Oud 10-07-2009, 12:34
NinaS18
NinaS18 is offline
Hallo, Ik doe de opleiding bedrijfsadministrateur op niveau 4. Nu heb ik het eerste jaar daarvan afgerond en wil ik de laatste 2 jaar in Amsterdam afmaken.
Dan wil ik daar dus op kamers.
Maar ik heb een probleem ik mag niet van mijn ouders.
Ik ben nu nog 17 maar hoe zit dat als je 18 bent kun je dan gewoon je gang gaan?
En hoe kan ik mijn ouders overhalen?
Want ik ben echt doodongelukkig hier in friesland...
Ik heb geen problemen met mijn ouders maar ik moet hier echt weg nu.

Laatst gewijzigd op 10-07-2009 om 13:07.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-07-2009, 12:39
Verwijderd
Als je 18 bent ben je meerjarig, en mag je doen wat je wil. Ik weet niet hoe lang dat bij jou nog duurt, maar het beste is een goed gesprek aangaan met je ouders, waarin je goede argumenten geeft en goed luistert naar waarom je niet naar Amsterdam mag.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2009, 16:57
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Je ouders bedoelen natuurlijk vooral dat ze niet bereid zijn ervoor te betalen. Wat begrijpelijk is, omdat het veel geld kan kosten als je het niet goed aanpakt. Je kunt natuurlijk prima op kamers als je 18 bent, maar je moet dus een andere geldschieter zoeken. Dat kan zijn:

- Lenen van de IB-groep, tegen lage rente
- Goed betaalde bijbaan zoeken, als dat te combineren is met je studie.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2009, 20:39
Verwijderd
Citaat:
Je ouders bedoelen natuurlijk vooral dat ze niet bereid zijn ervoor te betalen. Wat begrijpelijk is, omdat het veel geld kan kosten als je het niet goed aanpakt. Je kunt natuurlijk prima op kamers als je 18 bent, maar je moet dus een andere geldschieter zoeken. Dat kan zijn:

- Lenen van de IB-groep, tegen lage rente
- Goed betaalde bijbaan zoeken, als dat te combineren is met je studie.
Dat is vaak een belangrijke reden, maar heel veel ouders houden vaak hun kroost het liefst thuis omdat ze dat 'prettig' vinden
Met citaat reageren
Oud 10-07-2009, 21:38
Verwijderd
Daarnaast kan ik me ook goed voorstellen dat ouders heel erg goed in kunnen schatten of hun kind al in staat is om voor zichzelf te zorgen. Mijn broertje van 18 houden mijn ouders liever nog even in huis, en al helemaal als hij van plan zou zijn om naar Amsterdam te vertrekken.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2009, 23:01
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Je ouders bedoelen natuurlijk vooral dat ze niet bereid zijn ervoor te betalen.
Ik denk dat ze dat helemaal niet bedoelen. Ik denk dat ze het vooral niet zien zitten dat hun lieve kleine meid naar de grote enge stad gaat
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2009, 09:57
NinaS18
NinaS18 is offline
Nou ze gaan mij nu overal in dwars zitten en gaan met niks maar dan ook niks helpen.
Ik krijg mijn rijbewijs ineens ook niet meer maargoed dan ga ik wel met bus.
Mijn vader is kwaad op me maar ik ga toch door.
Wie weet wat je per maand ongeveer kwijt bent voor een goedkope kamer?
Met citaat reageren
Oud 11-07-2009, 10:43
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Wat denk je zelf eigenlijk kwijt te zijn aan uit huis wonen?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2009, 12:38
Verwijderd
Als je achttien bent kun je wettelijk wel op kamers zonder steun van je ouders, maar je kunt toch beter ze eerst ervan overtuigen dat je hun mening wel belangrijk vindt, maar dat dit nóg belangrijker voor je is, en dat je echt geen stomme dingen zult gaan doen, en dat je het eerste jaar elk weekend langs zal komen. In plaats van als een opstandige puber er met ruzie vandoor te gaan.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2009, 16:38
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Nu heb ik het eerste jaar daarvan afgerond en wil ik de laatste 2 jaar in Amsterdam afmaken.
Dan wil ik daar dus op kamers.
Op kamers wonen in Amsterdam, vergeet het maar. Uitgerekend deze stad trekt dagellijks honderden kamer en woningzoekenden aan die allemaal woonruimtes zoeken. je moet echt mazzel en geluk hebben dat je in Amsterdam op heel korte termijn een betaalbare kamer oid vind.

Citaat:
Want ik ben echt doodongelukkig hier in friesland...
Ik zou best in Friesland willen wonen, alleen al vanwege de rust en ruimte. Steden (met name de randstad) trekt mij totaal niet!

Citaat:
Ik ben nu nog 17 maar hoe zit dat als je 18 bent kun je dan gewoon je gang gaan?
Je kunt toch ook even wachten dat je 18 bent (duurt in jou geval nog geen jaar ) In Friesland en omstreken zullen toch ook wel kamers te vinden zijn van rond de 250/300 per all in maand (normale kamerprijzen)
Met citaat reageren
Oud 11-07-2009, 17:45
Verwijderd
Citaat:
Je kunt toch ook even wachten dat je 18 bent (duurt in jou geval nog geen jaar ) In Friesland en omstreken zullen toch ook wel kamers te vinden zijn van rond de 250/300 per all in maand (normale kamerprijzen)
Wat moet ze met een kamer in (de omgeving van) Friesland als ze daar weg wil?
Met citaat reageren
Oud 11-07-2009, 23:03
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Ik zou best in Friesland willen wonen, alleen al vanwege de rust en ruimte. Steden (met name de randstad) trekt mij totaal niet!

Je kunt toch ook even wachten dat je 18 bent (duurt in jou geval nog geen jaar ) In Friesland en omstreken zullen toch ook wel kamers te vinden zijn van rond de 250/300 per all in maand (normale kamerprijzen)
Dit helpt de topicstarter niet echt. Dat het jou het einde lijkt in Friesland doet er niet toe, zij wil er weg. Dus een kamer in Friesland schiet dan ook niet echt op.

Wat betreft het eerste deel van je post over de kamers in Amsterdam heb je wel gelijk. Het is erg lastig om in Amsterdam aan een kamer te komen. Maar proberen kan natuurlijk altijd, al werkt dat stukken beter met de steun van je ouders.
Dus TS, probeer de boosheid e.d aan de kant te zetten en ga een goed gesprek aan met je ouders over waarom je weg wil en hoe jij het voor je ziet in Amsterdam.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2009, 11:29
Broeder
Avatar van Broeder
Broeder is offline
Voor je achttiende wordt het lastig, daarna kun je gewoon zelf wat huren en kunnen ze je niet meer tegenhouden. Wel kunnen ze natuurlijk erop tegen zijn en je niet financieel steunen, maar als dat je tegenhoudt is de situatie blijkbaar toch niet zo vreselijk.
__________________
ENIGSINDS WANNEER?
Met citaat reageren
Oud 14-07-2009, 00:37
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Als je goedkoop wilt huren zou je ook een kamer net buiten Amsterdam kunnen nemen.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 14-07-2009, 13:57
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Nou ze gaan mij nu overal in dwars zitten en gaan met niks maar dan ook niks helpen.
Ik krijg mijn rijbewijs ineens ook niet meer maargoed dan ga ik wel met bus.
Mijn vader is kwaad op me maar ik ga toch door.
Wie weet wat je per maand ongeveer kwijt bent voor een goedkope kamer?
Wat versta jij onder een goedkope kamer? Iedereen heeft daar een ander beeld bij.

Bedenk je: op kamers is misschien niet altijd duur, het is wel altijd veel geld. Ik kan me best voorstellen dat het lastig is om per maand honderden euro's op te hoesten als je 18 bent. Je hebt nog geen baan gerelateerd aan je opleiding, het minimumloon is niet erg hoog, daarnaast kun je niet fulltime werken waarschijnlijk en lenen bij de IBG brengt je tot een studieschuld.

Ik zou goed met je ouders praten, zoals al is gezegd. Je kunt beter met steun van je ouders vertrekken, dan met ruzie alles zelf moeten rooien. Want dat is mogelijk, maar best pittig!
Met citaat reageren
Oud 17-07-2009, 15:53
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Als je goedkoop wilt huren zou je ook een kamer net buiten Amsterdam kunnen nemen.
Zal ze wel moeten, al zijn de meeste kamers in de nabije omgeving van Amsterdam (bv Amstelveen, Haarlem, Beverwijk) ook niet bepaald goedkoop (verhouding kameroppervlakte / huurprijs)

kan niet begrijpen dat haar ouders zo'n ophef maken dat zij graag op kamers wilt wonen. Wat geven haar ouders als reden aan van hun tegenstand, zijn ze ongerrust dat zij in de (financiele) problemen komt?
Met citaat reageren
Oud 22-09-2009, 15:44
shuraa
shuraa is offline
er zijn genoeg goedkope kamers, als je niet MIDDEN IN de grote steden gaat wonen kan je voor onder de 300 een kamer huren. In het oosten van het land kan je een kamer krijgen voor 200 per maand!!
__________________
Gloyou.com/radio chille online radio
Met citaat reageren
Oud 22-09-2009, 16:12
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Dat lukt in Amsterdam dus niet shuraa. Daar is de kamernood zo hoog dat de prijzen enorm opgeschroefd zijn, onder de 300 euro (incl.) kom je niet. Wat wel een alternatief is, is om inderdaad ergens anders te gaan wonen, waar het wel betaalbaar én bereisbaar is. Misschien Haarlem of een andere plaats in de buurt.

Maar zonder steun van je ouders is het echt heel moeilijk. Denk aan huur, gas, water en licht (denk 400 per maand), verzekeringen (denk 100 per maand), eten (denk 150 per maand, als je lekker wilt eten), studie (zowel collegegeld als boeken, papier, prints, mappen en alles erop en eraan) en dan heb je nog reiskosten, uitgaan, kleding, verjaardagscadeautjes en alles wat je toevallig graag wilt hebben. Op veel kun je bezuinigen, maar kleding heb je toch nodig, je wilt en kunt niet de hele dag thuis zitten terwijl je vrienden op een terras hangen (nee, dat is echt niet leuk) en er komt altijd wel iets onverwachts overheen.

De conclusie: met steun van je ouders gaat alles beter. Kun je niet overwegen een (half) jaar thuis te blijven en dan je ouders erop te wijzen dat je echt wel heel veel moet reizen? Als je niet te veel college hebt en dichtbij een station woont is dat eventueel wel te doen.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 22-09-2009, 16:37
ganralph
ganralph is offline
Het heeft inderdaad geen zin om nu tegen je ouders in te gaan en zo maar te vertrekken. Overtuig ze met goede argumenten, en luister ook naar hun bezwaren zodat je eventuele bezorgdheid weg kunt nemen.
Helemaal alleen beginnen in een grote stad ver van huis is niet altijd makkelijk, dus dan kun je de steun van je ouders soms wel gebruiken.


en even voor alle paniekzaaiers die zeggen dat het NOOIT gaat lukken: Dat er jaarlijks misschien 1000-en geen kamer vinden, neemt niet weg dat er ook 1000-en eerstejaars wél een kamer vinden. Ik had ook binnen een maand een prima kamer waar ik vier jaar met plezier gewoond heb voor €275,- incl.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2009, 14:08
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik zou best in Friesland willen wonen, alleen al vanwege de rust en ruimte. Steden (met name de randstad) trekt mij totaal niet!
Makkelijk praten. Reis eerst eens twee jaar lang dagelijks 6-7 uur voor je studie en kom dan terug zou ik zeggen.

Daarnaast verschilt de pendeltolerantie ook per persoon. 2,5 uur reizen op een dag voor soms maar 10 minuten aanwezigheid op de uni vond ik na een jaar al irritant genoeg om bijna alles te accepteren.



Maar voor de TS, wat er ook mocht gebeuren, schrijf jezelf nu vast in als kamerzoekende. Kost je een paar tientjes, maar zonder wachttijd maak je geen kans op dingen die met wachtlijsten werken.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Op kamers, wat is dat?
Stijndetrein
5 21-10-2013 12:51
Werk, Geld & Recht Op kamers
Shadina
98 01-10-2006 16:06
Liefde & Relatie Ervoor gaan of wachten voor je op kamers gaat?
clubje
16 18-08-2003 21:50
Flora & Fauna husdieren als je op kamers gaat
Daantje_0705
15 01-06-2003 08:05
Algemene schoolzaken op kamers...
Nookie
2 19-11-2002 16:44
Psychologie familie(liefde) voelt zéér ongemakkelijk
Rerisen Phoenix
13 16-08-2002 13:48


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:14.