Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-10-2003, 14:16
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Edelstenen op Mars aangetroffen
13:32 - Bron: BBC News

Op Mars zijn enorme hoeveelheden edelstenen aangetroffen. De ontdekking is gedaan door de Mars Global Surveyor, een ruimtesonde van de NASA die om de planeet Mars cirkelt. Dit hebben wetenschappers van de US Geological Survey in Denver, Colorado in het nieuwsblad Science gezegd.

Op aarde is het materiaal bekend als peridot, een relatief goedkope edelsteen die in juwelen wordt gebruikt. De aanwezigheid van deze materialen geeft inzicht in het verleden van Mars. Het materiaal is vrijgekomen in een warm, nat klimaat. Daarna is het daar na een klimaatverandering miljoenen jaren blijven liggen. Het moeten toen relatief droge tijden geweest zijn.

De blootligging van het mineraal toont aan dat de momenteel koude onbewoonbare planeet ooit warm en vochtig als de aarde geweest moet zijn. In deze omstandigheden zou er leven op Mars geweest kunnen zijn.
(fok.nl origineel artikel hieronder

Gemstones found on Mars



Large quantities of a green mineral gemstone have been found on Mars. Rocky outcrops of the mineral olivine were spotted by a space craft orbiting the planet.

On Earth, the mineral is known as peridot, an inexpensive gemstone used in jewellery.

Its presence gives clues to the ancient history of Mars, suggesting the planet has been cold and dry for billions of years.

The exposed mineral is weathered away in warm, wet conditions.

If it has been there for billions of years, as geological evidence suggests, then Mars must have been cold and dry for much of that time.

Scientists now need to pin down the precise age of the mineral, found over a 30,000-square-kilometre area in a long, narrow, shallow depression known as Nili Fossae.

Space impact

The region probably formed at least 3.6 billion years ago when an asteroid or comet crashed nearby, carving a crater known as the Isidis basin.

"If the olivine was exposed shortly after the impact event, the Martian surface may have been dry and cold for more than three billion years", a team of researchers from the US Geological Survey in Denver, Colorado, write in the journal Science, "but if the olivine was recently uncovered at the surface, then it could have been cold and dry for as little as a few thousand years."

The mineral was detected by an instrument on the US space agency's (Nasa) Mars Global Surveyor.

The unmanned probe arrived at the planet in September 1997 and has been making observations ever since.

It has shown good evidence that the cold, inhospitable planet was once warm and wet like the Earth. These conditions could have harboured primitive life.
http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/3210951.stm

--------

Leuk! Leven op mars (geweest)?
Hoop alleen niet dat een paar aasgieren er alles aan gaan doen om die edelstenen te bemachtigen

[edit: link aangepast, thnx Zaina]
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.

Laatst gewijzigd op 30-10-2003 om 16:05.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-10-2003, 14:34
Zaina
Avatar van Zaina
Zaina is offline
Geweest lijkt mij dan eerder. Maar idd iedereen wilt nou natuurlijk die mooie edelsteentjes hebben
__________________
Czech us out

Laatst gewijzigd op 31-10-2003 om 11:33.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2003, 15:55
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 30-10-2003 @ 15:16:
Hoop alleen niet dat een paar aasgieren er alles aan gaan doen om die edelstenen te bemachtigen
Ik denk anders dat het nog wel een tijd gaat duren voordat dat rendabel wordt...
Met citaat reageren
Oud 02-11-2003, 09:42
Upke
Upke is offline
Ik denk dat er vroeger op Mars leven is geweest.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2003, 15:14
Verwijderd
Citaat:
Rawsteel schreef op 02-11-2003 @ 10:42:
Ik denk dat er vroeger op Mars leven is geweest.
'Aards' leven? Dus met cellen?
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 00:57
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
Citaat:
snees schreef op 03-11-2003 @ 16:14:
'Aards' leven? Dus met cellen?
het bestaan uit cellen is geen kenmerk van 'aards' leven. alle organismen zijn opgebouwd uit cellen (behalve virussen ofzoiets ). dus ook bacteriën e.d. die soms in meteorieten worden gevonden (naar ik meen).

Laatst gewijzigd op 06-11-2003 om 01:03.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 14:32
Verwijderd
Citaat:
Crystal Method schreef op 06-11-2003 @ 01:57:
het bestaan uit cellen is geen kenmerk van 'aards' leven. alle organismen zijn opgebouwd uit cellen (behalve virussen ofzoiets ). dus ook bacteriën e.d. die soms in meteorieten worden gevonden (naar ik meen).
Virussen zijn geen leven

Er was wel een meteoriet gevonden, maar de wetenschap is het nog niet eens over de vraag of er bacteriën in zaten. Volgens mij is er nog nooit buitenaards leven gevonden...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:40.