Oud 12-07-2017, 23:14
Mustache Cat
Mustache Cat is offline
Hoi,

Ik ben Luc 14 jaar en zit nu nog in de 2gym, ik heb momenteel alleen Latijn, maar volgend jaar krijg ik Latijn en Grieks. In de 3e moet ik kiezen of ik Latijn wil doen, of Latijn en Grieks. Op mijn school kun je niet los Grieks doen.

Ik heb 3vragen voor jullie:

1) Wat is jullie ervaring met Latijn en/of Grieks
2) Hoe en wat behandel naarmate je verder gaat (jaar 4-5-6) (ik begin pas in de 3e met Grieks dus wat zou ik kunnen verwachten)
3) Ik wil meer een technische studie gaan doen, maar aan wat heb ik dan meer.

Ik vind Latijn erg leuk en ben gemotiveerd maar in de 2e is het volgensmij ook nog niet zo moeilijk

Dankjewel voor je reactie,
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-07-2017, 08:31
Verwijderd
Ik begin met vraag 3. Vergeet de gedachte dat je "iets" aan Latijn of Grieks hebt, in directe zin, buiten als je klassieke talen gaat studeren. In vrijwel iedere studie komen wel Latijnse en/of Griekse termen voor, maar niet zodanig dat je er echt profijt van hebt. Soms is het zelfs regelrecht "potjeslatijn". Maar je leert op het gymnasium, en als je zowel Latijn en Grieks hebt, vooral prioriteiten stellen, discipline, leren wat belangrijk is et cetera. De moeilijkheidsgraad zit vooral in de hoeveelheid. Als ik geen klassieke talen had gehad, had de middelbare school voor mij echt niets voorgesteld. Een technische studie vereist vaak dat je goed kunt leren en prioriteiten stellen (dat is voor iedere studie natuurlijk wel handig) en de work load bij technische studies is soms hoog. Gymnasium is dus zeker een goede voorbereiding daarop. Kortom: als je het aan kan, zou ik het je zeker aanraden.

Vraag 1: ik vond het erg leuk, al moet ik bekennen dat ik meer de geschiedenis waardeerde en de grammatica dan woordjes leren Dat vond ik minder leuk
Vraag 2: Je begint met Grieks met het alfabet leren en eenvoudige woorden. Zoals je nu met Latijn waarschijnlijk speciaal geschreven teksten leest ("Felix in columna sedet"?), krijg je dat ook met Grieks. Later ga je teksten uit de oudheid vertalen, zowel bij Grieks als Latijn. Dat is leuk! Waarschijnlijk krijg je sowieso wel een heldendicht, bijvoorbeeld de Odyssee of de Aeneis. Die vond ik erg leuk om te vertalen. Daarnaast krijg je er bijbehorende geschiedenis bij en mag je waarschijnlijk declameren.

Succes!
Met citaat reageren
Oud 13-07-2017, 08:41
Mustache Cat
Mustache Cat is offline
Dankjewel! Hier heb ik echt enorm veel aan, tof
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Het algemene bijlestopic
Tink*
83 17-06-2017 14:25
Algemene schoolzaken Verschil tussen atheneum en gymnasium
Romy93
18 01-10-2011 18:49
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Hoe zijn of waren jouw lerar(ess)en Grieks, Latijn en/of KCV?
Cherry Springs
5 18-09-2008 16:51
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Wat ben jij?
nienie
125 14-05-2005 18:31
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Latijn en/of Grieks doorgaan?!
Dexter
11 18-12-2001 18:10


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:40.