Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-12-2010, 11:27
dennis018
dennis018 is offline
ik heb al lopen googlen maar ik kom er niet helemaal uit, kan iemand mij vertellen wat bavarois precies is?
je heb mousse... maar bavarois is weer heel wat anders of?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-12-2010, 15:11
Verwijderd
Een bavarois (Frans voor Beiers) is een luchtige pudding, een nagerecht, die in een vorm wordt gegoten, gekoeld en gestort of in de vorm geserveerd wordt. In de gastronomie worden twee soorten bavaroises onderscheiden:

* op melkbasis en
* op vruchtenbasis.

Voor een vruchtenbavarois worden zachte vruchten gebruikt, zoals aardbeien, frambozen en abrikozen. Verse kiwi,mango of ananas moeten eerst gekookt worden, omdat de eiwitsplitsende enzymen in deze vruchten het opstijven van de gelatine verhinderen. Door het koken van deze vruchten wordt het enzym vernietigd. Een bavarois bevat geen klontjes, en moet geheel glad zijn. De vruchten moeten daarom gepureerd worden, en eventueel ook gezeefd.

In tegenstelling tot veel soorten pudding op basis van maïzena worden bij een bavarois gelatine en eieren gebruikt voor de binding in plaats van zetmeel. Het essentiële verschil tussen een pudding en een bavarois is echter dat de bavarois luchtig is, door gebruik van stijf geklopte slagroom en stijf geslagen eieren. Om uitzakken tegen te gaan wordt gelatine toegevoegd. De bavarois moet enkele uren voor het diner gemaakt worden, omdat de gelatine moet opstijven in de koelkast. Bij gebruik van koud verwerkbaar instant gelatinepoeder is de bereidingstijd overigens aanzienlijk korter, terwijl het resultaat hetzelfde is.

Google is your friend
Met citaat reageren
Oud 04-12-2010, 11:34
blauw engeltje
Avatar van blauw engeltje
blauw engeltje is offline
't is een soort kwarktaart zonder kwark, eigenlijk een bodem met daarop een luchtige vruchtenmousse
Met citaat reageren
Oud 05-12-2010, 08:30
Verwijderd
En het verschil met een mousse, is dat in een mousse in principe geen gelatine hoort. Al zit dat er doorgaans wel in als je het in een winkel koopt, want dat is goedkoper te maken.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2010, 11:20
dennis018
dennis018 is offline
gisteravond dus geporbeerd

we hadden passievruchtenbavarois en koffie met tiramisu bavarois

ik had zelf de koffie + tiramisu

vond het best heel lekker, het smaakte eigenlijk bijna hetzelfde als mousse alleen iets luchtiger nog vond ik
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Eten & Drinken Ideeën voor recepten nodig? Vraag ze hier! deel 2
Calyx
371 10-08-2015 21:32
Eten & Drinken Ideeën voor recepten nodig? Vraag ze hier!
murwari
500 12-10-2008 14:51
Lifestyle het 'oh joepie ik deed vandaag dit, dat, zus en zo' topic.
Haligh
500 08-01-2006 17:04
Eten & Drinken Gelatine, wie weet meer?
moon
15 01-04-2003 21:43
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwe LPF door oorlog Irak?
faith666
31 19-03-2003 09:42
De Kantine Het traditionele Kerstdiner
Bikinie-meisje
32 14-11-2002 20:31


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:07.