Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-03-2008, 20:27
blueice
blueice is offline
Ik zit nu in 3VWO, ik moet nu mijn profiel kiezen. Ik ben er zeker van dat het NT (Wiskunde B, Natuurkunde, Scheikunde) gaat worden met als keuzevak Informatica en Frans als moderne taal.
Hiernaast moet ik ook nog een vak in het vrije deel kiezen dit wordt of Wiskunde D of Biologie, ik ben er alleen nog niet uit welke van de 2. Ik vind het beide leuke en interessante vakken alleen er moet gekozen worden..

Wiskunde vind ik verreweg het leukste vak en doe ik ook met veel plezier en aangezien ik verder wil met informatica lijkt het me een vrij handig vak.
Daarnaast vind ik Biologie ook aardig interessant, tenminste de onderwerpen zoals het zenuwstelsel, DNA, evolutie etc.. Als het gaat over planten, het milieu etc vind ik het wat minder.

Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar Wiskunde D maar mijn decaan vertelde mij dat ik met biologie een uitgebreidere keuze had in vervolgopleidingen, wat vinden jullie??
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-03-2008, 14:42
groot-kleintje
groot-kleintje is offline
ja, met biologie heb je inderdaad een uitgebreidere studiekeuze: met NT+bio (of NG+wiB+natuurkunde)kan je eigenlijk ALLE studies doen (ook economie!), behalve latijn, grieks, duits/frans (hangt ervanaf wat je kiest).
ik weet niet of je nu nog bio hebt (wij hadden dat vorig jaar (3vwo) niet), maar bio wordt wel een stuk pittiger. misschien kan je aan een bioleraar vragen of je in het boek van 4vwo mag kijken. Het gaat niet echt meer over planten, milieu etc maar over DNA, cellen en er wordt 'ingezoomed' in die cellen op molecuulformaat (snap je?)
Een vriendin van me heeft nu wiskundeD gekozen, en vind dat het enige leuke vak. Maar na je vwo kan je niet zo veel meer met wiskunde D, behalve als je wiskunde wilt gaan studeren.
Is het niet mogenlijk om ze beiden te kiezen? die vriendin waar ik het over had heeft nu 4 vakken in haar vrije deel, ikzelf heb er 3.
succes met je keuze!!!
Met citaat reageren
Oud 04-03-2008, 00:43
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Begint wiskunde D gelijk al in leerjaar 4?

Zo niet schrijf dan gewoon voor beiden in. Vind je dat geen leuk vak, dan stop je met bio en ga je verder met wi D.

Vind je bio leuk en je heb tijd over kan je wiskunde D er altijd nog bij nemen .

Edit: Ik zelf heb NT + bio 12 en ec1 gedaan, maar toen was er nog geen wi D.
Ik vond biologie12 totaal geen leuk vak, maar wel erg makkelijk.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 04-03-2008, 08:42
ecrivaine
Avatar van ecrivaine
ecrivaine is offline
Citaat:
Het gaat niet echt meer over planten, milieu etc maar over DNA, cellen en er wordt 'ingezoomed' in die cellen op molecuulformaat (snap je?)
Bijna heel jaar 5 gaat over plantjes, ecologie, evolutie en ordening, dus je moet er wel een beetje zin in hebben.
Ik zou vooral kijken naar wat je na je diploma wil gaan doen. Als jij nu al weet dat je bijvoorbeeld een technische studie gaat doen, dan is biologie wel zinloos en komt wiskunde D altijd van pas. Biologie is weer zinvol als je een natuurwetenschappelijke studie gaat doen, vooral de biomedische sector.
En ja, ik zou ook overwegen om het allebei te doen , maar ik heb geen idee wat de studiebelasting is met die nieuwe profielen. Wat I love stars zegt: als wiskunde D in de 5e pas begint, eerst allebei kiezen.
__________________
Hold my head, we'll trampoline finally through the roof
Met citaat reageren
Oud 05-03-2008, 08:25
groot-kleintje
groot-kleintje is offline
Bij mij begon wiskunde D halverwegen de 4e, maar dat verschilt per school: een vriend uit Den Bosch had het al aan het begin van de 4e.
__________________
vraag het niet aan mij, ik ben slechts mezelf
Met citaat reageren
Oud 05-03-2008, 16:05
YumYum
YumYum is offline
Bij ons kun je niet naast wiskunde B ook nog wiskunde D kiezen... Maar is het of, of... Maar goed wij waren de eerste met de nieuwe profiel keuze en alles is echt ontzettend slecht geregeld dus daar kan het ook aan liggen. Verder moet je gewoon kijken wat jezelf wilt, biologie vind ikzelf echt ontzettend lastig geworden 3 en 4 vwo biologie vallen bijna niet met elkaar te vergelijken is mijn ervaring.

Daarnaast moet je kijken of het uberhaupt wel mogenlijk is om wiskunde D en biologie te doen samen, zoals hierboven word gezegd. Dat verschilt per school heel erg. En gewoon kijken wat jezelf wilt en je niet ál te veel van je decaan aantrekken die weten vaak maar heel weinig en dan kun je beter met de vakdocent of je mentor overleggen.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2008, 19:34
groot-kleintje
groot-kleintje is offline
Citaat:
Bij ons kun je niet naast wiskunde B ook nog wiskunde D kiezen... Maar is het of, of... Maar goed wij waren de eerste met de nieuwe profiel keuze en alles is echt ontzettend slecht geregeld dus daar kan het ook aan liggen. Verder moet je gewoon kijken wat jezelf wilt, biologie vind ikzelf echt ontzettend lastig geworden 3 en 4 vwo biologie vallen bijna niet met elkaar te vergelijken is mijn ervaring.

Daarnaast moet je kijken of het uberhaupt wel mogenlijk is om wiskunde D en biologie te doen samen, zoals hierboven word gezegd. Dat verschilt per school heel erg. En gewoon kijken wat jezelf wilt en je niet ál te veel van je decaan aantrekken die weten vaak maar heel weinig en dan kun je beter met de vakdocent of je mentor overleggen.
dat is heel raar dat je niet B kan doen als je D al doet. ben je daar zeker van, want D is toch echt pittiger dan B (uiteindelijk) en met D kan je niks extra's en zonder B kan je niks technisch
__________________
vraag het niet aan mij, ik ben slechts mezelf
Met citaat reageren
Oud 06-03-2008, 13:38
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
wat is wiskunde D
Ik heb gewoon oldskool N&G (wis B1, nat, sk, bio 12) met eco1 en m&o gedaan. Tsja, het is een moeilijke keus. Ik zou eigenlijk ook Biologie adviseren, maar je geeft zelf aan wiskunde leuker te vinden. Weet je al een beetje wat je na school voor studie wil doen? Of wat je wil worden? Ik zou dat als leidraad nemen. En als je er echt niet uitkomt, altijd ingaan op je gevoel... wiskunde D dus.

Wat biologie betreft: Ik vond het nog best meevallen. In de 4e klas vond ik het niet heel erg veel moeilijker dan in de 2e klas. Ik vond het pas in de 6e pittig worden. Dan heb je ook meer scheikunde enzo nodig
__________________
http://weerwolfspel.123forum.nl
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:56.