Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-12-2013, 18:20
Verwijderd
Zoals de titel zegt. Niet te lang nadenken, gewoon 10 boeken er uit gooien die je je op dit moment herinnert om de een of andere reden, goed of slecht.

Deze kwam een tijdje geleden voorbij op Facebook en ik vond hem leuk, dus nu ook hier. Als het even kan, graag ook uitleggen waarom.

Mijn post komt zo.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-12-2013, 18:36
Verwijderd
1. Duin - Frank Herbert
2. Ogen van tijgers - Tonke Dragt
3. Het geheime eiland - Enid Blyton
4. Ogen van de draak - Stephen King
5. 22-11-1963 - Stephen King
6. Aasgieren - Dan Simmons
7. Bloemen op zolder - Virginia Andrews
8. De wereld van Sofie - Jostein Gaarder
9. Pim, Frits en Ida deel 8 - Godfried Bomans
10. De ziel van Anna Klane - Terrel Miedaner

Korte uitleg:
1. Duin - tja, beste boek dat ik ooit heb gelezen. De manier waarop het geschreven is, het verhaal, de personages, de wereld. Jammer vind ik dat de rest van de serie steeds zweveriger wordt met als hoogtepunt de vervolgen die uitgebracht zijn door zijn zoon. Maar Duin heb ik al 30 keer gelezen en kan ik nog even vaak opnieuw lezen en compleet geboeid in een dag of wat doorheen razen.

2. Ogen van tijgers - eigenlijk een vervolg op Torenhoog en Mijlenbreed, maar dat wist ik nog niet toen ik het leende. De ogen van tijgers heb ik zelf vaak genoeg proberen te schilderen

3. Het geheime eiland- Een van mijn favoriete kinderboeken. Sowieso las ik Enid Blyton wel graag (de internaatreeksen Pitty en De dolle tweeling en de detectivereeksen De grote 7 en De Vijf). Dit is een los boekje waarbij kinderen overleven op een onbewoond en geheim eiland, dat avontuur en overleven en verstopt proberen te blijven sprak me ontzettend aan.

4. Ogen van de draak - Er is niet veel van King dat ik niet gelezen heb, maar deze is mijn favoriet en dat terwijl het net geen typisch King boek is. Fantasy door King met nog steeds herkenbare crossovers.

5. 22-11-1963 Geschiedenisboek en thriller in één. Ik was voor de operatie in dit boek begonnen, maar ik hikte tegen ikhebeigenlijkgeenzinomtelezenperiode aan. Na de operatie was mijn liefde voor lezen opeens terug en ik heb dit teruggepakt, opnieuw in begonnen en in recordtempo uitgelezen.
6. Aasgieren - Ook één van mijn favoriete boeken. Dan Simmons is bekend van zijn SF Hyperion, maar zijn andere thrillers zijn ook de moeite. Dit gaat over een soort vampieren, maar niet de bloedzuigende versies ^^ Het is een heel geloofwaardig verhaal over waarom mensen soms dingen doen waarbij je denkt WTF en daarnaast heerlijk spannend. Dit boek leende ik vaak bij de bieb en er was een stuk dat altijd uit elkaar viel, dus ik heb ze daar op gewezen en gevraagd of ik het niet kon reserveren als het met de afgeschreven boeken zou worden verkocht. Dat kon niet, dus de volgende verkoop stond ik een kwartier op voorhand te trappelen om me er op te storten om het er tussenuit te vissen. Intussen heb ik een nieuwe pocketversie.
7. Bloemen op zolder - Eerste boek dat ik van Virginia Andrews heb gelezen. Drama tot en met. Goed geschreven soap uit tijden die zijn vervlogen.

8. De wereld van Sofie - Filosofie lesboek in combinatie met een goed verhaal.

9. Pim, Frits en Ida deel 8 - dit kwam ter sprake bij Dennis zijn lijstje. Het verhaal is me altijd bijgebleven en dat het een schoolboek was. En dat je kaarsen kon eten. Toen ik ging rondvragen of iemand het verhaal kende, kwam al snel iemand met PF&I. Toen ik dat wist, ben ik op zoek gegaan naar het boekje, lang leve het internet.

10. De ziel van Anna Klane - Zoals het er uit ziet, een goedkope pulpSFthriller, zoals het leest, super interessant verhaal over het al dan niet bestaan van een ziel en of die gedood kan worden bij een hersenoperatie.

En ik had ook visuele ondersteuning:







Met citaat reageren
Oud 06-01-2014, 23:01
Verwijderd
Carry Slee - pijnstillers
maakte altijd veel indruk op me

de zomer van '45 - ?
ooggetuigen - Simone van der Vlught

meer weet ik er zo niet sorry

pim, frits en ida lazen wij eerder altijd klassikaal
Met citaat reageren
Oud 08-01-2014, 00:13
DAH
Avatar van DAH
DAH is offline
Random volgorde van wat ik kan bedenken:
1. The Terror- Dan Simmons. Ik heb dit boek tweemaal gelezen nu, en het blijft sterk. Een lange maar fijne zit waarbij ik erg meeleefde met de personages die ik mocht.
2. Woeste Willem-? . Jeugdsentiment voor mij. Ik las deze heel vaak en mijn vader las vaak voor uit dit boek.
3. Bravo san Angelo (o.i.d.)- ...Dali. Dit kinderboek met erg mooie plaatjes en een mooi maar kort verhaal heeft mijn voorliefde voor Venetië laten branden.
Meer volgt later.
__________________
Badger badger badger badger badger badger badger, badger badger badger, badger, badger, mushroom mushroom!
Met citaat reageren
Oud 13-05-2014, 08:23
Verwijderd
Upje dan maar.

1. Wilde Zwanen van Jung Chang. Ik was een jaar of negen, tien? toen ik het las en had nog nooit zoveel nare dingen in één boek gelezen.
2. Misdaad en bestraffing van Dostojevskij.
3. Nevelen van Avalon van Marion Bradley.
4. Matilda van Roald Dahl
5. De wereld van Sofie van Jostein Gaarder
6. Gebroeders Leeuwenhart van Astrid Lindgren. Maar eigenlijk alles van Astrid Lindgren: de boeken over Bolderburen, Mio, mijn Mio, Ronja Roversdochter en Pippi Langkous.
7. Een vrouw op de vlucht voor een bericht van David Grossman. Tranen, tranen.
8. Een boek waarvan ik niet meer weet hoe het heet! Het gaat over een meisje dat half elf, half mens is en als wisselkind opgroeit bij een mensendorp. Ze zit de hele dag op het dak doedelzak te spelen. Ik was een jaar of elf (elf, haha) en het geheel maakte een heel diepe indruk op me.
9. Regeneration-trilogie van Pat Barker.
10. De meester en Margarita van Bulgakov.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2014, 08:24
Verwijderd
O, en de serie van John Marsden van Morgen, toen de oorlog begon.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2014, 11:11
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
1. Extremely Loud and Incredibly Close van Jonathan Safran Four
2. Ik was een Kristen van Maria Rosseels
3. The Chronicles of Narnia - gehele serie van C. S. Lewis
4. Pirates! van Celia Rees
5. Exodus (en andere delen Zenith en Aurora) van Julie Bertagna
6. No en ik van een franse schrijver waarvan ik de naam niet meer weet.
7. Wir sind Utopia van Stefan Andres (als ik me dat goed herinner)
8. Mond vol dons/ Maanzaad/ Sprong in de leegte van Lydia Rood
9. The Glass Castle van Jeanette Wallis (?)
10. De donkere kamer van Damocles van F.W. Hermans
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 13-05-2014, 12:41
Verwijderd
Citaat:
6. No en ik van een franse schrijver waarvan ik de naam niet meer weet.
Is dat met dat zwerfmeisje?
Met citaat reageren
Oud 13-05-2014, 13:06
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Is dat met dat zwerfmeisje?
Ja! Die overdenkingen van dat andere meisje zijn zo mooi! Het boek is ook verfilmd trouwens, maar daar komt het mooie minder goed in terug.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 14-05-2014, 10:46
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Hier ga ik even tijd voor maken als ik thuis ben, want leuk Miekje terugvindpost.
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 05-06-2014, 17:34
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
  1. De tragische lotgevallen van de familie Mikolajenko - Shandi Mitchell
  2. De Kronieken van Narnia - C.S. Lewis
  3. Een glas melk - Herbjørg Wassmo
  4. Omwentelingen - J.M.G. Le Clézio
  5. De prinses die alles verloor - Shannon Hale
  6. De boekendief - Markus Zusak
  7. Één voet verkeerd - Sofie Laguna
  8. Het lijden van de jonge Werther - J.W. Goethe
  9. De wolvenman - Shaun Ellis
  10. Wit als melk, rood als bloed - Alessandro d' Avenia

1. Omdat het een schitterend en tragisch verhaal is zonder echt zielig of vervelend te worden. Het is geschreven vanuit alle personen uit dezelfde familie, waardoor je elk personage leert kennen alsof het familie van je is.

2. Ik denk niet dat deze enige vorm van toelichting behoeft.

3. Het eerste boek wat ik las wat ik echt heftig vond om te lezen. Intussen aardig wat jaren geleden, maar het is me altijd bijgebleven. Eigenlijk zou ik het nog eens moeten lezen om te zien of mijn beleving anders is geworden.

4. Heerlijk boek om bij weg te dromen. Sommige stukken lezen weg als een gedicht, de gedachten van de personages zijn schitterend verwoord en de verhalen die de blinde tante verteld zijn zo levendig en kleurrijk dat je het wel voor je moet zien.

5. Schitterend verhaal dat is gebaseerd op 'De Ganzenhoedster' van de gebroeders Grimm. Een sprookje om in één ruk uit te lezen. Het boek zelf bevat ook niets anders dan zijn mooie kaft, een titelpagina en het verhaal (iets wat ook niet meer zo heel vaak voor komt). Ook is het boek wat kleiner dan een standaardboek, wat ik erg fijn vind lezen. Bij dit verhaal heb ik ook nog dagen dromerig in de wereld van het boek geleefd.

6. Mooi, onschuldig verhaal dat wordt verteld door de dood. Ook zodanig geschreven dat je bij elke zin de beelden voor je ziet.

7. Een mooi verhaal over een gestoord kind. Ik weet niet wat ik hier verder over moet zeggen, behalve dat je bij dit boek ook weer alles ziet gebeuren en dat ik de plotwending niet had verwacht en ik nog heel lang verbluft heb zitten denken toen ik het boek eenmaal uit had.

8. Klassieker, en hij staat ertussen vanwege de schitterende zinnen in het boek. Natuurlijk wel kenmerkend voor de tijd waarin het boek is geschreven, maar toch. Tragisch verhaal, ik heb zelfs gehuild aan het einde en snapte goed waarom het boek een zelfmoordgolf teweeg heeft gebracht, toentertijd.

9. Voor mij vermaak en educatief tegelijk. Ik heb met mijn mond open gelezen over zijn ervaringen en tegelijk meer kennis opgedaan over de wolven en hun gedrag.

10. Één van mijn lievelingsboeken aller tijden. De ene pagina onder tafel liggen van het lachen, de volgende weer moeten huilen door de tragische en/of mooie gebeurtenissen, kippenvel door het hele boek heen.
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 05-06-2014, 18:13
Verwijderd
Kinderboeken, op min of meer chronologische volgorde, stiekem meer dan tien:

1. Auteur weet ik niet - Lotje op het potje
Een boekje over zindelijk worden, dat in die hoedanigheid keer op keer aan me is voorgelezen... Tot ik het uit mijn hoofd kende. Ik wist wat de woorden op de bladzijden moesten betekenen, en ik kende het alfabetliedje. Dat heb ik met elkaar gecombineerd en zo heb ik mezelf leren lezen. Dit is dus een cruciaal boek geweest voor mij

2. Auteur weet ik niet - De wortelkindertjes
Prentenboek met prachtige plaatjes en goed voorleesbare verzen. Het eerste boek waar ik van droomde.

3. Roald Dahl - Matilda
Het boek dat mij heeft gesterkt in mijn leesliefde.

4. Hans Henkes - Karel Deugd of 101 manieren om verschrikkelijk boos te worden
Grappige verhalen en voor een kindje met driftbuien zoals ik heel herkenbaar van Karel Deugd heb ik geleerd om eerst tot tien te tellen

5. Joke van Leeuwen - Het verhaal van Bobbel
Ik hou van de personages van Joke van Leeuwen. Bobbels manier om tegelijk laconiek en ambitieus te zijn gebruik ik nog steeds als inspiratie. En als ik te lang zit en even op sta om een rondje te lopen en uit het raam te kijken denk ik altijd "even met de kont op reis".

6. Karen Cushman - Dat nooit!
&Thea Beckman - vooral de Thule trilogie
Deze boeken hebben de ruwe basis gelegd voor mijn interesse in vrouwenemancipatie toen ik twaalf, dertien jaar was

7. Toeckey Jones - Het ga je goed, het ga je wel
Indrukwekkend door de herkenbare hoofdpersonen en tegelijk de harde confrontatie met racisme.

8. Paul Biegel - De tuinen van Dorr
Zo fantasierijk. Een boek waar ik nog steeds vaak van droom. In deze categorie wil ik ook graag noemen, al is het heel anders:
Jan Terlouw - Koning van Katoren

9. Veronica Hazelhoff - Elmo
& Willem van Toorn - Rooie
Weinig boeken hebben het innerlijk leven van tieners zo goed beschreven als deze twee. Ik heb ze allebei minstens vijf keer gelezen omdat ze me zo begrepen deden voelen!

10. Evert Hartman - Niemand houdt mij tegen
Ik was echt gek op dit boek vanwege de maatschappijkritische science fiction. Naar aanleiding daarvan ben ik meer boeken met dit als thema gaan zoeken, en zo ben ik bij de volwassen literatuur beland. Daarom ook een belangrijk boek in mijn literaire ontwikkeling en het laatste boek van deze post!

Laatst gewijzigd op 05-06-2014 om 19:12.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2014, 16:22
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
De vraag is al een paar keer langs gekomen, maar ik heb moeite met kiezen. Ik heb het beperkt tot een soort catagorieën, anders is het niet te doen.

Bianca en het gouden godenpaard – Yvonne Brill -> Een van de belangrijkste boeken waardoor ik een liefde heb voor lezen. Daarvoor vond ik het een heel stuk minder leuk.
Pinkeltje – Dik Laan. -> Mijn oma heeft ze allemaal voorgelezen. <3
De Tweeling – Tessa de Loo. -> Het boek was niet echt in mijn interesse, maar dit leidde wel tot de eerste ontmoeting met Katja, na veel gechat online.
Lord of the Rings – J.R.R. Tolkien -> Gewoon mooi en het begin van de fantasy. Ook het onderwerp in de eerste berichten met Egbert. En nu dan de reisplannen samen naar Nieuw Zeeland.
Nieuwe Huurders – Rosalie Sprooten -> Omdat mijn tante natuurlijk niet in deze lijst mag ontbreken en ik zie dit boek zo voor me als ik het lees.
Harry Potter – J.K. Rowling. -> Omdat ik deze het meest van alles heb gelezen, dat loopt zeker met de oudere boeken wel in de tientallen keren.
1984 – George Orwell -> Zo moet het dus niet.
Dagboek van een Geisha – Arthur Golden. -> Ik zie mezelf zo weer door Kyoto lopen als ik het lees, in de wachttijd voor mijn co-schappen.
Boy – Roald Dahl -> Mijn tekenjuf op de middelbare school las het voor tijdens de lessen. Het muizenverhaal in de toverballenpot. Roald Dahl is sowieso fijn.
Interne geneeskunde – Van der Meer -> Het studieboek wat ik het meest uitgebreid gelezen heb, ik moest mijn interne co-schap examen bij de prof doen en hij was streng, dus ik heb alle weekenden toen besteed aan het hele boek leren. Met goed resultaat gelukkig.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2014, 22:55
diabolobeest
Avatar van diabolobeest
diabolobeest is offline
Alle boeken van jhon flanagan tzijn er wel 17 dXD
Met citaat reageren
Oud 01-12-2014, 15:53
Verwijderd
Alle boeken die ik ooit heb uitgelezen.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2015, 22:15
Revolution25
Avatar van Revolution25
Revolution25 is offline
1. de weeffout in onze sterren
2. voor ik doodga
3. legend-trilogie
4. divergent-trilogie
5. killingfields
6. huiver-trilogie
7. zielen
8. angelfall
9. starters/enders
10 hungergames-trilogie

random volgorde.

niet veel bijzonder volgensmijn XD
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Anouk en Danny #2
Little Phoebe
264 23-07-2006 14:40


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:50.