Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-08-2006, 19:00
200E
Avatar van 200E
200E is offline
Ik overweeg binnenkort een boot aan te gaan schaffen samen met een vriend van mij, alleen ik heb er weinig ervaring mee. Ik heb een aantal eisen waaraan de boot moet voldoen, voor zover dat tenminste binnen het budget mogelijk is, want het moet gewoon leuk blijven voor erbij...

-Het moet een speedboot zijn voor 4 tot 6 personen
-Motor het liefst een inboard V8 (lekker makkelijk in onderhoud omdat het vaak gewoon een Chevrolet-motor is), aantal pk's maakt me niet uit.
-Mag een opknapper zijn, maar geen compleet restauratieproject.
-Liefst van polyester, omdat het minder onderhoudsgevoelig is dan hout.
-Er moet een trailer bij zitten die technisch in orde is, en zonder problemen mee kan naar Zuid-Frankrijk.
-Hoeft geen Nederlandse registratie te hebben, aangezien hij waarschijnlijk toch onder Franse vlag gaat varen.
-Prijs ca. 5000 euro

Iemand tips waar ik op moet letten bij aanschaf, en tijdens de proefvaart?
__________________
Qui fodit foveam, incidet in eam
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-08-2006, 10:32
Verwijderd
Mocht je het nog nodig hebben, ik zal mn pa morgen wel ff vragen, alleen weet ik niet hoe zijn informatie is mbt motorboten (hij vaart voor zover ik weet enkel in (race)zeilboten).
Met citaat reageren
Oud 27-08-2006, 10:54
200E
Avatar van 200E
200E is offline
Is goed, dank je! Ik heb er overigens geen haast mee, ik wacht tot oktober/november, dat is het beste seizoen om een boot te kopen, aangezien er dan veel mensen zijn die hun boot niet meer voor de winter kunnen of willen stallen, en hem dus te koop zetten.
__________________
Qui fodit foveam, incidet in eam
Met citaat reageren
Oud 27-08-2006, 19:51
Boogie
Avatar van Boogie
Boogie is offline
Ga de huid goed na of er geen bobbeltjes in het polyester zitten. Als je osmose hebt, is je boot ten dode opgeschreven.
__________________
Maar dat geheel ter zijde.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2006, 21:29
Verwijderd
Boten zijn liev.
Maar als je een speedboot wilt; www.vaarbewijs.info
Op de recreatiegebieden wordt vrij veel gecontroleerd. En geen vaarbewijs=boot kwijt...
Met citaat reageren
Oud 28-08-2006, 21:31
Verwijderd
Citaat:
deadlock schreef op 28-08-2006 @ 22:29 :
Boten zijn liev.
Maar als je een speedboot wilt; www.vaarbewijs.info
Op de recreatiegebieden wordt vrij veel gecontroleerd. En geen vaarbewijs=boot kwijt...
Ik wilde het net zeggen!

En een speedboot is niet bepaald zuinig met brandstof.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2006, 22:34
200E
Avatar van 200E
200E is offline
Op deze site staat dat voor het varen op de Noordzee er geen vaarbewijs is vereist, alleen voor het varen in de zeehavens. En aangezien het plan is de boot bij de lokale watersportvereniging vanaf het strand te water te laten, lijkt het me ook niet echt nodig. Op vakantie gaat de boot wel mee naar de Middellandse Zee, maar daar geldt waarschijnlijk eenzelfde regel...

En wat brandstofverbruik betreft, ach, het is hobby, dus het mag wat kosten
__________________
Qui fodit foveam, incidet in eam
Met citaat reageren
Oud 29-08-2006, 00:41
akumabito
Avatar van akumabito
akumabito is offline
Ik heb drie maanden lang voor een speedboat bedrijf in Thailand gewerkt.. maar dat was een offshore boot met 3x 225pk en ruimte voor 34 passagiers. Om een idee van het brandstofverbruik te geven, wij verbrandden op een dag (200km) ongeveer 650 liter benzine, en dan voeren we de meeste tijd op half tot 3/4 gas ivm golfslag. Een keer heb ik de hele tocht volgas kunnen doen, maar toen zaten we voor dezelfe afstand al ruim over de 1000 liter. (maar volbeladen liep ie dan wel 40 knopen, zo'n 75 km/h)

Als je 'm op zee wil gebruiken let dan op de koeling, sommige watergekoelde motoren mogen/kunnen alleen zoet water gebruiken in verband met de mogelijkheid van zoutafzettingen en -ophopingen. Denk ook aan de zeewaardigheid.. de hoogte tot de waterlijn bijvoorbeeld, en heeft de boot een hoospomp?

En hoe ga je 'm vervoeren? Een beetje boot zit al gauw rond de 2 a 3000kg namelijk. (zeker de grotere speedboten met inboard V8 motoren zijn loeizwaar) buiten het feit dat je een hele stevige auto nodig hebt om zo'n gevaarte te kunnen trekken zal je ook je groot rijbewijs moeten halen, aangezien je totaalgewicht dan ver boven de 3,500kg komt. Waarschijnlijk zul je ook een andere auto aan moeten schaffen, tenzij je al een stevige bestelbus of lichte truck hebt, want de meeste auto's mogen niet zo'n gewicht trekken namelijk.

Er zitten allemaal nogal wat haken en ogen aan, en er komt vaak meer bij kijken als je eerst dacht..

Het grootste probleem dat ik zo zie is de wens om er een inboard blok in te hebben.. een Chevy blok weegt al ruim 300kg en neemt ontettend eel plaats in, wat de boot groter en zwaarder maakt. Als ik jou was zou ik eerder naar een buitenboord motor kijken. Als je het onderhoud goed bijhoud hoeft er niet veel meer aan te gebeuren als een inboard blok, en het is een stuk kleiner en lichter allemaal. En goedkoper. Boten met buitenboord motor zijn een stuk goedkoper in aanschaf dan met inboard...

Persoonlijk zou ik kijken voor een Zodiac-achtige boot. (alleen zijn die nog vrij prijzig) of een andere rubberboot. Die zijn klein maar toch ruim, zeer eenvoudig te onderhouden, licht genoeg om achter een normale auto te hangen en loeisnel met een bescheiden vermogen.

Aquatec 420 voor 5,200 euro.

Zodiac 380 voor 5,000 euro.

Quicksilver 430 voor 5,000 euro.

Valiant 450 voor 4,950 euro.

En anders inderdaad een opknap speedboot.. deze zijn vaak al iets ouder en daarom wat minder gewild, maar vaak toch nog in redelijke staat. Je moet alleen uitkijken bij dit soort boten of ze zeewaardig zijn..

Phantom 21 speedboat, 5000 euro.

Navara Ghostrider voor 5,000 euro.

Glastron CV18s/s voor 5,000 euro.
__________________
On my Journey, Destinations are Optional, and not Always Desirable.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2006, 15:57
Verwijderd
Citaat:
200E schreef op 28-08-2006 @ 23:34 :
Op deze site staat dat voor het varen op de Noordzee er geen vaarbewijs is vereist, alleen voor het varen in de zeehavens. En aangezien het plan is de boot bij de lokale watersportvereniging vanaf het strand te water te laten, lijkt het me ook niet echt nodig. Op vakantie gaat de boot wel mee naar de Middellandse Zee, maar daar geldt waarschijnlijk eenzelfde regel...

En wat brandstofverbruik betreft, ach, het is hobby, dus het mag wat kosten
Nee, maar je wordt op de noordzee wel van het water gehaald door de waterpolitie of kustwacht als je bootje niet zeewaardig is. Je kan dat zien doordat er dan veel meer dan normaal dwarsspanten in zijn gemaakt. Met een beetje golfslag heb je zo een gat in je boot namelijk.
En dat stukje gaat dan alleen over de noordzee zelf, je hebt niet voor ALLEEN de zeehavens een vaarbewijs nodig, maar als ie harder kan dan zoveel km/h en/of langer is dan zoveel meter, op álle binnenwateren. Zelfs de sloot in de achtertuin. Je bent namelijk ook niet verzekerd zonder vaarbewijs.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2006, 16:44
akumabito
Avatar van akumabito
akumabito is offline
Met een echte speedboot heb je dat iets minder, want die hebben (als het goed is tenminste!) van zichzelf al een sterkere constructie met naar verhouding meer dwarsspanten, dit in verband met de klappen die zo'n boot moet opvangen als je met hogere snelheid over golven stuiterd. Wat je wel zou moeten checken is of een boot theoretisch onzinkbaar is. Dat houdt in dat ie blijft drijven al zou je 'm compleet volgooien met water. Dit is van belang als je op zee een golf induikt, of van een golf afkukelt de diepte in, want dan heb je bij kleinere speedboten inderdaad de kans dat ie vol water staat..
__________________
On my Journey, Destinations are Optional, and not Always Desirable.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2006, 16:51
Verwijderd
Citaat:
akumabito schreef op 30-08-2006 @ 17:44 :
Met een echte speedboot heb je dat iets minder, want die hebben (als het goed is tenminste!) van zichzelf al een sterkere constructie met naar verhouding meer dwarsspanten, dit in verband met de klappen die zo'n boot moet opvangen als je met hogere snelheid over golven stuiterd. Wat je wel zou moeten checken is of een boot theoretisch onzinkbaar is. Dat houdt in dat ie blijft drijven al zou je 'm compleet volgooien met water. Dit is van belang als je op zee een golf induikt, of van een golf afkukelt de diepte in, want dan heb je bij kleinere speedboten inderdaad de kans dat ie vol water staat..
De kleinere golfjes waar jij het over hebt, breken idd niet door de gemiddelde polyester speedboat, maar op zee gaat het toch over een andere klasse van golven . Het is ongeveer het verschil tussen van een flat in nederland afspringen met een parachute, of van het Empire State Building.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2006, 18:10
akumabito
Avatar van akumabito
akumabito is offline
Niet echt, in principe zijn korte, kleine golven schadelijker voor een speedboot als grote.. bij kleine golven zijn mensen vrij snel geneigd om er voor de lol volgas overheen te vliegen waarbij de boot een ontiegelijke oplawaai maakt als ie weer neerkomt. Op zee waar grotere golven zijn rolt iedereen met een IQ van meer dan 50 mee met de golven ipv er volgas over/doorheen te knallen.. je vergelijking moet dan ook andersom: van een flat in Nederland afspringen zonder parachute, of het Empire State Building met parachute.

De golven zelf veroorzaken dan ook de schade niet, het is het neerkomen na de golf dat de klappen geeft. Een uitzondering misschien zijn kore maar hoge golven, maar dan vooral op langere boten. Als de boot door zo'n golf wordt opgetild komt er heel veel kracht vrij op het midden van de boot met weinig tot geen steun aan de voor- of achterkant, in theorie kan dat leiden tot materiaalmoeheid en in extreme gevallen tot scheuren, maar dat heb ik nooit zien gebeuren..
__________________
On my Journey, Destinations are Optional, and not Always Desirable.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2006, 19:02
Verwijderd
:') U moet nog veel leren. In de praktijk werkt het iets anders. En ik spreek uit ervaring.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Peter R. de Vries lost zaak Holloway op
Verwijderd
500 27-02-2008 19:58
Verkeer & Vervoer En rejse till København H af deadlock met de trein
Verwijderd
21 15-10-2007 12:45
Lichaam & Gezondheid Wagenziekte oplossingen?
stoepkrijtje
40 26-08-2007 19:13
Verhalen & Gedichten [verhaal] Een leven na de dood
duivelaartje
9 22-01-2006 12:52
Flora & Fauna Overtuig mij es van het nut van vissen? (de sport dan he?)
Eend
301 06-01-2005 10:12
Verhalen & Gedichten [verhaal] zonder titel
Charlottetje
25 04-05-2004 16:28


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:27.