Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2007
 
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-05-2007, 15:41
Verwijderd
Met normale toetsen had ik er al last van (van 70 minuten) , maar dat heb ik ongeveer uit de wereld geholpen, maar nu is het weer een beetje terug : mijn concentratie is na 1,5 uur volledig weg.

Hoe zorgen jullie ervoor dat gedurende het hele examen geconcentreerd bent? Bij mij helpt het om eventjes een rondje door mijn kamer te lopen, op te staan en mezelf uit te rekken, maar dat kan natuurlijk niet tijdens het examen

Alle tips zijn welkom, want dit is geen pan.

BTW, 's ochtends heb ik er geen last van, alleen 's middags en dat zijn ongeveer al mijn examens
Advertentie
Oud 03-05-2007, 16:02
ook hallo
Avatar van ook hallo
ook hallo is offline
Ik ga altijd even 10 minuten voor me uit staren (of korter als je denkt dat je je het echt niet kan permitteren), dan kom ik een beetje tot rust en dan beloof ik mezelf daarna weer even heel hard aan de slag te gaan.

Ik vind het overigens wel apart dat veel scholen blijkbaar alleen maar korte toetsen krijgen. Want die van ons duurde of 100, maar de meeste 150 minuten en dan ben je al behoorlijk wat gewend.
Oud 03-05-2007, 16:26
Caps
Caps is offline
Weer zo'n onzin van scholen om 70 (!!) minuten toetsen te geven. Wij hebben in de 5e en 6e alleen maar toetsen gehad van rond de 160 minuten (!!). Dan kijk je niet meer op van een centraal examen.
Oud 03-05-2007, 16:38
Verwijderd
Citaat:
Caps schreef op 03-05-2007 @ 17:26 :
Weer zo'n onzin van scholen om 70 (!!) minuten toetsen te geven. Wij hebben in de 5e en 6e alleen maar toetsen gehad van rond de 160 minuten (!!). Dan kijk je niet meer op van een centraal examen.
70 minuten is gewoon 1 lesuur bij ons . Het zou inderdaad beter zijn als ze langere toetsen gaven, in mijn laatste toetsweek zaten er twee van 140, maarjah dat is dan ook niet alles.

Voor je uitstaren is wel een idee, of gewoon wat eten . Maarja ik ben een beetje bang dat ik mijn examen verknal doordat ik verslap dus ik moet echt bedenken hoe ik het oplos.
Oud 03-05-2007, 16:46
Verwijderd
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 03-05-2007 @ 17:38 :
70 minuten is gewoon 1 lesuur bij ons . Het zou inderdaad beter zijn als ze langere toetsen gaven, in mijn laatste toetsweek zaten er twee van 140, maarjah dat is dan ook niet alles.

Voor je uitstaren is wel een idee, of gewoon wat eten . Maarja ik ben een beetje bang dat ik mijn examen verknal doordat ik verslap dus ik moet echt bedenken hoe ik het oplos.
Ik ga tijdens mijn tentamens die 3 uur duren altijd even naar de wc ook al hoef ik niet altijd.
Oud 03-05-2007, 17:18
ArtemisQ
Avatar van ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Om eerlijk te zijn ben ik bij de meeste examens die ik tot nu toe heb geoefend na 1,5 á 2 uur alweer klaar.. (oke, misschien ook omdat ik geen zin heb om het nog goed na te kijken enzo)

Ik heb over t algemeen ook niet zo heel veel moeite met m'n kop er bij te houden maar als het dan toch niet lukt ga ik om me heen kijken of gewoon wat voor me uitstaren
__________________
On the internet, no one can hear you scream...
Oud 03-05-2007, 17:44
Lotte
Avatar van Lotte
Lotte is offline
Ik heb eigenlijk gewoon extreem moeite om uberhaupt een half uur geconcentreerd te blijven, echt erg. Er lopen allemaal mensen door mijn huis heen en ik word er helemaal gek van

Dit heb ik overigens niet bij echte toetsen, daar kan ik gewoon 3 uur geconcentreerd blijven. Daar staat de tv ook niet de hele tijd aan voor andere mensen Straks even een bureau verhuizen naar mijn (chaotische) kamer.

Bij ons waren de laatste toetsen vaak al 3 uur dus ik heb er gelukkig wel al mee geoefend.

Laatst gewijzigd op 03-05-2007 om 17:47.
Oud 03-05-2007, 22:52
MartinV
Avatar van MartinV
MartinV is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 03-05-2007 @ 16:41 :
BTW, 's ochtends heb ik er geen last van, alleen 's middags en dat zijn ongeveer al mijn examens
Heel laat opstaan

Met een examen heb ik er sowieso weinig last van, want ik kan me vaak geen tijdverspilling permitteren dus ik zal wel moeten. Ik kijk dan vaak heel lang gewoon niet van me werk op.
Thuis is dat natuurlijk anders, dan heb je geen deadline, behalve de dag ervoor.
Wat je kan doen is de situatie als op het examen nabootsen, stilte dus, en jezelf dwingen een lange tijd door te gaan. Ook als je iets anders wilt doen, dan gewoon naar de volgende opgave gaan.
Wij hadden ook de meeste schoolexamens 3 uur, dat is al genoeg voorbereiding.

Verder kun je concentratie ook met andere dingen trainen, als je 2 uur lang een film kijkt en zorgt dat je geconcentreerd bent leer je je aandacht bij 1 ding te houden en niet aan andere dingen te denken.
En natuurlijk op tijd naar bed.


Citaat:
Lotte schreef op 03-05-2007 @ 18:44 :
Ik ga zodra ik dit lees mijn kamer opruimen.
Jij hier ook al?!
__________________
Who invented liquid soap, and why?
Oud 04-05-2007, 09:49
Verwijderd
Ik nam op de helft altijd even pauze. Dus even iets drinken, een dropje in m'n mond stoppen, even staren, en dan weer verder. Ging altijd wel prima.
En ik heb volgens mij ook nooit de volledige 3 uur nodig gehad.
Oud 04-05-2007, 12:47
Knots
Knots is offline
Mijn schoolexamens duurden ook allemaal 2 tot 3 uur, dus daar ben ik (gelukkig) wel aan gewend. Verder kan ik me in zo'n doodstille aula wel goed concentreren, omdat het op dat moment móet.

Verder helpt het wel om een flesje drinken en wat koekjes bij je te hebben, voor als je het even allemaal vergeten bent, of je toch zeker weet dat je het makkelijk redt in de tijd.

Voor het leren thuis begin ik het liefst zo vroeg mogelijk 's morgens, omdat ik na een uur of 2 's middags mn hoofd er niet goed meer bij kan houden. Alleen als het echt moet, lukt het dan nog wel.
Oud 04-05-2007, 13:22
niekjuh
Avatar van niekjuh
niekjuh is offline
Citaat:
Caps schreef op 03-05-2007 @ 17:26 :
Weer zo'n onzin van scholen om 70 (!!) minuten toetsen te geven. Wij hebben in de 5e en 6e alleen maar toetsen gehad van rond de 160 minuten (!!). Dan kijk je niet meer op van een centraal examen.
Dat ligt aan jezelf, ik heb de afgelopen 2 jaar ook genoeg toetsen/SE's van 150 minuten gehad, en afgelopen januari was mijn concentratie soms ook weg tijdens mijn CE's.

@TS: Wat hiervoor al genoemd is, thuis alvast de examensituatie nabootsen, daar heb ik veel aan gehad. Een kamer zoeken waar je niet gestoord wordt, mobieltje uit, geen muziek en bijvoorbeeld oude examens gaan maken. En tijdens je examen idd af en toe even ontspannen, achterover zitten, slokje drinken ff wat eten enzo.
__________________
If everything seems to be going well, you obviously don't know what the hell is going on..
Oud 04-05-2007, 17:01
LadyJosine
LadyJosine is offline
Bij mij op school waren nauwelijks lange toetsen, enkel brief schrijven van nl en de laatste toets van eco waren 150 minuten de rest niet. Maar wat ons werd aangeraden neem rustig even pauze halverwege, drink en eet een beetje, ga even naar de wc (onze zaal heeft een zodanige vloer dat men van lopen geen last heeft aldus de rector) en ga dan weer fris aan de slag
Oud 04-05-2007, 17:22
Caps
Caps is offline
Uhh van lopen heeft ook niemand last denk ik, meer dat je gewoon afgeleid bent dat je telkens iemand ziet opstaan, ziet lopen en weer terug moet lopen.
Oud 04-05-2007, 18:50
Laude.
Laude. is offline
Ach, je kent het meestal of je kent het niet. Concentratie is natuurlijk belangrijk (begrijp me niet verkeerd), maar als je echt iets goed kent, maakt het niet zo heel veel uit als er iemand opstaat en wegloopt...
Oud 04-05-2007, 21:08
Lyne
Avatar van Lyne
Lyne is offline
Bij alle proefexamens was ik tot nu toe na 1,5 a 2 uur alweer klaar. Ik heb iig nog ruim drie kwartier over, dat verwacht ik ook bij de CE's. Dus ik zou zeggen, als je je concentratie verliest, drink wat, kijk even rond, eet iets, en ga rustig weer verder. Bedenk je gewoon dat dit de allerlaatste toetsen van de middelbare school ooit zijn (hopelijk).
Oud 06-05-2007, 09:03
Verwijderd
Mn schoolexamens duurden altijd wel 150 minuten of meer. Maar ik sta altijd eerder op. Omdat ik dan denk dat het wel genoeg is geweest.
Maar komt voornamelijk omdat het of te koud/te warm is in de examenlokaal.
Oud 06-05-2007, 11:10
Verwijderd
Normaal gesproken vind ik anderhalf uur ook lang ed, maar bij een tentamen of examen lukt het me toch ook altijd om me drie uur achter elkaar te 'concentreren' (eventueel met wat 'rustmomenten' tussendoor). Uitrekken kan best tijdens een examen, mits je er niet enorm bij gaat geeuwen, en even lopen kan ook; ga even naar het toilet, en idd even wat voor je uitstaren, wat eten of drinken (al zijn de meningen daar over verdeeld) of wat dan ook. Ik weet even niet waar ik het mee kan vergelijken, maar dit is ook zo iets van 'als het moet, dan lukt het vaak wel' (los van mensen met AD(H)D enzo natuurlijk, das een ander verhaal ).

En de ervaring die ik heb is idd ook dat de meesten na een uur of twee klaar zijn, scheelt toch ook weer.
Oud 06-05-2007, 16:28
fromBALKAN :D
Ik kan me vaak heel goed concentreren, alleen als ik een vraag niet snap, dan raak ik helemaal in paniek enzo =|
Ads door Google
Oud 06-05-2007, 19:06
Verwijderd
Citaat:
ook hallo schreef op 03-05-2007 @ 17:02 :
Ik ga altijd even 10 minuten voor me uit staren (of korter als je denkt dat je je het echt niet kan permitteren), dan kom ik een beetje tot rust en dan beloof ik mezelf daarna weer even heel hard aan de slag te gaan.

Ik vind het overigens wel apart dat veel scholen blijkbaar alleen maar korte toetsen krijgen. Want die van ons duurde of 100, maar de meeste 150 minuten en dan ben je al behoorlijk wat gewend.
Wij hebben inderdaad ook alleen maar schoolexamens van 150 minuten gehad.

Maar uitrekken kan prima. Gewoon even al je spieren aanspannen, onderuitzakken, wat drinken.
Oud 07-05-2007, 16:07
Ici-Paris_#
Avatar van Ici-Paris_#
Ici-Paris_# is offline
Citaat:
fromBALKAN schreef op 06-05-2007 @ 17:28 :
Ik kan me vaak heel goed concentreren, alleen als ik een vraag niet snap, dan raak ik helemaal in paniek enzo =|
ik weet wat je bedoelt,

ik zie door de boeken het (eind)examen niet meer
Oud 07-05-2007, 16:14
Verwijderd
Tijdens het examen kun je als je tijd hebt gewoon tien minuutjes pauze nemen.
Wij kregen halverwege elk examen een bekertje koffie of thee, dat is ook fijn. Misschien kun je met je school regelen dat ze zoiets doen.
Oud 07-05-2007, 16:38
Verwijderd
Oefenen werkt voor mij heel goed, en ook ik staar tijdens een toets minstens een half uur voor me uit. Maar ik heb op de een of andere manier ook altijd weinig tijd voor een toets nodig, de helft van de tijd doe ik niets, anders lukt het mij ook sowieso niet.
Oud 07-05-2007, 16:43
Larry Flint
Larry Flint is offline
Ik merk dat als ik thuis oefen, ik heel snel afgeleid word door dingen om me heen en steeds tussendoor al wil nakijken enzo. Als ik gewoon op school een examen doe heb ik daar niet echt last van maar ik trek het niet om 2,5 of 3 uur achter elkaar te concentreren dus ik denk dat ik mezelf wel even een pauze ga gunnen want ik red het qua tijd wel denk ik.
__________________
All I'm guilty of is bad taste.
Advertentie
 


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken concentratie
gwnrandommm
2 09-02-2017 17:47
Psychologie motivatie - concentratie
vedetje
5 04-07-2007 14:22
Huiswerkvragen: Exacte vakken concentratie m/m -> concentratie m/v
Daantje_0705
9 29-09-2005 10:41
Algemene schoolzaken zero concentratie
sophiatje
4 03-06-2003 22:07
Eten & Drinken concentratie verhogend eten??
lief mutsje
13 15-05-2003 17:59
Psychologie Als dit hier thuishoort: Concentratie
Evito
6 21-09-2002 01:03


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:57.