Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-07-2004, 17:30
coldplayfan
Avatar van coldplayfan
coldplayfan is offline
Beetje vreemde vraag, maar wat veranderde er bij jullie allemaal toen je 18 werd qua financien enzo? Want ik word dus binnenkort 18, en ik krijg nu allemaal papieren van de IB-groep en van de rabobank etc. Aangezien ik niet zo'n economisch typje ben en ik me er ook totaal niet in interesseer ( ), vroeg ik me af hoe jullie dat hebben geregeld..

ik kan nu geld krijgen als ik uitwonend ben, maar dat ben ik (als het goed is) volgend jaar pas. En ik moet/mag internetbankieren doen, en ik heb volgende week een afspraak met de bank,, maar ik snap dr eigenlijk niks vann!!! Bleghhh ik haat dat financiele gedoe, en van mn ouders moet ik het nu eindelijk maar eens zelf gaan regelen (geef ze eens ongelijk..). Help!
__________________
everything's not lost
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-07-2004, 17:42
Tiņo
Avatar van Tiņo
Tiņo is offline
gewoon invullen, en een afspraak bij de bank ,dat hoeft alleen als je t zelf wilt hoor, t is niet zo dat je op je 18e verplicht wordt om te gaan internetbankieren...
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 03-07-2004, 19:27
Verwijderd
Tip: bewaar alles, en geordend. Vroeg of laat komt er wel weer een envelop binnen, waarin naar een of andere bewijststuk wordt gevraagd, waarvan je zeker weet dat je ergens hebt gelaten, maar waar was dat ook al weer....?
Met citaat reageren
Oud 03-07-2004, 19:33
Nomen Est Omen
Avatar van Nomen Est Omen
Nomen Est Omen is offline
Hoezo moet/mag je internetbankieren als je 18 bent? Dat mocht je daarvoor ook al, hoor
Met citaat reageren
Oud 03-07-2004, 19:43
Boozle
Avatar van Boozle
Boozle is offline
Afspraak maken voor de bank, waarom dat , ik moest een papiertje invullen van de rabobank en dan kan je wat opties op aankruisen bijv internetbankieren, 1000 euro in het rood staan en nog wat. Jah en verder moet je een brief invullen voor stufi+OV. Dat was het wel zo'n beetje, meer heb ik niet gehad.
Ja je kan vanaf je 16e ook al internetbankieren maar mij werd verteld dat je dan niet de volledige opties had.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2004, 20:51
Nomen Est Omen
Avatar van Nomen Est Omen
Nomen Est Omen is offline
Jawel, je moet het alleen laten ondertekenen door je ouders.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2004, 20:58
Briseīs
Avatar van Briseīs
Briseīs is offline
En als je nog gewoon op de middelbare school zit kun je een tegemoetkoming scholieren krijgen van de IBGroep. Moet je wel drie maanden van tevoren aanvragen.
__________________
Hela världen är så underbar
Met citaat reageren
Oud 03-07-2004, 21:04
Zut Alors!
Avatar van Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Citaat:
tinjooo schreef op 03-07-2004 @ 18:42 :
gewoon invullen, en een afspraak bij de bank ,dat hoeft alleen als je t zelf wilt hoor, t is niet zo dat je op je 18e verplicht wordt om te gaan internetbankieren...
Zodra je 18 wordt mag je geen jongerenrekening meer. Je kan dan idd je rekening omzetten naar een studentenrekening en daarvoor ben je dan als het goed is uitgenodigd via een brief.
Voorwaarde is wel dat je je stufi op deze rekening wordt gestort, maar dat moet je op de papieren van de IB-groep invullen.

De papieren van de IB-groep moet je gewoon stap voor stap invullen en als je het niet snapt (het spreekt eigenlijk wel voor zich) kun je ze altijd bellen.

Zodra je dit hebt gedaan dan gaat het voor de rest vanzelf (behalve dat je de stufi moet wijzigen zodra je gaat studeren).

[edit] Moet je ook zelf je ziekenfondspremie betalen? Dan zou ik nog even langs het kantoor van je verzekeringsmaatschappij gaan en doorgeven dat je automatisch incasso wilt (en dan raad ik aan per maand anders gaat er telkens zo'n lading geld in een keer af). Anders gooien ze je dood met acceptgiro's en aanmaningen als je het weer eens vergeet.
__________________
Recht voor je raapje!

Laatst gewijzigd op 03-07-2004 om 21:07.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2004, 21:09
zus en zo
Avatar van zus en zo
zus en zo is offline
Citaat:
Briseīs schreef op 03-07-2004 @ 21:58 :
En als je nog gewoon op de middelbare school zit kun je een tegemoetkoming scholieren krijgen van de IBGroep. Moet je wel drie maanden van tevoren aanvragen.
ik hoefde niets aan te vragen. kreeg het vanzelf thuisgestuurd.

en verder: ja wat voor de IBgroep invullen, internetbankieren had k al. en je rekening wordt automatisch een studentenrekening (mits je studeert of naar school gaat geloof ik).
__________________
Geen mens is intelligent genoeg om zijn eigen domheid te begrijpen
Met citaat reageren
Oud 03-07-2004, 21:24
Briseīs
Avatar van Briseīs
Briseīs is offline
Citaat:
zus en zo schreef op 03-07-2004 @ 22:09 :
ik hoefde niets aan te vragen. kreeg het vanzelf thuisgestuurd.
Dat wel, maar dat moet je dan wel minstens drie maanden van te voren weer insturen om de tegemoetkoming aan te vragen.
__________________
Hela världen är så underbar
Met citaat reageren
Oud 04-07-2004, 10:50
Boozle
Avatar van Boozle
Boozle is offline
3 maanden te voren hoeft niet. Dat is een fabeltje. Ik had mijn aanvraag 6 dagen voordat ik jarig zou zijn opgestuurd en ik kreeg gewoon in die maand dat ik jarig was mijn eerste geld van de overheid.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2004, 15:24
iamcj
Avatar van iamcj
iamcj is offline
Je moet heel goed opletten dat je niet onverzekerd (ziekenfonds)rondloopt, vraag aan je ouders hoe je nu verzekerd bent.
__________________
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2004, 18:00
coldplayfan
Avatar van coldplayfan
coldplayfan is offline
Het is al een stuk duidelijker.

Nu nog die papieren bij de ib-groep opvragen. Waarom ben ik toch zo goed in uitstellen... Tis maar zo weinig werk, en toch weet ik het voor elkaar te krijgen om 4 weken naar die papieren op mn bureau te staren zonder ze aan te raken (noem mij het woord 'bank' of 'financieel' of 'rekening' en ik klap dicht )

Okee, kheb net met mezelf afgesproken: ik ga nu meteen die internetsite bekijken. niet nu over 10 minuten, maar nu nu.

Thanks voor de tips!
__________________
everything's not lost
Met citaat reageren
Oud 04-07-2004, 18:02
coldplayfan
Avatar van coldplayfan
coldplayfan is offline
Citaat:
Boozle schreef op 04-07-2004 @ 11:50 :
3 maanden te voren hoeft niet. Dat is een fabeltje. Ik had mijn aanvraag 6 dagen voordat ik jarig zou zijn opgestuurd en ik kreeg gewoon in die maand dat ik jarig was mijn eerste geld van de overheid.
Dit spreekt me trouwens wel aan. Kan ik nog een paar maand wachten .

trut! je zou die papieren op gaan vragen! (ik heb geen discipline..)
__________________
everything's not lost
Met citaat reageren
Oud 04-07-2004, 18:40
Verwijderd
Ik moest een tegemoetkoming voor scholieren aanvragen, gaf nogal wat gedoe, maar uiteindelijk kwam het goed. En verder veranderde er niets...
Met citaat reageren
Oud 07-07-2004, 14:49
Miss_Sabrina
Miss_Sabrina is offline
Citaat:
coldplayfan schreef op 03-07-2004 @ 18:30 :
Beetje vreemde vraag, maar wat veranderde er bij jullie allemaal toen je 18 werd qua financien enzo? Want ik word dus binnenkort 18, en ik krijg nu allemaal papieren van de IB-groep en van de rabobank etc. Aangezien ik niet zo'n economisch typje ben en ik me er ook totaal niet in interesseer ( ), vroeg ik me af hoe jullie dat hebben geregeld..

ik kan nu geld krijgen als ik uitwonend ben, maar dat ben ik (als het goed is) volgend jaar pas. En ik moet/mag internetbankieren doen, en ik heb volgende week een afspraak met de bank,, maar ik snap dr eigenlijk niks vann!!! Bleghhh ik haat dat financiele gedoe, en van mn ouders moet ik het nu eindelijk maar eens zelf gaan regelen (geef ze eens ongelijk..). Help!
Nou wat denk je van mij dan ik snapte er helemaal nietsss van toen ik 18 werd maar eigenlijk hoef je je niet zorgen om te maken,alles is makkelijk in de wereld als JIJ maar probeert om wat een beetje vooruit te gaan,als je 19 bent dan begin je alles te snappen dus dat gaat stap voor stap weet je. Dont worry be happy
__________________
Make love not war !
Met citaat reageren
Oud 07-07-2004, 16:59
Verwijderd
Internetbankieren is trouwens erg makkelijk, kan je gewoon thuis lekker achter de pc doen, rekeningen betalen en geld overmaken echt
Met citaat reageren
Oud 08-07-2004, 09:45
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Waarom heb je een afspraak met de bank over het internetbankieren? Dat hele internetbankieren spreekt zo voor zich, echt niks moeilijks aan.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 09-07-2004, 13:07
coldplayfan
Avatar van coldplayfan
coldplayfan is offline
ik had geen afspraak met de bank vanwege internetbankieren, maar vanwege het feit dat er een aantal rekeningen moesten worden omgezet. Als je 18 wordt mag je geen jongerenrekening meer, en een spaarrekening moest op mijn naam gezet worden, enz.

Maargoed, die afspraak is dus inmiddels geweest en ik snapte het nog ook! Internetbankieren spreekt inderdaad voor zich, is wel heel erg handig!

En zo'n tegemoetkoming scholieren heb ik ook al aangevraagd bij de IB-groep. Zal ook wel goed komen, hoewel ik vaak hoor dat het nogal wat problemen geeft. Naja, volgens mij is het nu allemaal wel zo'n beetje geregeld
__________________
everything's not lost
Met citaat reageren
Oud 09-07-2004, 13:13
Verwijderd
Citaat:
coldplayfan schreef op 09-07-2004 @ 14:07 :
ik had geen afspraak met de bank vanwege internetbankieren, maar vanwege het feit dat er een aantal rekeningen moesten worden omgezet. Als je 18 wordt mag je geen jongerenrekening meer, en een spaarrekening moest op mijn naam gezet worden, enz.

Maargoed, die afspraak is dus inmiddels geweest en ik snapte het nog ook! Internetbankieren spreekt inderdaad voor zich, is wel heel erg handig!

En zo'n tegemoetkoming scholieren heb ik ook al aangevraagd bij de IB-groep. Zal ook wel goed komen, hoewel ik vaak hoor dat het nogal wat problemen geeft. Naja, volgens mij is het nu allemaal wel zo'n beetje geregeld
Nou, was dat nu zo moeilijk?
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 18:40
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Citaat:
sweetsterretje schreef op 07-07-2004 @ 17:59 :
Internetbankieren is trouwens erg makkelijk, kan je gewoon thuis lekker achter de pc doen, rekeningen betalen en geld overmaken echt
Mijn computer loopt steeds vast, als ik de Girotel opstart
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 18:43
Verwijderd
Citaat:
Roos schreef op 10-07-2004 @ 19:40 :
Mijn computer loopt steeds vast, als ik de Girotel opstart
Ik kom wel eens kijken

Overigens veranderde er bij mij niet zo gek veel. Ik moest rekening houden met de VO18+ regeling (die in de plaats treedt van kinderbijslag voor achttienjarigen die nog niet studeren) en ineens werd mijn Postbankrekening automatisch omgezet in een studentenrekening (en word ik tot op de dag van vandaag bestookt met irritante leningvoorstellen).
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 19:00
Briseīs
Avatar van Briseīs
Briseīs is offline
Citaat:
nare man schreef op 10-07-2004 @ 19:43 :
Ik kom wel eens kijken

Overigens veranderde er bij mij niet zo gek veel. Ik moest rekening houden met de VO18+ regeling (die in de plaats treedt van kinderbijslag voor achttienjarigen die nog niet studeren) en ineens werd mijn Postbankrekening automatisch omgezet in een studentenrekening (en word ik tot op de dag van vandaag bestookt met irritante leningvoorstellen).
Bij mij werd het opeens een gewone girorekening, terwijl ik we+ zo'n ding had ingestuurd
Maar nu moet ik dus bellen maar dat vergeet ik steeds..
__________________
Hela världen är så underbar
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:49.