Oud 10-08-2004, 17:50
prrr ta li loe
prrr ta li loe is offline
Citaat:
Sir_Cramlek schreef op 10-08-2004 @ 17:47 :
Inderdaad. Ik hoor van verscheidene (betrouwebare) personen dat je wordt gedwongen om dingen te doen en dat je anders maar op moet hoepelen.
dat zeggen ze, maar als zij aan jou vragen ad een fles jenerver dan moet jijzelf ook je grenzen kennen en zeggen dat je dat niet doet. dat vinden ze dan alleen maar goed omdat je grenzen hebt en dat ook toont. ouderejaars zeggen dan natuurlijk wel dat je een laffe kutfoet bent maar je moet op zo'n moment maar even daar niet naar luisteren.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-08-2004, 17:53
meisje
meisje is offline
Citaat:
VAP schreef op 10-08-2004 @ 17:50 :
dat zeggen ze, maar als zij aan jou vragen ad een fles jenerver dan moet jijzelf ook je grenzen kennen en zeggen dat je dat niet doet. dat vinden ze dan alleen maar goed omdat je grenzen hebt en dat ook toont. ouderejaars zeggen dan natuurlijk wel dat je een laffe kutfoet bent maar je moet op zo'n moment maar even daar niet naar luisteren.
Dat vind ik nogal makkelijk gezegd. Sociologisch gezien klopt er van jouw opmerking helemaal niets, ik neem als voorbeeld een experiment waarbij een willekeurige vrouw in een kamer wordt gezet met nog een paar anderen. Er gaat een brandalarm af en die anderen blijven zitten, de vrouw blijft ook zitten en pas na 20 minuten loopt ze weg. Groepdruk is een niet te onderschatten factor hoor.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2004, 17:57
Sir_Cramlek
Avatar van Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
Citaat:
VAP schreef op 10-08-2004 @ 17:50 :
dat zeggen ze, maar als zij aan jou vragen ad een fles jenerver dan moet jijzelf ook je grenzen kennen en zeggen dat je dat niet doet. dat vinden ze dan alleen maar goed omdat je grenzen hebt en dat ook toont. ouderejaars zeggen dan natuurlijk wel dat je een laffe kutfoet bent maar je moet op zo'n moment maar even daar niet naar luisteren.
Tuurlijk hebben mensen eigen verantwoordelijkheid, maar zoals meisje zegt: je hebt ook nog zoiets als groepsdruk.

Bovendien vind ik dat je als studentenvereniging zijnde ook je grenzen moet kennen en verantwoordelijkheid moet nemen. Laat zien dat je niveau hebt als vereniging en houdt daarom ook rekening met mensen die minder sterk in hun schoenen staan (en dat zijn er heel wat).
__________________
"I'm single! I love being single! I haven't had this much sex since I was a Scout leader." - Lt. Frank Drebin, "Naked Gun 2 1/2"
Met citaat reageren
Oud 10-08-2004, 18:45
prrr ta li loe
prrr ta li loe is offline
Citaat:
Sir_Cramlek schreef op 10-08-2004 @ 17:57 :
Tuurlijk hebben mensen eigen verantwoordelijkheid, maar zoals meisje zegt: je hebt ook nog zoiets als groepsdruk.

Bovendien vind ik dat je als studentenvereniging zijnde ook je grenzen moet kennen en verantwoordelijkheid moet nemen. Laat zien dat je niveau hebt als vereniging en houdt daarom ook rekening met mensen die minder sterk in hun schoenen staan (en dat zijn er heel wat).
je hebt ook nog zoiets als groepskracht. je wordt niet in je eentje ontgroend maar samen met 400 anderen. hierdoor sta je dus sterker in je schoenen dan wanneer zoiets tegen jou alleen gericht zou zijn.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2004, 18:55
juno
Avatar van juno
juno is offline
De functie van ontgroenen is tweeledig.

ten eerste kunnen de nieuwen een band ontwikkelen met elkaar die ze anders niet zo snel en zo breed zouden hebben. Er vallen geen mensen buiten de groep als je met zijn allen door een gemeenschappelijke vijand geterroriseerd word. Op die manier neem je dus de haantjes uit de nieuwe groep bij voorbaat al de wind uit de veren, eh, zeilen.

En ten tweede is het een excuus om je als ouderejaars van je lulligste kant te laten zien.

Ontgroenen is een oud fenomeen. De volksjongens werden afgeknepen in dienst door hun sergeant, door de stormbaan, door dagmarsen met blaren en rats, kuch en bonen, en de studentjes deden het elkaar aan.

Het doel is een troep individuen tot groep te smeden. Dat doe je door ze gezamenlijk iets naars te laten doorstaan. In veel bedrijven wordt gesurvivald als groupbuilding. Het werkt.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2004, 19:32
meisje
meisje is offline
Citaat:
juno schreef op 10-08-2004 @ 18:55 :
De functie van ontgroenen is tweeledig.

ten eerste kunnen de nieuwen een band ontwikkelen met elkaar die ze anders niet zo snel en zo breed zouden hebben. Er vallen geen mensen buiten de groep als je met zijn allen door een gemeenschappelijke vijand geterroriseerd word. Op die manier neem je dus de haantjes uit de nieuwe groep bij voorbaat al de wind uit de veren, eh, zeilen.

En ten tweede is het een excuus om je als ouderejaars van je lulligste kant te laten zien.

Ontgroenen is een oud fenomeen. De volksjongens werden afgeknepen in dienst door hun sergeant, door de stormbaan, door dagmarsen met blaren en rats, kuch en bonen, en de studentjes deden het elkaar aan.

Het doel is een troep individuen tot groep te smeden. Dat doe je door ze gezamenlijk iets naars te laten doorstaan. In veel bedrijven wordt gesurvivald als groupbuilding. Het werkt.
Dat is waar, maar ben je het met mee eens dat minder stabiele of minder sociaal ontwikkelde mensen mee kunnen worden gesleurd in dingen die 'niet kunnen' of die zij eigenlijk niet willen doen? Dat er dan misschien een gevaarlijke situatie wordt gecreeerd?
Met citaat reageren
Oud 10-08-2004, 20:27
prrr ta li loe
prrr ta li loe is offline
Citaat:
meisje schreef op 10-08-2004 @ 19:32 :
Dat is waar, maar ben je het met mee eens dat minder stabiele of minder sociaal ontwikkelde mensen mee kunnen worden gesleurd in dingen die 'niet kunnen' of die zij eigenlijk niet willen doen? Dat er dan misschien een gevaarlijke situatie wordt gecreeerd?
minder sociaal ontwikkelde mensen worden meestal niet lid de mensen die juist lid worden zijn juist de mensen die over het algemeen wel voor zichzelf op kunnen komen, dat moeten ze dan dus ook doen.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2004, 20:38
Dannemann
Dannemann is offline
Citaat:
VAP schreef op 10-08-2004 @ 20:27 :
minder sociaal ontwikkelde mensen worden meestal niet lid de mensen die juist lid worden zijn juist de mensen die over het algemeen wel voor zichzelf op kunnen komen, dat moeten ze dan dus ook doen.
Dat vraag ik mij af aangezien zij zo nodig een groep nodig hebben en daarvoor zelfs laaghartige vernederingen ondergaan. Ook is er niets sociaals aan mensen te laten vallen omdat ze het niet aankunnen of wat minder sterk staande mensen dingen laten doen die ze niet willen.

Laatst gewijzigd op 10-08-2004 om 20:41.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2004, 21:10
Sir_Cramlek
Avatar van Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
Citaat:
Dannemann schreef op 10-08-2004 @ 20:38 :
Dat vraag ik mij af aangezien zij zo nodig een groep nodig hebben en daarvoor zelfs laaghartige vernederingen ondergaan. (...)
__________________
"I'm single! I love being single! I haven't had this much sex since I was a Scout leader." - Lt. Frank Drebin, "Naked Gun 2 1/2"
Met citaat reageren
Oud 10-08-2004, 21:40
prrr ta li loe
prrr ta li loe is offline
Citaat:
Dannemann schreef op 10-08-2004 @ 20:38 :
Dat vraag ik mij af aangezien zij zo nodig een groep nodig hebben en daarvoor zelfs laaghartige vernederingen ondergaan. Ook is er niets sociaals aan mensen te laten vallen omdat ze het niet aankunnen of wat minder sterk staande mensen dingen laten doen die ze niet willen.
dan is het nogal vreemd dat juist leden ook al op middelbare scholen, sportclubjes ed daarvoor ook al veel vrienden hadden. iig meer vrienden dan mensen die in paddepoel ofzo aan het knorren zijn.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2004, 21:44
Sir_Cramlek
Avatar van Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
Citaat:
VAP schreef op 10-08-2004 @ 21:40 :
dan is het nogal vreemd dat juist leden ook al op middelbare scholen, sportclubjes ed daarvoor ook al veel vrienden hadden. iig meer vrienden dan mensen die in paddepoel ofzo aan het knorren zijn.
Verklaar je nader
__________________
"I'm single! I love being single! I haven't had this much sex since I was a Scout leader." - Lt. Frank Drebin, "Naked Gun 2 1/2"
Met citaat reageren
Oud 10-08-2004, 21:59
Dannemann
Dannemann is offline
Citaat:
VAP schreef op 10-08-2004 @ 21:40 :
dan is het nogal vreemd dat juist leden ook al op middelbare scholen, sportclubjes ed daarvoor ook al veel vrienden hadden. iig meer vrienden dan mensen die in paddepoel ofzo aan het knorren zijn.
Wanneer noem jij iemand je vriend?
Met citaat reageren
Oud 10-08-2004, 22:22
prrr ta li loe
prrr ta li loe is offline
Citaat:
Dannemann schreef op 10-08-2004 @ 21:59 :
Wanneer noem jij iemand je vriend?
lijkt me logisch
Met citaat reageren
Oud 10-08-2004, 22:22
Nuck
Nuck is offline
Dit is echt een oeverloze discussie
__________________
As if!
Met citaat reageren
Oud 10-08-2004, 22:23
Sir_Cramlek
Avatar van Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline


__________________
"I'm single! I love being single! I haven't had this much sex since I was a Scout leader." - Lt. Frank Drebin, "Naked Gun 2 1/2"
Met citaat reageren
Oud 10-08-2004, 22:39
Dannemann
Dannemann is offline
Citaat:
VAP schreef op 10-08-2004 @ 22:22 :
lijkt me logisch
Nee, je hebt van die mensen die zien mensen die ze af en toe in de kroeg tegenkomen al als hun vrienden, en ik zie die mensen niet als vriend
Met citaat reageren
Oud 10-08-2004, 22:40
Dannemann
Dannemann is offline
Citaat:
Nuck schreef op 10-08-2004 @ 22:22 :
Dit is echt een oeverloze discussie
Motiveer het eens, geef een goed voorbeeld, etc.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2004, 22:40
prrr ta li loe
prrr ta li loe is offline
Citaat:
Dannemann schreef op 10-08-2004 @ 22:39 :
Nee, je hebt van die mensen die zien mensen die ze af en toe in de kroeg tegenkomen al als hun vrienden, en ik zie die mensen niet als vriend
die bedoel ik niet maar een lid heeft ook meer van zulk soort vrienden ja.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2004, 22:42
Dannemann
Dannemann is offline
Citaat:
VAP schreef op 10-08-2004 @ 22:40 :
die bedoel ik niet maar een lid heeft ook meer van zulk soort vrienden ja.
Dan zitten we op dit punt tenminste op dezelfde golflengte
Met citaat reageren
Oud 10-08-2004, 22:48
Tampert
Avatar van Tampert
Tampert is offline
Citaat:
juno schreef op 10-08-2004 @ 18:55 :
De functie van ontgroenen is tweeledig.

ten eerste kunnen de nieuwen een band ontwikkelen met elkaar die ze anders niet zo snel en zo breed zouden hebben. Er vallen geen mensen buiten de groep als je met zijn allen door een gemeenschappelijke vijand geterroriseerd word. Op die manier neem je dus de haantjes uit de nieuwe groep bij voorbaat al de wind uit de veren, eh, zeilen.

En ten tweede is het een excuus om je als ouderejaars van je lulligste kant te laten zien.

Ontgroenen is een oud fenomeen. De volksjongens werden afgeknepen in dienst door hun sergeant, door de stormbaan, door dagmarsen met blaren en rats, kuch en bonen, en de studentjes deden het elkaar aan.

Het doel is een troep individuen tot groep te smeden. Dat doe je door ze gezamenlijk iets naars te laten doorstaan. In veel bedrijven wordt gesurvivald als groupbuilding. Het werkt.
Verschil tussen leger en studentenvereniging lijkt me dat de motieven anders zijn. In het leger moet je wel samenwerken. Ik begrijp uit jouw verklaring (die m.i. klopt) dat mensen die bij een coörporale studentenvereniging gzaan graag deel uitmaken van een groep waarin mensen zitten waarmee ze het onder normale omstandigheden niet mee zouden kunnen vinden. Vind ik op zich een interessant gfenomeen. Daarmee kan ik mijn stelling "ik wil die mensen graag begrijpen" ombuigen tot "ieder zijn meug".
__________________
NIZ| tegenpartij|Kriminalpolizei!!|De hele mikmak| Dank voor die bloemen
Met citaat reageren
Oud 10-08-2004, 23:01
Dannemann
Dannemann is offline
Geniaal
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 07:02
Ghost
Avatar van Ghost
Ghost is offline
Citaat:
sovjet-pinguin schreef op 08-08-2004 @ 13:35 :
Ontgroening is niet alleen je laten vernederen. Het is de eerste grote stap die je moet nemen om je aan te kunnen passen in een totaal voor jou nieuwe samenleving. Je gaat voor school naar de universiteit, daar gelden bepaalde regels, bepaalde gewoontes(corpstaal : mores), inderdaad bepaald taalgebruik.
Oh vet, je leert er nieuwe taal... Moet ik straks ook in een hempje staan, en met mn armen omhoogdrukken? ... een peukie is vast ook heel cool, en oja, die tattoo natuurlijk niet vergeten!

Hallo, als ik zo wil worden word ik wel bouwvakker ofzo.....
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 09:13
brinta
brinta is offline
ik ben zo'n eigenwijs persoon met een enorm ego die je niets ergers kunt aandoen dan door "keigezellighe activitaaiten" haar wil te breken voor een groepsdoel, het druist in tegen mijn natuur
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 13:10
Nuck
Nuck is offline
Citaat:
Ghost schreef op 11-08-2004 @ 07:02 :
Oh vet, je leert er nieuwe taal... Moet ik straks ook in een hempje staan, en met mn armen omhoogdrukken? ... een peukie is vast ook heel cool, en oja, die tattoo natuurlijk niet vergeten!

Hallo, als ik zo wil worden word ik wel bouwvakker ofzo.....
Lieverd, mores is gewoon het latijnse woord voor gewoonten
__________________
As if!
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 13:37
Sir_Cramlek
Avatar van Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
Citaat:
Nuck schreef op 11-08-2004 @ 13:10 :
Lieverd, mores is gewoon het latijnse woord voor gewoonten
__________________
"I'm single! I love being single! I haven't had this much sex since I was a Scout leader." - Lt. Frank Drebin, "Naked Gun 2 1/2"
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 13:41
Ghost
Avatar van Ghost
Ghost is offline
Citaat:
Nuck schreef op 11-08-2004 @ 13:10 :
Lieverd, mores is gewoon het latijnse woord voor gewoonten
Citaat:
inderdaad bepaald taalgebruik.
ik ga het taalgebruik van de 6e klassers overnemen wow
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 13:49
Sir_Cramlek
Avatar van Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
Citaat:
Ghost schreef op 11-08-2004 @ 13:41 :
ik ga het taalgebruik van de 6e klassers overnemen wow
Hmm, waar slaat dit op
__________________
"I'm single! I love being single! I haven't had this much sex since I was a Scout leader." - Lt. Frank Drebin, "Naked Gun 2 1/2"
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 16:55
Verwijderd
Ik vind een harde ontgroening overbodig. Je sluit je toch wel aan bij de mensen bij wie je het beste past, binnen een vereniging. En je kiest als het goed is de vereniging die jou het meeste aanspreekt. Leuke mensen kom je tijdens zo'n kampweek vanzelf wel tegen, groepjes vormen gaat zo ook wel. Een jaar-band is leuk, maar daar hoef je ook echt niet voor afgezeken te worden, die band krijg je zo ook wel. Bij verenigingen zonder ontgroening maak je ook wel genoeg mee om een groepsband te krijgen hoor.

Mensen die voor een vereniging mét ontgroening kiezen, doen dat neem ik aan niet vanwege de ontgroening, maar omdat ze de vereniging leuk vinden. Of vanwege traditie, vrienden die er al bij zitten, whatever. Als de ontgroening er niet zou zijn dan zouden ze ook voor die vereniging kiezen.

Het enige nut die een ontgroening heeft is mensen die het er niet voor over hebben ontgroend te worden buiten de vereniging te houden. Je kunt je afvragen waar dat nou precies goed voor is. Misschien passen de mensen die het er niet voor over hebben niet bij de vereniging.. niet de juiste mentaliteit ofzo.. misschien te weinig zelfvertrouwen..
Maar: als ze dan toch al voor de vereniging hebben gekozen, waarom zou je een ontgroening dan overbodig hard maken? Dat vind ik het belachelijke eraan. Ik zou gewoon zeggen: hou dan je ontgroening maar laat het leuk blijven.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 17:01
prrr ta li loe
prrr ta li loe is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 11-08-2004 @ 16:55 :
Ik vind een harde ontgroening overbodig. Je sluit je toch wel aan bij de mensen bij wie je het beste past, binnen een vereniging. En je kiest als het goed is de vereniging die jou het meeste aanspreekt. Leuke mensen kom je tijdens zo'n kampweek vanzelf wel tegen, groepjes vormen gaat zo ook wel. Een jaar-band is leuk, maar daar hoef je ook echt niet voor afgezeken te worden, die band krijg je zo ook wel. Bij verenigingen zonder ontgroening maak je ook wel genoeg mee om een groepsband te krijgen hoor.

Mensen die voor een vereniging mét ontgroening kiezen, doen dat neem ik aan niet vanwege de ontgroening, maar omdat ze de vereniging leuk vinden. Of vanwege traditie, vrienden die er al bij zitten, whatever. Als de ontgroening er niet zou zijn dan zouden ze ook voor die vereniging kiezen.

Het enige nut die een ontgroening heeft is mensen die het er niet voor over hebben ontgroend te worden buiten de vereniging te houden. Je kunt je afvragen waar dat nou precies goed voor is. Misschien passen de mensen die het er niet voor over hebben niet bij de vereniging.. niet de juiste mentaliteit ofzo.. misschien te weinig zelfvertrouwen..
Maar: als ze dan toch al voor de vereniging hebben gekozen, waarom zou je een ontgroening dan overbodig hard maken? Dat vind ik het belachelijke eraan. Ik zou gewoon zeggen: hou dan je ontgroening maar laat het leuk blijven.
maar dat is hier ook een beetje de vraag. tot wanneer blijft het leuk, waar liggen de grenzen?
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 17:34
Verwijderd
Citaat:
VAP schreef op 11-08-2004 @ 17:01 :
maar dat is hier ook een beetje de vraag. tot wanneer blijft het leuk, waar liggen de grenzen?
Nah dat vind ik toch niet zo moeilijk. Ik denk dat ieder mens met gezond verstand en een beetje inlevingsvermogen toch wel kan bedenken wat te ver gaat. Als een paar sukkels dan zo stom zijn om allerlei rare dingen met eerstejaars te gaan doen dan is er geen goede controle op geweest en is er vantevoren niet goed genoeg besproken wat wel en niet mocht en wat er zou gebeuren bij mensen die zich daar niet aan hielden. Want als je in het bestuur van zo'n vereniging zit dan wil je toch echt niet op je geweten hebben dat er een eerstejaars dood is gegaan tijdens een ontgroening of dat de universiteit de banden met de vereniging verbreekt..
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 17:35
Sir_Cramlek
Avatar van Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 11-08-2004 @ 17:34 :
Nah dat vind ik toch niet zo moeilijk. Ik denk dat ieder mens met gezond verstand en een beetje inlevingsvermogen toch wel kan bedenken wat te ver gaat. Als een paar sukkels dan zo stom zijn om allerlei rare dingen met eerstejaars te gaan doen dan is er geen goede controle op geweest en is er vantevoren niet goed genoeg besproken wat wel en niet mocht en wat er zou gebeuren bij mensen die zich daar niet aan hielden.
__________________
"I'm single! I love being single! I haven't had this much sex since I was a Scout leader." - Lt. Frank Drebin, "Naked Gun 2 1/2"
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 18:27
Verwijderd
Citaat:
sovjet-pinguin schreef op 10-08-2004 @ 16:01 :
(...)

- ik wil mijn studie zo snel mogelijk afmaken
Ik zal je maar niet de anekdote vertellen van een kennis van me die cum laude is afgestudeerd is in de geneeskunde, op gesprek kwam voor een positie als onderzoeker en daar ook geconfronteerd werd met zo'n brallend corpsballetje dat er ruim acht jaar over deed en alleen maar zesjes en zeventjes had gehaald. Helpt je zo uit de droom, vind ik zo lullig.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 18:47
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 11-08-2004 @ 18:27 :
Ik zal je maar niet de anekdote vertellen van een kennis van me die cum laude is afgestudeerd is in de geneeskunde, op gesprek kwam voor een positie als onderzoeker en daar ook geconfronteerd werd met zo'n brallend corpsballetje dat er ruim acht jaar over deed en alleen maar zesjes en zeventjes had gehaald. Helpt je zo uit de droom, vind ik zo lullig.
Je studie snel willen afmaken is geen reden om niet bij het corps te gaan.. dat is alles wat ie zegt.. en dat klopt ook. Bovendien kun je ook iets langer over je studie doen en allerlei ervaringen in commissies etc opdoen. Lijkt me toch ook erg waardevol.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 18:54
Sir_Cramlek
Avatar van Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
Citaat:
sovjet-pinguin schreef op 10-08-2004 @ 16:01 :
Ik heb nog ergens een betere geizen :

- ik hoef mijn vrienden niet te kopen
- je kan ook wel op een bushalte vrienden maken
- ik heb al genoeg vrienden van me middelbare school en me studie ( nerd!!!!)
- ik wil mijn studie zo snel mogelijk afmaken

and so on
In mijn ogen komt dit toch echt over alsof hij het achterlijk vindt dat er ook nog mensen te vinden zijn die hun studie wel snel willen afronden.
__________________
"I'm single! I love being single! I haven't had this much sex since I was a Scout leader." - Lt. Frank Drebin, "Naked Gun 2 1/2"
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 18:54
Sir_Cramlek
Avatar van Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
Citaat:
nare man schreef op 11-08-2004 @ 18:27 :
Ik zal je maar niet de anekdote vertellen van een kennis van me die cum laude is afgestudeerd is in de geneeskunde, op gesprek kwam voor een positie als onderzoeker en daar ook geconfronteerd werd met zo'n brallend corpsballetje dat er ruim acht jaar over deed en alleen maar zesjes en zeventjes had gehaald. Helpt je zo uit de droom, vind ik zo lullig.
Heheh.
__________________
"I'm single! I love being single! I haven't had this much sex since I was a Scout leader." - Lt. Frank Drebin, "Naked Gun 2 1/2"
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 19:48
Loesje
Avatar van Loesje
Loesje is offline
Ik zelf ben lid bij een studentenvereniging, de grootste van Tilburg. Geen tradiotionele vereniging maar wel heel gezellig, geen ontgroening maar alleen een introductie weekend, maar dat is net zoiets als introweekend van studie alleen dan om de vereniging beter te leren kennen. Geen gedwongen dingen, alleen moet je wel een goede reden hebben om niet mee te gaan. Het is in dat weekend belangrijk om je mede eerstejaars te leren kennen want daar ga je toch het hele jaar mee om. Er is 1 gedwongen moment geweest tijdens de introductieperiode en dat was de inaugeratie, was bij elkaar niet langer dan een half uur, je moest stukje kruipen (echt maar 10 meter ofzo) en daarna het lied van de vereniging zingen wat verwacht werd dat je dat uit je hoofd wist, maar ja met 50 mensen tegelijk zingen hebben ze daar toch geen last van.

Ik ben heel blij dat ik lid geworden ben bij een vereniging, grootste voordeel is dat het er gewoon ontzettend gezellig is. Je kan met iedereen kletsen / een biertje drinken. En natuurlijk liggen de drank prijzen laag 70 cent voor een biertje is natuurlijk veel voordeliger als in de stad.

Ik heb niet gekzoen voor een vereniging met ontgroening en daar ben ik nu ontzettend blij mee, het "corps" hier in Tilburg, vind dat zij de belangrijkste zijn beweren elk jaar opnieuw dat zij de grootste vereniging zijn (terwijl dit al jaren niet meer zo is). Kijken neer op andere verenigingen, en willen het liefst nog even ruzie schoppen. Ik vind het prima dat verschillende verenigingen naast elkaar bestaan, dat is zelfs goed omdat elke vereniging toch ander publiek trekt. Maar waarom moet er neer gekeken wordne op de andere vereniging, tuurlijk zijn dit niet alle leden, maar als het bestuur leden van mijn vereniging beledigd vind ik dat niet netjes.

Maar over ontgroeningen, als er bij mijn vereniging een ontgroening was geweest was dat geen barriere geweest om geen lid te worden. Kijk het is even een week afzien, maar daarna voelt het hardstikke goed dat je dat gedaan hebt! Dus succes iedereen!!
__________________
*ik besloot dat ik alles kon* Loesje
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 19:50
Loesje
Avatar van Loesje
Loesje is offline
Citaat:
paultjuhhhh schreef op 31-07-2004 @ 21:18 :
25% in Tilburg.
mag ik vragen hoe je hier bij komt?

Ik ben zelf lid van een vereniging in tilburg, wij hebben ong 600 leden, andere 2 verenigingen ook zoiets. Dat is dus zeker geen 25% van alle studenten, 10% komt eerder in de richting, of misschien nog wel minder.

In tilburg leeft t niet echt, helaas!
__________________
*ik besloot dat ik alles kon* Loesje
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 20:00
Verwijderd
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 11-08-2004 @ 18:47 :
Je studie snel willen afmaken is geen reden om niet bij het corps te gaan.. dat is alles wat ie zegt.. en dat klopt ook. Bovendien kun je ook iets langer over je studie doen en allerlei ervaringen in commissies etc opdoen. Lijkt me toch ook erg waardevol.
Ik ben zelf bijna klaar met mijn studie en ben dus al actief aan het zoeken naar werk. Wat mij opvalt is dat er vrijwel nergens echt op wordt gelet - elke potentiële werkgever die ik tot nu toe heb benaderd laat blijken dat men veel meer eigen initiatief, hoge cijfers en een prettige persoonlijkheid op de voorgrond stelt. Die nadruk op nevenactiviteiten wordt volgens mij vooral gepropageerd door mensen die het vooral níet van hun cijfers moeten hebben.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 20:36
Loesje
Avatar van Loesje
Loesje is offline
Citaat:
nare man schreef op 11-08-2004 @ 20:00 :
Ik ben zelf bijna klaar met mijn studie en ben dus al actief aan het zoeken naar werk. Wat mij opvalt is dat er vrijwel nergens echt op wordt gelet - elke potentiële werkgever die ik tot nu toe heb benaderd laat blijken dat men veel meer eigen initiatief, hoge cijfers en een prettige persoonlijkheid op de voorgrond stelt. Die nadruk op nevenactiviteiten wordt volgens mij vooral gepropageerd door mensen die het vooral níet van hun cijfers moeten hebben.
Een huisgenootje van mij is netjes in 4,5 jaar afgestudeerd heeft zonder veel moeite nog aantal extra vakken gedaan, maar is nu dus op zoek naar werk. Zij is wel lid geweest bij studentenvereniging maar weinig actief geweest. En daar heeft ze nu wel spijt van.

Ze heeft al veel afwijzingen bij sollicitaties gehad, ze heeft een paar keer ook gehoord dat ij te weinig nevenactiviteiten heeft gevolgd ed, is nooit naar het buitenland geweest. Mensen met bestuurservaring en andere dingen hebben dus wel degelijk voorrang. Al hangt het natuurlijk ook van de persoon af.
__________________
*ik besloot dat ik alles kon* Loesje
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 21:23
Sir_Cramlek
Avatar van Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
OMG, nu gaan de voorbeelden over een weer komen.
__________________
"I'm single! I love being single! I haven't had this much sex since I was a Scout leader." - Lt. Frank Drebin, "Naked Gun 2 1/2"
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 21:36
Verwijderd
Citaat:
Loesje schreef op 11-08-2004 @ 20:36 :
Een huisgenootje van mij is netjes in 4,5 jaar afgestudeerd heeft zonder veel moeite nog aantal extra vakken gedaan, maar is nu dus op zoek naar werk. Zij is wel lid geweest bij studentenvereniging maar weinig actief geweest. En daar heeft ze nu wel spijt van.

Ze heeft al veel afwijzingen bij sollicitaties gehad, ze heeft een paar keer ook gehoord dat ij te weinig nevenactiviteiten heeft gevolgd ed, is nooit naar het buitenland geweest. Mensen met bestuurservaring en andere dingen hebben dus wel degelijk voorrang. Al hangt het natuurlijk ook van de persoon af.
Dat is mij nog nooit verteld. Ik heb geen enkele nevenactiviteit van belang, maar wel alleen maar negens in een als moeilijk ervaren rechtsgebied. Verder een zeer positieve beoordeling van mijn stage, maar meer ook niet. Toch ben ik al door twee universiteiten (waaronder mijn eigen) benaderd om daar te promoveren en door advocatenkantoren vooral uitgenodigd om daar te komen solliciteren. Natuurlijk is dit ook maar een voorbeeld, maar goed. Ik blijf bij mijn standpunt.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 23:06
Dannemann
Dannemann is offline
Citaat:
Loesje schreef op 11-08-2004 @ 20:36 :
Een huisgenootje van mij is netjes in 4,5 jaar afgestudeerd heeft zonder veel moeite nog aantal extra vakken gedaan, maar is nu dus op zoek naar werk. Zij is wel lid geweest bij studentenvereniging maar weinig actief geweest. En daar heeft ze nu wel spijt van.

Ze heeft al veel afwijzingen bij sollicitaties gehad, ze heeft een paar keer ook gehoord dat ij te weinig nevenactiviteiten heeft gevolgd ed, is nooit naar het buitenland geweest. Mensen met bestuurservaring en andere dingen hebben dus wel degelijk voorrang. Al hangt het natuurlijk ook van de persoon af.
Aangezien de overgrote meerderheid van de studenten niet in studentenverenigingen zit, en ook voor al die studenten in de verenigingen nooit genoeg nevenactiviteiten zijn kun je niet stellen dat het een must is, ookal kan het natuurlijk geen kwaad om wel wat nevenactiviteiten te doen als je die mogelijkheid hebt.

Ik heb er inmiddels wel spijt van dat ik een functie als penningmeester heb laten schieten omdat ik te lui was. Was wel een leuke nevenactiviteit geweest.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 11:16
sovjet-pinguin
sovjet-pinguin is offline
Citaat:
nare man schreef op 11-08-2004 @ 18:27 :
Ik zal je maar niet de anekdote vertellen van een kennis van me die cum laude is afgestudeerd is in de geneeskunde, op gesprek kwam voor een positie als onderzoeker en daar ook geconfronteerd werd met zo'n brallend corpsballetje dat er ruim acht jaar over deed en alleen maar zesjes en zeventjes had gehaald. Helpt je zo uit de droom, vind ik zo lullig.
Pfff, hier kunnen we lang over hebben. Ik bedoelde alleen maar dat als je binnen 5 of 4 jaar wil afstuderen dan is dat geen reden om bij een studentenvereniging te gaan.

Maar stel je voor dat je werkgever bent en er komen inderdaad 2 mensen naar je toe. Eerste is een diepe nerd met weinig sociale contacten die met zijn studie binnen 4.5 jaar klaar is met allemaal 8en en 9ens. De andere heeft zijn studie binnen 8 jaar af, heeft één jaar in het bestuur gezeten van zijn/haar veeniging, komt veel spontaner en socialer over, veel gezelliger om met hem te praten. Ik dénk dat je toch in veel gevallen voor de tweede kerel kiest.

En cijfers doen er natuurlijk toe. Alleen hoeft een corps-balletje zeker geen lagere cijfers te hebben dan een niet-verenigings type. Het is juist heel vaak precies andersom.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 12:04
Verwijderd
Citaat:
sovjet-pinguin schreef op 12-08-2004 @ 11:16 :
Pfff, hier kunnen we lang over hebben. Ik bedoelde alleen maar dat als je binnen 5 of 4 jaar wil afstuderen dan is dat geen reden om bij een studentenvereniging te gaan.
Oke, daar heb je gelijk in. Dan vatte ik die opmerking een beetje verkeerd op. Wel is het een feit dat mensen die lid worden van een vereniging vaker langer over hun studie doen. Ik zeg niet dat dat altijd zo is, maar gemiddeld wel. Logisch ook, de kans is gewoon groter omdat je veel leuke dingen te doen hebt en altijd wel op de kroeg terechtkunt om een biertje te pakken.

Citaat:
Maar stel je voor dat je werkgever bent en er komen inderdaad 2 mensen naar je toe. Eerste is een diepe nerd met weinig sociale contacten die met zijn studie binnen 4.5 jaar klaar is met allemaal 8en en 9ens. De andere heeft zijn studie binnen 8 jaar af, heeft één jaar in het bestuur gezeten van zijn/haar veeniging, komt veel spontaner en socialer over, veel gezelliger om met hem te praten. Ik dénk dat je toch in veel gevallen voor de tweede kerel kiest.
Ja, als je het zo zwart/wit stelt wel. Een trieste sociale nerd die als een apathisch schaap bij een sollicitatiegesprek zit maakt natuurlijk sowieso geen kans, ook al was zijn tegenstander niet een corpslid. Het gaat mij even om de gemiddelde student, die niet sociaal onderontwikkeld is, maar de gemiddelde student die geen lid is van een traditionele vereniging maar wel gewoon uitgaat, genoeg vrienden heeft, et cetera.

Bovendien gaat het me sowieso niet zozeer om de vergelijking tussen een corpslid en een 'ongeorganiseerde' student die op sollicitatiegesprek komen, het ging mij erom even te onderstrepen dat veel mensen naar mijn idee het belang van nevenactiviteiten zwaar overschatten. Met alle respect, de meeste mensen die nevenactiviteiten promoten zijn eerste-, tweede-, hooguit af en toe een derdejaars. Die hebben nog geen idee van de arbeidsmarkt, willen alleen nog maar lol maken. Ze willen hun vereniging en hun bestuursactiviteit e.d. promoten.

Hartstikke logisch, maar de werkelijkheid is gewoon anders. Natuurlijk zal er hier en daar wel eens een student zijn die met nevenactiviteiten wel en zonder nevenactiviteiten niet zou zijn aangenomen, maar grosso modo wordt het belang van die nevenactiviteiten gewoon zwaar overschat.

Citaat:
En cijfers doen er natuurlijk toe. Alleen hoeft een corps-balletje zeker geen lagere cijfers te hebben dan een niet-verenigings type. Het is juist heel vaak precies andersom.
Nee, natuurlijk hoeft dat niet. De kans is alleen wel wat groter. Waar je vandaan haalt dat leden 'heel vaak' hogere cijfers halen is mij een raadsel, want dat is volslagen onzin.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 13:42
Kadaver
Kadaver is offline
Citaat:
nare man schreef op 12-08-2004 @ 12:04 :
Waar je vandaan haalt dat leden 'heel vaak' hogere cijfers halen is mij een raadsel, want dat is volslagen onzin.
Mijn ervaring is dat het er maar net van afhangt wanneer je dit meet. De eerste-en tweedejaars halen, heel begrijpelijk, heel vaak matige cijfers. Echter ik heb gemerkt dat ze vanaf het derde of vierde jaar opeens weer hoge cijfers halen. Ze komen dan tot het besef dat voor een betere kans op de arbeidsmarkt goede cijfers toch wel handig kan zijn.

En verder over nevenfucnties. Het belang hiervan is sterk afhankelijk van de studie die je doet en de baan waar je daarna op gaat solliciteren. Bij de studie bedrijfskunde wordt dit door recruiters sterk op prijs gesteld (lees: je bent volslagen kansloos als je bij een grote multinational gaat solliciteren zonder nevenactiviteiten.)

Je zult je afvragen wat het belang hiervan is. Recruiters van multinationals zijn vaak op zoek naar jong managementpotentieel. Bij het doen van bestuurswerk en dergelijke doe je al enige vorm van managementervaring op. Aan hand van deze ervaring heb je al een voorsprong op degenen die deze ervaring niet hebben. Buitenlandse ervaring is ook belangrijk aangezien je later als potentiele manager geacht wordt om later als expat een tijd in het buitland te wonen en werken.

Ik heb al eerder gesteld dat het belang van nevenactiviteiten ook afhangt van de baan waar je op gaat solliciteren. Zo ken ik ook iemand die bedrijfskunde deed, maar ging solliciteren bij de ABN AMRO Investment Banking. De recruiter was totaal niet geinteresseerd in zijn nevenactiviteiten. Het enige wat telde was een gemiddelde van minstens een 8 op je cijferlijst. Als je dit had dan moest je vervolgens een intelligentietest doen waarbij minstens een IQ van 140 moest hebben. Pas dan werd je uitgenodigd voor een gesprek. Analytische vaardigheden zijn dan veel belangrijker dan managementervaring.

Ik kan mij voorstellen dat voor studies als rechten het belang van nevenactiviteiten veel minder is. Een stage bij een gerenomeerd kantoor, sterk redeneringsvermogen, hoge cijfers etc worden dan juist sterk gewaardeerd denk ik. En aangezien jij een achtergrond hebt in de rechten kan ik mij voorstellen dat jij de perceptie hebt dat het belang van nevenactiviteiten overschat wordt

Overigens ben ik het met je eens dat een aantal mensen zich helemaal op nevenactiviteiten storten (en deze hard verdedigen) om de simpele reden dat ze intellectueel gezien geen zak voorstellen. Daar ken ik er namelijk ook genoeg van
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 00:28
Fine
Avatar van Fine
Fine is offline
Ok maareh , iedereen die nu dus een introductie kamp gaat hebben... Wanneer hebben jullie die?
En omschrijf ff achteraf heel kort ( in 5 zinnen ofzo ) hoe t was.( heb geen zin om hele pagina's te lezen) Volgens mij zal 95% positief zijn over t kamp.

Ja laat maar eens achteraf van jullie horen!
__________________
I guess I'm a toy that is broken.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 14:04
Sir_Cramlek
Avatar van Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
Ik krijg zo'n idee dat het einde van dit topic nadert.
__________________
"I'm single! I love being single! I haven't had this much sex since I was a Scout leader." - Lt. Frank Drebin, "Naked Gun 2 1/2"
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 14:06
prrr ta li loe
prrr ta li loe is offline
Citaat:
ikookvanjou schreef op 14-08-2004 @ 00:28 :
Ok maareh , iedereen die nu dus een introductie kamp gaat hebben... Wanneer hebben jullie die?
En omschrijf ff achteraf heel kort ( in 5 zinnen ofzo ) hoe t was.( heb geen zin om hele pagina's te lezen) Volgens mij zal 95% positief zijn over t kamp.

Ja laat maar eens achteraf van jullie horen!
volgens mij heb jij het over introductie van je faculteit en gaat de rest van het topic over de IT van verenigingen, is iets minder leuk
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 18:11
sovjet-pinguin
sovjet-pinguin is offline
ik heb het 1 jaar geleden gehad. Heel zwaar, geen ranzige dingen gedaan, als je er klaar mee bent heb je een ongelofelijk goed gevoel. En als je er op terugkijkt dan kun je er fantastisch om lachen.
als ik dit jaar zou gaan studeren zou ik het zonder enige twijfel weer doen
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 23:05
Ik ben de Walrus!
Ik ben de Walrus! is offline
Het idee dat een ontgroening bij een niet corporale maar wel traditionele vereniging, zoals Albertus Magnus, minder zwaar zou zijn dan bij het corps is compleet uit de lucht gegrepen. Vroeger was dat wel zo, maar tegenwoordig is het heel erg naar elkaar toe gegroeid. In de ene stad is het corps iets zwaarder, in de andere stad een andere vereniging, maar het ontloopt elkaar zeer weinig.
Hetzelfde geldt natuurlijk voor incidenten. Het komt zelden nog voor dat er dingen gebeuren die echt niet door de beugel kunnen en ook hier geldt weer dat zulke dingen bij het corps niet vaker voorkomen dan bij andere traditionele verenigingen.

Bij welke vereniging je ook lid wordt, ik kan je 1 tip geven. Laat niet alles zomaar over je heen komen. Het is niet de makkelijkste weg, maar het wordt serieus gewaardeerd als jij laat zien dat je je eigen grenzen kan stellen. Dit is zelfs een van de belangrijkste doelen van de kennismakingstijd. Laat je stem horen, vertel een mooi verhaal, doe geen dingen die je vernederend vind en het zal zich na de kennismakingstijd ruimschoots terugbetalen. Het maakt je kennismakingstijd niet makkelijker, maar de tijd daarna wel veel leuker.
__________________
Wie het laatst lacht, heeft de grap niet begrepen..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Ontgroening
Verwijderd
115 12-11-2008 00:15
Algemene schoolzaken Ontgroeningen
Nona
93 04-10-2003 11:07
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Betoog: Ontgroeningen bij studentenverenigingen
Bezz
2 31-03-2003 19:59
Algemene schoolzaken ontgroenen afschaffen
jose85
2 25-11-2002 09:08
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Debat over ontgroeningen: argumenten!?
corduroy
1 22-10-2002 20:41
Algemene schoolzaken Zijn jullie voor of tegen ontgroeningen?
*shadygirl*
87 31-08-2002 19:29


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:42.