Oud 24-10-2008, 14:34
RDingetje
RDingetje is offline
Voor nederlands heb ik over een tijdje een debat, met de stelling "VWO-ers moeten na afstuderen verplicht naar de universiteit". Ik weet nog niet of ik de voor- of tegenpartij ben. dat krijg ik net voor het debat pas te horen.

Mijn probleem is dat ik eigenlijk geen enkel argument vóór kan bedenken. Zou iemand mij de goeie richting op kunnen sturen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-10-2008, 14:37
wallflower
Avatar van wallflower
wallflower is offline
Het voordeel is natuurlijk dat je meer hoogopgeleide mensen krijgt.
__________________
i need so badly to believe that there is truth, that love is real
Met citaat reageren
Oud 24-10-2008, 14:39
RDingetje
RDingetje is offline
Ik denk dat ik daar maar dieper op in ga, lijkt me het "sterkste" argument.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2008, 14:45
Vinniebar
Avatar van Vinniebar
Vinniebar is offline
En 'tegen' is o.a. dat niet alle opleidingen op universitair niveau worden aangeboden,
waardoor ik waarschijnlijk ook HBO ga doen na mijn VWO.

(daar vroeg je niet om, maar na een stukje herkenning moest ik even reageren )
Met citaat reageren
Oud 24-10-2008, 14:46
RDingetje
RDingetje is offline
Heb meer moeite met 'voor', maar toch hartstikke bedankt!
Met citaat reageren
Oud 26-10-2008, 21:11
Stieren
Stieren is offline
De stelling lijkt me niet zo controversieel. Ik zou een andere kiezen.

Voor:
De universiteit geeft je een grote potentie op de arbeidsmarkt.

Tegen:
Het schikt mensen af om naar VWO te gaan.
Aangezien de WO vooral beta-vakken aanbiedt, zullen alfa's moeilijk een studie kunnen vinden.
Ik kan zo nog wel 100 tegens bedenken.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2008, 21:18
wallflower
Avatar van wallflower
wallflower is offline
Citaat:
De stelling lijkt me niet zo controversieel. Ik zou een andere kiezen.
Die stelling kan de TS natuurlijk niet zelf kiezen.

Citaat:
Aangezien de WO vooral beta-vakken aanbiedt, zullen alfa's moeilijk een studie kunnen vinden.
Hoe kom je daar nou weer bij. Er zijn zat alfastudies op het WO.
__________________
i need so badly to believe that there is truth, that love is real
Met citaat reageren
Oud 27-10-2008, 11:13
Verwijderd
Het is niet te verplichten; als mensen echt niet willen, dan doen ze op de universiteit gewoon niets....

Ik kan ook echt geen argumenten voor bedenken
Met citaat reageren
Oud 28-10-2008, 08:51
Bertje B.
Bertje B. is offline
Tegen:
- Veel opleidingen worden op universitair niveau alleen in het Engels gegeven, in tegenstelling tot het HBO.
- Ook het HBO is een hoge opleidingsvorm.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2008, 10:32
BDB
Stelling:
Vwo-scholieren moeten na hun school verplicht naar de universiteit.

Argumenten voor:

1. Ze vormen de elite en moeten dus een zeer goede opleiding gaan volgen.
2. Ze nemen vaak de hogere banen in en dat is dus goed als ze een hoog denk- en werkniveau hebben
3. Dus goed voor de toekomstige Nederlandse economie
4. Je krijgt meer nieuwe banen.
5. Er gaat nu zeker niet iedereen naar de universiteit. Dit blijkt uit een onderzoek van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt, ofwel de ROA, onder schoolverlaters. Zie bron 1
6. Je krijgt meer hoogopgeleide mensen. Uit bron 3
7. De universiteit geeft je een grote potentie op de arbeidsmarkt. Uit bron 3
8.


Argumenten tegen:

1. Sommige opleidingen zijn niet op de universiteit beschikbaar, maar alleen op het HBO. Uit bron 3
2. Het schikt mensen af om naar VWO te gaan, want ze kunnen niet iedere opleiding meer kiezen. Bron 3
3. Aangezien de WO vooral beta-vakken aanbiedt, zullen alfa's moeilijk een studie kunnen vinden. Bron 3
4. Veel opleidingen worden op universitair niveau alleen in het Engels gegeven, in tegenstelling tot het HBO.
5. Veel opleidingen worden op universitair niveau alleen in het Engels gegeven, in tegenstelling tot het HBO.

Ik had de stelling ook voor Nederlands.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2008, 13:31
Verwijderd
Topic is al wel wat oud, maar ik ga er even op in:

Citaat:
Stelling:
Vwo-scholieren moeten na hun school verplicht naar de universiteit.

Argumenten voor:

1. Ze vormen de elite en moeten dus een zeer goede opleiding gaan volgen.
Waarom vormen vwo-scholieren 'de elite'? En waarom is dat een argument voor deze stelling?

Citaat:
2. Ze nemen vaak de hogere banen in en dat is dus goed als ze een hoog denk- en werkniveau hebben
Is dat niet juist het geval bij afgestudeerde WO'ers? Die nemen die hogere banen in en hebben dus dat hogere denk- en werkniveau. Hoezo hebben vwo-scholieren ook de hogere banen?

Citaat:
3. Dus goed voor de toekomstige Nederlandse economie
4. Je krijgt meer nieuwe banen.
Door mensen te verplichten te studeren krijg je ineens dat mensen gemotiveerd gaan werken en worden er ineens banen gecreeerd? Waarom zou dat zo zijn?

Citaat:
5. Er gaat nu zeker niet iedereen naar de universiteit. Dit blijkt uit een onderzoek van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt, ofwel de ROA, onder schoolverlaters. Zie bron 1
Dus? Die mensen die nu niet naar de universiteit gaan wíllen misschien wel helemaal niet naar een universiteit? Wat schiet je er mee op als je ze gaat dwingen?

Citaat:
6. Je krijgt meer hoogopgeleide mensen. Uit bron 3
Of misschien gaan er wel stiekem minder mensen VWO doen omdat ze helemaal niet naar de universiteit willen? Of ze doen op de universiteit helemaal hun best niet - omdat ze het niet willen - en zorgen en dus voor dat het niveau op de universiteit daalt. Dan krijg je ook niet meer hoogopgeleide mensen, alleen meer mensen met een universitair diploma dat eigenlijk geen hoog niveau meer heeft...

Citaat:
7. De universiteit geeft je een grote potentie op de arbeidsmarkt. Uit bron 3
Ik zie hier geen geldig argument in.


Citaat:
Argumenten tegen:

1. Sommige opleidingen zijn niet op de universiteit beschikbaar, maar alleen op het HBO. Uit bron 3
2. Het schikt mensen af om naar VWO te gaan, want ze kunnen niet iedere opleiding meer kiezen. Bron 3
3. Aangezien de WO vooral beta-vakken aanbiedt, zullen alfa's moeilijk een studie kunnen vinden. Bron 3
Hoezo biedt het WO vooral beta-vakken aan? De alfa-keuze is toch best breed...

Citaat:
4. Veel opleidingen worden op universitair niveau alleen in het Engels gegeven, in tegenstelling tot het HBO.
5. Veel opleidingen worden op universitair niveau alleen in het Engels gegeven, in tegenstelling tot het HBO.
Dat kan idd een drempel zijn voor studenten, maar HBO's worden ook steeds Engelser en er zijn ook studies op het WO die nauwelijks Engels zijn ...
Met citaat reageren
Oud 27-12-2008, 14:34
RHCP_NAC
Avatar van RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Argument tegen: Als mensen dat niet willen mogen ze dat godverpielekes lekker zelf bepalen. Daarmee lijkt mij heel de discussie klaar.
__________________
I’d say the purpose of life is joy in the present moment, and anyone who tells you different is a lying conniving asshole. -- Pat Condell over religie.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2008, 01:57
Verwijderd
Citaat:
Argument tegen: Als mensen dat niet willen mogen ze dat godverpielekes lekker zelf bepalen. Daarmee lijkt mij heel de discussie klaar.
Hé die wou ik ook posten: het recht op zelfbeschikking in Nederland staat boven zo'n achterlijke stelling of, als deze er zou zijn, deze malifide wetgeving.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2008, 11:37
Bubbeldoosje
Avatar van Bubbeldoosje
Bubbeldoosje is offline
Voorargumenten:

- Het houdt mensen tegen om na hun vwo een (aantal) jaar te gaan reizen en vervolgens niet meer gemotiveerd zijn om te gaan studeren.
- Je krijgt meer hogeropgeleiden (indien er motivatie is natuurlijk).
- Het HBO houdt meer plaatsen over voor havo leerlingen.
- Studenten zullen eerder in een andere stad gaan studeren door de grotere hoeveelheid aanmeldingen, de vraag naar studentenkamers zal meer verspreid worden door Nederland.

Tegenargumenten:

- Er zullen nog meer lotingen komen op universiteiten, waardoor mensen nog minder kans hebben om de studie te gaan volgen die ze willen volgen.
- Er is kans dat er bezuinigd gaat worden op de prestatiegerichte studiefinancieringen.
- Er zullen meer ongemotiveerde studenten komen die de rest kunnen storen.
- Er zal in bedrijven steeds minder vraag zijn naar lager opgeleiden (minder kansen).
__________________
De dorpsjeugd klit wat bij elkaar, in minirok en beatlehaar.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:17.