Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-09-2009, 14:48
Dr. Durrr
Avatar van Dr. Durrr
Dr. Durrr is offline
Het is allemaal niet zo'n heel groot drama, maar vroeg me toch af in hoeverre dit kan.

Ik heb ongeveer een jaar geleden een domeinnaam geregistreerd, maar ik heb er daarna niet voor betaald.

- Ik heb 1 keer via e-mail een betalingsherinnering ontvangen van de hostingfirma (even gezocht in mijn email net), maar deze heb ik destijds over het hoofd gezien.
- Ik heb van de hostingsfirma 1x een brief gehad, maar ben toen niet tot handelen overgegaan.

De oorspronkelijke kosten bedroegen 19.58 euro, maar het incassobureau heeft er 57 euro incassokosten bovenop gedaan (terwijl dit hun eerste brief is, staat er ook in). Is dit niet wat veel? Er zijn toch regels met betrekking tot de verhouding tussen het oorspronkelijke bedrag en de incassokosten?

Ik heb al via Google gezocht, maar kon er niet echt wijzer van worden.

Het gaat me meer om het principe van 200% incassokosten dan om het geld, snap ook wel dat ik zelf te laks heb gehandeld inzake de betaling.
__________________
Dr Durr and Partners - GP Surgery
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-09-2009, 14:50
Dr. Durrr
Avatar van Dr. Durrr
Dr. Durrr is offline
Mmm.. crap.. denk dat ik het antwoord al gevonden heb..

Onredelijke kosten met betrekking tot de hoogte

Meestal wordt er een bedrag voor incassokosten in rekening gebracht van 15% van het bedrag (inclusief rente) dat de schuldenaar moet betalen, maar hoger of lager komt ook voor. Men gaat hierbij uit van de staffel bij het zogenaamde "Rapport-Voorwerk-II", en veel incassobureau's en rechters nemen deze staffel dan ook als uitgangspunt. De hoofdsom die als uitgangspunt dient te worden genomen is de hoofdsom inclusief (enkelvoudige) rente. De hoogte kan op basis hiervan als onredelijk worden beschouwd indien:

* De hoofdsom voor het uit handen geven al was verhoogd met allerlei kosten;
* Er posten vermeld staan die niet tot de incassokosten kunnen horen, zoals "leges", "verschotten", etc.;
* Er posten seperaat vermeld staan die feitelijk al tot de incassokosten behoren, zoals "informatiekosten", "kosten medewerker buitendienst", "registratiekosten";
* In de kosten ook provisies voor toekomstige kosten zijn inbegrepen;
* Incassobureau A de vordering met incassokosten aan deurwaarder B uitbesteedt, waarna deze deurwaarder incassokosten over het volledige bedrag berekent (incassokosten over incassokosten);
* De hoogte van de kosten de 15% van de hoofdsom overschrijdt, met een minimum van 37 euro.
__________________
Dr Durr and Partners - GP Surgery
Met citaat reageren
Oud 19-09-2009, 21:27
Mr Ik
Mr Ik is offline
37 euro is wel heel veel. Mijn ouders hadden dit ook een keertje en dat voor een rekening van een nog lager bedrag. Ze hadden toen het incassobureau opgebeld en gezegd dat ze die 15% best wilde betalen, maar dat 37 euro veel te veel was. Uiteindelijk was het incassobureau nog makkelijk overstag gegaan. Misschien een poging waard
Met citaat reageren
Oud 20-09-2009, 11:22
Wawl
Wawl is offline
Het is vooral belangrijk dat je van je laat horen. Bel het incassobureau even op.
__________________
Wauwel.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2009, 12:41
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Je mag een vordering helemaal niet uit handen geven na slechts 1 aanmaning (of het mag wel, maar dan moeten ze ook de tweede aanmaning verzorgen zoals dat hoort, met maximaal € 5 administratiekosten en geen verdere kosten). Mailtjes tellen daarbij niet. Hoogstens kun je stellen dat iets zeker is gelezen als je een ontvangst- en leesbevestiging hebt gehad, maar facturen en aanmaningen zijn over het algemeen nog steeds papier.

€ 57 voor een tweede aanmaning is absurd hoog. Betaal dat simpelweg niet. Gebruikelijk is dat de eerst aanmaning een gratis herinnering is, en de tweede aanmaning kost vaak € 5. Meestal volgt een derde aanmaning, waarin aangekondigd wordt dat de vordering uit handen wordt gegeven.

Betaal gewoon dat bedrag aan die hostingfirma (betaal dat bedrag aan die firma, niet aan het incassobureau).

Daarmee bestaat dan de vordering niet meer. Meldt aan het incassobureau (want ze zullen altijd zeiken en je bedreigen alvorens het geld bij de hostingfirma te gaan incasseren) dat er stappen zijn overgeslagen in de normale procedure, en dat hun kosten absurd hoog waren, en ze het dus maar met hun opdrachtgever moeten uitzoeken.

Dan komen er nog meer brieven met gezeik en bedreigingen dat ze je spullen in beslag komen nemen, maar de eerste rechter die dat na zo'n slechte procedure over zo'n laag bedrag toestaat, moet nog aangesteld worden.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 20-09-2009, 12:54
Dr. Durrr
Avatar van Dr. Durrr
Dr. Durrr is offline
Citaat:
Het is vooral belangrijk dat je van je laat horen. Bel het incassobureau even op.
Ja, zal morgen even bellen.
__________________
Dr Durr and Partners - GP Surgery
Met citaat reageren
Oud 25-09-2009, 00:29
shuraa
shuraa is offline
en al opgelost? Anders weet ik misschien nog een oplossing
__________________
Gloyou.com/radio chille online radio
Met citaat reageren
Oud 25-09-2009, 13:56
Dr. Durrr
Avatar van Dr. Durrr
Dr. Durrr is offline
Heb al betaald, ben ook te laks om het te gaan uitzoeken.
__________________
Dr Durr and Partners - GP Surgery
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Onderzoek naar incassobureaus
VeraROC
0 17-10-2016 11:06
Werk, Geld & Recht Incassobureau
Sandra Van Dam
2 21-01-2013 18:50
Werk, Geld & Recht Gerechtsdeurwaarder - vordering
dwight88
7 08-11-2011 17:17
Werk, Geld & Recht Brieven incassobureau oud-huisgenoot
June bug
9 31-03-2011 13:28
Werk, Geld & Recht incasso berichten via de email
Droomvlucht
6 22-08-2010 10:37
Werk, Geld & Recht Incassobureau Verzekering
MardyBum
10 15-09-2007 13:40


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:01.