Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-08-2009, 12:53
huub1991
huub1991 is offline
Hallo ik ben een jongen van 16 en ben twee dagen geleden aangehouden wegens winkeldiefstal. Het ging om een een t-shirt van 60 euro en een t-shirt van 50 euro. Ook had ik een trui beschadigd van 70 euro en het t-shirt van 50 euro was ook beschadigd. Ik heb de schade (120 euro) meteen betaald. het T-shirt van 60 euro heeft de winkel gewoon weer terug genomen.

Dit was me eerste aanvaring met de politie, ik heb een verklaring afgelegd en zij hebben mij verteld dat het verder wordt afgehandeld met halt. Het is gewoon een uit de hand gelopen ''stoerdoenerij'' en ik denk dat het goed is dat ik ben gepakt, anders had het een verslaving kunnen worden. Ik realiseer me nu pas dat ik dom bezig ben geweest en sta natuurlijk open voor mijn straf.

Mijn vraag is wanneer ik bericht krijg van halt en wat mijn taakstraf zal zijn. Ik heb iets gelezen over maximaal 20 uur. Verder is het me ook onduidelijk wat er na een goede halt-procedure gebeurt. Ik ben gewoon van plan om me straf uit te zitten zonder moeilijkheden. Heb ik de rest van me leven nog last van deze gebeurtenis?

Alvast bedankt voor de antwoorden
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-08-2009, 18:29
Lente
Avatar van Lente
Lente is offline
heb je deze site al gelezen? http://www.halt.nl/index.cfm/site/Ha...BCE2/index.cfm

daar staat:
'Wat is dat, justitiële documentatie?
De justitiële documentatie is een bestand bij justitie, waarin alle justitie- en politiecontacten van personen worden geregistreerd. Dit is vooral vervelend omdat deze registratie een behoorlijke tijd blijft staan (meestal 20 jaar).
Kies je voor Halt en kom je de afspraken die je hebt gemaakt na, dan word je niet bij Justitie geregistreerd.'

ook staat er dat de taakstraf idd maximaal 20 uur is.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2009, 15:13
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Je krijgt geen straf in de vorm van detentie (gevangenis), daarvoor is deze straf simpelweg 'te licht' en heeft het te weinig kosten. Niet dat het minder erg is daarom, hoor! Goed dat je inziet dat je niet goed zat, dat is meestal al stap één.

Bij Halt krijg je een taakstraf, inderdaad maximaal 20 uur. Deze volg je meestal bij het bedrijf (of een soortgelijk bedrijf) waar je hebt gestolen. Dit is niet om je naar beneden te halen, maar om je daarna ook weer de mogelijkheid te geven normaal weer in deze winkel(s) te kunnen komen.

Lente vertelt eigenlijk al een heleboel: als je Halt! goed doorloopt, krijg je geen strafblad, geen vermelding, niets. Doorloop je het traject niet goed, dan verschijn je voor de kinderrechter. Deze kan wel straffen of regelingen opleggen die in je strafblad kunnen komen (dit is informatie die bij mij weggezakt is, maar naar mijn mening is / was het wel zo. Wie mij kan verbeteren - doe dat gerust).
Met citaat reageren
Oud 15-08-2009, 20:47
Cicoloco
Cicoloco is offline
Correctie: Bij halt KAN je een taakstraf krijgen.. Je kan bijvoorbeeld ook verplichte lessen krijgen over wat je heb gedaan, of uiteraard vrijspraak krijgen.

Alstu
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap "Verneder criminelen"
ganralph
8 20-11-2010 11:53


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:18.