Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-08-2003, 16:27
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Misschien is het toeval, maar ik had net voor de tweede keer in twee dagen een enorm grote libelle in de huiskamer zitten. Zo eentje waarvan je de vleugels hoort 'klapperen' als je in de kamer ernaast bent en die iets van 10 cm groot is, met een lijf van wel een centimeter dik ofzo.
Kan iemand mij vertellen of dit toeval is of dat er bekend is dat er een invasie van die beesten is op het moment? En kunnen zulke libelles steken/bijten (oftewel: is het raadzaam om uit de buurt te blijven)?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-08-2003, 16:42
Boogie
Avatar van Boogie
Boogie is offline
In principe zijn libelles niet agressief geloof ik, behalve als ze in het nauw gedreven zijn en dan lijkt me het niet prettig om gestoken te worden. Ik heb wel eens grote libelles gezien, die vind je overal wel, maar nog niet een van 10cm
__________________
Maar dat geheel ter zijde.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2003, 17:25
D@mien
Avatar van D@mien
D@mien is offline
Dat zijn geen libelles zover ik weet...dat zijn Waterjuffers...die zijn groter dan libelles...(of et is weer zo'n synoniem die willekeurig gebruikt wordt)
Iig zijn ze niet gevaarlijk...
Deze beesten blijven vaak een tijdje in dezelfde regio hangen, dus waarschijnlijk was dat beest dezelfde als die je erder hebt gehad...(tenzij je die eerste hebt gedood natuurlijk) ze gaan vanzelf ergens anders heen...
__________________
A Hero has died.. Steve Irwin - 22-02-1962 - 04-09-2006
Met citaat reageren
Oud 21-08-2003, 17:39
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
HaWaHaai schreef op 21-08-2003 @ 17:27:
Kan iemand mij vertellen of dit toeval is of dat er bekend is dat er een invasie van die beesten is op het moment? En kunnen zulke libelles steken/bijten (oftewel: is het raadzaam om uit de buurt te blijven)?
Er is wel een bepaalde soort in opkomst. Weet de naam alleen even niet. Zijn niet gevaarlijk voor zover ik weet.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 21-08-2003, 19:45
N*A*Shezbaernon
N*A*Shezbaernon is offline
Citaat:
Boogie schreef op 21-08-2003 @ 17:42:
In principe zijn libelles niet agressief geloof ik, behalve als ze in het nauw gedreven zijn en dan lijkt me het niet prettig om gestoken te worden.
Volgens mij heb ik nog nooit van een soort libelle gehoord die zou kunnen steken, maar goed. Wel kunnen ze bijten, en DAT is NIET prettig.
__________________
Bloedserieus
Met citaat reageren
Oud 21-08-2003, 22:46
Boogie
Avatar van Boogie
Boogie is offline
Citaat:
N*A*Shezbaernon schreef op 21-08-2003 @ 20:45:
Volgens mij heb ik nog nooit van een soort libelle gehoord die zou kunnen steken, maar goed. Wel kunnen ze bijten, en DAT is NIET prettig.
Het verschil tussen bijten en steken is mij niet bekend, excuses.
__________________
Maar dat geheel ter zijde.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2003, 07:14
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
D@mien schreef op 21-08-2003 @ 18:25:
waarschijnlijk was dat beest dezelfde als die je erder hebt gehad...
Nee, het was echt een andere, de tweede was namelijk iets kleiner dan de eerste.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2003, 07:15
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
N*A*Shezbaernon schreef op 21-08-2003 @ 20:45:
Volgens mij heb ik nog nooit van een soort libelle gehoord die zou kunnen steken, maar goed. Wel kunnen ze bijten, en DAT is NIET prettig.
Wat gebeurt er dan als zo'n beest bijt? Krijg je er uitslag van, of wat moet ik me er bij indenken?
Met citaat reageren
Oud 22-08-2003, 12:54
N*A*Shezbaernon
N*A*Shezbaernon is offline
Citaat:
Boogie schreef op 21-08-2003 @ 23:46:
Het verschil tussen bijten en steken is mij niet bekend, excuses.

Volgens mij gebeurt steken met de achterkant en bijten met de voorkant ? Kan zijn dat ik het mis heb en de woorden gewoon verkeerd vertaal (ik ben geen Nederlander), maar ik DACHT de betekenis wel goed te hebben.
__________________
Bloedserieus
Met citaat reageren
Oud 22-08-2003, 12:55
N*A*Shezbaernon
N*A*Shezbaernon is offline
Citaat:
HaWaHaai schreef op 22-08-2003 @ 08:15:
Wat gebeurt er dan als zo'n beest bijt? Krijg je er uitslag van, of wat moet ik me er bij indenken?
Nee, volgens mij geen uitslag ... het is net als wanneer je door een spin gebeten word, het doet gewoon pijn, het kan bloeden - dan krijg je een korsje.
__________________
Bloedserieus
Met citaat reageren
Oud 22-08-2003, 13:13
Verwijderd
Gewoon vangen met een doekje en naar buiten gooien
Niet verder bij nadenken.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2003, 15:59
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 22-08-2003 @ 14:13:
Gewoon vangen met een doekje en naar buiten gooien
Niet verder bij nadenken.
Vangen met een doekje? Dat beest paste echt niet in 1 keukenpapiertje... Hij was echt groot!!!
En niet bij nadenken... Ik hoorde 'm van ver af al klapperen met zijn vleugels, dan durf ik echt niet in de buurt te komen...
Met citaat reageren
Oud 22-08-2003, 16:42
Eerepeerie
Eerepeerie is offline
Gewoon met rust laten.
__________________
Shibby :)
Met citaat reageren
Oud 22-08-2003, 17:57
Verwijderd
Citaat:
Vangen met een doekje? Dat beest paste echt niet in 1 keukenpapiertje... Hij was echt groot!!!
En niet bij nadenken... Ik hoorde 'm van ver af al klapperen met zijn vleugels, dan durf ik echt niet in de buurt te komen...
ben dus niet de enige die bij die zulke beesten beesten niet in de buurt durft te komen
Met citaat reageren
Oud 22-08-2003, 18:32
houn
Avatar van houn
houn is offline
had ik laatst ook, ik lag op bed..en ik dacht dat mijn buurman ging grasmaaien..maar het was zo'n soort helikopterbeest..dus die heb ik maar even gemept
__________________
Kein Geloel
Met citaat reageren
Oud 24-08-2003, 19:26
snarl
Avatar van snarl
snarl is offline
kpff... weten jullie echt zo weinig van libelles/juffers... (oh sorrie ik ben friek)

euhm. libelles zijn groot, houden hun vleugels open in rust en zijn meestal gewoon dik. juffers zijn veel kleiner, sluiten hun vleugels in rust en zijn meestal erg dun.

jij hebt dus een libelle gezien, als je me vertelt hoe hij eruitzag kan ik je misschien vertellen welke soort het was. (PM)

juffers en libellen kunnen NIET steken, ze hebben wel kaken. als je door een libelle gebeten word, en je voelt het, moet je wel een erg dun huidje hebben. normaal komen ze niet door je vingers heen, of het kietelt een beetje. juffers kunnen je zowieso niet goed bijten.

een libelle bijt alleen als je hem vangt en dan niet goed vastpakt, dus als je zelf zn kop tegen je aanhoud, anders echt niet, ze willen je juist ontwijken.

vastpakken doe je door ALLE 4 de vleugels vast te pakken met een vinger tussen de 2 vleugelparen. en zo kort mogelijk vastpakken zodat 'ie niet beschadigt. vangen met een insectennetje, en dan nog moet je erg vlug zijn want ze zijn erg wendbaar en snel.

verder kun je een libelle in huis vast ook wel vangen met je handen, maar een netje of zo iets is toch handiger.

en een invasie van libellen? het komt voor dat af en toen van één bepaalde soort meer individuen gezien worden in een jaar dan normaal. maar het ene jaar meer libellen dan het andere, waarvan er dan ook meer je huis in komen, lijkt me sterk.

edit: ze kunnen je echt niet to bloedens toe bijten. steken kunnen ze ook niet.. je ziet wel 'flapjes' aan hun achterlijf maar dat zijn geslachtsorganen. en je krijgt ook echt geen uitslag van een beet.
__________________
■■ fuzzy logic

Laatst gewijzigd op 24-08-2003 om 19:29.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2003, 19:44
N*A*Shezbaernon
N*A*Shezbaernon is offline
Citaat:
snarl schreef op 24-08-2003 @ 20:26:
juffers en libellen kunnen NIET steken, ze hebben wel kaken.
Ik wist het ik wist het ik wist het !
Citaat:
als je door een libelle gebeten word, en je voelt het, moet je wel een erg dun huidje hebben.
Mja dan heeft mijn broertje wel een HEEL erg dunne huid, want het bloedde zelfs.
__________________
Bloedserieus
Met citaat reageren
Oud 24-08-2003, 20:34
snarl
Avatar van snarl
snarl is offline
hm.. hangt er ook vanaf waar je gebeten word. ik ben er best vaak door gebeten, een keer in mn neus (ja, ik had een 10cm-libo op mn neus gezet ) en de rest in mn handen, maar dat kietelt alleen een beetje. (ik heb ook best veel eelt volgens mij) maar dat op mn neus deed wel pijn..
__________________
■■ fuzzy logic
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 24-08-2003, 21:48
Verwijderd
Onze kat had er laatst een gevangen.
Hij was echt huge en heel eng, en katten schijnen eraan te overlijden als ze bijten...
Met citaat reageren
Oud 24-08-2003, 22:25
D@mien
Avatar van D@mien
D@mien is offline
Citaat:
Liefkleinmeisje schreef op 24-08-2003 @ 22:48:
Onze kat had er laatst een gevangen.
Hij was echt huge en heel eng, en katten schijnen eraan te overlijden als ze bijten...

Hoe kom je hier nou aan? Ik ben geen expert (verre van) maar ik kan je verzekeren dat dit bullcrap is..

[Edit] En natuurlijk bedoelde ik in mn vorige post dat et een libelle was ipv een juffer....een libelle is niet voor neits een dragonfly in et engels...[/edit]
__________________
A Hero has died.. Steve Irwin - 22-02-1962 - 04-09-2006

Laatst gewijzigd op 24-08-2003 om 22:27.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2003, 23:36
Verwijderd
Niets erg bijzonders hoor. Bij ons zitten ze regelmatig in de buurt van de vijver, waar ze volgens mij ook eieren leggen.

Soms wel schrikken als zo'n beest langs je hoofd scheert.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2003, 07:14
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
snarl schreef op 24-08-2003 @ 20:26:
*verhaal*
Ik moet er toch niet aan denken om zo'n beest aan te raken, hoor... Waarschijnlijk komt het door de grootte van het beest, maar ik vind hem 'eng'.
Ik heb nu de oplossing: de tuindeur gaat nooit meer open .
Met citaat reageren
Oud 25-08-2003, 14:42
snarl
Avatar van snarl
snarl is offline
ik vind libelles en juffers echt geweldig..

kijk: vroege glazenmaker.. echt ZO mooi!



en dat een kat kan overlijden aan een beet is onzin. als je al gebeten word is het gewoon een piepklein wondje. libelles spuiten geen gif in of zo..
__________________
■■ fuzzy logic
Met citaat reageren
Oud 25-08-2003, 18:55
Upke
Upke is offline
Citaat:
Boogie schreef op 21-08-2003 @ 17:42:
In principe zijn libelles niet agressief geloof ik, behalve als ze in het nauw gedreven zijn en dan lijkt me het niet prettig om gestoken te worden. Ik heb wel eens grote libelles gezien, die vind je overal wel, maar nog niet een van 10cm
Libellen hebben geen angel. Dus kunnen niet steken. En waterjuffers zijn meestal kleiner en hun vleugels gaan langzaam op en neer die je bijna kunt volgen met je ogen. Die van een libel gaan veeeeelste snel om bij te houden.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2003, 19:23
snarl
Avatar van snarl
snarl is offline
Citaat:
Rawsteel schreef op 25-08-2003 @ 19:55:
Libellen hebben geen angel. Dus kunnen niet steken.

Dat zei ik net...

En waterjuffers zijn meestal kleiner en hun vleugels gaan langzaam op en neer die je bijna kunt volgen met je ogen. Die van een libel gaan veeeeelste snel om bij te houden.


Dat is niet het officiele kenmerk. Ook al is het wel een beetje waar. Alleen is de snelheid van de vleugels wel erg moeilijk te onderscheiden als je er niet een juffer of libelle naast hebt. Er zijn ook libelles die even groot zijn als juffers, en andersom. Dus moet je er gewoon op letten of ze hun vleugels in rust gespreid houden of niet. En de vorm van de kop is ook wel belangrijk vind ik. Maar als je er vaak mee bezig bent zie je het zo wel..
__________________
■■ fuzzy logic
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-08-2003, 10:19
Engadin
Avatar van Engadin
Engadin is offline
Welke in nl voorkomende is groter dan 10 cm?
Volgens mij is de grootste in nl voorkomende libel de gewoone bronlibel en die is maar 8 cm (en erg zeldzaam).

(Ikke ook libo freak zijn)
Met citaat reageren
Oud 26-08-2003, 17:14
snarl
Avatar van snarl
snarl is offline
ah, klein NJNertje

Nou, dat is de grote keizerlibelle (anax imperator) . Die kán 10 cm worden.

Maar ik denk dat die lengte een beeje .. ruw geschat is...
__________________
■■ fuzzy logic
Met citaat reageren
Oud 26-08-2003, 18:02
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
snarl schreef op 26-08-2003 @ 18:14:
Maar ik denk dat die lengte een beeje .. ruw geschat is...
Natuurlijk is die ruw geschat... Ik ben niet dichterbij gekomen dan een meter... Het is ook ongeveer... Maar ik wilde gewoon aangeven dat het echt een groot ding was. Zijn lijf leek echt wel een centimeter breed, en hij was echt groot, misschien geen 10 cm, maar dan in ieder geval wel iets wat in die buurt komt...
Met citaat reageren
Oud 26-08-2003, 19:53
snarl
Avatar van snarl
snarl is offline
jep, dat dacht ik ook al

hm. maarja.. als je je even over je angst heenzet (en je nadert rustig zodat 'ie niet wegvliegt) kun je hem beter bekijken.. ze zijn echt mooi..
__________________
■■ fuzzy logic
Met citaat reageren
Oud 27-08-2003, 08:21
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
snarl schreef op 26-08-2003 @ 20:53:
als je je even over je angst heenzet (en je nadert rustig zodat 'ie niet wegvliegt) kun je hem beter bekijken.. ze zijn echt mooi..
Dat zal best, hij had inderdaad wel mooie kleuren, maar hij maakte zoveel herrie en was zo groot dat ik er echt niet dichter in de buurt durfde te komen...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Borsten ‘lezen’
supergirl#1
16 08-10-2009 17:07
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Balkenende - Bos
WärteR
500 06-11-2006 15:38
Verhalen & Gedichten In een roes geschreven
Larsman
3 18-12-2004 17:39
Levensbeschouwing & Filosofie Leven: "Evolutie of schepping?"
BiL@L
13 03-12-2003 11:02
Liefde & Relatie dringend Advies gevraagd over gecompliceerde situatie
Lady_L
55 29-10-2003 19:08
Seksualiteit Wat is uw seksuele IQ?
slisje
46 22-06-2002 02:15


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:57.