Oud 12-10-2012, 16:57
Alpha_Omega
Avatar van Alpha_Omega
Alpha_Omega is offline
Citaat:
Ik werkte 10 uur per dag en minimumloon is 10,50 en dan krijg je nog weekend toeslag. Ja het kan inderdaad. Heb het jaren gedaan.
Ik heb het even opgezocht en het minimumloon voor 23 jaar is het op dit moment €9.33. (op basis van de 36urige week, bij andere standaarduren ligt het loon lager)
Aangenomen dat mensen rond hun 18e beginnen te studeren moet je op dit moment uitgaan van een loon van €4.25 (!)

Aannemend dat je die 64 uur per maand werkt verdien je tegen minimumloon, dus op de meeste baantjes, tussen de €272 (18) en €598 (23 en hoger) Dat is niet echt vetpot, vooral voor de 18jarige is het enorm zuur.
__________________
My future's so bright; I gotta wear shades
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-10-2012, 18:22
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Moet je niet het makkelijkste pauperbaantje dat je maar het minimunloon geeft pakken

Citaat:
Tja, waarom zou je uberhaubt geld proberen te verdienen?
Zodat je kunt doen wat je wilt?

Citaat:
Ik snap echt niet dat er nou zoveel voorstanders zijn van het leenstelsel. Voor hen houdt het gelijkekansenbeginsel klaarblijkelijk in, dat kinderen van rijke ouders hun werkzame leven beginnen met een diploma, en kinderen van arme ouders met een diploma en een flinke schuld.

Daantjer gaat zelfs nog een stap verder door gewoon direct te stellen, dat de staat voor haar eigen belang moet opkomen en niet voor het belang van de samenleving.

Onbegrijpelijk.
Volgens mij verwar jij het belang van de samenleving met het belang van een individu.
__________________
Welcome to your mom's house!

Laatst gewijzigd op 12-10-2012 om 18:29. Reden: Triplepost samengevoegd.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2012, 18:38
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Citaat:
Moet je niet het makkelijkste pauperbaantje dat je maar het minimunloon geeft pakken
Niet iedereen heeft de baantjes voor het uitzoeken. Zeker niet als er straks honderden studenten bijkomen die een bijbaantje zoeken.

Citaat:
Volgens mij verwar jij het belang van de samenleving met het belang van een individu.
Volgens mij niet.
__________________
Onzichtbaar en idioot.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2012, 19:36
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Zodat je kunt doen wat je wilt?
Dat kan toch ook door te lenen?
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 12-10-2012, 19:43
Kesa
Kesa is offline
Citaat:
Moet je niet het makkelijkste pauperbaantje dat je maar het minimunloon geeft pakken
Kort door de bocht, soms ligt dat niet altijd voorhanden.

En ook bij de zomerbaantjes is het deze tijd ook geen vetpot, zowel financieel als in het aantal geboden vakantiebanen. Dus in de vakanties werken is niet per definitie altijd een optie.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2012, 00:09
NadeHAVO
Avatar van NadeHAVO
NadeHAVO is offline
Ik weet maar niet goed wat ik ervan moet vinden... Ik geloof niet dat ik echt blij ben met de gang van zaken, dat weet ik dan weer wel!
Met citaat reageren
Oud 13-10-2012, 08:08
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Ik werkte 10 uur per dag en minimumloon is 10,50 en dan krijg je nog weekend toeslag. Ja het kan inderdaad. Heb het jaren gedaan.
Maar ja, dat is geen optie voor mensen die een wat lastigere studie doen.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2012, 09:48
Visser23
Visser23 is offline
Ik vind dit leenstelsel helemaal nergens op slaan. Zo kom je aan het einde van je studie sowieso met een schuld van 6000-1300 euro van school af. Dat is veel moeilijker om te verwerken dan een langstudeerboete, deze gold namelijk pas als je zes jaar over de studie zou gaan doen. Dat moet makkelijk kunnen. Is het leenstelsel overigens ook voor studenten die nu al studeren? Kan dat nergens terug vinden.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2012, 11:22
Mark52
Avatar van Mark52
Mark52 is offline
Citaat:
Maar ja, dat is geen optie voor mensen die een wat lastigere studie doen.
Dit inderdaad. En ook niet voor mensen die het maximale uit hun studie willen halen.
Daarnaast vind ik dat studenten ook nog best wat vrije tijd mogen hebben.
Het moet wel een beetje leuk blijven natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2012, 19:45
Kesa
Kesa is offline
Citaat:
Is het leenstelsel overigens ook voor studenten die nu al studeren? Kan dat nergens terug vinden.
Neen. Het ,sociaal' leenstelsel gaat per 1 september 2014 voor alleen nieuwe studenten gelden.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2012, 21:32
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Neen. Het ,sociaal' leenstelsel gaat per 1 september 2014 voor alleen nieuwe studenten gelden.
Wel slim hoor. Huidige studenten zullen minder snel geneigsd zijn om te protesteren, en de laatste keer dat iemand een scholierenprotest probeerde op te zetten, liep het uit op een zooitje.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 13-10-2012, 21:56
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Citaat:
Wel slim hoor. Huidige studenten zullen minder snel geneigsd zijn om te protesteren, en de laatste keer dat iemand een scholierenprotest probeerde op te zetten, liep het uit op een zooitje.
Dat zie je helemaal verkeerd. Dat is namelijk omdat de studenten van nu zich niet meer op de maatregel kunnen voorbereiden. In tegenstelling tot de vijfdeklassers van nu natuurlijk, die tijdens hun examenjaar met gemak ruim tienduizend euro bij elkaar weten te slepen.
__________________
Onzichtbaar en idioot.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2012, 22:00
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Het doet me er trouwens aan denken dat de zesdeklassers die dit jaar zakken, en het jaar erop slagen, geen studiefinanciering meer krijgen en dientengevolge schulden zullen moeten maken. Dat kan natuurlijk een rol spelen voor de mensen die twijfelen, of ze een (erg dure) examentraining willen volgen.

Misschien een idee voor scholieren.com om hier met een duidelijk aangegeven artikel voorlichting over te geven (zodra de details bekend worden natuurlijk), want ik vrees dat we van de overheid wederom niet veel hoeven te verwachten.
__________________
Onzichtbaar en idioot.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2012, 23:11
Verwijderd
Citaat:
Neen. Het ,sociaal' leenstelsel gaat per 1 september 2014 voor alleen nieuwe studenten gelden.
Dan stop ik per direct met me druk maken over de maatregel!
Met citaat reageren
Oud 14-10-2012, 12:59
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Dan stop ik per direct met me druk maken over de maatregel!
Ja, want als t jou geen geld gaat kosten, maakt het niet meer uit of de regeling wel of niet goed/terecht/handig is...
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 14-10-2012, 17:21
Verwijderd
Rousseau graaft nog wat dieper.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2012, 17:52
Verwijderd
Citaat:
Ja, want als t jou geen geld gaat kosten, maakt het niet meer uit of de regeling wel of niet goed/terecht/handig is...
Natuurlijk wel. Moet wel zeggen dat ik opgelucht ben, dacht eerst dat het voor alle studenten vanaf 2014 zou gelden.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2012, 08:03
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Dat kan toch ook door te lenen?
Ja? Waar? Helaas kun je niet voor altijd bij dezelfde studie ingeschreven blijven staan en volgens mij krijg je van de bank ook geen gratis geld meer. Dat is iets van vroeger.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 15-10-2012, 08:07
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Niet iedereen heeft de baantjes voor het uitzoeken. Zeker niet als er straks honderden studenten bijkomen die een bijbaantje zoeken.
Iedereen kan toch uit dezelfde bak kiezen of is er tegenwoordig een preselectie op basis van het een of ander die dan bepaalt op welke vacatures je mag solliciteren?

Nou stel je eens voor dat werkgevers zich dan in de luxepositie bevinden dat ze de meest geschikte kunnen uitzoeken, moeten we zeker niet willen met zijn allen?

Citaat:
Kort door de bocht, soms ligt dat niet altijd voorhanden.

En ook bij de zomerbaantjes is het deze tijd ook geen vetpot, zowel financieel als in het aantal geboden vakantiebanen. Dus in de vakanties werken is niet per definitie altijd een optie.
Dat is pas kort door de bocht. Ik hoor alleen maar dat het moeilijk is, is dat een argument? Moet dan iedereen maar een phd krijgen?
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 15-10-2012, 11:00
Verwijderd
Citaat:
Ik snap echt niet dat er nou zoveel voorstanders zijn van het leenstelsel. Voor hen houdt het gelijkekansenbeginsel klaarblijkelijk in, dat kinderen van rijke ouders hun werkzame leven beginnen met een diploma, en kinderen van arme ouders met een diploma en een flinke schuld.
Maar dat is nu toch ook al zo, dat rijkeluiskindjes op allerlei vlakken voordeel trekken van hun ouders? Er even vanuitgaand dat die ouders inderdaad van alles betalen, hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Je doet net alsof dit uit het niets komt vallen, alsof nu alles al gelijk is. Dat is natuurlijk niet zo, genoeg studenten die nu al erg veel van hun ouders krijgen en anderen die ieder dubbeltje om moeten draaien.

Ik denk niet dat een extreem soepel sociaal leenstelsel daar heel veel aan verandert.

Citaat:
Daarnaast lijkt het me onredelijk om van studenten- in tegenstelling tot de gehele beroepsbevolking - te verwachten dat ze naast 40 uur studeren 20 uur per week werken.
Inderdaad studeert de gehele beroepsbevolking geen 40 uur per week Maar er zijn wel genoeg mensen die meer dan 40 uur per week werken of bijvoorbeeld, zoals ik, werk combineren met een vervolgstudie. Doen alsof er niemand na afronden studie meer dan 40 uur per week bezig is met werk/opleiding is nogal kort door de bocht.

Daarnaast verwacht niemand dat studenten naast hun studie nog 20 uur per week gaan werken. Ze kunnen namelijk ook lenen prima toch?
Met citaat reageren
Oud 15-10-2012, 16:07
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Citaat:
Maar dat is nu toch ook al zo, dat rijkeluiskindjes op allerlei vlakken voordeel trekken van hun ouders? Er even vanuitgaand dat die ouders inderdaad van alles betalen, hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Je doet net alsof dit uit het niets komt vallen, alsof nu alles al gelijk is. Dat is natuurlijk niet zo, genoeg studenten die nu al erg veel van hun ouders krijgen en anderen die ieder dubbeltje om moeten draaien.
Ja precies, dat bedoel ik maar. De studiefinanciering zou juist verhoogd moeten worden in plaats van geschrapt.
__________________
Onzichtbaar en idioot.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2012, 16:11
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Citaat:
Iedereen kan toch uit dezelfde bak kiezen of is er tegenwoordig een preselectie op basis van het een of ander die dan bepaalt op welke vacatures je mag solliciteren?

Nou stel je eens voor dat werkgevers zich dan in de luxepositie bevinden dat ze de meest geschikte kunnen uitzoeken, moeten we zeker niet willen met zijn allen?
Oké dus je bent het met me eens, dat het voor veel studenten dus inderdaad niet te doen is, zo'n groot bedrag erbij te werken?
__________________
Onzichtbaar en idioot.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2012, 16:32
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Oké dus je bent het met me eens, dat het voor veel studenten dus inderdaad niet te doen is, zo'n groot bedrag erbij te werken?
Absoluut, maar dat komt doordat ze lui of onkundig zijn, niet door externe factoren.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 15-10-2012, 17:28
Verwijderd
Citaat:
Ja precies, dat bedoel ik maar. De studiefinanciering zou juist verhoogd moeten worden in plaats van geschrapt.
Word ook verhoogd vanaf 2013!
Met citaat reageren
Oud 15-10-2012, 17:46
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Word ook verhoogd vanaf 2013!
Ja, met 6 tot maximaal 12 euro per maand na een tijd stilstand
Met citaat reageren
Oud 15-10-2012, 18:35
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Inderdaad studeert de gehele beroepsbevolking geen 40 uur per week Maar er zijn wel genoeg mensen die meer dan 40 uur per week werken of bijvoorbeeld, zoals ik, werk combineren met een vervolgstudie. Doen alsof er niemand na afronden studie meer dan 40 uur per week bezig is met werk/opleiding is nogal kort door de bocht.

Daarnaast verwacht niemand dat studenten naast hun studie nog 20 uur per week gaan werken. Ze kunnen namelijk ook lenen prima toch?
Meer dan 40 uur werken is een keuze. Daarom hebben zo ongeveer alle sectoren 36-urige werkweken. afgesproken. Zodat werknemers voldoende tijd over hebben voor andere zaken naast werken.

Anyway, het zal best dat niet iedereen 40 uur per week studeert. Maar werk dan aan een intensivering van de studie, of maak er een twee-jarige bachelor van (ofzo).
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 15-10-2012, 20:26
Verwijderd
Citaat:
Ja, met 6 tot maximaal 12 euro per maand na een tijd stilstand
Welke maanden staat ie stil dan?
Met citaat reageren
Oud 15-10-2012, 20:50
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Welke maanden staat ie stil dan?
In 2011 en 2012.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2012, 21:30
Mark52
Avatar van Mark52
Mark52 is offline
Volgens de HBO-raad gaan dankzij deze maatregel 15.000 potentiële studenten afzien van een hbo-studie. Wordt ook de aanvullende beurs geschrapt, dan zullen zelfs 25.000 minder jongeren gaan studeren. De maatregel zal vooral studenten uit de lage inkomensgroep treffen. Is dit nu wat meneer Samsom bedoelt met "het moet eerlijker"?

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederlan...nstelsel.dhtml
Met citaat reageren
Oud 16-10-2012, 00:09
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Toch mooi dat we wat extra geld krijgen om de verhoging van het collegegeld te betalen. Maar dat neemt natuurlijk niet weg, dat studenten er flink wat op achteruit gaan als je met de inflatie rekening houdt.

Maar wat ik bedoelde is, dat de gemiddelde studieschuld al ongeveer 15.000 euro is. Dat vind ik een hoop geld, en het wordt alleen maar meer. Sterker nog, met het afschaffen van de prestatiebeurs kan het zomaar verdubbelen.
__________________
Onzichtbaar en idioot.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2012, 00:20
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Ik ben het trouwens helemaal eens met Pechtold. Wel een jaar of vijf geleden, maar ja.

http://tvblik.nl/nova/17-oktober-2007

Minuut 25.
__________________
Onzichtbaar en idioot.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2012, 07:47
Verwijderd
Citaat:
Meer dan 40 uur werken is een keuze. Daarom hebben zo ongeveer alle sectoren 36-urige werkweken. afgesproken. Zodat werknemers voldoende tijd over hebben voor andere zaken naast werken.
Minder dan 40 uur werken is toch ook een keuze? Als je bij de banen die ik de laatste jaren gehad heb, carrière wil maken, zul je af en toe (niet structureel, maar wel vaak) meer dan 40 uur in een week moeten werken. Of is niet je hele leven hetzelfde startersbaantje willen houden soms ook een keuze? Daarnaast: volgens mij is het zeker bij hoger opgeleiden juist gebruikelijk om (volgens contract) 40 uur per week te werken. Ik ben nog nooit anders tegengekomen en heb tot nog toe in drie totaal verschillende sectoren gewerkt. Wellicht verschil tussen ambtenarij en niet-ambtenarij?

Waar je bovendien overheen stapt is dat veel mensen naast hun werk een studie volgen en dan de 40 uur per week sowieso ruimschoots overschrijdt. Of is dat ook alweer een keuze? De manier waarop jij het nu uitlegt, betekent dat een gebrek aan ambitie de norm zou moeten zijn. Dat kan toch onmogelijk de bedoeling zijn van studiefinanciering.

Ik vind het maar een vreemd argument, "dat is een keuze". Waarom is het dan geen keuze van studenten om naast hun studie NIET te gaan werken, maar is dat iets dat normaal zou moeten zijn en door de overheid gestimuleerd?
Met citaat reageren
Oud 16-10-2012, 07:59
Verwijderd
Citaat:
Toch mooi dat we wat extra geld krijgen om de verhoging van het collegegeld te betalen. Maar dat neemt natuurlijk niet weg, dat studenten er flink wat op achteruit gaan als je met de inflatie rekening houdt.
Zoals bijna iedereen in Nederland, ik vind dit echt totaal niet boeiend. Er is bijna geen enkele sector waar de cao-lonen de laatste jaren de inflatie hebben gevolgd. Waarom de studenten dan wel?

Citaat:
Maar wat ik bedoelde is, dat de gemiddelde studieschuld al ongeveer 15.000 euro is. Dat vind ik een hoop geld, en het wordt alleen maar meer. Sterker nog, met het afschaffen van de prestatiebeurs kan het zomaar verdubbelen.
Als je reëel kijkt tegen welke voorwaarden die studieschuld uitstaat, dan is die 15000 euro echt helemaal niet spannend. De rente is veel lager dan de inflatie (hey, daar is je vriend inflatie weer!) dus qua koopkracht ga je er op de lange termijn op vooruit. Als je niet genoeg inkomen hebt, hoef je niet terug te betalen, of slechts een gedeelte. In dat licht bezien vind ik het nogal overdreven om paniekerig te doen over die 15000 euro.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2012, 08:04
Verwijderd
Het ergste is nog dat ik eigenlijk een voorstander ben van studeren gratis (of erg goedkoop) maken omdat dat goed is voor het land en de hele wereld, maar als ik jullie argumenten lees, krommen mijn tenen.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2012, 09:31
Verwijderd
Citaat:
Het ergste is nog dat ik eigenlijk een voorstander ben van studeren gratis (of erg goedkoop) maken omdat dat goed is voor het land en de hele wereld, maar als ik jullie argumenten lees, krommen mijn tenen.
Geef ons betere argumenten
Met citaat reageren
Oud 16-10-2012, 09:43
Verwijderd
Die noem ik toch al, zij het zéér summier? Over het algemeen kun je stellen dat meer hoogopgeleiden allerlei voordelen voor een land (of zelfs de wereld) heeft, ze zijn bijvoorbeeld productiever en hebben minder kans op 'uitval' wat zowel financieel als sociaal vervelend is. Tevens kun je over het algemeen stellen dat bij gratis/goedkoop studeren meer mensen door zullen leren. Lijkt me positieve combinatie.

Maar als er dan mensen gaan zeuren om inflatiecorrectie of met droge ogen beweren dat die arme studenten echt geen baan naast hun studie kunnen hebben en dáárom geld moeten krijgen, dan kan ik je vertellen dat bij veel hardwerkende mensen de sympathie heel snel verspeeld is. Als ik student was, zou ik die kaart niet trekken, want het is een lachwekkende troef.

Daarnaast wil ik ook nog stellen dat een sociaal leenstelsel echt niet de gemotiveerde, slimme, hardwerkende student zal tegenhouden, hoogstens de twijfelaar die toch maar een psychologietje of rechtenstudietje gaat doen omdat zij/hij het niet beter weet. Of dit de mensen zijn die de wereld dank zij hun opleiding een betere plaats maken, mwa, denk dat dat wel meevalt. Daarom vind ik het allemaal niet zo spannend. De financiële gevolgen zijn goed te overzien en helemaal niet zo groot (uitgaande van huidige leenvoorwaarden) en we moeten nu ook weer niet doen alsof de Einsteins van onze tijd zich hierdoor zullen laten weerhouden.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2012, 12:24
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Citaat:
Zoals bijna iedereen in Nederland, ik vind dit echt totaal niet boeiend. Er is bijna geen enkele sector waar de cao-lonen de laatste jaren de inflatie hebben gevolgd. Waarom de studenten dan wel?
Dat zeg ik toch ook niet? Je kunt alleen niet net doen alsof de studiefinanciering omhoog is gegaan als ze niet harder stijgt dan het collegegeld.

Citaat:
Als je reëel kijkt tegen welke voorwaarden die studieschuld uitstaat, dan is die 15000 euro echt helemaal niet spannend. De rente is veel lager dan de inflatie (hey, daar is je vriend inflatie weer!) dus qua koopkracht ga je er op de lange termijn op vooruit. Als je niet genoeg inkomen hebt, hoef je niet terug te betalen, of slechts een gedeelte. In dat licht bezien vind ik het nogal overdreven om paniekerig te doen over die 15000 euro.
Dit kul-argument is al een aantal keren genoemd. Hoe moeilijk kan het nu zijn om in te zien, dat iedereen die niet aan die voorwaarden voldoet, de lening gewoon moet terugbetalen? De studiefinanciering is straks geen prestatiebeurs meer. Snap je?
__________________
Onzichtbaar en idioot.

Laatst gewijzigd op 16-10-2012 om 12:34.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2012, 12:28
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Citaat:
Maar als er dan mensen gaan zeuren om inflatiecorrectie of met droge ogen beweren dat die arme studenten echt geen baan naast hun studie kunnen hebben en dáárom geld moeten krijgen, dan kan ik je vertellen dat bij veel hardwerkende mensen de sympathie heel snel verspeeld is. Als ik student was, zou ik die kaart niet trekken, want het is een lachwekkende troef.
Als ik met één van mijn beide studies zou stoppen, zou ik misschien nog wel een bijbaan kunnen doen, maar ik ken toch zat mensen die nu al één studie doen en géén tijd overhouden. Bij hen zou het ongetwijfeld tot een hoop studievertraging leiden, als ze een baan erbij moesten hebben en dat lijkt me ongunstig.
__________________
Onzichtbaar en idioot.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2012, 13:14
Verwijderd
Citaat:
Dit kul-argument is al een aantal keren genoemd. Hoe moeilijk kan het nu zijn om in te zien, dat iedereen die niet aan die voorwaarden voldoet, de lening gewoon moet terugbetalen? De studiefinanciering is straks geen prestatiebeurs meer. Snap je?
Ik snap de zin "De studiefinanciering is straks geen prestatiebeurs meer.". Ik snap alleen niet wat nu precies je punt is. Ik zeg of impliceer nergens dat studenten in de toekomst precies even goed/slecht af zijn als nu, ik wil alleen maar meegeven dat de voorwaarden van die lening extreem soepel zijn, dus dat we ook weer niet moeten doen alsof we een hele generatie opzadelen met een molensteen rond hun nek.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2012, 13:30
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Meer hoogopgeleide is beter is ook een beetje kul, als heel nederland een phd in sociologie heeft denk ik niet dat we veel verder komen.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 16-10-2012, 13:36
Verwijderd
Citaat:
Als ik met één van mijn beide studies zou stoppen, zou ik misschien nog wel een bijbaan kunnen doen, maar ik ken toch zat mensen die nu al één studie doen en géén tijd overhouden. Bij hen zou het ongetwijfeld tot een hoop studievertraging leiden, als ze een baan erbij moesten hebben en dat lijkt me ongunstig.
Dat is inderdaad ongunstig voor deze groep studenten, maar nauwelijks een argument voor stufi ipv lening. De studie die ik gedaan heb staat als net bovengemiddeld tot zwaar bekend, zelf heb ik er altijd naast kunnen werken én sociaal leven kunnen hebben. Sommige studiegenoten konden alleen met bovenmatige inspanning zich handhaven op de studie. In alle eerlijkheid had ik bij hen altijd het idee dat ze een studie boven hun niveau hadden gekozen en beter een andere studie hadden kunnen kiezen of bijvoorbeeld via het HBO eventueel later naar WO hadden kunnen gaan. Dit is, in ieder geval gedeeltelijk, de groep die je nu beschrijft.

Dat die groep, doordat ze boven hun niveau studeren, niet de tijd vindt om te werken en daarom moet lenen; ik vind niet dat daar iets mis mee is, eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2012, 13:39
Verwijderd
Citaat:
Meer hoogopgeleide is beter is ook een beetje kul, als heel nederland een phd in sociologie heeft denk ik niet dat we veel verder komen.
Vandaar dat ik eerder al aangaf voorstander te zijn van gratis/goedkoop studeren met beperkingen voor minder nuttige studies, zoals door meer mensen hier geopperd.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2012, 17:56
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Vandaar dat ik eerder al aangaf voorstander te zijn van gratis/goedkoop studeren met beperkingen voor minder nuttige studies, zoals door meer mensen hier geopperd.
Welke studies zijn minder nuttig? Graag ontvang ik van jou een lijst waarbij onbetwistbaar staat geformuleerd waarom sommige studies/vakgebieden minder nuttig zijn. Zoiets is namelijk heel moeilijk te bepalen.
Laat mensen studeren wat ze willen. Beter vang je een overschot aan gekwalificeerde afgestudeerden in een vakgebied op door bijv. selectie aan de poort toe te passen, zodat je voorkomt dat de maatschappij overspoelt met professionals in het ene vakgebied en het studenten dwingt om goed na te denken over hun keuze. Als ze goed gemotiveerd zijn en de selectie doorstaan (bijv. intakegesprek + toets) is dat vaak al een goede garantie dat je een goede professional overhoudt.
__________________
you're not my demographic

Laatst gewijzigd op 16-10-2012 om 18:02.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2012, 18:13
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Wat een onzin. Als er in nederland behoefte is aan 10 mensen die chinees naar japans kunnen vertalen en we hebben er 3000 dan zou je kunnen stellen dat die studie chinees-japans vertaler niet zo heel nuttig meer is. Maar

Citaat:
een lijst waarbij onbetwistbaar staat geformuleerd waarom sommige studies/vakgebieden minder nuttig zijn
die bestaat niet nee!
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 16-10-2012, 18:14
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Volgens de HBO-raad gaan dankzij deze maatregel 15.000 potentiële studenten afzien van een hbo-studie. Wordt ook de aanvullende beurs geschrapt, dan zullen zelfs 25.000 minder jongeren gaan studeren. De maatregel zal vooral studenten uit de lage inkomensgroep treffen. Is dit nu wat meneer Samsom bedoelt met "het moet eerlijker"?

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederlan...nstelsel.dhtml
Mooi man, nu even uitzoeken hoveel van die 15.000 wegens gebrek aan motivatie of intelligentie toch nooit een diploma hadden gehaald en dus alleen maar geld en middelen hadden gekost en we komen ergens!
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 16-10-2012, 18:33
Mark52
Avatar van Mark52
Mark52 is offline
Citaat:
Mooi man, nu even uitzoeken hoveel van die 15.000 wegens gebrek aan motivatie of intelligentie toch nooit een diploma hadden gehaald en dus alleen maar geld en middelen hadden gekost en we komen ergens!
Je speculeert. Er staat wel bij dat het voornamelijk gaat om studenten uit de lage inkomensgroep. Is dat niet precies de groep waarvan de PvdA zegt dat ze er voor opkomen? De PvdA zegt toch altijd dat ze gelijke kansen willen voor iedereen? En dat ze vooral de rijke mensen aan willen pakken. Waarom dan nu met een maatregel komen die vooral de armere mensen treft? PvdA = liegen en bedriegen. Jammer dat zoveel mensen er nog steeds intrappen.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2012, 19:08
geisje
geisje is offline
het is altijd fijn om te horen dat dit ingaat in 2014; het jaar dat jij begint met studeren aan de universiteit, omdat je zonodig een jaar naar het buitenland wilt om ontwikkelingswerk met kinderen te gaan verrichten, jeeeeuuj =)
Ik laat hierdoor echter mijn tussenjaar niet verpesten en ga gewoon weg. kom maar op met die lening, ik ben er klaar voor!
Met citaat reageren
Oud 16-10-2012, 20:23
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Wat een onzin. Als er in nederland behoefte is aan 10 mensen die chinees naar japans kunnen vertalen en we hebben er 3000 dan zou je kunnen stellen dat die studie chinees-japans vertaler niet zo heel nuttig meer is. Maar



die bestaat niet nee!
Ja, maar dat zeg ik toch Nut =/= behoefte.

Zorg er voor dat studies niet te veel studenten toelaten voor vakgebieden waar een overschot op de markt van aanwezig is, geef eerlijke voorlichting over carrièreperspectieven, doe een intakegesprek/selectie aan de poort. Maar ga niet proberen te stimuleren door lagere collegegelden voor de vakgebieden waar iemand nodig is. Daar krijg je ongemotiveerde baantjesjagers van, die vaak uit gemakzucht of krenterigheid kiezen en geen echte motivatie of passie voor het vakgebied hebben, en als je de collegegelden verhoogt van een studie waar weinig vraag naar is in het werkveld (maar net zo goed nuttig kan zijn) loop je het risico dat studenten die potentieel kunnen uitblinken in dat vakgebied toch voor een ander kiezen omdat het te duur is of omdat ze het risico niet kunnen/durven lopen.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 17-10-2012, 06:00
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
het is altijd fijn om te horen dat dit ingaat in 2014; het jaar dat jij begint met studeren aan de universiteit, omdat je zonodig een jaar naar het buitenland wilt om ontwikkelingswerk met kinderen te gaan verrichten, jeeeeuuj =)
Ik laat hierdoor echter mijn tussenjaar niet verpesten en ga gewoon weg. kom maar op met die lening, ik ben er klaar voor!
Waarom niet nu al inschrijven bij je studie, en een half jaartje studeren om genoeg studiepunten binnen te halen? Dat scheelt je zo duizenden euro's schuld.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 17-10-2012, 07:23
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Je speculeert. Er staat wel bij dat het voornamelijk gaat om studenten uit de lage inkomensgroep. Is dat niet precies de groep waarvan de PvdA zegt dat ze er voor opkomen? De PvdA zegt toch altijd dat ze gelijke kansen willen voor iedereen? En dat ze vooral de rijke mensen aan willen pakken. Waarom dan nu met een maatregel komen die vooral de armere mensen treft? PvdA = liegen en bedriegen. Jammer dat zoveel mensen er nog steeds intrappen.
Waar speculeer ik dan? Ik zeg alleen dat het een vrij nutteloos statistiekje is.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:19.