Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-01-2005, 12:48
Verwijderd
Ik zal eerst even mijn situatie uitleggen, en dan mijn vraag stellen.

In het schooljaar 2003-2004 ben ik begonnen met een opleiding, maar daar ben ik in december 2003 mee gestopt, omdat het te moeilijk voor mij was.
Ik heb dus dat jaar in oktober, november en december studiefinanciering en een OV-kaart gehad.

Maar omdat ik gestopt ben, en niet genoeg studiepunten had enzo, dacht ik dat ik dat terug moet betalen aan de IBG.
Ik heb op de site gekeken, maar daar stond dat wanneer je voor februari gestopt bent met de opleiding je niks terug hoeft te betalen.
Klopt dat wel?

En als ik op mijn ib-groep klik, en dan mijn correspondentienummer invul, zegt ie dat mijn correspondentienummer niet bestaat

Of ben ik gewoon al uit hun bestand gegooit, en hoef ik echt helemaal niks meer terug te betalen?

Want ik zou het wel fijn vinden dat ik gewoon nu kan terugbetalen, in plaats van er over weet ik veel hoeveel jaar achter te komen dat ik nog geld aan de IBG moet terug betalen


Wiewie kan mij helpen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-01-2005, 12:52
Verwijderd
Waarom zou wat op de site staat niet kloppen? Het klopt dat wanneer je voor 1 februari stopt, je idd niks terug hoeft te betalen.

Hoe het met correspondentienummers zit, weet ik niet...maar volgens mij moet je je voor "mijn ib-groep" aanmelden en als je dat niet gedaan hebt, dan doet het het dus idd niet. Maar dat weet ik niet zeker.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2005, 13:00
Verwijderd
Precies. De hoofdregel is dat je studiefinanciering een gift is gedurende de duur van je studie, maar dat je moet terugbetalen (het is dan een lening) over de jaren waarin je niet aan de puntennorm hebt voldaan (30 van de 60 ects minstens). Daar is één uitzondering op: mensen die vóór 1 februari met hun opleiding stoppen en in het eerste jaar zaten, hoeven niets terug te betalen, ook al hebben ze niet aan de puntennorm (of een evenredig deel daarvan) voldaan.

Wel is het natuurlijk zo dat je, ook al hoef je niets terug te betalen, wel een jaar studiefinanciering gebruikt. De maximale duur waartijdens de studiefinanciering een lening kan zijn wordt door die uitzondering niet verlengd, dus als je stopt met een opleiding en begint met een andere, zodat je in totaal vijf jaar bezig bent, zul je het laatste jaar wel moeten lenen. Maar dat geldt ook voor mensen die het eerste jaar wél alle punten hebben gehaald en een andere opleiding zijn gaan doen, zoals HBO-doorstromers.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2005, 13:13
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 04-01-2005 @ 14:00 :
Wel is het natuurlijk zo dat je, ook al hoef je niets terug te betalen, wel een jaar studiefinanciering gebruikt.
Als je voor 1 februari stopt kun je maximaal vijf maanden (september, oktober, november, december, januari) studiefinanciering gebruikt hebben en dan heb je in principe dus nog drie jaar en een aantal maanden over voor een andere studie.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2005, 15:39
Hakkie
Avatar van Hakkie
Hakkie is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 04-01-2005 @ 14:13 :
Als je voor 1 februari stopt kun je maximaal vijf maanden (september, oktober, november, december, januari) studiefinanciering gebruikt hebben en dan heb je in principe dus nog drie jaar en een aantal maanden over voor een andere studie.
Juist, en pas kreeg ik van iemand de tip om de vier maanden die ik ook van de IBG heb ontvangen nu terug te betalen (ik ben ook gestopt met mijn studie per 1 jan.), zodat ik, mocht ik op kamers gaan, dan gewoon 4 hele jaren voldoende studiefinanciering krijg.
__________________
But store up for yourself treasures in heaven...
Met citaat reageren
Oud 04-01-2005, 15:47
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Wat betreft je correspondentienummer op de site: volgens mij moet je je daarvoor eerst aanmelden. Dat heb ik iig wel ooit gedaan. Pas dan kun je inloggen op de site.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2005, 16:09
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 04-01-2005 @ 14:13 :
Als je voor 1 februari stopt kun je maximaal vijf maanden (september, oktober, november, december, januari) studiefinanciering gebruikt hebben en dan heb je in principe dus nog drie jaar en een aantal maanden over voor een andere studie.
Ja, dat is waar. Ik zat met mijn gedachten bij de situatie waarin iemand die een jaar HBO-P doet daarna doorstroomt naar de uni. Die persoon krijgt aan het eind geen studiefinanciering meer als gift, dus moet hij lenen. Maar goed, dat moet ik zelf ook doen, ik ben ook al meer dan vier jaar bezig.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2005, 22:02
Verwijderd
Ok, bedankt allemaal
Ik dacht namelijk echt dat ik die studiefinanciering gewoon terug moest betalen

En ik weet eigenlijk niet meer of ik me voor 'mijn IBG' heb aangemeld, dus dat zal wel niet
Met citaat reageren
Oud 05-01-2005, 18:55
Verwijderd
Citaat:
Hakkie schreef op 04-01-2005 @ 16:39 :
Juist, en pas kreeg ik van iemand de tip om de vier maanden die ik ook van de IBG heb ontvangen nu terug te betalen (ik ben ook gestopt met mijn studie per 1 jan.), zodat ik, mocht ik op kamers gaan, dan gewoon 4 hele jaren voldoende studiefinanciering krijg.
Denk er ook aan dat je dan ook je OV-jaarkaart terug moet betalen en die is vrij duur. Mij is dat toen ook verteld en ik heb er om die reden niet voor gekozen.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2005, 21:30
Hakkie
Avatar van Hakkie
Hakkie is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 05-01-2005 @ 19:55 :
Denk er ook aan dat je dan ook je OV-jaarkaart terug moet betalen en die is vrij duur. Mij is dat toen ook verteld en ik heb er om die reden niet voor gekozen.
Oh, dat wist ik niet. Nou goed, morgen maar even bellen om uitgebreide info ed.
__________________
But store up for yourself treasures in heaven...
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 08:14
miss x
Avatar van miss x
miss x is offline
Geloof me als je echt had terug moeten betalen dan hadden ze je dat allang laten weten. ze willen nml zoveel mogelijk geld als ze bij iedereen kunnen los peuteren.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 09:18
Grimmetje
Grimmetje is offline
Citaat:
miss x schreef op 12-01-2005 @ 09:14 :
Geloof me als je echt had terug moeten betalen dan hadden ze je dat allang laten weten. ze willen nml zoveel mogelijk geld als ze bij iedereen kunnen los peuteren.
Wat een onzin. Dankzij de IBG kunnen veel mensen studeren die dat anders niet hadden gekund. Er zijn regels opgesteld die voor iedereen gelden, en als er per ongeluk een fout wordt gemaakt waardoor iemand een x bedrag krijgt waar hij/zij toch al geen recht op had, is het niet meer dan terecht dat dat geld wordt teruggestort..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Het grote IBG/DUO-topic (alles over stufi en ov-studentenkaarten enzo) #4
Verwijderd
500 25-06-2010 15:44
Studeren Het grote IBG-topic (alles over stufi en ov-studentenkaarten enzo) #3
Adore
500 14-12-2008 19:26
Algemene schoolzaken Advies gevraagd
Shadina
33 24-12-2004 19:54
Algemene schoolzaken Stoppen met studie -> uitschrijven?
Jules
9 11-05-2004 09:53
Werk, Geld & Recht Studenten die klagen over geldnood zijn luie flikkers
M@niac
85 04-06-2003 09:32


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:32.