Oud 17-01-2013, 14:45
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Heel fijn: mijn nieuwe Suzuki start niet, stand van de benzine-/LPG-schakelaar maakt niet uit (auto start overigens altijd op benzine).

Startmotor draait wel (hoorbaar normaal) na omdraaien sleutel, maar motor slaat niet aan. Stroomverbruikers even getest: blower en ruitenwissers normaal. Stonden uiteraard uit tijdens startpogingen. Lijkt geen accuprobleem...

Auto is niet gebruikt sinds het zo koud is geworden

Wat kan het zijn? Heel veel zeker?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-01-2013, 14:48
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Dittrich zegt dat het toch de accu is waarschijnlijk, en dat je die even moet doormeten.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 17-01-2013, 14:49
Verwijderd
Heeft de auto buiten gestaan?
Met citaat reageren
Oud 17-01-2013, 14:53
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Heeft de auto buiten gestaan?
Ja, al vier dagen stil.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2013, 14:56
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Ik zou dan beginnen met inderdaad de accu volledig uit te sluiten, met dit koude weer De accu moet natuurlijk wel de startmotor (en wezenlijk de hele motor) aansjorren en nog genoeg kracht hebben voor de ontsteking - zet alle andere stroomverbruikers uit.

Als dat het niet is, dan zit je waarschijnlijk tegen een probleem in de ontsteking aan te kijken of tegen een defecte sensor. Of mogelijk inspuiting/regeling ten gevolge van je LPG-installatie, dat komt nog wel eens voor.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2013, 16:10
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Zit er wel benzine in?
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2013, 17:10
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Ik ben er achter volgens mij

In deze auto zit een gasinstallatie die direct na starten overschakelt op gas. De eerste keer dat ik vandaag startte, sloeg de motor aan en vervolgens weer af: dat kan gebeuren dacht ik (misschien had ik dat even in de openingspost moeten zetten, achteraf gezien /nitwit ). Maar daarna startte de motor dus niet meer en na wat proberen maakte ik dit topic aan

Paar uur later weer geprobeerd: motor start weer en slaat direct weer af.

Later weer geprobeerd, maar nu geforceerd op benzine: motor start en blijft lopen. Vervolgens na stukje rijden overgeschakeld op gas: motor blijft lopen.

Conclusie: bij dit soort temperaturen even wat langer op benzine laten lopen. Misschien hoort het niet zo, geen idee, auto en gasinstallatie zijn uit 1997.

Mijn vorige auto met gasinstallatie deed langer draaien/rijden op benzine automatisch bij deze temperaturen, hier moet ik het dus zelf doen.

Laatst gewijzigd op 17-01-2013 om 18:29.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2013, 18:48
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Houd het even in de gaten Ik heb wat verder rondgekeken en er zijn soms toch wat start- en loopproblemen met LPG-installaties in Baleno's. Meestal hangt daar een AG-systeem in, en de computer die dat aanspoort kan soms moeilijk doen. Dat kan dan een probleem in het systeem zelf zijn, het kan ook een input-probleem zijn dat veroorzaakt wordt door een ander defect.

Het klinkt namelijk dat hij dan te weinig gas inspuit om een koude motor draaiend te houden.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.

Laatst gewijzigd op 17-01-2013 om 19:07.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2013, 23:18
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Ik zal het in de gaten houden
Met citaat reageren
Oud 18-01-2013, 08:59
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Zou het te maken kunnen hebben met het LPG mengsel en de huidige buitentemperaturen? Propaan en Butaan hebben verschillende verdampingstemperaturen, kan zijn dat het propaan wel in gasvorm binnenkomt maar het butaan nog vloeibaar is. Dan is je mengsel veel te rijk en slaat je motor af. Op het moment dat je motor wat warmer is, krijgt je verdamper warm water, gaat deze pas goed werken en zal het butaan ook verdampen.
De remedie is inderdaad langer op benzine laten lopen voordat je overschakelt.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2013, 13:09
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Het systeem hoort dit zelf te compenseren door meer butaan of propaan toe te voegen, afhankelijk van de buitentemperatuur. Tevens hoort het, tenzij er een G1-installatie in zou zitten maar dat was na '97 al financieel niet aantrekkelijk meer, over te stappen op gas zodra het systeem merkt dat dit kan.

Sowieso heeft het zich maar één keer voorgedaan, en hoeft het niet eens per se aan het LPG-systeem te liggen
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2013, 11:50
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Het systeem hoort dit zelf te compenseren door meer butaan of propaan toe te voegen, afhankelijk van de buitentemperatuur.
Nouja, het is natuurlijk één mengsel propaan/butaan (60/40%?), het systeem maakt geen onderscheid, de natuur wel.. De gastank in je auto is de laatste nachten diepgevroren, de LPG En zodra één bestanddeel (of allebei) nog vloeibaar blijft, valt er met drukregelaar in de verdamper niks te beginnen, dat stroomt er gewoon door.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2013, 12:17
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
De voorverwarming/voorgloeien van de lambda-sonde kan ook niet goed werken. Dat is met name een probleem bij koude, maar ik weet niet of AG met voorgloeien werkt.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2013, 13:45
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Lambdasonde zit in de uitlaat, en meet het zuurstofniveau in het uitlaatniveau om de staat van de verbranding te meten. Dit wordt verwerkt door het motormanagement en die kan aanpassingen maken aan de injectie van brandstof en lucht. Als jouw auto zo'n voorverwarmingsfunctie in de lambdasonde heeft en die functie is defect kan dat het probleem zijn ja. Dan loopt, als ik het wel heb, de ECU op een gesimuleerd 'noodsignaal' van de lambdasonde voor benzine tot de sonde warm is, waar LPG tot die tijd niet mee overweg kan.

Citaat:
Nouja, het is natuurlijk één mengsel propaan/butaan (60/40%?), het systeem maakt geen onderscheid, de natuur wel.. De gastank in je auto is de laatste nachten diepgevroren, de LPG En zodra één bestanddeel (of allebei) nog vloeibaar blijft, valt er met drukregelaar in de verdamper niks te beginnen, dat stroomt er gewoon door.
Dat stond mij verkeerd bij; het mengsel wordt wel aangepast voor wintergebruik, maar dat gebeurd al eerder bij het tankstation of de leverancier. Maar dat zou betekenen dat er sinds de zomer niet meer mee getankt is, en dan nog zet ik er vraagtekens bij omdat zo'n tank behoorlijk goed moet isoleren. En wat ik begrijp van de beginpost startte hij ook niet op benzine de tweede keer.

Wat wel kan is dat de verdamper bevriest, maar dit is dan eerder een kwestie van daarin een defect of slecht koelwater met te weinig antivries.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.

Laatst gewijzigd op 19-01-2013 om 14:18.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2013, 13:50
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Wat wel kan is dat de verdamper bevriest, maar dit is dan eerder een kwestie van daarin een defect of slecht koelwater met te weinig antivries.
Heb je van een bevroren verdamper zowel bij benzine als LPG (dezelfde) last?
Met citaat reageren
Oud 19-01-2013, 14:05
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
De verdamper is alleen onderdeel van het LPG-systeem (en het koelsysteem, dat de verdamper op temperatuur brengt voor zijn werking).
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Het-Grote-Lucht-Je-Hart-Topic # 107
moon
496 11-09-2007 16:07


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:14.