Oud 13-05-2004, 10:55
Jenneke.*
Avatar van Jenneke.*
Jenneke.* is offline
Ik heb iemand vermoord.
Gedachtenloos. Iemand vermoord. Hoe langer ik erover nadacht hoe kouder ik van binnen werd.
Mensen zeggen dat als je iemand vermoord dat het je hele leven blijft achtervolgen.
Ik voelde niets. Geen behoefte om het nog eens te doen. Maar ook geen behoefte om het niet nog een keer te doen.
Moordenaar.
Op de één of andere manier klonk het toch wel machtig. Angstaanjagend. Als mensen me zagen zouden ze nooit van me kunnen denken dat ik iemand heb vermoord. Ik zie er niet uit als iemand die dat zou doen. Of misschien ook wel.
Ik haalde de bewuste nacht weer voor mijn ogen. Rustig door het park lopend, naar huis. Lekker avondje in de kroeg gehangen maar toch hing er een vlaag van irritatie, woede misschien wel razernij in me. Ik kon het niet onder woorden brengen. Niemand had het van me af kunnen lezen. Mijn gezicht stond koud, mij passen waren beslist en direct. Totdat ik die man zag. Was het wel een man? Ik bedoel, wanneer is iemand een man? Als hij groot en sterk is of als hij ouder is dan 30?
Hij zag me en ik zag hem. Ik keek hem aan en verwachtte dat hij ieder moment weer kon wegkijken en verder lopen. Maar dat deed hij niet. Hij bleef kijken. Ik bleef stil staan. Hij deed hetzelfde. Ik deed een stap naar voren. Hij deed een stap naar voren. Er was niet meer dan 2 meter tussen ons in. Het leek wel een westernfilm waarbij één van de twee onverwacht z'n revolver kon pakken en de ander neer zou knallen. Alleen was tussen de onbekende en mij minder afstand dan in zo'n film.

Maar er was iets in zijn ogen dat me een onbekende grootte van angst bezorgde. Ik was bang. Ontzettend bang. De handen die ik al diep in mijn jaszakken had gestoken schoof ik nog dieper weg. Ik stootte tegen een mes. Hoe kwam dat daar?
Snel dacht ik na en wist ik het weer. Gister touwen doorsnijden, en het mes weer achteloos terug gedaan in m'n zak in plaats van de gereedsschapkist. Ik omklemde het mes stevig, het gaf me een veilig gevoel. Ineens deed de man een pas naar voren van een meter. Ik deinsde achteruit, helemaal wild van angst. De man deed weer een pas naar voren.
Met een kreet stortte ik me op hem en haalde het mes tevoorschijn. De man keek me nog steeds koud aan. Weer ging de angst als een tornado door me heen. Ik begon radeloos om me heen te maaien met het mes. Ik raakte hem meerdere keren.
Dood. Morsdood.
Ik heb iemand vermoord.
__________________
Zo. En dat is weer een genot voor het oog.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-05-2004, 11:05
Fladdergeval
Fladdergeval is offline
Citaat:
*J'nke* schreef op 13-05-2004 @ 10:55 :
Ik heb iemand vermoord.
Gedachtenloos. Iemand vermoord. Hoe langer ik erover nadacht hoe kouder ik van binnen werd.
Mensen zeggen dat als je iemand vermoord dat het je hele leven blijft achtervolgen.
Ik voelde niets. Geen behoefte om het nog eens te doen. Maar ook geen behoefte om het niet nog een keer te doen.
Moordenaar.
~
Maar er was iets in zijn ogen dat me een onbekende grootte van angst bezorgde. Ik was bang. Ontzettend bang. De handen die ik al diep in mijn jaszakken had gestoken schoof ik nog dieper weg. Ik stootte tegen een mes. Hoe kwam dat daar?
Snel dacht ik na en wist ik het weer. Gister touwen doorsnijden, en het mes weer achteloos terug gedaan in m'n zak in plaats van de gereedsschapkist. Ik omklemde het mes stevig, het gaf me een veilig gevoel. Ineens deed de man een pas naar voren van een meter. Ik deinsde achteruit, helemaal wild van angst. De man deed weer een pas naar voren.
Met een kreet stortte ik me op hem en haalde het mes tevoorschijn. De man keek me nog steeds koud aan. Weer ging de angst als een tornado door me heen. Ik begon radeloos om me heen te maaien met het mes. Ik raakte hem meerdere keren.
Dood. Morsdood.
Ik heb iemand vermoord.
Het kan aan mij liggen hoor, maar als ik dit zo lees, komt het aan het begin op me over alsof de ik-persoon heel gevoelloos en emotieloos iemand vermoord heeft, terwijl het einde van het stuk juist allerlei heftige emoties van de ik-persoon beschrijft. Volgens mij rijmt dat niet helemaal... Of heb ik het begin gewoon verkeerd gelezen?
Met citaat reageren
Oud 13-05-2004, 15:45
Riantje
Riantje is offline
Dat gevoeld had ik ook Fladdergeval
Toen je het ging beschrijven kwamen er inderdaad steeds meer gevoelens bij.
Je moet ook even naar de tijden kijken. Soms gebruik je de t.t. en v.t. door elkaar, volgens mij hoort dat niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap NL Militair verdacht van moord
22B
90 11-01-2004 21:47
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Schrijver Otto Veenhoven bekent moord
Riconoscente
16 16-06-2003 14:38
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen [Stelling]Een politieke moord moet zwaarder worden gestraft dan een gewone moord.
mR
39 27-05-2003 21:04
Verhalen & Gedichten Handboek Moord en Doodslag
Vlooienband
8 25-01-2003 23:26
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Twaalf jaar cel voor gruwelijke moord-> Echt schandalig
Carpe Diem
51 17-09-2002 20:08
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap de gevolgen van de moord op pim fortuyn
nao
3 13-05-2002 11:38


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:43.