Oud 04-08-2004, 13:21
metallica
Avatar van metallica
metallica is offline
Enja, eindelijk is het zover. Ze hebebn besloten dat mijn vraag naar begeleid wonen geen impulsiviteit is en ze zijn het er zelf mee eens op het riagg gezien de situatie thuis op het moment.

Ik heb gisteren gesprek gehad en er word nou uitgezocht wanneer ik er terecht kan. Als de wachttijd lang is word ik meteen aangemeld, is er geen wachttijd word er nog even gewacht. Want ze hebben nog geen gesprek met m'n ouders hierover gehad, vandaar... Tis dan wel lastig dat de gezinstherapeut op vakantie is en er pas over vier weken weer is dat betekend dus dat er over vijf of zes weken pas gesprek is en dan pas echt groen licht kan geworden gegeven.

Maarja, zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Begeleid wonen bedoel ik dan Ik heb al een hoop gelezen maar dat waren meer praktische dingen. Wat ik graag wil weten zijn wat persoonlijke ervaringen
__________________
"Falling feels like flying, until you hit the ground. And everything looks beautiful, until you take a look around"
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-08-2004, 14:46
Bo
Avatar van Bo
Bo is offline
Klinkt positief. Ik heb hier zelf geen ervaring mee. Een ex klasgenootje heeft ook kamertraining en begeleid wonen gehad en woont nu zelfstandig. Ik ken verder geen persoonlijke ervaringen. Succes iig.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2004, 14:50
light fighter
light fighter is offline
denk dat je voor ervaringen bij ~~dolce~~ moet zijn. die zit begeleid wonen
Met citaat reageren
Oud 04-08-2004, 16:24
willypirate
Avatar van willypirate
willypirate is offline
Hoi metallica ,

Begeleid wonen? Tja ik werk bij de RIBW , dit is een stichting die mensen met een "geestesziekte" een beschermde woonomegeving aanbieden. Nou ben ik effe niet helemaal zeker of begeleid wonen hetzelfde is als een beschermde woonvorm , maar ik denk dat het niet veel scheeld. Ik kan je wel een beetje een beeld geven van wat het inhoud om in een beschermde woonvorm te leven. In het geval van mijn stichting , word je geplaatst in een groep (ongeveer 2 tot 12 personen) gewoon in een huis midden in een woonwijk. De medebewoners (cliënten) hebben allemaal een bepaald ziektebeeld en hun daarbij behorende eigenaardigheden. Dwz ieder mens heeft zijn karakter en daarnaast ook nog eens een bepaald ziektebeeld met vaak bepaalde dwangmatigheden. Over het algemeen zijn de meeste mensen zeer aardig , maar ze hebben zo nu en dan wel eens last van hun "typische" tic. ik bedoel , sommige cliënten bewegen hun been heel zenuwachtig , of ze knarsentanden , enz.
Ook roken de meeste van hen heel erg veel en vaak. Maar ik kan je in het algemeen vertellen dat het vaak een leuke boel bij elkaar is. Maar het is toch altijd wennen binnen een groep , denk
ik. In de meeste gevallen komt er 2 maal per dag een begleider , en verder zijn er nog huishoudelijke medewerkers die helpen bij het uitvoeren van de dagelijkse taken in het huishouden.

Uiterraard zijn er nog meer dingen te vertellen , maar ik hoop dat dit een beetje een beeld geeft. Mits je dus in een zelfd soort stichting komt te wonen.

ps: veel sterkte en geluk
__________________
twijfel aan ALLES - No Doubt!
Met citaat reageren
Oud 04-08-2004, 21:46
~~dolce~~
Avatar van ~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
hee!

Ik woon in een kamertrainingscentrum (KTC) in Utrecht, (begeleid wonen)
IK heb dus genoeg ervaring maare, niet zo heel veel tijd om nu te gaan vertellen. Misschien kan je me toevoegen op je msn (Als je die hebt) dan kan je alles vragen
En anders (of misschien gewoon als ik zin heb) zal ik het hier uitgebreid vertellen..
ff heel kort gezegd, het bevalt me prima, ik kan nu zeggen dat ik echt naar huis wil, vroeger bij mijn ouders wilde ik dat nooit.
Ik ben echt heel blij dat ik het gedaan heb, en als ik dit van tevoren geweten had, dan was ik veel eerder gegaan.
Maar goed, je hoort het nog wel

xxx mir
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 14:38
~~dolce~~
Avatar van ~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
Citaat:
~~dolce~~ schreef op 04-08-2004 @ 22:46 :
***
zo,eindelijk heb ik even tijd om weer te reageren. Jammer dat ik je nog niet gesproken heb, ik heb je ook maar ff op msn toegevoegd

Ik woon dus in zo'n KTC en naja, het is gewoon in een normale buurt..
Toen ik hier voor de allereerste keer kwam dacht ik:"oh, mijn god, moet ik hier wonen" ik weet eigenlijk niet waarom maar ik was zo aan het twijfelen en wist het niet. Ik was bang dat ik me hier nooit op mijn gemak zou voelen met (toen) alleen maar vreemden.
In het begin was het ook erg wennen, en vond ik het maar doodeng. Ik moest in die tijd ook hard leren voor mijn examens, ik ben namelijk vlak voor de examens verhuisd. Ik deed dat meestal op school, want nu ik nergens meer last van had (ouders, ruzie) kon ik doen wat ik wilde, en dus zou ik wel leukere dingen verzinnen dan leren.
ik was het niet gewent zo met huisgenoten, maar dat went snel genoeg en het is wel leuk!
Met de een kan je het natuurlijk beter vinden dan met de andere, maar dat houd je altijd. Zo heb ik nu huisgenoten die ik eigenlijk nooit spreek, maar we hebben geen ruzie ofzo, en met een andere zit ik bijvoorbeeld 's avonds nog lekker te kletsen op mijn of haar kamer.
Ik was ook heel wantrouwend,ik vond het heel belangijk wat de anderen van mij vonden enzo. ik heb dat nu maar wat van me af gezet, en denk nu maar:'ach, overal wordt wel geroddeld." irritant is het wel, maar ja.

Ik heb ook een eigen mentor, daarmee kan ik praten (als ik zin heb ofzo) en dingen regelen, zoals voor mijn school en andere praktische dingen. Met je mentor heb je dan 1x in de week een mentorgesprek.
uhm, ik kan ook altijd bij de anderen terecht als mijn mentor er niet is, ook met hun kan ik gewoon praten, want ze weten toch wel alles. Dat vind ik soms wel raar, of vervelend, (bijna?) alles wat je verteld schrijven ze op voor de ander.
Om de 3 maanden heb je een evaluatie gesprek, dan praat je over hoe het gaat en over de gemaakte vorderingen enzo.

oh, ja.. vergeet ik bijna de regels, er zijn natuurlijk wel regels waar je je aan moet houden.
Je moet je eigen kamer en (deel van) de keuken schoon houden,dat zou gecontroleerd worden..
Je hebt in het begin thuisblijfavonden, om met je huisgenoten om te gaan of voor huiswerk.. die avond zijn eigenlijk best wel irritant af en toe..
en verder wat regels over tijden dat je thuis moet zijn enzo, enne, roken dat soort dingen.
Maar ik denk dat die regels overal wel verschillen, dus dat zal je nog wel te horen krijgen ofzo

Ook hebben we 1x in de zoveel weken een huisvergadering, echt boeiend zijn die bij ons niet, maar als er dan iets is waar je je aan stoort (ofzo) dan kan je dat daar zeggen, dingen die iedereen aangaan, zoals de badkamer schoon houden ofzo.

hmmzz, als je vragen hebt moet je maar ff gillen, ik weet niet wat je nog meer wilt weten..
Wanneer ga je (ongeveer?) en in wat voor soort ïets kom je precies?
Ik stond trouwens wel op een wachtlijst, die zou 3 maanden zijn, maar ik kwam op een gegeven moment bij jeugdzorg en ze zei:"volgende week is er een plekje vrij" en 2 weken later woonde ik er.. dus het kan heel snel gaan hoor

Laatst gewijzigd op 12-08-2004 om 14:44.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 18:47
metallica
Avatar van metallica
metallica is offline


dankje


Eergisteren belde iemand van het riagg. De wachtlijst voor 24 uurs begeleiding kon een aantal maanden tot een halfjaar zijn. Maar ze willen eerst ook gesprekken met mij om te kijken of 24 uurs begeleiding wel nodig is, anders kan de wachtlijst wat korter zijn.
Het lastige bij mij is wel dat ze op het riagg nog niet miet mijn ouders hierover gesproken hebben en dat willen ze dus eerst doen. Dat is de tweede week van september en dan pas gaat m´n aanmelding de deur uit.

Maar wat moet ik me voorstellen met zo´n kamer. Een ruimte waar alleen je bed staat, zodat je eigenlijk alleen kan slapen op je kamer of groter... Ik had eigenlijk niet gedacht dat contact met huisgenoten belangrijk gevonden werd dat lijkt me wat minder. Maarja

En hoe doe jij dat met je studie, betalen je ouders die na je 18de. Mijn ouders weigeren dit, z]e zeggen dat ik dan maar havo moet gaan doen

Maar weet iemand dat misschien, de ouders van een goeie vriendin zeggen dat mijn ouders dat niet zomaar kunnen doen en dat ze tot m´n 21ste financieel verantwoordelijk zijn. Ik hoop het eigenlijk.
__________________
"Falling feels like flying, until you hit the ground. And everything looks beautiful, until you take a look around"
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 19:09
~~dolce~~
Avatar van ~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
[QUOTE]metallica schreef op 12-08-2004 @ 19:47 :
Eergisteren belde iemand van het riagg. De wachtlijst voor 24 uurs begeleiding kon een aantal maanden tot een halfjaar zijn. Maar ze willen eerst ook gesprekken met mij om te kijken of 24 uurs begeleiding wel nodig is, anders kan de wachtlijst wat korter zijn.
Het lastige bij mij is wel dat ze op het riagg nog niet miet mijn ouders hierover gesproken hebben en dat willen ze dus eerst doen. Dat is de tweede week van september en dan pas gaat m´n aanmelding de deur uit.

ik heb ook 24 uurs begeleiding, ze zeiden bij mij dat de wachtlijst ook zoiets was, maar dat kan dus zo veranderen.
Maar wat moet ik me voorstellen met zo´n kamer. Een ruimte waar alleen je bed staat, zodat je eigenlijk alleen kan slapen op je kamer of groter... Ik had eigenlijk niet gedacht dat contact met huisgenoten belangrijk gevonden werd dat lijkt me wat minder. Maarja
Je kamer is groter dan alleen een ruimte waar je bed staat, in elke kamer is kabelverbinding aanwezig, er is dus ruimte voor een tv, ik heb een kast voor mijn tv (waar ik ook allemaal rommel in kwijt kan) een bureau, een kastje voor wasgoed, een hoek waar mijn wastafel met spiegel is, uhm, natuurlijk mijn bed, dan nog een klein tafeltje, voor een plantje enzo, en dan nog een andere klein tafeltje (maar wel iets groter) waar je net met zijn 2en aan kan eten, maar die past eigenlijk niet, het is wel erg knus op mijn kamer zeg maar
Je kamer is dus zeg maar "normaal" .. Ik kan nog 1x doorschuiven naar een grotere kamer, owh, ja.. mijn klerenkast is op de gang.
Ze vinden het contact met huisgenoten op zich wel belangrijk maar er is geen woonkamer voor met zijn alle (dat doen we dan maar op kantoor als er geen gesprekken zijn, daar staan ook 2 banken en tv enz.) In principe word je individueel begeleid, maar contact met huisgenoten is toch wel leuk.
Het is niet de bedoeling dat je je problemen ook bespreekt met je huisgenoten, maar daar ontkom je toch niet aan.


En hoe doe jij dat met je studie, betalen je ouders die na je 18de. Mijn ouders weigeren dit, z]e zeggen dat ik dan maar havo moet gaan doen
Ik lever mijn studie financiering in, en dan betaald de stichting van het KTC alles voor mijn opleiding (voor zolang ik hier woon) Ik hoef dan verder geen huur oid te betalen, er zijn echter wel weer regels dat als je met een baan (of bijbaantje) zoveel of meer dan een bepaald bedrag verdiend je een deel moet afstaan. Maar dat is geloof ik niet overal zo.

Mijn ouders moesten voordat ik mijn studiefinanciering kreeg een bijdrage betalen. (daar krijg je een folder over, en anders moet je daarnaar vragen)

Maar weet iemand dat misschien, de ouders van een goeie vriendin zeggen dat mijn ouders dat niet zomaar kunnen doen en dat ze tot m´n 21ste financieel verantwoordelijk zijn. Ik hoop het eigenlijk.
Je ouders zijn dacht ik tot je 21ste verplicht (een deel van) je opleiding te betalen, maar dat weet k niet zeker, mijn ouders betalen straks (als ik hier weg ben) mijn opleiding nog wel.

xxx mir

Laatst gewijzigd op 12-08-2004 om 19:13.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2004, 12:09
miss-shark
miss-shark is offline
hoi hoi,

ik zat net je verhaal te lezen van het begeleid gaan wonen...ik woon ook in een KTC....het is in het begin heel erg wennen en ik had het niet naar met zin maar op een gegeven moment ga je wel inzien dat het niet anders kan...
ja met je school weet ik eigenlijk ook niet ik ga het ff aan de leiding vragen de leiding betaalt je school voor de tijd dat je er woont...je moet je studie financiering in leveren en daar betalen zij jou schoolgeld van....
ja ik weet eigenlijk niet wat je nog meer wilt weten?
ja over je kamer...ik heb eerst een klein kamertje gehad....daar had ik een bed in staan een bank een tv en kastje waar me tv opstond en dat was het zo ongeveer wel owja en een kastje waar me boodschappen in gingen me chips en koekies enzo....
me kledingskast stond op de gang....
nu heb ik een kamer waar een bank in staat een stoel een eet tafel..een bijzet tafeltje....en op de andere kamer heb ik me bed staan met een nacht kastje en het kastje waar de boodschappen in gaan... en ik heb nu een grotere kamer omdat je een keer mag dooschuiven.....en als het goed is ga ik over een half jaartje weg met een urgentie en dan kan ik op me zelf gaan wonen.....maar dan kan je nog wel 3 maanden naar begeleiding hebben maar dat is denk ik wel lekker....nou als je nog iets wilt weten dan hoor ik het wel

groetjes en liefs

miss-shark
Met citaat reageren
Oud 17-08-2004, 15:46
~~dolce~~
Avatar van ~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
Citaat:
miss-shark schreef op 17-08-2004 @ 13:09 :
hoi hoi,

ik zat net je verhaal te lezen van het begeleid gaan wonen...ik woon ook in een KTC....het is in het begin heel erg wennen en ik had het niet naar met zin maar op een gegeven moment ga je wel inzien dat het niet anders kan...
ja met je school weet ik eigenlijk ook niet ik ga het ff aan de leiding vragen de leiding betaalt je school voor de tijd dat je er woont...je moet je studie financiering in leveren en daar betalen zij jou schoolgeld van....
ja ik weet eigenlijk niet wat je nog meer wilt weten?
ja over je kamer...ik heb eerst een klein kamertje gehad....daar had ik een bed in staan een bank een tv en kastje waar me tv opstond en dat was het zo ongeveer wel owja en een kastje waar me boodschappen in gingen me chips en koekies enzo....
me kledingskast stond op de gang....
nu heb ik een kamer waar een bank in staat een stoel een eet tafel..een bijzet tafeltje....en op de andere kamer heb ik me bed staan met een nacht kastje en het kastje waar de boodschappen in gaan... en ik heb nu een grotere kamer omdat je een keer mag dooschuiven.....en als het goed is ga ik over een half jaartje weg met een urgentie en dan kan ik op me zelf gaan wonen.....maar dan kan je nog wel 3 maanden naar begeleiding hebben maar dat is denk ik wel lekker....nou als je nog iets wilt weten dan hoor ik het wel

groetjes en liefs

miss-shark
AAPJE!

en-en, ik wacht stilletjes op jou kamer

Laatst gewijzigd op 17-08-2004 om 15:53.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2004, 20:02
metallica
Avatar van metallica
metallica is offline
ey,

hebben jullie eigenlijk 24 uurs begeleiding of minder? En wat is het verschil daartussen?

Een vriendin van mij kent een meisje dat begeleid wonen deed. Zij had 24 uurs begeleiding. Zij moesten samen koken en zaten veel samen in de huiskamer enz enz.
__________________
"Falling feels like flying, until you hit the ground. And everything looks beautiful, until you take a look around"
Met citaat reageren
Oud 18-08-2004, 20:25
miss-shark
miss-shark is offline
haai haai,

nou we moeten eigenlijk wel 24-uurs begeleiding hebben maar dat hebben we niet altijd.....de nachtwaker gaat om als het goed is om 7 uur weg en de dagdienst begint dan om 10 uur geloof ik en dan komt er om 16 uur een ander en om 23 uur de nachtwaker weer...
maar het is niet altijd zo en

maar we moeten het wel hebben maar er zijn zoals altijd niet gewoonlijk weer niet genoeg mensen....succes er mee

(K)(K)(K)(K)

miss-shark
Met citaat reageren
Oud 18-08-2004, 20:28
miss-shark
miss-shark is offline
en wij hebben geen gezamelijke huiskamer en we hoeven ook niet gezamelijk te koken...
je hebt wel eens een eet groepje maar daar hoef je op een gegeven moment niet meer aan mee te doen....dus dat hebben wij niet...
Met citaat reageren
Oud 18-08-2004, 22:46
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
light fighter schreef op 04-08-2004 @ 15:50 :
denk dat je voor ervaringen bij ~~dolce~~ moet zijn. die zit begeleid wonen
dat wou ik net zeggen... en ze heeft al gereageerd ook
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2004, 11:30
metallica
Avatar van metallica
metallica is offline
soms is weinig personeel dus ook wel handig
__________________
"Falling feels like flying, until you hit the ground. And everything looks beautiful, until you take a look around"
Met citaat reageren
Oud 19-08-2004, 21:13
~~dolce~~
Avatar van ~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
Citaat:
metallica schreef op 19-08-2004 @ 12:30 :
soms is weinig personeel dus ook wel handig
hihihi, ja.. maar soms zijn ze dr met zijn 3en ... en ik vraag me nogsteeds af waarom.

enne, de dagdienst begint om 9 uur.. ofzo.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2004, 21:15
~~dolce~~
Avatar van ~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 18-08-2004 @ 23:46 :
dat wou ik net zeggen... en ze heeft al gereageerd ook
WENDY!

(srry, moest ff )
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht is begeleid wonen leuk
Dafuq
4 29-11-2012 13:38
Werk, Geld & Recht Begeleidend wonen of zoiets ?
Verwijderd
6 30-08-2012 22:43
Werk, Geld & Recht Begeleid wonen, help!
thatgirl01
19 11-09-2011 13:13
Werk, Geld & Recht begeleid wonen
Chian
1 22-03-2011 18:10
Psychologie iemand ervaring met begeleid wonen?
darkfairy
10 13-11-2010 19:54
Werk, Geld & Recht Hoe bevalt op kamers wonen? of begeleid wonen?
Sk8ergurl
2 06-09-2010 19:22


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:50.