Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-05-2005, 15:57
THC1
Avatar van THC1
THC1 is offline
Hallo,

Als ik onstlag neem bij het bedrijf waar ik werk (1 maand opzegtermijn) heb ik dan het recht om te zegen dat ik in de opzegtermijn mijn opgebouwde vakantiedagen opneem of kan de werkgever dit weigeren?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-05-2005, 16:21
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Opname van vakantiedagen gebeurt altijd in onderling overleg. Vaak zal het wel kunnen, maar dat is geen verplichting van je werkgever. Misschien dat je ze ook uit kan laten betalen.
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 16:23
Verwijderd
In elk geval zijn ze wel opgebouwd. Dus in één of andere vorm moet je ze uitgekeerd krijgen als de arbeidsovereenkomst eindigt.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 16:24
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik heb dit pas voor mijn vriend opgezocht. In principe is het opnemen van vakantiedagen in overleg, maar je werkgever kan het opnemen van vakantiedagen alleen pertinent weigeren als hij kan aantonen dat je absoluut niet gemist kunt worden in die periode.
Je werkgever kan je nooit verplichten je vakantiedagen op te nemen.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 16:28
THC1
Avatar van THC1
THC1 is offline
oke bedankt , ik heb een andere tijdelijke baan en wil daar zo snel mogelijk beginnen, ik wil mijn vakantiedagen in de opzegtermijn opnemen, maar dit is niet goedkekeurd. Het zijn 15 dagen. Ik heb ook gehoord dat de werkgever een schadevergoeding van een maandloon kan eisen als je toch vrijneemt

en anders is er nog de optie : ziekmelden
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 18:35
Verwijderd
Citaat:
THC1 schreef op 31-05-2005 @ 17:28 :
oke bedankt , ik heb een andere tijdelijke baan en wil daar zo snel mogelijk beginnen, ik wil mijn vakantiedagen in de opzegtermijn opnemen, maar dit is niet goedkekeurd. Het zijn 15 dagen. Ik heb ook gehoord dat de werkgever een schadevergoeding van een maandloon kan eisen als je toch vrijneemt

en anders is er nog de optie : ziekmelden
En dan aan het werk gaan bij de ander en inspectie krijgen thuis. Rara wat er dan gebeurd. Daarbij is het ook nog eens zwak om je ziek te melden. Moet er echt wel iets aan de hand zijn als je je ziek wilt melden en niet heb er geen zin meer in wil naar de ander.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2005, 15:33
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Als je ze niet opneemt, krijg je ze als t goed is wel uitbetaald. Dat is bij mij in ieder geval wel zo.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2005, 15:48
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Dat is verplicht mits het een fatsoenlijk bedrijf is, c.q waar je wit word uitbetaald krijgt.

Of opnemen of uitbetaald.
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending

Laatst gewijzigd op 01-06-2005 om 15:50.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2005, 16:02
Verwijderd
Juist, maar aangezien de vorm waarin die dingen uitbetaald worden afhangt van overleg tussen werkgever en werknemer, kan de werkgever dus niet verplicht worden om die dingen in de vorm van vrije dagen uit te betalen tijdens de opzegtermijn.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2005, 17:27
THC1
Avatar van THC1
THC1 is offline
1 van de vele redenen dat ik er weg ga en het liefst zo snel mogelijk is dat het bedrijf het niet zo nauw neemt met de cao regels, personeel probeert te "naaien" (het is een distributiebedrijf waar voornamelijk laag opgeleide mensen werken) ,en ik wil de dagen dus opnemen, en niet uitbetaald krijgen terwijl er bijna de helft van het geld naar de belasting verdwijnt. Ik wil alleen ff zeker weten of ik zomaar op kan nemen zonder dat er na een overleg toestemming voor is gegeven .
Met citaat reageren
Oud 01-06-2005, 18:05
Verwijderd
Nou, het zit zo - en daarmee moet ik wel even verbeteren wat ik eerst zei - allereerst, zegt de cao waar jij onder valt (if any) of jouw individuele arbeidsovereenkomst iets over de tijdstippen en de wijze waarop de vakantiedagen worden vastgesteld? Daar moet je eerst naar kijken.

Als daar niets is geregeld, is de werkgever in principe verplicht om jouw wensen te honoreren wat betreft de vakantiedagen, tenzij hij een gewichtige reden heeft zich ertegen te verzetten, bijvoorbeeld omdat hij je nog heel hard nodig heeft.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2005, 13:10
Robjee
Robjee is offline
Volgens mij kun je in een distributiebedrijf wel je dagen zo opnemen. Jij hebt hier recht op. Als jou baas dit niet wil, pech gehad, gewoon opnemen en lekker thuis blijven. Hij kan jou alleen verplichten te komen als hij een aantoonbaar tekort aan 'mankracht' heeft (dus als hij met zijn op dat moment werkende mensen de distributie niet aan kan). Maar dat lijkt mij erg onwaarschijnlijk.

Laatst gewijzigd op 05-06-2005 om 13:18.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht vrouwen die werken
elledc
64 21-09-2004 12:54
Werk, Geld & Recht vraagjes over ontslag recht
miekmuis
23 21-06-2004 17:07


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:04.