Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-05-2004, 13:47
Mea Culpa
Avatar van Mea Culpa
Mea Culpa is offline
Ik heb een jaar lang gewerkt en mijn contract loopt 1 juli aanstande af. Ik ga in augustus dus terug naar school, maar vraag me af of ik in de tussentijd recht heb op een overbrugging oid?
__________________
"Ga weg, ga d'r uit! Laatste woorden zijn voor dwazen die niet genoeg gezegd hebben."
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-05-2004, 14:36
Grimmetje
Grimmetje is offline
Een overbrugging als in recht op stufi? Lijkt me niet, krijg je alleen als je 'school'-gaand bent...dat ben je pas vanaf 1 september..dus nee

Overbrugging via je werk? Nee, ook dat lijkt me niet. Je contract loopt of op 1 juli. Dat was het dan, je werkgever hoeft je niks meer te geven, hooguit een getuigschriftje, maar daar kan je niet echt van leven

Dus ik zou zeggen: neen
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 14:56
Konijn
Avatar van Konijn
Konijn is offline
Een overbrugging kan alleen tussen twee opleidingen, zowel middelbare school als hoger onderwijs.
Maar niet als je gewerkt hebt.
Kijk anders even op de site van de IB-groep.
(www.ib-groep.nl)
__________________
Keep on rockin'
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 15:06
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Je raakt werkeloos dus dan zou je volgens mij een WW aan kunnen vragen als je voldoende hiervoor gewerkt hebt.

Iets van de IB krijg je niet
Van het UWV kan je welk eens een WW uitkering krijgen denk ik
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 15:20
Verwijderd
Je raakt niet onvrijwillig werkloos, denk ik. Als een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd afloopt zou je dus automatisch een WW-uitkering krijgen? Lijkt me sterk, maar ik weet het zelf ook niet precies.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 15:24
Grimmetje
Grimmetje is offline
Om een WW uitkering te krijgen moet je aan 'nogal' wat eisen voldoen:

Je hebt een loongerelateerde uitkering, en een kortdurende uitkering (ik laat de vervolguitkering buiten beschouwing)

De 1e:
Iemand heeft recht op WW uitkering als hij:
1. Verzekerde is;
2. Werkloos is;
3. Voldoet aan referte eis
4. Voldoet aan arbeidsverleden eis
5. Niet valt onder categorie van art. 19 WW.

1, 2 en 5 laat ik ook even buiten beschouwing:

Ad 3.
Voordat je in aanmerking komt voor WW, moet er gedurende zekere tijd arbeid zijn verricht. Art.17 sub a WW. In de 39 weken onmiddellijk voorafgaand aan 1e dag van werkloosheid moet ten minste 26 weken arbeid zijn verricht. Dit heet de 26 uit 39 eis.

Ad 4
Hij moet ook kunnen aantonen voor recht op WW dat (art. 17 sub b WW) dat in de 5 kalenderjaren voorafgaande aan kalenderjaar dat hij werkloos werd, tenminste 4 kalenderjaren over 52 of meer dagen per jaar loon heeft ontvangen. Het zijn KALENDERjaren. )


De 2e:
Dit ontstaat als aan alle eisen zijn voldaan bij normale WW, ZONDER de 4 uit 5 eis. (art. 52 b WW).

Gaat dat lukken?

Btw, dan moet je je ook nog inschrijven bij het CWI (daarmee verklaar je dat je bereid bent om arbeid te verrichten..)
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 15:38
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
nare man schreef op 24-05-2004 @ 16:20 :
Je raakt niet onvrijwillig werkloos, denk ik. Als een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd afloopt zou je dus automatisch een WW-uitkering krijgen? Lijkt me sterk, maar ik weet het zelf ook niet precies.
Me moeder werkt bij het UWV dus effe navraag gedaan.

Het is zo dat je in deze situatie onvrijwillig werkloos raakt en dus recht op ww hebt. Echter moet het niet aan jou te verwijten zijn, als jij 3 van de 5 dagen per week te laat komt dan is het jou verwijtbaar en heb je alsnog geen recht op WW. Heb je je best gedaan om de baan te houden dan heb je wel recht op WW.

Verder gelden de overige eisen die grimmetje noemt.
Je moet wel voor 1 juli al minimaal 1x gesolliciteerd hebben. En een afrader om direct aan te geven dat je in augustus weer naar school gaat

grtz
ivo
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 15:43
Konijn
Avatar van Konijn
Konijn is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 24-05-2004 @ 16:38 :
Me moeder werkt bij het UWV dus effe navraag gedaan.

Het is zo dat je in deze situatie onvrijwillig werkloos raakt en dus recht op ww hebt. Echter moet het niet aan jou te verwijten zijn, als jij 3 van de 5 dagen per week te laat komt dan is het jou verwijtbaar en heb je alsnog geen recht op WW. Heb je je best gedaan om de baan te houden dan heb je wel recht op WW.

Verder gelden de overige eisen die grimmetje noemt.
Je moet wel voor 1 juli al minimaal 1x gesolliciteerd hebben. En een afrader om direct aan te geven dat je in augustus weer naar school gaat

grtz
ivo
He? Waarom raakt ze onvrijwillig werkloos dan? En ze doet toch niet haar best om de baan te houden als ze terug gaat naar school?
En het gaat er juist om dat ze na een maandje weer naar school gaat, dan heeft ze toch helemaal geen recht op een uitkering?
Je bent de periode van zomervakantie toch ook 'schoolgaand' ?
__________________
Keep on rockin'
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 16:28
Grimmetje
Grimmetje is offline
Niet-verwijtbaar werkloos??

Een werknemer neemt zelf initiatief bij:
1. opzegging met inachtneming opzegtermijn;
2. Ontslag op staande voet 7:679 BW
3. Ontbindingsverzoek 7:685
4. Instemming beëindiging van werknemer.

Op zichzelf is de werknemer dan nog niet automatisch verwijtbaar werkloos, hij zal moeten stellen dat er bezwaren waren tegen voortzetten dat het redelijkerwijs niet kan worden gevergd.

Dat lijkt me nu toch echt niet van toepassing. Mijns inziens kan ze die WW wel vergeten
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 16:50
Verwijderd
Ja, ik weet hoe het zit met de verwijtbaarheidseis in de WW. Maar ik vind het nogal vreemd dat je bij een einde van rechtswege van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd meteen recht zou krijgen op een WW-uitkering. Het lijkt me dat je verwijtbaar werkloos bent als je niet op tijd hebt gezorgd voor een aansluitende arbeidsovereenkomst. Bij eentje voor bepaalde tijd weet je immers lang vantevoren op welk tijdstip je werkloos zult raken.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 18:18
Auntie M
Avatar van Auntie M
Auntie M is offline
Maar ze zou toch niet-verwijtbaar of onvrijwillig werkloos kunnen zijn juist omdat een contract van rechtswege ophoudt? Het zou toch kunnen zijn dat ze uitstekend gepresteerd heeft, maar dat er bijvoorbeeld geen budget meer is. Tuurlijk is het wat anders als ze wel een volgend contract aangeboden heeft gekregen maar dat heeft afgewezen omdat ze weer naar school gaat. Het contract is dan met instemming van de werknemer beeindigd (wat Grimmetje ook al noemde) en dat maakt het weer minder onvrijwillig of niet-verwijtbaar. Dit moet de werkgever ook melden in het gedeelte van de aanvraag wat de werkgever moet invullen. Hierover jokken heeft dus geen zin (tenzij je werkgever voor jou wil jokken).

Misschien niet superboeiend maar toen in 2002 allerlei bezuinigingsmaatregelen werden afgekondigd mochten wij de 1-jaarscontractanten geen vervolgcontract aanbieden omdat we moesten bezuinigen. De contracten zijn toen van rechtwege beeindigd en zij werden niet-verwijtbaar werkloos. Wat wij geadviseerd en zij gedaan hebben is, ruim (een aantal maanden) voordat het contract daadwerkelijk afliep, zich in laten schrijven bij het CWI en de aanvraag voor een WW-uitkering ingestuurd (ik weet niet in hoeverre de ts aan de rest van de eisen voor een WW-uitkering voldoet, zij voldeden daar wel aan).
Maar ik vraag me inderdaad af of de ts uberhaupt in aanmerking komt in dit geval.
__________________
You love me You hate me, You hate to love me You love to hate me...||De Nieuwe Wereld komt eraan!!!! ...
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 19:55
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Volgens de site van UWV moet je eigenlijk wel om verlenging vragen...en als werkgever dan zegt dat ie niet wil verlengen dan ben je klaar...heb jij gedaan wat je moet doen. Als je niet vraagt kan het gevolgen hebben voor je uitkering.

Verder
-moet je minstens 26 van de afgelopen 39 weken hebben gewerkt.
-moet je inschrijven bij CWI
-ben je sollicitatieplichtig (maar dat hoeft geen probleem te zijn natuurlijk)

Het is wel n gedoe. Maar zeker als je het geld nodig hebt kun je t proberen.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2004, 10:19
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Chaucus schreef op 24-05-2004 @ 20:55 :
Volgens de site van UWV moet je eigenlijk wel om verlenging vragen...en als werkgever dan zegt dat ie niet wil verlengen dan ben je klaar...heb jij gedaan wat je moet doen. Als je niet vraagt kan het gevolgen hebben voor je uitkering.

Verder
-moet je minstens 26 van de afgelopen 39 weken hebben gewerkt.
-moet je inschrijven bij CWI
-ben je sollicitatieplichtig (maar dat hoeft geen probleem te zijn natuurlijk)

Het is wel n gedoe. Maar zeker als je het geld nodig hebt kun je t proberen.
Je kan naast je studie idd ook een baan hebben.

Zoals andere al zijden je moet idd om verlening gevraagt hebben en tevens voor het beieindigen van je contract MINIMAAL 1x gesolliciteerd hebben. Verder heb je idd sollicitatieplicht maar dat kan je ook bij een "bijbaan".

Even een klein voorbeeld: Ik werk nu 1 jaar bij een supermarkt wegens bezuinigingen moet ik weg. Ik solliciteer voor het einde van me contract maar word niet aangenomen. Ik schrijf me in bij het CWI en voldoe aan de andere eisen voor een WW.
Ik solliciteer netjes bijtijds. Dan heb ik gewoon recht op WW of ik nu studeer of niet.

Als jij het volgende doet.
Je schrijft je in bij het CWI. Je solliciteerd voor 1 juli minimaal 1x. Je bent niet verwijtbaar werkeloos dus, je hebt gevraagt om contractverlening, niet op staandevoet ontslagen, geen "ernstige"misdragingen die je kunnen worden aangerekend en je contract word niet verlengend met een andere reden dan dat je weer naar school gaat.

Als je bovenstaande in acht neemt en vervolgens de sollicitatieplicht naleeft en aan bovenstaande eisen voldoet. Kan je zelfs na de start van je studie nog een poosje WW krijgen.

Maar kijkj dan wel of je aanbovenstaande voldoet
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 25-05-2004, 13:09
Verwijderd
Citaat:
Chaucus schreef op 24-05-2004 @ 20:55 :
Volgens de site van UWV moet je eigenlijk wel om verlenging vragen...en als werkgever dan zegt dat ie niet wil verlengen dan ben je klaar...heb jij gedaan wat je moet doen. Als je niet vraagt kan het gevolgen hebben voor je uitkering.
Oke, dat klinkt aannemelijk, maar dan is die eis een stuk coulanter dan ik dacht. Er staat mij iets bij dat je zelfs nog verwijtbaar werkloos bent als je ontslagen bent, zélf denkt dat het kennelijk onredelijk is, maar niet naar de rechter stapt.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2004, 15:05
Grimmetje
Grimmetje is offline
Dat wat Nare Man zegt, is volgens mij ook zo. Naja, volgens mij....volgens C.J. Loonstra en W.A. Zondag in hun boek 'Arbeidsrechtelijke themata' wel iig.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2004, 16:40
Verwijderd
Alleen gebruik ik dat boek niet Cees Loonstra en Wijnand Zondag zijn jonge hoogleraren. Ik zweer zelf bij het boek 'Arbeidsovereenkomstenrecht' van goeie ouwe W.C.L. van der Grinten, of 'Schets van het Nederlands arbeidsrecht' van Bakels, bewerkt door Fase en Asscher-Vonk. Lekker van de ouwe stempel

Maar laten we het niet hebben over arbeidsrechtelijke literatuur.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Het grote IBG-/DUO-topic (alles over stufi en OV-studentenkaarten enz.) #5
number9
413 23-01-2017 20:15
Studeren overbrugging studie
ashwin92
5 18-08-2015 22:55
Studeren Overbrugging
Verwijderd
1 21-07-2012 16:17
Werk, Geld & Recht Studiefinanciering
jet
8 08-12-2005 10:03
Werk, Geld & Recht overbrugging
Tiño
16 28-07-2004 16:19
Werk, Geld & Recht onderwijskaart IB-Groep
Daantje_0705
19 09-06-2004 09:27


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:13.