Oud 09-08-2009, 19:57
Kumbak
Kumbak is offline
Hoi allemaal.

Gelijk maar met de deur in huis vallen.

Ik werk bij een restaurant/cafetaria. Erg leuk, en aardige collega's.
Echter is het volgende heel vreemd:
Ik werk er nu zo'n 2/3 maanden, en ben voor vast aangenomen. Mijn baas vertelde mij dat ik een 0-uren contract heb. Echter: Ik heb nooit iets getekend...

Mijn loon wordt wel netjes gestort. Er wordt ook belasting vanaf getrokken, maar hoe weet de belasting dat ik daar werk als ik geen contract heb getekend?

Ook geeft mijn baas wanneer ik moet werken alleen een begintijd, bijvoorbeeld 14:00 uur. Hij vermeld dan niet tot hoe laat ik moet werken. Hierdoor kan ik niks na het werk inplannen. Is dit normaal?

Als ik vanaf 12:00 uur werk, tot kwart voor 10 's avonds heb ik 1 keer een half uur pauze om 3 uur. Hoor ik niet vaker pauze te hebben?

Graag hoor ik van jullie.
Groetjes, Tim.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-08-2009, 21:35
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Dat je geen contract hebt, daar moet je achteraan. Ga niet akkoord met een 0-uren contract, tenzij het je eigen wens is. Maar werk je een vast aantal uren per week, zorg dan dat die uren in je contract komen te staan. Je baas kan bij een 0-uren contract zo van je af, zonder goede reden. Hij kan simpelweg stoppen met jou oproepen. Ook krijg je niet doorbetaald als je ziek bent bijvoorbeeld. Dus zorg dat je een contract krijgt en zorg er voor dat daar netjes het aantal uren op staan, die jij in een normale week draait. Dat betekent natuurlijk wel dat jij je ook aan die uren te houden hebt.

Over het feit dat er alleen een begintijd bekend is. Tja, ik werk zelf ook in de horeca en bij ons gebeurt dat ook. De ene avond verloopt nou eenmaal anders dan de andere en daar wil nog wel eens een uurtje verschil in zitten. Maar in mijn geval is het nooit meer dan 1 a 2 uur verschil en is het geen probleem. Vind jij het wel een probleem, ga dan naar je baas en maak afspraken. Als je nog iets anders wil doen die avond, kun je bijvoorbeeld van te voren afspreken dat je wel kan, maar alleen tot een bepaalde tijd. Het is dan aan je baas om te beslissen of hij je dan wel wil hebben werken. Ik weet verder niet of er enorme verschillen zitten tussen de avonden? Want na een paar maanden kun je anders wel aardig een beeld hebben tot hoe laat je moet werken. Ik heb niet opgezocht of de CAO hier iets over zegt, maar naar mijn idee is dit toch wel inherent aan werken in de horeca.

Over je pauze verwijst de horeca CAO naar de Arbeidstijdenwet. Daarin staat dat je bij 5,5 uur werk, recht hebt op een half uur pauze. Pas vanaf 10 uur werk (wat jij net niet redt) heb je recht op nog een kwartier extra pauze. Overigens zijn die pauzes niet persé door betaald, dus het is ook niet altijd in je voordeel om extra pauzes op te eisen. Maar ook hier voor geldt: je kan altijd eens overleggen met je baas.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2009, 01:41
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Wat al gezegd is: sta erop dat je een contract hebt. Je baas fraudeert nu namelijk waarschijnlijk met de werknemersverzekeringen. Dat is in jouw nadeel. Waarschijnlijk fraudeert hij ook met de belastingen en wordt dat bedrag in eigen zak gestoken, hij jat dus feitelijk een deel van jouw loon.

Er zit nog een lelijk randje aan: die verzekeringen gelden voor jou dus ook niet. Als jij uitglijdt en je rug breekt, dan krijg je geen cent.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 10-08-2009, 11:11
Kumbak
Kumbak is offline
Hallo,

Bedankt voor jullie duidelijke en snelle antwoorden.

Ik begrijp dat ik dus echt een contract móet hebben. Oke, daar ga ik direct achteraan!

Over die verzekering: Ik betaal wel een bedrag van mijn loon voor die verzekeringen, en ik betaal ook gewoon belasting.

Dus, mijn baas steekt dat geld in eigen zak? Want het lijkt mij dat de belasting, doordat ik geen contract heb, niet weet dat ik daar werk en dus eigenlijk geen belasting hoor te betalen.

Groetjes,
Tim.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2009, 12:27
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Of je benadeelt wordt doordat je geen contract hebt, weten we niet.
Ik heb ook wel eens een maand gewerkt zonder contract, maar dat was uit laksheid van mijn werkgever. Hij had de rest wel op orde, maar vergat steeds het contract te maken en naar mij te brengen. Hij had daarmee helemaal geen slechte bedoelingen en alles als verzekeringen ed. was dus gewoon goed geregeld.
Maar goed, na een maand lang zeuren kwam het contract er wel

En dat is wat jij nu dus ook moet doen. In je contract staat de begin- en einddatum van je dienstverband, staat je uurloon, staat je opzegtermijn en proeftijd (al maakt dat bij een 0-urencontract niet zo veel uit), staat je functie omschrijving, staat of je kilometervergoeding krijgt, etc. Dat moet je gewoon zwart-op-wit hebben.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2009, 13:22
Kumbak
Kumbak is offline
Ik heb net even nagevraagt aan iemand die er meer dan 1 jaar heeft gewerkt, zei heeft ook nooit een contract gezien. En zei moest ook gewoon belasting betalen en de verzekering betalen.

Verzekering is voor mij geen probleem, omdat ik al verzekerd ben.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2009, 16:34
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Een nulurencontract is voor een bijbaantje toch wel normaal? Ik heb volgens mij bij een van mijn bijbaantjes ook nooit een 'echt contract' getekend, maar als ik gewoon loon krijg, vind ik het wel prima. Het is zelfs eigenlijk heel erg handig, want je kan dan zelf precies weten wanneer je gaat werken, je hoeft niet moeilijk te doen met vakantie te plannen en als je een ander baantje vindt, heb je ook geen opzegtermijn Maar bij mijn bijbaantje zijn ze daar ook wel relaxed in, hoor, kan me voorstellen dat dat in een restaurant misschien wat anders ligt.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 10-08-2009, 17:13
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Een nulurencontract is voor een bijbaantje toch wel normaal? Ik heb volgens mij bij een van mijn bijbaantjes ook nooit een 'echt contract' getekend, maar als ik gewoon loon krijg, vind ik het wel prima. Het is zelfs eigenlijk heel erg handig, want je kan dan zelf precies weten wanneer je gaat werken, je hoeft niet moeilijk te doen met vakantie te plannen en als je een ander baantje vindt, heb je ook geen opzegtermijn Maar bij mijn bijbaantje zijn ze daar ook wel relaxed in, hoor, kan me voorstellen dat dat in een restaurant misschien wat anders ligt.
Er zitten dus voor- en nadelen aan. Jij noemt inderdaad de voordelen, je kan gaan en staan waar je wil, zonder rekening te hoeven houden met je werk. Maar je hebt daardoor ook minder rechten. Als je baas je een maand niet wil hebben, heb je een maand geen inkomen. En ben je ziek, dan heb je ook gewoon pech.
Je moet er in elk geval zelf voor kiezen en niet enkel mee akkoord gaan omdat je baas het wel makkelijk vindt. Vooral als je elke week eigenlijk dezelfde dienst draait, zou ik toch voor een gewoon contract kiezen.

Maar ook bij een 0-uren contract blijft het van belang dat je een contract hebt.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2009, 01:01
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Dus, mijn baas steekt dat geld in eigen zak? Want het lijkt mij dat de belasting, doordat ik geen contract heb, niet weet dat ik daar werk en dus eigenlijk geen belasting hoor te betalen.
Nou ja, als hij wel belasting betaald, dan pakken ze hem op illegale arbeid. De Belastingdienst gelooft namelijk niet dat je belasting betaald voor mensen die helemaal niet voor je werken (aangezien er geen contract of wat dan ook is).

Ik kan niet zeggen dat je baas dat geld dat hij inhoudt zelf in eigen zak steekt, maar ik weet wel dat het haast niet anders kan omdat hij anders elders in het gedrang komt. En over je verzekering: weet hij de naam van de verzekeraar en het pensioenfonds dat hij gebruikt? Wat is het nummer van zijn polis? Daar moet hij antwoord op hebben als het niet nep is.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 11-08-2009, 13:36
ganralph
ganralph is offline
hm, ik heb ook jaren geleden ergens gewerkt waar ik nooit een contract heb getekend. wel kreeg ik netjes jaaropgaven en was mijn dienstverband bij de belasting bekend.
ik heb voor mijn baas toen wel af en toe een formuliertje van de belasting ondertekend (ging over de loonbelasting geloof ik); maar dus geen contract.

(is inmiddels tien jaar geleden, dus het fijne weet ik er niet meer van )
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2009, 16:17
Kumbak
Kumbak is offline
Nogmaals bedankt voor de reacties.

Ik weet niet welke verzekering hij gebruikt.

Ik heb btw ook nooit een formuliertje moeten ondertekenen, het enige wat ik ooit heb moeten ondertekenen is mijn sollicitatieformulier. Kan dat als contract zijn gebruikt?
Met citaat reageren
Oud 11-08-2009, 21:50
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Nee. En ga niet lopen vragen naar verzekering enzo, vraag gewoon letterlijk om je contract. En als hij moeilijk doet, sta je er op dat je een contract krijgt.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2009, 14:14
Lente
Avatar van Lente
Lente is offline
Citaat:
Een nulurencontract is voor een bijbaantje toch wel normaal? Ik heb volgens mij bij een van mijn bijbaantjes ook nooit een 'echt contract' getekend, maar als ik gewoon loon krijg, vind ik het wel prima. Het is zelfs eigenlijk heel erg handig, want je kan dan zelf precies weten wanneer je gaat werken, je hoeft niet moeilijk te doen met vakantie te plannen en als je een ander baantje vindt, heb je ook geen opzegtermijn Maar bij mijn bijbaantje zijn ze daar ook wel relaxed in, hoor, kan me voorstellen dat dat in een restaurant misschien wat anders ligt.
Een nulurencontract is minder vrijblijvend dan jij zegt. Na 3 maanden bestaat er volgens de wet een rechtsvermoeden dat de arbeidsovereenkomst een omvang heeft van het gemiddeld aantal gewerkte uren van de laatste 3 maanden. Als je bijvoorbeeld op basis van een nulurencontract 3 maanden lang iedere week 8 uur werkt, heb je als werknemer daarna recht om per 3 maanden dezelfde hoeveelheid te werken. Daar moet je dan natuurlijk wel tijd voor hebben, anders word je niet betaald.

De uren die je afspreekt om te komen werken, die op een rooster staan, moet je ook gewoon werken. Je kunt niet op ieder moment zeggen 'jaaaa maar nulurencontract dus morgen kom ik niet'.

Op basis hiervan is er dus ook bij een nulurencontract sprake van opzegtermijn (voor werkgever en werknemer).
Met citaat reageren
Oud 12-08-2009, 19:40
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
@ganralph: Ik herinner me nu dat ik dat bij mijn bijbaantje inderdaad ook heb getekend, zo'n formulier over de loonbelasting of zo.

@lente: Nee oké, de uren die je hebt afgesproken, moet je gewoon komen en ik geloof dat het zelfs zo is dat als ze je naar huis sturen omdat er geen werk meer is maar je stond wel ingepland, dat je dan al die uren betaald hoort te krijgen. En verder is het bij mijn bijbaantje in elk geval zo dat ik op elk moment kan zeggen dat ik niet meer kom, dat kan natuurlijk ergens anders anders zijn.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Threesaaime #1370
Verwijderd
500 04-05-2011 10:49
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen sluierverbod (betoog) Nederlands
bayirgul
12 26-03-2004 11:59
Levensbeschouwing & Filosofie ander geloof
Wendy Lynn
59 23-12-2003 15:26
Werk, Geld & Recht Voor de rechtenstudenten hier: mag een supermarkt scholieren weigeren?
$@nd€r $@l@m@nd€r
65 23-10-2003 21:32
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nederland in verval....
TefnachT
101 22-08-2002 01:01
ARTistiek De Rots
Hannibal
11 21-09-2001 21:52


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:21.