Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2007
 
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-04-2007, 16:39
Antoin
Antoin is offline
Waar ik bijster geïnteresseerd in ben is in de vraag of jullie ook nog gebruik maken van rituelen, mascottes en dergelijke tijdens en/of voor het examen?
Ik zelf neem mijn melktandjes mee in een doosje! Dit is een object dat mij tijdens menig schoolexamen al veel gelukt heeft gebracht.
Ik hoop dat jullie hier serieus op reageren.
Advertentie
Oud 19-04-2007, 16:58
Ann
Avatar van Ann
Ann is offline
Ik had ooit in een blad gelezen dat rood ondergoed geluk bracht tijdens tentamens. Toen probeerde ik het voor de grap uit en verrek ik had een voldoende. Nu kan ik niet meer zonder mijn rode ondergoed tijdens een tentamen, ik denk dat ik voor de examens nog extra ga aanschaffen. Ik weet dat het nergens op slaat, maar mijn gevoel is er goed bij.
__________________
It's not always rainbows and butterflies
Oud 19-04-2007, 17:10
TopDrop
Avatar van TopDrop
TopDrop is offline
Die dingen werken nooit bij mij
__________________
♥ - I miss all the places we never went. -
heddegijdagezeetgehadmindedawerklukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan
Oud 19-04-2007, 17:17
Laude.
Laude. is offline
Ja klopt Ann, ik kan me daar wel in vinden .

Zelf draag ik altijd mijn broek binnenstebuiten tijdens toetsen (het valt niet bepaald op want de kleur is vrijwel gelijk, alleen bij de zakken valt het dus wel op want dat bungelt dan wat maar ja, vaak zit daar mn shirt van Korn overheen), hele gekke gewoonte van me inderdaad maar ja, ik heb het gevoel dat dat me geluk brengt en zou het tegenwoordig vrijwel niet meer aandurven een toets te maken zonder deze 'tik', want dat is het eigenlijk gewoon, een 'tik', een lichte vorm van verslaving. Heel gek al met al.
Oud 19-04-2007, 17:47
Antoin
Antoin is offline
Citaat:
Die dingen werken nooit bij mij
TopDrop, geloof in het spirituele! Je zult zien dat het werkt!
Heel veel succes, en als je vragen hebt over het 'hemelse' beantwoord ik ze graag. Schroom je niet om je vragen te stellen!
Oud 19-04-2007, 18:00
Verwijderd
Ik hoef dit jaar geen examen te doen, maar toen wel examen moest doen had ik volgens mij geen rituelen, mascottes en dergelijke tijdens en/of voor het examen. Zo nu en dan slaap ik wel met mijn boek onder m'n kussen (wie weet komt er wat informatie door het kussen heen m'n hoofd in tijdens de nacht ), maar dat is eigenlijk vooral uit praktisch oogpunt (geen zin om het bed uit te gaan om het boek weg te leggen als ik ga slapen).
Oud 19-04-2007, 18:11
TopDrop
Avatar van TopDrop
TopDrop is offline
Citaat:
Antoin schreef op 19-04-2007 @ 18:47 :
TopDrop, geloof in het spirituele! Je zult zien dat het werkt!
Heel veel succes, en als je vragen hebt over het 'hemelse' beantwoord ik ze graag. Schroom je niet om je vragen te stellen!
Vorig jaar hadden we allemaal een klein hartje gekregen van de afdelingsleiders aan het einde van het schooljaar. Zo'n geluk dingetje. Ik had 'm elke toets bij me, maar nog steeds was ik toen wel gezakt Ik had trouwens ook mn favoriete kettingkje om..
__________________
♥ - I miss all the places we never went. -
heddegijdagezeetgehadmindedawerklukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan
Oud 19-04-2007, 18:11
Laude.
Laude. is offline
ja Antoin heb jij nog een tip voor mij ? Wat ik al zei over mijn broek he, het geeft mij een heel zeker gevoel TIJDENS het maken van de examens maar op het moment dat ik die broek omgekeerd aantrek (en ik dus weet dat er een tentamen staat te wachten) besluipen de zenuwen mij echt als een gek

heb jij daar geen problemen mee en eventueel tips voor me? Of iemand anders uiteraard? Ik kan zelf namelijk ontzettend moeilijk mijn zenuwen bedwingen .
Oud 19-04-2007, 18:29
Antoin
Antoin is offline
Dit is heel serieus! Ik heb een tip, het kost je niets, behalve dan wat dagelijkse tijd. Maar die verdien je dubbel en dwars terug.
Dit is een tip om niet meer bang en gespannen voor een tentamen te zijn. Kortom, om er alles uit te halen wat er in zit (en Laude er zit veel meer in je dan je denkt!). Je moet wel net zo veel aan je huiswerk blijven doen als nu, (en vooral dagelijks oude oefenexamens maken) maar je zult zien dat je met dezelfde moeite, veel betere resultaten gaat halen.
Focus je op je broek om je geest te concentreren. Ruik aan je broek, voel aan je broek, luister naar je broek of proef eraan. Je zult de zenuwen voelen wegebben omdat je broek je een gevoel van intense rust en veiligheid geeft!
En denk nou niet ‘dat je geen kant op kunt’ tijdens het examen om deze oefening te doen maar voer hem per slot van rekening uit op het urinoir! Succes!
Oud 19-04-2007, 18:33
Ann
Avatar van Ann
Ann is offline
Citaat:
Antoin schreef op 19-04-2007 @ 19:29 :

Focus je op je broek om je geest te concentreren. Ruik aan je broek, voel aan je broek, luister naar je broek of proef eraan.
dit zou ik maar niet met mijn ondergoed doen hè
__________________
It's not always rainbows and butterflies
Oud 19-04-2007, 18:35
Knots
Knots is offline
Hm. Nee, geen rituelen. Helemaal niks.
Oud 19-04-2007, 18:48
Verwijderd
OMG, Antoin en Laude. Of het uc's zijn of niet, het is wel tamelijk geniaal.

Ik doe niet aan rituelen. Drie jaar terug had ik wel ergens een stok gevonden en toen zeulde ik die overal met me mee, ook bij tentamens, dat was leuk, want ik had er het 'backup'-gevoel bij. Maar toen had een retard 'm door midden gebroken en dus mja.
Oud 19-04-2007, 19:18
Verwijderd
Ik geloof heilig in mn kussentje.

Zonder hem krijg ik pijnlijke billen en ga ik t niet halen.
Oud 19-04-2007, 19:18
Laude.
Laude. is offline
thnx Antoin, ik ga het zeker proberen al denk ik wel dat ik me op dat moment een beetje een debiel voel ?

Qua oefenen met examens zit het wel goed, ik heb facultatief les maar zit nog steeds uren te ploegen op school (geen concentratie thuis) en spit heel wat oude examens door. Hopenlijk helpt je tip want ik ga het zeker proberen.


Paranoide ? Wat zijn uc's en wat is geniaal ?
Oud 19-04-2007, 19:21
Verwijderd
Ik doe niet aan dit soort dingen.
Oud 20-04-2007, 07:45
Antoin
Antoin is offline
Citaat:
Ik doe niet aan dit soort dingen.
Jammer superduck want veel mensen ervaren dit toch als een steuntje in de rug!
Oud 20-04-2007, 09:05
Mema
Avatar van Mema
Mema is offline
Ik leer van te voren.
__________________
Wie/Wat is ertur?
Oud 20-04-2007, 09:10
Hanneke
Avatar van Hanneke
Hanneke is offline
Omg

Nee, doe ik niet.
__________________
Hoi! - Soija.nl
Ads door Google
Oud 20-04-2007, 10:04
Magican
Avatar van Magican
Magican is offline
Nee, want het is onzin.
__________________
I did it for teh lulz
Oud 20-04-2007, 14:06
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Helpt toch niet. Je moet het toch met je eigen kennis doen. Zo'n opgekeerde spijkerbroek heeft daar echt geen invloed op hoor.

Lekker zittende kleding trouwens wel. Want een knellende broek of pijnlijke schoenen nemen je concentratie weg. Gewoon lekker shirtje met je lievelingsbroek aan en gympen ofzo.
Oud 20-04-2007, 15:09
Laude.
Laude. is offline
Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt maar toch is het voor mij een must mn broek om te draaien. kan het ook niet helpen ..
Oud 20-04-2007, 19:28
carmen_46
Avatar van carmen_46
carmen_46 is offline
Niet echt een ritueel, misschien wel een tip

Voor mijn wiskunde examen heb ik 2 biertjes gehad.

Ter ontspanning...

Hielp goed, had het hele jaar door 4en en op me examen een 8!
__________________
"Being human that is my crime''

Laatst gewijzigd op 20-04-2007 om 19:35.
Oud 20-04-2007, 19:42
Verwijderd
Citaat:
Laude. schreef op 19-04-2007 @ 20:18 :
Paranoide ? Wat zijn uc's en wat is geniaal ?
Undercover & kom óóóp.

@ carmen_46: Haha, dat doet me denken aan een uitspraak van m'n wiskundeleraar. "Een glas wijn voor het maken van een tentamen kan heel heilzaam werken. Ik snap wiskunde het best als ik een beetje aangeschoten ben."
Oud 20-04-2007, 19:43
AlopiA
Avatar van AlopiA
AlopiA is offline
Ik schrijf altijd met dezelfde pen. Ik weet ook niet waarom eigenlijk, maar toen ik een keer mijn etui vergeten was vond ik dat wel vervelend.
__________________
Met een hamer en ducttape past het altijd. | When chemists die, we barium | De ijzeren dame
Oud 20-04-2007, 21:37
Laude.
Laude. is offline
huh paranoide, ik begrijp jou echt niet, hehe
Advertentie
Oud 20-04-2007, 21:53
Antoin
Antoin is offline
Citaat:
huh paranoide
Ik zal het woord paranoide even uitleggen Laude:
Geestesziekte, gekenmerkt door waanideeën over intenties van anderen, waarbij de verstandelijke vermogens onaangetast blijven!
Dit maakt toch een hoop duidelijk lijkt mij!
Oud 21-04-2007, 08:19
Laude.
Laude. is offline
dat wist ik ook wel Antoin !

Maar ik snapte haar reactie niet, maar ik denk hem nu overigens wel te begrijpen .
Oud 23-04-2007, 14:36
Metal-Hoofd
Metal-Hoofd is offline
- Ik leg mijn etui schuin in de linkerhoek van de tafel waaraan/waarop ik de toets moet maken.

- De dag voor de toets (examens in dit geval) draai ik constant dezelfde muziek tot het moment dat ik stop met leren.

- Ik kus een foto van mezelf en ik zeg daarna: ''je hebt het in je''.

Verklaar me voor gek, maar de waarheid is niet anders
__________________
Never More Nevermore
Oud 23-04-2007, 17:39
niekjuh
Avatar van niekjuh
niekjuh is offline
Geen rituelen voor mij, om 2 redenen:

1) Ik geloof er niet in
2) Ik zou er waarschijnlijk niet in slagen het ritueel telkens op dezelfde manier uit te voeren, ik zou dingen vergeten of in de verkeerde volgorde doen en dat doet de eventuele werking van zo'n ritueel (waar ik dus sowieso niet in geloof ) volgens mij teniet.

Ik weet dat ik mijn diploma gewoon moet kunnen halen, tenzij er hele gekke dingen gebeuren (totale black-out ofzo). Simpelweg omdat ik het in me heb, niet omdat ik een bepaald ritueel uitvoer.
__________________
If everything seems to be going well, you obviously don't know what the hell is going on..
Oud 23-04-2007, 18:05
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Als je goed genoeg leert heb je helemaal geen rituelen nodig om genoeg zelfvertrouwen uit te putten. Ik vind dat soort dingen altijd erg eng; het gaat spoken in je hoofd en op het moment dat je een keer je ritueel doorbreekt ontstaat er grote paniek. Dus je kan het je juist beter afleren voor je examens. Het zou toch wat zijn als je pen op is (AlopiA), je je tandjes niet kan vinden (Antoin) of je rode ondergoed op is (Ann).

Zoals een docent onlangs zei over dat soort dingen: "M'n vrouw was overtijd en een geneesvrouw raadde aan kokosnoot te drinken: wekt de bevalling op, aldus die vrouw.
Dus wij kokosnoot drinken.. En inderdaad! Twee weken later beviel m'n vrouw!!"
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 23-04-2007, 18:26
Metal-Hoofd
Metal-Hoofd is offline
Ik heb bepaalde rituelen, omdat het in ''het verleden'' is 'gebleken' dat deze rituelen een bepaalde, positieve trend in mijn cijfers liet zien.

Maar het is natuurlijk onlogisch om dan te denken dat die rituelen eraan hebben bijgedragen dat die trend positief uit is gevallen.

Ik heb rituelen om ''mijn lot (qua cijfers)'' in de handen van een ''ander'' te leggen, zodat mijn stress omtrend de toetsen weg te nemen.

Voorafgaande aan de toets heb ik me meer dan goed voorbereid, de rituelen zorgen ervoor dat ik de twijfel aan mezelf kan wegnemen en in de handen van een ''ander'' kan leggen, waardoor ik met een goed gevoel de toets tegemoet ga.

Of je er nu in gelooft of niet; ik zal ze altijd blijven behouden.
__________________
Never More Nevermore
Oud 23-04-2007, 18:40
niekjuh
Avatar van niekjuh
niekjuh is offline
Citaat:
Metal-Hoofd schreef op 23-04-2007 @ 19:26 :
...
Maar het is natuurlijk onlogisch om dan te denken dat die rituelen eraan hebben bijgedragen dat die trend positief uit is gevallen.

Ik heb rituelen om ''mijn lot (qua cijfers)'' in de handen van een ''ander'' te leggen, zodat mijn stress omtrend de toetsen weg te nemen.

Voorafgaande aan de toets heb ik me meer dan goed voorbereid, de rituelen zorgen ervoor dat ik de twijfel aan mezelf kan wegnemen en in de handen van een ''ander'' kan leggen, waardoor ik met een goed gevoel de toets tegemoet ga.
Dit klinkt een beetje dubbel; enerzijds geef je toe dat het niet de rituelen zijn die je goede cijfers oplevert, maar dat je dat zelf doet door je goed voor te bereiden, dus dat je zélf verantwoordelijk bent voor je goede cijfers. En toch zeg je anderzijds dat je door je rituelen het lot in iemands anders' handen legt..

Misschien werkt het zo wel helemaal niet hoor, maar ik heb bij zulke dingen altijd het idee dat je de uiteindelijke prestatie dan ook min of meer aan iemand anders toeschijft, terwijl je er zélf de credits voor moet nemen!!

Citaat:
Metal-Hoofd schreef op 23-04-2007 @ 19:26 :

Of je er nu in gelooft of niet; ik zal ze altijd blijven behouden.
Dat is uiteraard je goed recht Als je erbij gebaat bent, moet je het vooral volhouden.
__________________
If everything seems to be going well, you obviously don't know what the hell is going on..
Oud 23-04-2007, 18:56
Metal-Hoofd
Metal-Hoofd is offline
Natuurlijk ben je altijd zelf verantwoordelijk voor wat je gehaald hebt, maar ieder mens verlangt (sorry als ik hiermee mensen voor het hoofd stoot) erna om de ''schuld'' in ''andersmans'' schoenen te schuiven.

Ik neem alle credits op me, ik ben diegene die fouten heeft gemaakt, ik schuif het af op ''een ander'', maar ik voel me wel een stuk gelukkiger en bevrijder dan wanneer ik me niet aan het ''vasthouden aan rituelen'' had schuldig gemaakt...
__________________
Never More Nevermore
Oud 23-04-2007, 19:07
niekjuh
Avatar van niekjuh
niekjuh is offline
Citaat:
Metal-Hoofd schreef op 23-04-2007 @ 19:56 :
Natuurlijk ben je altijd zelf verantwoordelijk voor wat je gehaald hebt, maar ieder mens verlangt (sorry als ik hiermee mensen voor het hoofd stoot) erna om de ''schuld'' in ''andersmans'' schoenen te schuiven.

Ik neem alle credits op me, ik ben diegene die fouten heeft gemaakt, ik schuif het af op ''een ander'', maar ik voel me wel een stuk gelukkiger en bevrijder dan wanneer ik me niet aan het ''vasthouden aan rituelen'' had schuldig gemaakt...
Ik doelde eigenlijk op een positiever scenario, dus niet zozeer dat je fouten op iemand anders schuift, maar juist dat je iets/iemand anders de credits laat nemen voor je eigen (goede) prestatie

Maar nogmaals: je goed recht. Als je je er beter door voelt, zou ik er zeker niet mee ophouden
__________________
If everything seems to be going well, you obviously don't know what the hell is going on..
Oud 23-04-2007, 19:14
Metal-Hoofd
Metal-Hoofd is offline
Blij dat iemand het met me eens is, want ik krijg vaker het vermoeden dat mensen mij zien als een individu verstrikt in zijn eigen logica en filosofie, verdronken in individualistische wijsheid en verdwaald in z'n eigen innerlijke chaos....
__________________
Never More Nevermore
Oud 23-04-2007, 19:20
niekjuh
Avatar van niekjuh
niekjuh is offline
Citaat:
Metal-Hoofd schreef op 23-04-2007 @ 20:14 :
Blij dat iemand het met me eens is, want ik krijg vaker het vermoeden dat mensen mij zien als een individu verstrikt in zijn eigen logica en filosofie, verdronken in individualistische wijsheid en verdwaald in z'n eigen innerlijke chaos....
Dat ken ik ja! Terwijl alles in mijn hoofd altijd heel duidelijk is..maar blijkbaar breng ik dat niet zo goed over ofzo
Ach, zolang je het zelf allemaal nog maar snapt en weet waarom je bepaalde dingen vindt of doet, toch?

Maar we gaan hier een beetje off-topic geloof ik..
__________________
If everything seems to be going well, you obviously don't know what the hell is going on..
Ads door Google
Oud 23-04-2007, 19:24
Metal-Hoofd
Metal-Hoofd is offline
De logica/wijsheid/filosofie die jezelf in goede banen leidt, zal nooit de logica/wijsheid/filosofie van een ander kunnen zijn...

Dat maakt mijne uniek en dat maakt mij uniek en dat heeft men maar te accepteren..


(zowaar het makkelijk zou moeten gaan...)
__________________
Never More Nevermore
Oud 24-04-2007, 10:24
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Een beetje zenuwen heeft een positief effect op je resultaten. Het zorgt er namelijk voor dat je scherp en alert bent.

Maar als je teveel en onterecht zenuwachtig bent, bijv dat je een 5,4 haalt voor een vak waar je altijd een 6 voor hebt gehaald, dan denk ik dat een mascotte of een ritueel wel enigszinds kan helpen. Je bent niet meer zo overdreven zenuwachtig, en dus alerter.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Oud 24-04-2007, 12:12
Laude.
Laude. is offline
Ik ben het met de meeste mensen hier eens. Mijn spijkerbroek omgedraaid is inmiddels een houvast voor me geworden dus ik zou het lef niet eens hebben hem niet te gebruiken tijdens toetsen en examens.
Oud 24-04-2007, 16:50
Anoniem
Citaat:
Paranoide schreef op 19-04-2007 @ 19:48 :
OMG, Antoin en Laude. Of het uc's zijn of niet, het is wel tamelijk geniaal.
Idd, of zijn wij de enigen die het doorhebben? Die zitten zich flink te vermaken terwijl ze iedereen op het eindexamenforum opnaaien
Oud 24-04-2007, 20:53
Little Sister
Avatar van Little Sister
Little Sister is offline
Ik draag het liefst mijn ring, als ik die niet om heb word ik zenuwachtig. Ik kan niet zeggen dat het ooit is bewezen dat het werkt, of dat het echt zich positief uitte in mijn cijfers, maar ach, ik word er wel rustiger van. En hij is mooi.
__________________
Your only friends are make believe
Oud 26-04-2007, 18:02
Ahoewah
Avatar van Ahoewah
Ahoewah is offline
-Ik sla een kruisje als ik in de zaal kom
-Ik leg mijn pennen, rekenmachientje enz. heel netjes neer
-Ik bel mijn vriend de avond van tevoren
-Ik doe weinig gel in mijn haar
-Ik vermijd contact met mijn broer (zit bij mij in de klas)

Ik maak NOOIT een toets zonder:
-Beugel-bh
-Roodshirtje (of een ander strak shirtje)
-Skateschoenen
-Van tevoren muziek hebben geluisterd

Helpt vaak bij mij!
__________________
Ahoewalicious
Oud 26-04-2007, 20:52
Ann
Avatar van Ann
Ann is offline
Citaat:
Balance schreef op 23-04-2007 @ 19:05 :
Als je goed genoeg leert heb je helemaal geen rituelen nodig om genoeg zelfvertrouwen uit te putten. Ik vind dat soort dingen altijd erg eng; het gaat spoken in je hoofd en op het moment dat je een keer je ritueel doorbreekt ontstaat er grote paniek. Dus je kan het je juist beter afleren voor je examens. Het zou toch wat zijn als je pen op is (AlopiA), je je tandjes niet kan vinden (Antoin) of je rode ondergoed op is (Ann).
ja dat is ook zo, en ik ben vaak genoeg wezen stressen bij pw's, maar het is gewoon iets wat ik mezelf aangeleerd heb op de een of andere manier. Ik zou het ook wel zonder rituelen willen doen maar dat gaat niet op de een of andere manier.
__________________
It's not always rainbows and butterflies
Oud 27-04-2007, 09:07
Verwijderd
Citaat:
Ahoewah schreef op 26-04-2007 @ 19:02 :
-Ik sla een kruisje als ik in de zaal kom
-Ik leg mijn pennen, rekenmachientje enz. heel netjes neer
-Ik bel mijn vriend de avond van tevoren
-Ik doe weinig gel in mijn haar
-Ik vermijd contact met mijn broer (zit bij mij in de klas)

Ik maak NOOIT een toets zonder:
-Beugel-bh
-Roodshirtje (of een ander strak shirtje)
-Skateschoenen
-Van tevoren muziek hebben geluisterd

Helpt vaak bij mij!
En dit allemaal omdat je er een beter resultaat door zou krijgen?
Oud 28-04-2007, 13:12
Ahoewah
Avatar van Ahoewah
Ahoewah is offline
Ja, is inmiddels een heel ritueel geworden, na meer dan 35 tentamens te hebben gemaakt...

Bij mij helpt het enorm, ik ontspan erdoor.
__________________
Ahoewalicious
Advertentie
 


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Eindexamens 2005 Wat zijn jou rituelen voor de examens
-SoloWolf-
27 19-04-2005 20:20
Levensbeschouwing & Filosofie rituelen islam
xmoix
4 12-01-2004 20:25
Eten & Drinken Vasten met kerst
Daevrem
29 21-12-2003 17:50
Levensbeschouwing & Filosofie Christelijke opvoeding
Donald Duck
49 02-11-2003 15:54
De Kantine Slaap rituelen ???
Bellenblaas
49 06-06-2003 20:20
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen rescensies Rituelen (C. Nooteboom)
Sommetje
0 13-04-2002 16:44


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:01.