Oud 18-10-2009, 15:18
Verwijderd
Citaat:
Omdat bij halal de kans dat er iets misgaat groter is, want het luistert nogal nauw. De schietmaskermethode is ontworpen om snel, efficiënt en relatief humaan te zijn.
Ik zal je maar niet om een bron vragen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-10-2009, 15:22
Verwijderd
Citaat:
Omdat bij halal de kans dat er iets misgaat groter is, want het luistert nogal nauw. De schietmaskermethode is ontworpen om snel, efficiënt en relatief humaan te zijn.
Homeopathische middelen zijn ontworpen om ziektes te genezen.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2009, 15:51
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Homeopathische middelen zijn ontworpen om ziektes te genezen.
...door mensen met weinig kennis van zaken.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2009, 15:54
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Voor dat dit verder gaat: Homeopathie mag in een ander topic. Dit gaat over Halal voedsel.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 18-10-2009, 16:00
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
We hadden het niet over homeopathie, ik legde alleen uit waarom de vergelijking niet werkte. Want die schietmaskers zijn volgens mij wel ontworpen door mensen die er verstand van hebben hoe je een dier zo snel mogelijk doodt.

Is dat trouwens naast halal de enige methode die gebruikt wordt?
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2009, 17:15
Elle
Avatar van Elle
Elle is offline
Ik heb me er niet heel goed in verdiept, maar vond wel snel dat de Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde (KNMvD) tegen ritueel slachten is. Onder andere omdat het zou leiden tot additionele stress bij de toch al angstige dieren. Let wel dat het hier onbedwelmd slachten betreft. Daarnaast blijkt volgens hen dat het toezicht op plaatsen, waar dieren ritueel geslacht worden, beperkt is. Lijkt me een vereiste om dit te verbeteren.

Bovendien zijn er alternatieven:
Citaat:
Alternatieven
Wanneer dieren (en met name runderen) in staande positie zouden worden geslacht kan dit de fixatietijd, de angst en de stress tijdens het slachtproces verminderen. Er zijn reeds
enkele alternatieve methoden van fixatie ontwikkeld waarbij de slachtdieren niet op hun zij of rug worden gekanteld, maar in staande positie worden geslacht. Hiernaar moet echter verder onderzoek worden gedaan. Dieren die onbedwelmd worden geslacht, kunnen direct na het aanbrengen van de halssnede geschoten worden. Dit verkort de periode dat de dieren bij bewustzijn zijn aanmerkelijk en komt tegemoet aan de religieuze eis dat dieren voorafgaand aan de slacht niet bedwelmd mogen worden. Een andere alternatieve methode is het toedienen van een reversibele bedwelming voorafgaand aan het ritueel slachten. In Nieuw-Zeeland zijn reeds protocollen ontwikkeld voor elektrische bedwelming die niet in strijd worden geacht met de voorschriften van bepaalde religies (2). Op dit moment wordt er in Nederland binnen Islamitische kringen al op beperkte schaal bedwelming toegepast voorafgaand aan het slachten. De acceptatie hiervan zou kunnen worden bevorderd.
Dit betreft maart 2008 en wellicht is er een hoop verbeterd... Zo weet ik dat de PvdD een initiatiefwet had ingediend, maar of het is aangenomen….
__________________
Als ik niet antwoord, ben ik niet arrogant, maar jij niet interessant.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2009, 17:20
Verwijderd
Citaat:
We hadden het niet over homeopathie, ik legde alleen uit waarom de vergelijking niet werkte. Want die schietmaskers zijn volgens mij wel ontworpen door mensen die er verstand van hebben hoe je een dier zo snel mogelijk doodt.

Is dat trouwens naast halal de enige methode die gebruikt wordt?
Zijn die schietmaskers niet vooral bedoeld om de dieren snel, goedkoop en efficiënt te doden?
Met citaat reageren
Oud 18-10-2009, 17:24
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Zijn die schietmaskers niet vooral bedoeld om de dieren snel, goedkoop en efficiënt te doden?
Jawel, maar snel is ook diervriendelijk.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2009, 17:32
Verwijderd
Citaat:
Jawel, maar snel is ook diervriendelijk.
Niet noodzakelijkerwijs.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2009, 17:37
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Niet noodzakelijkerwijs.
In het geval van het schietmasker wel, lijkt me. Als dat beest meteen dood is merkt ie er niets of nauwelijks iets van.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2009, 19:00
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
In het geval van het schietmasker wel, lijkt me. Als dat beest meteen dood is merkt ie er niets of nauwelijks iets van.
Dat is zo.

Aangezien direct na de dood ook een snede wordt gemaakt en ze het bloed eruit laten lopen is halal slachten nog inhumaner dan tot nu toe opgemerkt. Want de normale slachtmethode is identiek, behalve dan dat het rund eerst gedood wordt. Het enige dat halal slachten dus toevoegt is onnodig lijden. Dat maakt vasthouden aan dat archaïsche voorschrift des te meer onverdedigbaar, en het kopen van halalvlees nog immoreler.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 18-10-2009, 19:21
Verwijderd
Citaat:
In het geval van het schietmasker wel, lijkt me. Als dat beest meteen dood is merkt ie er niets of nauwelijks iets van.
Dat is dus niet zo. Ik heb even gezocht en ik kwam een onderzoek tegen van de universiteit van Hannover uitgevoerd door Schultze-Petzold, H.; Hazem, A.S.; Gross, R genaamd 'Objectivity tests on pain and consciousness by the application of conventional, stunning shot, and ritual, without stunning, slaughtering of sheep and calf'.

Uit dit onderzoek blijkt dat halal slachten zeker niet slechter is dan traditioneel slachten en dat bij halal slachten geen veranderingen in het EEG als gevolg van pijn worden waargenomen.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2009, 20:30
Elle
Avatar van Elle
Elle is offline
Citaat:
Dat is dus niet zo. Ik heb even gezocht en ik kwam een onderzoek tegen van de universiteit van Hannover uitgevoerd door Schultze-Petzold, H.; Hazem, A.S.; Gross, R genaamd 'Objectivity tests on pain and consciousness by the application of conventional, stunning shot, and ritual, without stunning, slaughtering of sheep and calf'.

Uit dit onderzoek blijkt dat halal slachten zeker niet slechter is dan traditioneel slachten en dat bij halal slachten geen veranderingen in het EEG als gevolg van pijn worden waargenomen.
Heb je een link naar de PDF/ volledige tekst van dat onderzoek?
__________________
Als ik niet antwoord, ben ik niet arrogant, maar jij niet interessant.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2009, 14:07
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Dan nog is volgens mij de kans dat het bij halal slachten misgaat groter. Men benadrukt de hele tijd dat het pijnloos is 'als het op de juiste manier gedaan wordt'; dan vraag ik me af hoe vaak het niet op de juiste manier gedaan wordt.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2009, 14:18
Verwijderd
Citaat:
Dan nog is volgens mij de kans dat het bij halal slachten misgaat groter. Men benadrukt de hele tijd dat het pijnloos is 'als het op de juiste manier gedaan wordt'; dan vraag ik me af hoe vaak het niet op de juiste manier gedaan wordt.
Uit dat onderzoek volgt dus ook dat het schietmasker ook niet per definitie pijnloos is, omdat het schietmasker als doel heeft de koe bewusteloos te maken. Maar dat er in sommige gevallen nog steeds thermische pijn signalen in de hersenen gemeten konden worden. Wat bij halal slachten kennelijk niet het geval was. Dat het niet altijd op de juiste manier gebeurd is gewoon een kwestie van wet en regelgeving en heeft niet zoveel te maken met de methode an sich.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2009, 14:26
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Uit dat onderzoek volgt dus ook dat het schietmasker ook niet per definitie pijnloos is, omdat het schietmasker als doel heeft de koe bewusteloos te maken. Maar dat er in sommige gevallen nog steeds thermische pijn signalen in de hersenen gemeten konden worden. Wat bij halal slachten kennelijk niet het geval was. Dat het niet altijd op de juiste manier gebeurd is gewoon een kwestie van wet en regelgeving en heeft niet zoveel te maken met de methode an sich.
Wel als die methode blijkbaar risico's met zich meebrengt.

En het schietmasker is toch niet de enige andere methode? Worden er niet ook dieren met een stroomstok gedood?
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2009, 14:27
Verwijderd
Citaat:
Wel als die methode blijkbaar risico's met zich meebrengt.
Dat brengt elke methode.
Citaat:

En het schietmasker is toch niet de enige andere methode? Worden er niet ook dieren met een stroomstok gedood?
Ongetwijfeld
Met citaat reageren
Oud 19-10-2009, 14:35
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Dat brengt elke methode.
Maar niet allemaal even groot.
Citaat:
Ongetwijfeld
Nu ja, mijn mening is dat de methode die de minste pijn, stress en risico's met zich meebrengt, de enige methode moet zijn. Als men niet zeker is over de diervriendelijkheid van een methode, is er mijns inziens geen reden om die methode toe te staan als er prima alternatieven zijn.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2009, 14:55
Verwijderd
Citaat:
Maar niet allemaal even groot.
Inderdaad, maar er is geen aanleiding om aan te nemen dat halal slachten een groter risico met zich meebrengt dan het schietmasker.
Citaat:
Nu ja, mijn mening is dat de methode die de minste pijn, stress en risico's met zich meebrengt, de enige methode moet zijn. Als men niet zeker is over de diervriendelijkheid van een methode, is er mijns inziens geen reden om die methode toe te staan als er prima alternatieven zijn.
En dus is er geen reden om aan te nemen dat halal slachten dieronvriendelijker is dan het schietmasker.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2009, 15:10
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Zo blijkt.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2009, 16:49
Elle
Avatar van Elle
Elle is offline
Het betrof een zeer klein onderzoek uit de jaren 70 van de vorige eeuw, waarin toch echt zelf is aangegeven:
Citaat:
Whether these initial findings of objective data on the processes of consciousness/pain made possible by the research brief are sufficient to somewhat alter existing opinions in the sense of the scientific orientation of animal welfare as demanded by the TierSchG, remains to be seen. They need to be followed as a high priority by further investigations in the continuation of the scientific clarification of the issues of loss of pain and consciousness during slaughter of this kind with and without stunning using the same experimental approach with a representative number of grown cows of various breeds.

The objective results presented for the captive bolt application in sheep show that here a satisfactory prevention of pain could not be proven with clinical methods; rather it indicates that the captive bolt device used is suspect. Therefore, research work in this field is also urgently required.
Nou is mij niet bekend of men tegenwoordig op dezelfde manier religieus slacht en traditioneel/ ‘’normaal’’ slacht als in de jaren 70 en of de benodigde vervolgonderzoeken hebben plaatsgevonden.
__________________
Als ik niet antwoord, ben ik niet arrogant, maar jij niet interessant.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2009, 17:04
Verwijderd
Ik ben al gekomen met onderzoeken meer up to date, ik raad iedereen aan die te lezen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Geen vervolging Geert Wilders om cartoons
T_ID
57 20-08-2009 16:36
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde a la 'tiswah'
Gatara
500 05-11-2006 15:35


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:23.