Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-05-2004, 19:31
Verwijderd
Nou zit ik hier met het telefoonnummer van een haptonome.. Alleen ik twijfel heel erg. Ik zie dat aangeraak niet zo zitten.

Ik weet wel ongeveer wat het inhoudt en zo.
Maar ik ben toch heel erg benieuwd naar ervaringen van mensen, en wat jullie er voor positiefs/negatiefs uit haalden. En of dat aanraken vervelend/naar etc was?

Iemand?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-05-2004, 19:44
Psycho1717
Psycho1717 is offline
heb het overwogen maar ik kan niet tegen dat aangeraak! als je meer wilt weten zou ik maar ff naar de bieb gaan, heb ik ook gedaan! daar staat precies in wat het inhoud.
__________________
Get a life! You f*cking BUSTARD
Met citaat reageren
Oud 25-05-2004, 19:45
Dark Psycho
Avatar van Dark Psycho
Dark Psycho is offline
haptowat?

wat houd dat in? gewoon benieuwd
__________________
No fear is my weakness I hear when faith has been denied
Met citaat reageren
Oud 25-05-2004, 19:47
Verwijderd
Citaat:
Dark Psycho schreef op 25-05-2004 @ 20:45 :
haptowat?

wat houd dat in? gewoon benieuwd
http://www.haptonomie.com
Met citaat reageren
Oud 25-05-2004, 19:48
Verwijderd
Citaat:
Psycho1717 schreef op 25-05-2004 @ 20:44 :
heb het overwogen maar ik kan niet tegen dat aangeraak! als je meer wilt weten zou ik maar ff naar de bieb gaan, heb ik ook gedaan! daar staat precies in wat het inhoud.
Ik weet wel wat het inhoudt, alleen ik vraag me af wat anderen er van vonden.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2004, 19:56
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Mijn broertje (6 jaar) doet dit. Het is wel goed voor 'm. Hij werd er de eerste paar keer ziek van. Koorts de dag erna. Zo heftig was de reactie erop. (ik denk dat dat minder is als je ouder bent, maar dat weet ik niet zeker) Maar buiten dat bevalt het goed.

Wat doen ze met mensen van jouw leeftijd? Ik bedoel.. m'n broertje gaat skippieballen en zo.. ik neem aan dat ze dat niet met jou gaan doen...?
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 25-05-2004, 19:58
moon
Avatar van moon
moon is offline
Mijn zus heeft ook haptonomie. Zij is er erg positief over, ze zegt er meer aan te hebben als aan de psychologe die ze eerst had. Dat aanraken ik weet niet hoe dat zit (lijkt mij ook niet fijn ) maar volgensmij leert ze je alleen hoe je je spieren het best kan ontspannen...dacht ik.
__________________
wees jezelf er zijn al zoveel anderen (loesje)
Met citaat reageren
Oud 25-05-2004, 20:11
Verwijderd
Een paar mensen die ik ken hebben/hadden ook haptonomie, ze hebben er (veel) meer aan dan aan de psychologen die ze daarvoor hadden... 'k denk dat het erg persoonlijk is, mij lijkt het ook absoluut niks (maar dat leek het die mensen die ik en die er toch positieve ervaringen mee hebben ook niet, dus dat zegt weinig ).
Met citaat reageren
Oud 25-05-2004, 21:58
Dreamerfly
Avatar van Dreamerfly
Dreamerfly is offline
hm, ik heb er wel van gehoord. De mensen die ik er over heb gehoord, waren positief. Juist die combi aanraken en praten(over gevoel etc).

Mij lijkt het eng . Heb er ook wel over nagedacht om hier misschien aan te beginnen. Maar dat doe ik ten eerste al niet, omdat dat niet vergoed wordt(bij mij) en ik daar geen geld voor heb en ten tweede lijkt mij het aanraken heel eng. Maar, als ik het geld had, zou ik het wellicht wel doen. Moeilijke/lastige dingen zijn te overwinnen (tenminste dat is mijn motto) en juist omdat je het b.v. moeilijk vindt om aangeraakt te worden, of om je te uiten of wat dan ook, kan dit grensverleggend werken, denk ik. Het mooie van haptonomie lijkt mij dat het 2 kanten belicht; zowel lichamelijk als psychisch. Dat vind ik wel een goede zaak.
Verder kan ik er eigenlijk persoonlijk geen waardeoordeel aan geven, omdat ik het nog nooit heb gehad. Wel een paar sessies Bowen; dat heeft wel raakvlakken.

Ik denk dat haptonomie je wel heel bewust kan maken van bepaalde dingen, misschien is het soms wel directer dan een psycholoog. Maar dat vul ik vanuit mijn niet-ervaring er mee in.
__________________
Dat je wou dat je nog kind was...

Laatst gewijzigd op 25-05-2004 om 22:00.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2004, 22:01
phensicske
Avatar van phensicske
phensicske is offline
Bowen?


Dit lijkt me eigenlijk een goede vorm te zijn om aan jezelf te werken, maar idd nogal eng. 't Is dan onmiddelijk zo direct, ik denk dat ik me enkel nog verder zou wegsteken in mijn schulp.
Maar ik zou het zeker wel eens willen proberen (lees:mezelf forceren te gaan en te blijven tot het eind).
Met citaat reageren
Oud 26-05-2004, 07:23
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Citaat:
phensicske schreef op 25-05-2004 @ 23:01 :
Dit lijkt me eigenlijk een goede vorm te zijn om aan jezelf te werken, maar idd nogal eng. 't Is dan onmiddelijk zo direct, ik denk dat ik me enkel nog verder zou wegsteken in mijn schulp.
Ja..

Proberen kan altijd, natuurlijk, en ik denk dat het 'aangeraak'
ook wel een kwestie van wennen is...
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2004, 10:04
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Beetje kort door de bocht hoor, maar zou het niet kunnen dat juist omdat jullie het zo eng vinden, dat het dan een goed idee voor jullie is? (iedereen over 1 kam )

Mijn broertje gaat erheen omdat-ie niet helemaal goed in z'n lichaam zit en op lichamelijk/motoriek gebied faalangstig is. Hij leert daar om dus de dingen te gaan doen die hij eng vindt en net over z'n grens te gaan. Niet om te leren hoe je over je grens moet gaan maar om te leren waar die grens ligt dus
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 26-05-2004, 14:37
Verwijderd
ik had er nog nooit van gehoord voor dit topic, maar het klinkt heel zinvol. en als het helpt, waarom zou je het dan niet proberen? niet geschoten, altijd mis, toch?
Met citaat reageren
Oud 26-05-2004, 14:57
phensicske
Avatar van phensicske
phensicske is offline
Citaat:
grl schreef op 26-05-2004 @ 11:04 :
Beetje kort door de bocht hoor, maar zou het niet kunnen dat juist omdat jullie het zo eng vinden, dat het dan een goed idee voor jullie is? (iedereen over 1 kam )
Daarin zou je wel eens gelijk kunnen hebben.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2004, 15:38
Verwijderd
Dank voor alle reacties.

Ja, wat werd gezegd, dat het dan júist misschien goed was, als je dat aangeraak niet zo ziet zitten.. Dat is misschien ook wel zo.

En het schijnt dat het vergoed wordt bij mij.. dus dat scheelt ook al.

Ik heb het er nog even over gehad met iemand die het ook gedaan heeft.. en ze zei dat ze het juist voor mij een goed idee vond.
Ik heb besloten het te gaan proberen. En wat zoiezo daar ook eerst wordt gedaan is een soort vertrouwensrelatie opbouwen.. Misschien helpt dat wel. (of juist niet maar dat moet ik maar zien)
Ik zit wel heel erg 'vast' in m'n lichaam, en hierdoor kan het zijn dat heel veel dingen boven gaan komen (olee nog meer), waarom dat zo is zeg maar. Ik denk dat ik het maar gewoon moet proberen, want ik loop nu wel heel erg vast in alles (en 2 jaar therapie heeft me ook niet écht geholpen).
En niet geschoten is inderdaad altijd mis. Hehe, dat is iets wat ik echt noooit zou zeggen. Maar goed.

@Dreamerfly: Bowen. Ja dat heeft m'n moeder ook gedaan, en dat is bij haar ook heel erg goed geweest.

Nogmaals bedankt iedereen!
Met citaat reageren
Oud 26-05-2004, 18:42
Verwijderd
Ik zou een jaar geleden ook naar een haptonoom gaan. Nou ik zag er al tegenop. Leek me eigenlijk nogal walgelijk, over gevoel praten en iemand die je aanraakt. Vraag me af waarvoor dat aanraken nuttig is. Dan heb ik zoiets van, raken die mensen er opgewonden van om anderen aan te raken of zo??

Nou, en ik kwam daar dus toch wel even. En toen begon ie te praten, weet niet meer waarover. Maar ik mocht hem meteen al niet. Hij vroeg bijv. of ik bij een psychiater liep. Daar antwoordde ik ontkennend op (terwijl ik toen wel bij een psychiater liep), en toen begon ie van "oh, dan ben je dus een hele normale jongen"... Dus als ik wel bij een psychiater zou lopen (wat ook zo was) zou ik een of ander gedrocht zijn of zo?

Nou gatverdamme! En ik zag er ook nog zo'n Jomanda figuur (een vrouw die qua kleding stijl, naar mijn mening, op Jomanda leek).
Met citaat reageren
Oud 26-05-2004, 18:54
Verwijderd
Citaat:
12Trix schreef op 26-05-2004 @ 19:42 :
Ik zou een jaar geleden ook naar een haptonoom gaan. Nou ik zag er al tegenop. Leek me eigenlijk nogal walgelijk, over gevoel praten en iemand die je aanraakt. Vraag me af waarvoor dat aanraken nuttig is. Dan heb ik zoiets van, raken die mensen er opgewonden van om anderen aan te raken of zo??

Nou, en ik kwam daar dus toch wel even. En toen begon ie te praten, weet niet meer waarover. Maar ik mocht hem meteen al niet. Hij vroeg bijv. of ik bij een psychiater liep. Daar antwoordde ik ontkennend op (terwijl ik toen wel bij een psychiater liep), en toen begon ie van "oh, dan ben je dus een hele normale jongen"... Dus als ik wel bij een psychiater zou lopen (wat ook zo was) zou ik een of ander gedrocht zijn of zo?

Nou gatverdamme! En ik zag er ook nog zo'n Jomanda figuur (een vrouw die qua kleding stijl, naar mijn mening, op Jomanda leek).
Aanraken kan nuttig zijn, omdat het lichaam van mensen die psychische problemen hebben vaak helemaal vast zit. Zo kun je bij iemand die ik goed ken niet de huid "optillen". Als je lichaam zich ontspant (door bijvoorbeeld massage), ga je je mentaal ook wat beter voelen. Als haptonomen geilen op aanraken, zouden ze wel de prostitutie ingaan, denk je ook niet?

Als ik het zo lees, vroeg die haptonoom je dat om je uit je tent te lokken. Psychologen, psychotherapeuten en psychiaters doen dat ook wel eens, dat heeft niets met haptonomie te maken.

Dat laatste raakt kant noch wal, natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2004, 19:58
phensicske
Avatar van phensicske
phensicske is offline
Citaat:
zuster schreef op 26-05-2004 @ 19:54 :
Als ik het zo lees, vroeg die haptonoom je dat om je uit je tent te lokken. Psychologen, psychotherapeuten en psychiaters doen dat ook wel eens, dat heeft niets met haptonomie te maken.
Waarom zou die haptonoom hem uit zijn tent willen lokken??
Ik denk dat het gewoon een vraag was om een beter beeld te kunnen vormen van 12Trixx.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 26-05-2004, 20:06
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
phensicske schreef op 26-05-2004 @ 20:58 :
Waarom zou die haptonoom hem uit zijn tent willen lokken??
Ik denk dat het gewoon een vraag was om een beter beeld te kunnen vormen van 12Trixx.
Dat denk ik ook eigenlijk. En ik vind het een beetje raar datn 12Trixx daar niet normaal antwoord op kan geven.
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 26-05-2004, 20:20
phensicske
Avatar van phensicske
phensicske is offline
Citaat:
grl schreef op 26-05-2004 @ 21:06 :
Dat denk ik ook eigenlijk. En ik vind het een beetje raar datn 12Trixx daar niet normaal antwoord op kan geven.
Misschien wou hij wel geen etiket opgeplakt krijgen?

12Trixx?
Met citaat reageren
Oud 26-05-2004, 20:22
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
phensicske schreef op 26-05-2004 @ 21:20 :
Misschien wou hij wel geen etiket opgeplakt krijgen?

12Trixx?
Nja. Ik begrijp het wel, maar ik vind het niet slim. Als mensen je willen helpen, en je wil geholpen worden, dan moet je je ook laten helpen
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 26-05-2004, 20:23
phensicske
Avatar van phensicske
phensicske is offline
Citaat:
grl schreef op 26-05-2004 @ 21:22 :
Nja. Ik begrijp het wel, maar ik vind het niet slim. Als mensen je willen helpen, en je wil geholpen worden, dan moet je je ook laten helpen
Da's waar, maar niet altijd zo vanzelfsprekend.
'k Geef je dus wel gelijk in theorie.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2004, 20:32
Verwijderd
stukje van die site:

In onze maatschappij, en ook onze opvoeding, zijn wij maar al te vaak geneigd keuzes te maken op grond van wat wij menen dat onze omgeving van ons verwacht of wenselijk acht.

Het is daarbij niet vanzelfsprekend te luisteren naar wat wij diep in ons zelf voelen en beleven, en dié keuze te maken die voor ons zélf van belang is en bij ons past.
Het maken van keuzes gebaseerd op datgene wat men van ons verwacht kan zelfs zo eigen geworden zijn dat men de innerlijke overtuiging gekregen heeft dat het zo hoort.
Als wij hebben geleerd op dié grond keuzes te maken blijkt het op latere leeftijd niet eenvoudig om te kunnen beluisteren hoe het voor ons zélf ligt.


Omg, dit is wel heel herkenbaar. Dit is net een thema waarmee ik momenteel bezig ben en ik had net ontdekt dat veel keuzes van mij gebaseerd zijn op verwachtingen van anderen, zelfs zodanig dat als ik naar de 1 luister, ik me zo laat beïnvloeden, dat ik met de ander ruzie krijg. (meningsverschillen tussen mijn vriend en mijn moeder waar ik tussen in sta zeg maar).


Ik hoor graag ervaringen van jullie. Ik vraag me af wat die benaderingswijze precies inhoudt. Het spreekt me erg aan (en wat wordt bedoeld met veel aanraken? Ik laat me niet zo gauw aanraken)
Met citaat reageren
Oud 26-05-2004, 20:42
Verwijderd
nog 2 vragen voor een ieder die het weet:

-waartegen helpt het?

-wordt het vergoed en moet je een verwijzing hebben van huisarts?
Met citaat reageren
Oud 27-05-2004, 00:17
Verwijderd
Citaat:
phensicske schreef op 26-05-2004 @ 20:58 :
Waarom zou die haptonoom hem uit zijn tent willen lokken??
Ik denk dat het gewoon een vraag was om een beter beeld te kunnen vormen van 12Trixx.
Ik maakte het niet op uit de vraag van de haptonoom, maar uit dit:

Citaat:
"oh, dan ben je dus een hele normale jongen"...
Ík vat dat op als "laat ik eens kijken wat die jongen denkt over psychiaters en over normaal zijn".
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-05-2004, 00:40
phensicske
Avatar van phensicske
phensicske is offline
Citaat:
zuster schreef op 27-05-2004 @ 01:17 :
Ik maakte het niet op uit de vraag van de haptonoom, maar uit dit:


Ík vat dat op als "laat ik eens kijken wat die jongen denkt over psychiaters en over normaal zijn".
Hmm, dan nog niet eigenlijk. Ik denk dat het eerder was om een 'band' met Trixx te vormen. Zo van: 'we zijn beide normaal, we zitten in hetzelfde schuitje...'
Nogal moeilijk uit te leggen wat ik eigenlijk bedoel.

Ik geloof toch dat een haptonoom wijs genoeg zou moeten zijn gewoon iets te vragen i.p.v. iemand uit zijn tent te lokken.
Volgens mij is open communicatie net één van de dingen waaraan men werkt?

Of heb ik het nu helemaal verkeerd op?

Het komt idd wel een beetje zo over, maar 'k wil niet geloven dat het echt zijn bedoeling zou zijn.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2004, 01:34
Verwijderd
Citaat:
phensicske schreef op 27-05-2004 @ 01:40 :
Hmm, dan nog niet eigenlijk. Ik denk dat het eerder was om een 'band' met Trixx te vormen. Zo van: 'we zijn beide normaal, we zitten in hetzelfde schuitje...'
Nogal moeilijk uit te leggen wat ik eigenlijk bedoel.

Ik geloof toch dat een haptonoom wijs genoeg zou moeten zijn gewoon iets te vragen i.p.v. iemand uit zijn tent te lokken.
Volgens mij is open communicatie net één van de dingen waaraan men werkt?

Of heb ik het nu helemaal verkeerd op?

Het komt idd wel een beetje zo over, maar 'k wil niet geloven dat het echt zijn bedoeling zou zijn.
Het kan inderdaad zijn om een band te vormen. Ik koppel het misschien voorbarig aan 'uit de tent lokken', omdat ik zelf in therapie merk dat ik door dit soort opmerkingen geconfronteerd word met bijv. mijn vooroordelen. Het werkt (voor mij) als een spiegel.
In dat geval is het ook geen negatieve vorm van communiceren, omdat je na de 'confrontatie' de irrationele gedachten(gang) bespreekt en ervan leert.

Als ik niet duidelijk ben, moet je het maar zeggen, het is erg laat.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2004, 13:17
phensicske
Avatar van phensicske
phensicske is offline
Citaat:
zuster schreef op 27-05-2004 @ 02:34 :
Het kan inderdaad zijn om een band te vormen. Ik koppel het misschien voorbarig aan 'uit de tent lokken', omdat ik zelf in therapie merk dat ik door dit soort opmerkingen geconfronteerd word met bijv. mijn vooroordelen. Het werkt (voor mij) als een spiegel.
In dat geval is het ook geen negatieve vorm van communiceren, omdat je na de 'confrontatie' de irrationele gedachten(gang) bespreekt en ervan leert.

Als ik niet duidelijk ben, moet je het maar zeggen, het is erg laat.
Nee hoor, ik begrijp je wel hoor.

Een spiegel voorzetten kan idd ook wel eens helpen.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 11:42
Verwijderd
Ik loop op dit moment bij een haptotherapeute en ik moet zeggen dat ik er hele fijne ervaringen mee heb. Ik praat voornamelijk erg veel met haar en daarnaast af en toe oefeningen waar ook aanraking bij hoort.

Het helpt me zeker heel erg. Die oefeningen maken dat ik meer contact krijg met mijn lichaam en beter begrijp welke signalen het mij geeft.

Ik kreeg bijvoorbeeld een evenwichtsoefening waarbij direct merkbaar was dat om mijn evenwicht te vinden ik me eerst moest ontspannen en op mezelf moest vertrouwen. Vervolgens legde ze me uit dat wanneer ik mentaal uit evenwicht ben, dat eigenlijk hetzelfde werkt.

Ik ga er meestal ook heel rustig en opgelucht weer weg.

Ik heb ook aanraakoefeningen gehad. Dan ging ik liggen en zij me aanraken op mijn rug waarbij ik dan aangaf wat ik wel en niet prettig vond. Het onprettige deed ze niet lang.

Ik mag bovendien altijd aangeven of ik het wel of niet zie zitten en er hoeft helemaal niets tegen mijn zin in.

Mijn moeder heeft ook al iets van zes jaar haptotherapie en het heeft haar uit een diepe depressie geholpen. Ook mijn vader heeft het destijds erg goed geholpen.

Ik kan dus alleen maar positief zijn. Als je meer wil weten, vraag maar
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 11:47
Verwijderd
Overigens, het wordt niet vaak vergoed. Ik zit bij FBTO en die vergoeden het niet. Op sommige plekken doen ze het wel wanneer je aanvullende pakketten hebt en dergelijke, maar het zit niet in het basispakket.

En het helpt inderdaad voor het vastzitten van het lichaam en goed contact krijgen met je lichaam. Mijn moeder had door alle spanningen een hernia en heeft een half jaar niet kunnen lopen, dmv haptotherapie is dat langzaamaan steeds beter geworden en nu wandelt ze gewoon heel vrolijk weer rond.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie haptotherapie
amarillo
6 19-02-2007 19:29
Lichaam & Gezondheid fysiotherapie of iets anders?
Verwijderd
28 22-03-2005 15:46
Psychologie soorten therapie
Andora
25 09-06-2004 17:15
Levensbeschouwing & Filosofie haptonomie
honour
1 09-04-2004 14:50
Psychologie Bio-energetica en haptonomie
Verwijderd
3 07-10-2003 15:04
Psychologie Heb je professionele hulp?
Doc
132 25-06-2002 20:44


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:51.