Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-04-2003, 07:32
JJzD
JJzD is offline
hoi,

ik heb me filosofieboek maar weer eens een keer erbij gepakt en ben eens aan het denken over vrijheid.

Wat is jullie mening over wat vrijheid is en zijn we als mens werkelijk vrij?
__________________
-|-
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-04-2003, 08:09
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Vrijheid: kunnen doen en laten wat je zelf wilt.
Of we vrij zijn: denk het niet, veel mensen
zitten 'gevangen' in allerlei eisen vd maatschappij;
uiterlijk, status (werk ed), dat soort dingen.
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2003, 09:03
Yeah_Right
Yeah_Right is offline
Je niet verplicht voelen tot iets.


Het is eigenlijk hetzelfde wat Betamethason zei, alleen dan korter gezegd
Met citaat reageren
Oud 12-04-2003, 20:06
leonkorn
Avatar van leonkorn
leonkorn is offline
Vrijheid is volgens mij binnen de wetten van de liefde (wetten van God)
Daarbuiten heerst de vrijheid van oorzaak en gevolg en slavernij.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2003, 06:48
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
leonkorn schreef op 12-04-2003 @ 21:06:
Vrijheid is volgens mij binnen de wetten van de liefde (wetten van God)
Daarbuiten heerst de vrijheid van oorzaak en gevolg en slavernij.
Vrijheid is er slechts binnen de wetten van God wanneer je kiest die wetten op te volgen.
JJezus of de geschriften zieden dan ook:Zij zijn slaven van zonde, jullie zijn slaven van gerechtigheid ofzoiets.
en ik persoonlijk vind het helemaal niet erg als ik een slaaf van gerechtigheid zou zijn.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2003, 17:12
miss Elise
Avatar van miss Elise
miss Elise is offline
op aarde heb je tot een bepaalde hoogte vrijheid. jou vrijheid begint waar de vrijheid van een ander eindigt...
je kan dus doen en latenwat je wil, zo lang je een ander maar niet kwetst of pijn doet. dan is diegene zn vrijheid geschonden en die van jou misschien ook omdat je je schuldig gaat voelen of iets.
ik denk dus niet dat we werklijk vrij zijn, en dat is maar goed ook! moet dr nie aan denken als iedereen maar gaat doen waar die zin in heeft. dan krijgen we vreemde situaties
Met citaat reageren
Oud 14-04-2003, 18:08
Hardcore
Avatar van Hardcore
Hardcore is offline
Je zult in dit leven wel nooit helemaal vrij zijn. En als je doodgaat denk ik ook dat je nooit helemaal vrij zult zijn.
__________________
DEPENISVANJEZUS
Met citaat reageren
Oud 16-04-2003, 22:34
Verwijderd
Om Sartre er maar even bij te pakken. De mens is vrij in alle keuzes die hij maakt. De mens is vrij om te gaan en te staan waar hij wil, zelfs als dit hem verboden wordt kun je het doen, je bent immers vrij in die keuze. Je bent vrij in elke keuze, ook als je iets belooft hebt of wat dan ook, je kunt altijd niet gaan, het wordt dan onethisch gevonden, maar dat doet er niet toe. Je bent vrij. De mens is vrij.

Vrijheid = onafhankelijkheid, ongedwongenheid.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2003, 09:07
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
Fraggle! schreef op 16-04-2003 @ 23:34:
Om Sartre er maar even bij te pakken. De mens is vrij in alle keuzes die hij maakt. De mens is vrij om te gaan en te staan waar hij wil, zelfs als dit hem verboden wordt kun je het doen, je bent immers vrij in die keuze. Je bent vrij in elke keuze, ook als je iets belooft hebt of wat dan ook, je kunt altijd niet gaan, het wordt dan onethisch gevonden, maar dat doet er niet toe. Je bent vrij. De mens is vrij.

Vrijheid = onafhankelijkheid, ongedwongenheid.
Dan ben ik het bij deze niet met Sartre eens. Veelal zijn mensen vrij om keuzen te maken, maar er zijn ook genoeg gevallen waarbij mensen zichzelf of anderen bepaalde wetten of regels opleggen, zodat er niet sprake meer van echte vrijheid. Een bepaalde keus kan namelijk in zo'n geval wel heel onaantrekkelijk worden, en je vrijheid van keuze zo verregaand beïnvloed worden.
__________________
Met beide benen op de grond kom je niet ver..
Met citaat reageren
Oud 17-04-2003, 10:29
Stevill
Avatar van Stevill
Stevill is offline
Vrijheid in deze tijden is in mijn ogen ee mythe, nooit kan iemand doen of laten wat hij of zij wil.
Denk aan regels geld tijd lichamelijke beperkingen alles kan een rol hebben tot een beperkte gevangenschap.
__________________
We went to a fight and a football game broke out.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2003, 15:16
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
Volledige vrijheid voor iedereen is onmogelijk. Ik vind dat we nu wel vrij genoeg zijn. Ik denk ook niet dat iedereen verantwoordelijk genoeg is om nog meer vrijheid dan we nu hebben te hebben(kan je dat zo zeggen?).
__________________
Dat heb je soms...
Met citaat reageren
Oud 18-04-2003, 11:20
Verwijderd
Ik zeg het nogmaals: Iedereen is vrij. De gevolgen van keuzes kunnen onaantrekkelijk zijn, maar de keuze blijft. Het maken van keuzes betekend vrijheid. En je hebt àltijd een keuze, altijd. Geen uitzonderingen, en dus is iedereen vrij.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2003, 11:34
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Fraggle! schreef op 18-04-2003 @ 12:20:
Ik zeg het nogmaals: Iedereen is vrij. De gevolgen van keuzes kunnen onaantrekkelijk zijn, maar de keuze blijft. Het maken van keuzes betekend vrijheid. En je hebt àltijd een keuze, altijd. Geen uitzonderingen, en dus is iedereen vrij.
Als ik een pistool op jou hoofd zet nadat ik je heb vastgebonden en ik kies ervoor om jou van je leven te beroven, die vrijheid heb ik immers, welke keuze heb jij dan? Jij hebt dan niet de vrijheid, de keuze, om verder te leven. Daarom zeg ik dat volledige vrijheid voor iedereen onmogelijk is.
__________________
Dat heb je soms...
Met citaat reageren
Oud 18-04-2003, 13:01
Verwijderd
Ik heb daarvoor de keuze gehad om met jou mee te gaan, de vrijheid, en ik moet de consequenties van mijn keuzes dragen.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2003, 15:41
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Fraggle! schreef op 18-04-2003 @ 14:01:
Ik heb daarvoor de keuze gehad om met jou mee te gaan, de vrijheid, en ik moet de consequenties van mijn keuzes dragen.
Oh wacht, dan begreep ik je waarschijnlijk verkeerd. Bedoel je nou dat we altijd vrij zijn om bepaalde dingen in aktie ze brengen, maar als we dat eenmaal gedaan hebben, is de keuze gemaakt en kunnen we niet anders dan de gevolgen van onze keuze aanvaardden? Begrijp ik het zo goed?
__________________
Dat heb je soms...
Met citaat reageren
Oud 18-04-2003, 17:09
Verwijderd
Zo zou je het kunnen zeggen ja!
Met citaat reageren
Oud 19-04-2003, 11:13
leonkorn
Avatar van leonkorn
leonkorn is offline
Vrijheid! Geef ons meer vrijheid! Dat is overal de roep van onze tijd!

Jonge mensen willen vrij zijn van de conventionele banden met hun ouders. Zij zoeken dit in verandering van kleding- en levensstijl. Zij dragen opzichtige kledij. Sommigen gebruiken verdovende middelen en prediken een vrij seksueel verkeer. Zij verklaren hiermee vrij te zijn, vrij van hun ouders, vrij van al de gevestigde normen, vrij van alle verantwoordelijkheid. Zij voelen zich zo vrij als een vogel in de lucht.

Zijn ze dan werkelijk vrij? Helemaal niet! Het zal deze mensen misschien verbazen te lezen dat ze nog altijd slaven zijn. Ja, zij zijn nog grotere slaven geworden dan voorheen.

De eeuwen-oude waarheid is hun ontgaan: "Door wie men overmeesterd is, diens slaaf is men" (2 Petrus 2:19).

Zo kan men zijn lichaam ten dienste stellen van onreinheid en wetteloosheid, en dan is men vrij van gerechtigheid en reinheid! Of, men kan bevrijd zijn van onreinheid en wetteloosheid, en dan staat men in dienst van de gerechtigheid (Romeinen 6:16-23).

De grote vraag is: "Waarvan moet elkeen bevrijd worden? Wat maakt ieder mens het meest tot slaaf? Waarvan kan men het moeilijkst vrijkomen?"

Het antwoord is: Van de zonde en de dood! Alle wantoestanden op aarde, alsook de dood, zijn gevolgen van de zonde. Daarom is men reeds tijdens het leven 'dood' als men in zonde leeft (Efeziërs 2:1-5). De dood is trouwens het loon van de zonde (Romeinen 6:23). Daar geen enkel mens zonder zonde is, is de dood ook voor alle mensen de heer en meester (Romeinen 5:12). Geen enkel onvolmaakt mens kan een ander onvolmaakt mens hiervan vrijmaken.

Is het dan niet mogelijk vrijgemaakt te worden? Toch wel! En dat is pas de WERKELIJKE vrijmaking! Deze bevrijding dient iedereen na te jagen. Dat dit mogelijk is toont de Apostel Paulus aan, wanneer hij aan christenen schrijft: "Maar thans, vrijgemaakt van de zonde en in dienst van God gekomen, hebt gij tot vrucht uw heiliging en als einde het eeuwige leven" (Romeinen 6:22).

Hoe krijgt men deze WARE vrijheid? Door Jezus Christus onze Heer! "En als iemand gezondigd heeft, wij hebben een voorspraak bij de Vader, Jezus Christus, de rechtvaardige; en Hij is een verzoening voor onze zonden en niet alleen voor de onze, maar ook voor die der gehele wereld" (1 Joh. 2:1,2).
Met citaat reageren
Oud 19-04-2003, 11:14
leonkorn
Avatar van leonkorn
leonkorn is offline
Iedereen die een slaaf is van de zonde, is in de macht der duisternis. Christenen hebben echter DE BEVRIJDING ontvangen. "Hij heeft ons verlost uit de macht der duisternis en overgebracht in het koninkrijk van de Zoon zijner liefde, in wie wij de verlossing hebben, de vergeving der zonden" (Kol. 2:13,14).

De weg daarheen is door niets anders dan door het bloed van Jezus Christus. "Want ook Christus is éénmaal om de zonden gestorven als rechtvaardige voor onrechtvaardigen, opdat Hij u tot God zou brengen: Hij, die gedood is naar het vlees, maar levend gemaakt naar de geest" (1 Petrus 3:18).

Wil dit nu zeggen dat iedereen zonder enige voorwaarde van zijn zonden wordt vrijgemaakt? Neen, zéér zeker niet! Jezus zelf zei: "Ik heb u dan gezegd, dat gij in uw zonden zult sterven; want indien gij niet gelooft, dat Ik het ben, zult gij in uw zonden sterven" (Johannes 8:24).

Geloof is noodzakelijk, maar geloven is slechts het begin. Er zijn andere voorwaarden ook: "Jezus dan zeide tot de Joden, die in Hem geloofden: Als gij in mijn woord blijft, zijt gij waarlijk discipelen van Mij en gij zult de waarheid verstaan, en de waarheid zal u vrijmaken" (Johannes 8:31,32). Men moet in het woord van Christus blijven. Iemand die dit niet doet, wordt nooit vrijgemaakt. Ja, hij blijft een slaaf van de zonde en daardoor van de dood (Joh. 8:33,34).

De Joden uit Jezus' tijd dachten dat zij in vrijheid leefden. Zij beseften niet dat ze eigenlijk slaven van de zonde waren.

Nu, ongeveer 2000 jaar later, is de toestand nog vrijwel dezelfde. Niet alleen de meeste Joden, maar ook de meeste niet-Joden, weigeren te bekennen dat zij Jezus Christus als Bevrijder nodig hebben. Zij zijn te trots om zich tot Christus te bekeren en zich op basis van geloof in Hem te laten dopen tot vergeving van hun zonden, zoals 3000 mensen dat wel deden toen Petrus op de Pinksterdag tot hen sprak (Handelingen 2:37-41).

Nochtans, wanneer men zich door de Zoon van God laat vrijmaken, dan pas zal men WERKELIJK vrij zijn (Joh. 8:36).

Niet alleen kunnen zonde en dood overwonnen worden, maar zelfs de slavernij van de vergankelijkheid van deze wereld zal eenmaal verdwijnen (Rom. 8:21-23).

Wie door Christus is vrijgemaakt, wordt slaaf van Christus. Zijn 'juk' is echter zacht (Matteüs 11:30). Maar zij die weigeren Christus te dienen, zijn slaven van de zonde en de dood, slaven der wetteloosheid, slaven van hun vleselijke verlangens.

De 'natuurlijke mens' heeft de gezindheid van het vlees. Christenen daarentegen hebben de gezindheid van de Geest. Het eerste brengt de dood; het tweede brengt het eeuwige leven (Rom. 8:1-11).

Juist doordat christenen door de Geest des Heren worden geleid, zijn ze werkelijk vrij. Want "waar de Geest des Heren is, is vrijheid" (2 Kor. 3:17). Mensen die zich NIET door de Geest laten leiden zijn nog in slavernij. Zij zijn vleselijk en niet geestelijk. Zij moeten de werkelijke vrijheid missen!

Vele mensen hebben hierover een verkeerd denkbeeld. Wanneer zij over 'vrijheid' spreken, bedoelen zij in werkelijkheid 'wetteloosheid' of 'losbandigheid'! Velen menen dat vrijheid bestaat in de afwezigheid van enige wetgeving of enig gebod. Voor hen is het begrip 'vrijheid' een dekmantel om te leven naar eigen lusten en om hun dierlijk verlangens de vrije teugel te geven. Zonder het zelf te beseffen, worden ze dientengevolge grote slaven van de zonde en de dood.

Juist daarom is Christus gestorven, om ons van deze grote vijanden der mensheid te bevrijden. Dit betekent niet dat christenen onder geen enkele wet staan! Al is het waar, dat Christus ons door zijn bloed heeft vrijgekocht van de wet van het Oude Verbond uit voorschriften en geboden bestaande (Gal. 3:10-14; 4:3-5; 1 Kor. 3:7-11), toch betekent dit niet dat christenen helemaal geen wet hebben.

Paulus moedigt iedereen aan, zich onder de wet van Christus te stellen. Wanneer een christen vrijwillig en uit liefde andermans moeilijkheden helpt dragen, dan leeft hij volgens de wet van Christus (Gal. 6:2). Deze 'wet van Christus' wordt ook 'wet der vrijheid' genoemd. "Wie zich verdiept in de volmaakte wet, DIE DER VRIJHEID, en daarbij blijft, niet als een vergeetachtige hoorder, doch als een werkelijke dader, die zal zalig zijn in zijn doen" (Jak. 1:25). Het navolgen van deze 'wet der vrijheid' leidt tot geluk.

Hiermee wordt aangetoond dat 'wet' en 'vrijheid' geen vijandige tegenpolen zijn, zoals velen, die graag als slaven van wetteloosheid leven, beweren! Deze 'wet van Christus' of 'wet der vrijheid' is bovendien 'een koninklijke wet' omdat deze een positieve wet is, ja, de 'wet der liefde'! Mensen die zich door deze wet der vrijheid laten leiden zijn vrij van onbarmhartigheid en wreedheden. Deze koninklijke wet der vrijheid leert ons barmhartig te zijn (Jak. 2:8-13).

Daar een christen vrijgemaakt is van zonde en dood is hij waarlijk vrij! Hij is ook iemand die zich geen menselijke geboden door religieuze leiders behoeft te laten opleggen, zoals "raak niet, smaak niet, roer niet aan" (Kol. 2:21). Ook daarvan heeft Christus ons vrijgemaakt! Het zijn slechts geboden van mensen die voorbijgaan; al staat het ook in een roep van wijsheid, toch is het een eigendunkelijke godsdienst die alleen maar dient tot bevrediging van het vlees (Kol. 2:20-23 en 1 Tim. 4:1-5).

Desondanks, blijven vele wereldse godsdienstige instellingen en zogenaamde christelijke kerken veel tijd en energie besteden aan het doorgeven van zulke geboden! Zij leggen de mensen een slavenjuk op en brengen hun helemaal niet de werkelijke vrijheid in Christus! Daarom waarschuwt Paulus ons in Galaten voor dit soort slavernij! Ook in die tijd waren er sommigen die christenen wilden verplichten zich aan geboden te houden waarvan God hen in Christus had vrijgemaakt. Daarom schreef Paulus: "Opdat wij waarlijk vrij zouden zijn, heeft Christus ons vrijgemaakt. Houdt dus stand en laat u niet weder een slavenjuk opleggen" (Galaten 5:1).

Uit deze buitengewone vrijheid in Christus spruit wel een gevaar, namelijk het gevaar deze vrijheid in Christus te misbruiken. Iemand zou kunnen denken dat aangezien Christus hem van de zonde en de dood heeft bevrijd, hij dan wel de zonde mag beoefenen! Hij kan de mening toegedaan zijn, dat hij steeds weer op Christus' bloed tot vergeving en verlossing kan blijven beroep doen, hoewel hij volgens vleselijke, zondige normen blijft leven.

Dit is een verkeerd idee, leidende rechtstreeks tot nieuwe slavernij tot de zonde met de eeuwige dood tot gevolg. Zulk een levenswijze is in strijd met onze koninklijke wet der vrijheid, deze van liefde tot God en tot onze naaste! Zulke mening brengt een christen volledig in het spoor van een wereldse slaaf der zonde die onder het woord 'vrijheid' losbandigheid verstaat! Daarom waarschuwt Paulus voor zulk een denkwijze: "Gij zijt geroepen, broeders, om vrij te zijn; gebruikt echter die vrijheid niet als een aanleiding voor het vlees, maar dient elkander door de liefde" (Galaten 5:13).

Ook Petrus schrijft hierover. Hij spoort gelovigen aan goed te doen "als vrijen, en niet als mannen, die de vrijheid misbruiken tot dekmantel voor hun kwaadwilligheid, maar als dienaren Gods" (1 Petrus 2:16).

Christenen hebben de ware vrijheid. Zij zijn vrij van de slavernij aan de zonde. Zij zijn vrij van de slavernij aan de dood, want zoals God Christus heeft opgewekt, zo zal God ook hen opwekken (1 Korintiërs 15:12-23).

Iedereen die de WAARHEID en de WERKELIJKE VRIJHEID liefheeft, dient zich thans tot Christus te bekeren, in Hem te geloven, zich te laten dopen tot vergeving van zijn zonden, om daarna te blijven "volharden bij het onderwijs der apostelen en de gemeenschap, het breken van het brood en de gebeden" (Hand. 2:37-42).
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 19-04-2003, 15:23
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Fraggle! schreef op 18-04-2003 @ 18:09:
Zo zou je het kunnen zeggen ja!
Maar dan heb je toch alleen af en toe vrijheid? Dan kun je af en toe keuzes maken en dan wacht je weer op de gevolgen van je keuze. Je kunt niet kiezen wat voor gevolg je keuze heeft.

Je zegt trouwens dat vrijheid ongedwongenheid is, maar je wordt wel gedwongen om de gevolgen van je daden te aanvaarden.

Dit is toch ingewikkelder dan ik dacht...
__________________
Dat heb je soms...
Met citaat reageren
Oud 20-04-2003, 13:36
Verwijderd
Nee, zo moet je het niet zien.

Je bent vrij om keuzes te maken, deze keuzes hebben uiteraard consequenties, hier kun je niet omheen. Deze consequenties kunnen al dan niet fijn zijn. Doet er niet toe, je was vrij om die keuze te maken. Als het gevolg van je keuze je niet bevalt, kun je natuurlijk weer een keuze maken, om de huidige situatie te veranderen. En zo kun je maar door gaan..

En die gedwongenheid om het gevolg van je keuzes te aanvaarden staat naar mijn mening los van de vrijheid die hier bedoeld wordt. Dat is louter het voortvloeisel van jouw keuze, er bestaat een causaal verband tussen keuze (oorzaak) en consequentie (gevolg). En het was jouw keuze, dus iemand anders ermee opzadelen is uit den boze.. (Shit.. ik lul mezelf vast..)

Ok, met dat laatste heb je gelijk denk ik zo... Ik ga dit tot op de bodem uitzoeken..
Met citaat reageren
Oud 22-04-2003, 18:47
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Fraggle! schreef op 20-04-2003 @ 14:36:
Nee, zo moet je het niet zien.

Je bent vrij om keuzes te maken, deze keuzes hebben uiteraard consequenties, hier kun je niet omheen. Deze consequenties kunnen al dan niet fijn zijn. Doet er niet toe, je was vrij om die keuze te maken. Als het gevolg van je keuze je niet bevalt, kun je natuurlijk weer een keuze maken, om de huidige situatie te veranderen. En zo kun je maar door gaan..
Ok, ik snap het al.

Citaat:
Fraggle! schreef op 20-04-2003 @ 14:36:
En die gedwongenheid om het gevolg van je keuzes te aanvaarden staat naar mijn mening los van de vrijheid die hier bedoeld wordt. Dat is louter het voortvloeisel van jouw keuze, er bestaat een causaal verband tussen keuze (oorzaak) en consequentie (gevolg). En het was jouw keuze, dus iemand anders ermee opzadelen is uit den boze.. (Shit.. ik lul mezelf vast..)

Ok, met dat laatste heb je gelijk denk ik zo... Ik ga dit tot op de bodem uitzoeken..
Ik wacht met spanning op je eindoordeel...
__________________
Dat heb je soms...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Arabische vrijheid? [Arab Development Report, VN]
Gatara
183 11-04-2005 19:05
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Vrijheid VS gelijkheid [aan jeuk]
Verwijderd
84 12-01-2005 23:36
Verhalen & Gedichten Winnaar verhalenwedstrijd: Droom van de vrijheid
xxesther
20 07-06-2004 19:58
Verhalen & Gedichten Verhalenwedstrijd: Droom van de vrijheid
Ieke
0 09-04-2004 14:44
Algemene schoolzaken Dag van de Vrijheid
alpha
0 10-11-2002 15:48
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Oorlog , vrijheid..
Not for Sale
26 20-08-2002 12:11


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:19.