanneer je motorische ontwikkeling achterloopt.

Is het niet meer regel dan uitzondering dat de haptonoom je helpt bij emotionele problemen? Naar mijn weten gaan zij uit van de theorie dat lichaam en geest zeer hecht verbonden zijn. Door je lichaam als uitlaat klep te gebruiken wil hij jouw psygische problemen verhelpen.

Zo is het mij altijd verteld...
__________________
A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2007, 09:17
Juliah
Avatar van Juliah
Juliah is offline
Het is wel zo dat veel fysiotherapeuten die merkten dat het alleen aanpakken van de lichamelijke problemen bij een groot deel van de cliënten weinig effect had, haptotherapie zijn gaan doen, juist om de problemen van beide kanten aan te pakken. Als de lichamelijke problemen door psychische problemen zijn ontstaan (psychosomatisch dus, zeg maar), dan kan een haptonoom meer betekenen dan een fysiotherapeut of een arts ed.

Volgens mij is het ook meer regel dan uitzondering dat de haptonoom je helpt bij emotionele problemen of daar iig aandacht aan besteedt, maar het zou best kunnen dat er ook haptonomen zijn die een andere aanpak hebben (al zal ook daar de werking tussen lichaam en geest een rol spelen, maar de aanpak kan wel anders zijn - zoals bij Nonaj?).
__________________
Het is groen en het zit op een hekje.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2007, 19:12
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
Juliah schreef op 16-03-2007 @ 09:17 :
Het is wel zo dat veel fysiotherapeuten die merkten dat het alleen aanpakken van de lichamelijke problemen bij een groot deel van de cliënten weinig effect had, haptotherapie zijn gaan doen, juist om de problemen van beide kanten aan te pakken. Als de lichamelijke problemen door psychische problemen zijn ontstaan (psychosomatisch dus, zeg maar), dan kan een haptonoom meer betekenen dan een fysiotherapeut of een arts ed.

Volgens mij is het ook meer regel dan uitzondering dat de haptonoom je helpt bij emotionele problemen of daar iig aandacht aan besteedt, maar het zou best kunnen dat er ook haptonomen zijn die een andere aanpak hebben (al zal ook daar de werking tussen lichaam en geest een rol spelen, maar de aanpak kan wel anders zijn - zoals bij Nonaj?).
Zo was het bij mij ook hoor, ik was ongelooflijk gestresst en daardoor verkrampten mijn spieren waardoor ik erg veel last kreeg van mijn nek. De haptonoom hoefde de oorzaak van alle stress verder niet te weten, maar leerde me wel hoe ik me moest ontspannen enzo
Met citaat reageren
Oud 16-03-2007, 19:50
Steleto
Avatar van Steleto
Steleto is offline
Er is een verschil tussen een haptonoom en een haptotherapeut (en dus tussen haptonomie en haptotherapie). Ik weet niet tot in details hoe het zit, maar een haptonoom is meer op het lichaam gericht (omgaan met stress, spieren onspannen etc), terwijl een haptotherapeut meer bezig is met de relatie tussen je lichaam en je gemoedstoestand.

(voor spicifiekere info moet je maar even googelen)
Met citaat reageren
Oud 16-03-2007, 21:43
Juliah
Avatar van Juliah
Juliah is offline
http://haptonomie-haptotherapie.nl/
__________________
Het is groen en het zit op een hekje.

Laatst gewijzigd op 16-03-2007 om 21:47.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2007, 13:08
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Mijn huisarts heeft me daar jaren geleden naartoe gestuurd, dat was echt zo'n misser. Ik kwam daar omdat ik vaak hoofdpijn had, maar het mens ging zeggen dat ik niet kon voelen en meer van dat soort gedoe. Ze constateerde dat aan de hand van de volgende oefening: ik moest op een tafel liggen, ze legde haar handen op mijn rug en die moest ik aanraken. Niet met mijn handen oid, maar met mijn gevoel. -_-' Het kwam op mij iets te erg over als zweverig gelul in de leegte. (Ik ben er na drie keer mee gestopt.
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2007, 17:02
Juliah
Avatar van Juliah
Juliah is offline
Ik denk dat dat per (behandelend) persoon verschilt: ik was ook bang dat het zweverig zou zijn, maar de vrouw waar ik naar toe ga is juist alles behalve zweverig.
__________________
Het is groen en het zit op een hekje.
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Seksualiteit Seksualiteit na incest of ander misbruik
Steleto
22 29-06-2006 23:24
Psychologie faalangst voor school
fergie14
25 25-08-2004 20:25
Psychologie Haptonomie.
Verwijderd
29 28-05-2004 12:47
Lichaam & Gezondheid ineenkrimpen als je lichtelijk aan word geraakt
Black Reina
11 09-08-2002 18:22
Psychologie God helpt je maar al te graag!
*judith*
94 17-12-2001 19:19
Lichaam & Gezondheid Lichamelijke gevolgen van stress
Gera
8 19-10-2001 08:26


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:10.