Oud 11-08-2004, 22:03
Lotte
Avatar van Lotte
Lotte is offline
In mijn klas zitten twee kinderen met dyslexie(sp?) en hun cijfer word bij taalvakken omhoog gehaald. Nu zat ik mij af te vragen of je kinderen met dyslexie wel moet voortrekken door extra tijd te geven en het cijfer omhoog te halen. Bij iq-tests moet je immers ook vragen in een bepaalde tijd maken. Ik neem aan dat je op school word beoordeeld op je slimheid, dus ook je vaardigheid om woorden te ontcijferen en daar logica in te zien. Moeten mensen met dyslexie niet gewoon accepteren dat ze een hele moeilijke aandoening hebben, net als dat iemand zonder benen dat moet doen? Het lijkt me niet echt logisch om de score van zo’n iemand bij een hardloopwedstrijd omhoog te halen omdat hij geen benen heeft. Ik weet dat dyslexie niet iets leuks is, mijn broer heeft het namelijk ook heel erg. Wat ik me afvraag is hoe jullie erover denken. Vinden jullie dat dyslectische kinderen anders behandeld moeten worden of niet? En waarom?

Ik weet trouwens niet of ik in het goede forum zit.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-08-2004, 22:16
swie
swie is offline
Ja er moet meer tijd voor vrij gemaakt worden. Heb zelf ook last van woordblindheid maar mijn punten zijn nooit opgetroken (was er ook altijd op jaartotaal door). Nu ik naar de hogeschool ga gaan ga ik informeren of ik geen extra tijd krijg om zinsbouw en schrijffouten te controleren.

Maar je moet de punten nooit optreken ( je moet er mee leren leven en geen taalrichtingen volgen) maar in heel ergen gevalen moet mondelijk overhoren kunnen.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 22:17
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Tja, als die mensen later een baan hebben, krijgen ze ook geen extra tijd. Ze moeten er iedergeval mee leren leven.

Bovendien vind ik het niet eerlijk tegenover de personen die slecht zijn in talen want daar kan je eigenlijk ook niks aan doen. Tuurlijk kan je goed leren, maar je kan niet meer dan je best doen.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 22:20
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Extra tijd vind ik wel terecht. Je wordt bij de meeste toetsen op je kennis getest en als je niet alle vragen kunt maken door deze aandoening gaat het niet meer om kennis maar om leesvermogen. Dat is onzin, want dan heeft goed leren voor een toets niet eens zin meer.

Punten optrekken vind ik wel onterecht. De vermogens die dan getest worden zijn simpelweg niet (voldoende) aanwezig.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 22:26
Lotte
Avatar van Lotte
Lotte is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 11-08-2004 @ 22:20 :
Extra tijd vind ik wel terecht. Je wordt bij de meeste toetsen op je kennis getest en als je niet alle vragen kunt maken door deze aandoening gaat het niet meer om kennis maar om leesvermogen. Dat is onzin, want dan heeft goed leren voor een toets niet eens zin meer.

Punten optrekken vind ik wel onterecht. De vermogens die dan getest worden zijn simpelweg niet (voldoende) aanwezig.
Hoort je leesvermogen dan ook niet bij de dingen die je goed moet kunnen? En moet aan de kinderen zonder dyslexie dan ook maar extra tijd gegeven worden? Want die moeten om een of andere reden wel binnen de tijd klaar zijn.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 22:42
swie
swie is offline
Citaat:
Lotte schreef op 11-08-2004 @ 22:26 :
Hoort je leesvermogen dan ook niet bij de dingen die je goed moet kunnen? En moet aan de kinderen zonder dyslexie dan ook maar extra tijd gegeven worden? Want die moeten om een of andere reden wel binnen de tijd klaar zijn.
Erg als je punten verliest op een niet taalvak door schrijffouten of onleesbaarheid. Stel u voor dat je slim genoeg bent maar dat je gewoon te lang doet om een toets te maken en zo Geen diploma kunt halen
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 23:04
Lotte
Avatar van Lotte
Lotte is offline
Citaat:
swie schreef op 11-08-2004 @ 22:42 :
Erg als je punten verliest op een niet taalvak door schrijffouten of onleesbaarheid. Stel u voor dat je slim genoeg bent maar dat je gewoon te lang doet om een toets te maken en zo Geen diploma kunt halen
Dan moet je wel vmbo doen wil je geen diploma kunnen halen Ik heb het vooral over kinderen die vwo/havo doen.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 23:18
Verwijderd
Citaat:
swie schreef op 11-08-2004 @ 22:16 :
Ja er moet meer tijd voor vrij gemaakt worden. Heb zelf ook last van woordblindheid maar mijn punten zijn nooit opgetroken (was er ook altijd op jaartotaal door). Nu ik naar de hogeschool ga gaan ga ik informeren of ik geen extra tijd krijg om zinsbouw en schrijffouten te controleren.

Maar je moet de punten nooit optreken ( je moet er mee leren leven en geen taalrichtingen volgen) maar in heel ergen gevalen moet mondelijk overhoren kunnen.
Zeker extra tijd.. bij ons is het zo dat kinderen met dyslexie mogen kiezen of ze een mondeling examen willen, voor elk vak is dat mogelijk, de leerkracht kijkt zelfs even het examen na, ook lln met ADHD krijgen extra tijd (ikke dus )..

voor taalvakken wordt er rekening gehouden door NIET naar de spelling te kijken van de woorden, wel naar de inhoud van het opstel bijvoorbeeld.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 23:32
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Extra tijd en spellingsfouten bij niet talen niet meerekenen. En bij de talen de spellingsfouten in mindere mate meerekenen ( bijv. een halve inplaats van een hele) en niet meer dan 2 punten van het totaal cijver af door spellingsfouten. Echt punten erbij op tellen vind ik onzin wat heeft dat met dys. te maken. Ik ben hier voor omdat, je zo een opleiding kan doen die bij jouw capiciteiten horen. Viel mensen hebben hier kritiek op omdat, dat je later op je werk ook geen spellingsfouten mag maken en dat je goed moet kunnen lezen en je dan ook geen extra tijd krijgt. En dat dat ook een deel is van je slimheid.
Maar je hebt beroepen die vooral met wiskunde , natuurkunde te maken hebben. Je kan als dyslect een beroemde natuurkundige woorden. Moet je dan enkel door leesmoeilijkheden en dergelijke naar een school onder je niveau!!!
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 23:37
Verwijderd
Citaat:
I love stars schreef op 11-08-2004 @ 23:32 :
Extra tijd en spellingsfouten bij niet talen niet meerekenen. En bij de talen de spellingsfouten in mindere mate meerekenen ( bijv. een halve inplaats van een hele) en niet meer dan 2 punten van het totaal cijver af door spellingsfouten. Echt punten erbij op tellen vind ik onzin wat heeft dat met dys. te maken. Ik ben hier voor omdat, je zo een opleiding kan doen die bij jouw capiciteiten horen. Viel mensen hebben hier kritiek op omdat, dat je later op je werk ook geen spellingsfouten mag maken en dat je goed moet kunnen lezen en je dan ook geen extra tijd krijgt. En dat dat ook een deel is van je slimheid.
Maar je hebt beroepen die vooral met wiskunde , natuurkunde te maken hebben. Je kan als dyslect een beroemde natuurkundige woorden. Moet je dan enkel door leesmoeilijkheden en dergelijke naar een school onder je niveau!!!
ik vind juist dat er aboluut rekening mee moet worden gehouden bij talen! (net als bij de rest)..
daar geen punten voor aftrekken, voor spelfouten.

anderzijds is een goede begeleiding van die kinderen ook wel belangrijk, zodat aan hun problemen gewerkt kan worden.

Ik ben wel tegenstander van 'punten extra geven omdat je dislexie hebt'.. maar goed, ik vind ook dat er geen punten mogen afgetrokken worden voor spelfouten, eveneens bijtellen kan niet vind ik..
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 23:48
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
geilespookje schreef op 11-08-2004 @ 23:37 :
ik vind juist dat er aboluut rekening mee moet worden gehouden bij talen! (net als bij de rest)..
daar geen punten voor aftrekken, voor spelfouten.

anderzijds is een goede begeleiding van die kinderen ook wel belangrijk, zodat aan hun problemen gewerkt kan worden.

Ik ben wel tegenstander van 'punten extra geven omdat je dislexie hebt'.. maar goed, ik vind ook dat er geen punten mogen afgetrokken worden voor spelfouten, eveneens bijtellen kan niet vind ik..
Maar als ze helemaal niet meer meetellen, dan ga je denk ik niet meer op je spelfouten letten.

Waar ik ook niet tegen kan zijn mensen die zeggen, "waarom heb je nu bij wiskunde extra tijd nodig." Terwijl ik er bij wiskunde er juist wel last van heb! En dan bedoel ik dat ik na 5 keer de vraag lezen, nog steeds niet weet wat ik moet doen. Al die feitjes zeggen me niks. Moeilijk uitteleggen. Maar de conclusie is dat, het lezen van de vraag soms nog meer tijd kost dan de vraag zelf. Tijdnoot-> paniek. Bij paniek word dat nog moeilijker! Ik ga dan bijv. bij het lezen over naar de ene regel naar de andere. Ik sla regels over. Krijg dan mijn proefwerk niet af of dan afgerafeld af. A3 papier helpt wel .

O, ja zo lees ik dan zo'n beetje de vraag.
Lees dit eens

bad kat 345 en dan hele hag gad dat.
Je kan het wel lezen, maar je weet niet wat je moet doen. Je krijgt de boodschap niet door.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee

Laatst gewijzigd op 12-08-2004 om 00:01.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 00:39
WishfulDreaming
Avatar van WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
omfg

ik heb hierbij echt het gevoel alsof een paar mensen hier denken dat dyslectische mensen dom zijn.
alles behalve dat.

Het feit dat ze minder snel kunnen lezen en sneller spelfouten maken is in hun geval niet een kwestie van domheid maar van een afwijking waar nou eenmaal weinig aan is te doen, dat leer je niet zomaar af.

Als die mensen geen extra tijd krijgen en dus onzorgvuldig hun werk moeten doen, komen ze waarschijnlijk op een opleidingsniveau terecht wat onder hun niveau is, terwijl hun denkvermogen wel prima is. Beetje lullig vind je niet?

dus ja ik vind dat ze meer tijd moeten krijgen.

(mijn broer heeft btw dyslexie)
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 00:40
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
I love stars schreef op 11-08-2004 @ 23:48 :
Maar als ze helemaal niet meer meetellen, dan ga je denk ik niet meer op je spelfouten letten.

Waar ik ook niet tegen kan zijn mensen die zeggen, "waarom heb je nu bij wiskunde extra tijd nodig." Terwijl ik er bij wiskunde er juist wel last van heb! En dan bedoel ik dat ik na 5 keer de vraag lezen, nog steeds niet weet wat ik moet doen. Al die feitjes zeggen me niks. Moeilijk uitteleggen. Maar de conclusie is dat, het lezen van de vraag soms nog meer tijd kost dan de vraag zelf. Tijdnoot-> paniek. Bij paniek word dat nog moeilijker! Ik ga dan bijv. bij het lezen over naar de ene regel naar de andere. Ik sla regels over. Krijg dan mijn proefwerk niet af of dan afgerafeld af. A3 papier helpt wel .

O, ja zo lees ik dan zo'n beetje de vraag.
Lees dit eens

bad kat 345 en dan hele hag gad dat.
Je kan het wel lezen, maar je weet niet wat je moet doen. Je krijgt de boodschap niet door.
Daar heb ik ook last van. Sterker nog, daardoor heb ik sommige toetsen verpest. Ik haal woorden door elkaar en lees over sommige woorden heen.
Ik had op de Mavo ook nog last van dat ik Duitse woorden ging gebruiken tijdens toetsen Nederlands. Echt niet dat ze daar wat van zeiden.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 00:41
Verwijderd
Citaat:
WishfulDreaming schreef op 12-08-2004 @ 00:39 :
omfg

ik heb hierbij echt het gevoel alsof een paar mensen hier denken dat dyslectische mensen dom zijn.
alles behalve dat.

Het feit dat ze minder snel kunnen lezen en sneller spelfouten maken is in hun geval niet een kwestie van domheid maar van een afwijking waar nou eenmaal weinig aan is te doen, dat leer je niet zomaar af.

Als die mensen geen extra tijd krijgen en dus onzorgvuldig hun werk moeten doen, komen ze waarschijnlijk op een opleidingsniveau terecht wat onder hun niveau is, terwijl hun denkvermogen wel prima is. Beetje lullig vind je niet?

dus ja ik vind dat ze meer tijd moeten krijgen.

(mijn broer heeft btw dyslexie)
volledig maar dan ook volledig mee eens!
ik zelf heb geen dyslexie, wel een andere leerstoornis, maar mn pa die begeleid zo'n kinderen en die zorgt daar echt wel goed voor vind ik..

de meeste scholen die ik ken (althans waar mn pa werkt ) bieden een hele waaier van hulpmiddelen aan, methodes of aangepaste begeleiding.

kinderen met bv. dyslexie worden daar zeker niet 'vies' bekeken of als lastposten bekeken, iets wat je dus zeker niet van elke school kunt zeggen..

ik heb vorig schooljaar nog met de eindexamens een serieus stukje strijd moeten leveren met de directie van mn school zodat ik ervoor heb kunnen zorgen dat kinderen met concentratiestoornissen en ook bijv dyslexie, extra tijd krijgen, dat de leerkracht de vragen voorleest, enz....

Laatst gewijzigd op 12-08-2004 om 00:44.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 00:45
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
geilespookje schreef op 12-08-2004 @ 00:41 :
volledig maar dan ook volledig mee eens!
ik zelf heb geen dyslexie, wel een andere leerstoornis, maar mn pa die begeleid zo'n kinderen en die zorgt daar echt wel goed voor vind ik..
Idem. Maar wat dys. en andere leerstoornissen zo lastig maakt dat er verschillende gradaties zijn, overlapping andere stoornissen en dat elk mens verschild is. Wat voor de één geld hoef niet voor de ander te gelden.

Ik hoef denk ik niet meer te zeggen dat ik dyslexie heb.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 00:47
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Citaat:
Lotte schreef op 11-08-2004 @ 22:26 :
Hoort je leesvermogen dan ook niet bij de dingen die je goed moet kunnen?
Dat wil toch niet zeggen dat je bij alle vakken op je leesvermogen afgerekend moet worden? Beetje lullig als je wel goed bent in geschiedenis, maar alleen meer tijd nodig hebt dan de rest om alle bronnen te lezen en je antwoord goed te formuleren. Als je het daardoor niet afkrijgt heeft dat toch niets te maken met hoe goed je bent in geschiedenis.

Citaat:
Lotte schreef op 11-08-2004 @ 22:26 :
En moet aan de kinderen zonder dyslexie dan ook maar extra tijd gegeven worden? Want die moeten om een of andere reden wel binnen de tijd klaar zijn.
Nee, zij hoeven alles wat ze schrijven niet twee keer na te kijken. Zij zouden dan meer tijd voor de test krijgen, terwijl mensen met dyslectie meer tijd krijgen voor lezen en schrijven en niet voor nadenken over de vragen.
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 00:48
Verwijderd
Citaat:
I love stars schreef op 12-08-2004 @ 00:45 :
Idem. Maar wat dys. en andere leerstoornissen zo lastig maakt dat er verschillende gradaties zijn, overlapping andere stoornissen en dat elk mens verschild is. Wat voor de één geld hoef niet voor de ander te gelden.

Ik hoef denk ik niet meer te zeggen dat ik dyslexie heb.
correct, daarom ook dat elke leerling afzonderlijk begeleid wordt en als het ware "een oplossing op maat" krijgt voorgeschoteld, althans, zo zou het toch moeten want lang niet in elke school houdt men rekening met deze mensen, ik weet zelfs dat sommige scholen kinderen met dyslexie, ADHD, asperger, NLD, dyscalculie enz weigeren (!) en liever kwijt dan rijk zijn.. alleen maar omwille van hun problemen..
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 00:49
Verwijderd
Citaat:
I love stars schreef op 11-08-2004 @ 23:48 :
Maar als ze helemaal niet meer meetellen, dan ga je denk ik niet meer op je spelfouten letten.

Waar ik ook niet tegen kan zijn mensen die zeggen, "waarom heb je nu bij wiskunde extra tijd nodig." Terwijl ik er bij wiskunde er juist wel last van heb! En dan bedoel ik dat ik na 5 keer de vraag lezen, nog steeds niet weet wat ik moet doen. Al die feitjes zeggen me niks. Moeilijk uitteleggen. Maar de conclusie is dat, het lezen van de vraag soms nog meer tijd kost dan de vraag zelf. Tijdnoot-> paniek. Bij paniek word dat nog moeilijker! Ik ga dan bijv. bij het lezen over naar de ene regel naar de andere. Ik sla regels over. Krijg dan mijn proefwerk niet af of dan afgerafeld af. A3 papier helpt wel .

O, ja zo lees ik dan zo'n beetje de vraag.
Lees dit eens

bad kat 345 en dan hele hag gad dat.
Je kan het wel lezen, maar je weet niet wat je moet doen. Je krijgt de boodschap niet door.
ik begrijp je
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 12-08-2004, 00:52
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
geilespookje schreef op 12-08-2004 @ 00:48 :
correct, daarom ook dat elke leerling afzonderlijk begeleid wordt en als het ware "een oplossing op maat" krijgt voorgeschoteld, althans, zo zou het toch moeten want lang niet in elke school houdt men rekening met deze mensen, ik weet zelfs dat sommige scholen kinderen met dyslexie, ADHD, asperger, NLD, dyscalculie enz weigeren (!) en liever kwijt dan rijk zijn.. alleen maar omwille van hun problemen..
!

Bij mij is dys. overigens pas in de derde ontdekt. Dus weigering kon toen nog niet. Maar dat is gewoonweg belachelijk !!!!!!!!!
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 01:01
Verwijderd
Citaat:
I love stars schreef op 12-08-2004 @ 00:52 :
!

Bij mij is dys. overigens pas in de derde ontdekt. Dus weigering kon toen nog niet. Maar dat is gewoonweg belachelijk !!!!!!!!!
ja idd, nu zou dat niet meer mogen/kunnen door het nieuwe gelijkenkansendecreet van de Vlaamse overheid.. ben benieuwd..

de nieuwe minister van Onderwijs, waar ik veel vertrouwen in heb, heeft wel aangekondigd de scholen anders te gaan financiëren, nl. in functie van de behoeften van de leerlingen.

een school die bv veel lln heeft met leerstoornissen krijgt extra middelen om die leerlingen te begeleiden enz
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 01:03
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
geilespookje schreef op 12-08-2004 @ 01:01 :
ja idd, nu zou dat niet meer mogen/kunnen door het nieuwe gelijkenkansendecreet van de Vlaamse overheid.. ben benieuwd..

de nieuwe minister van Onderwijs, waar ik veel vertrouwen in heb, heeft wel aangekondigd de scholen anders te gaan financiëren, nl. in functie van de behoeften van de leerlingen.

een school die bv veel lln heeft met leerstoornissen krijgt extra middelen om die leerlingen te begeleiden enz
Das in belgie . Maar hoe zit het in nl.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 01:05
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
I love stars schreef op 12-08-2004 @ 00:52 :
!

Bij mij is dys. overigens pas in de derde ontdekt. Dus weigering kon toen nog niet. Maar dat is gewoonweg belachelijk !!!!!!!!!
Maar hoe ondekken ze zoiets?
Bij ons op school hebben ze het er nooit over gehad.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 01:06
Verwijderd
Citaat:
Vice schreef op 12-08-2004 @ 01:05 :
Maar hoe ondekken ze zoiets?
Bij ons op school hebben ze het er nooit over gehad.
bij ons op school doen ze in het derde middelbaar bij ALLE leerlingen een dictee, het is een speciale test om te zien of er leerlingen zijn met eventueel dyslexie..
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 01:07
Verwijderd
Citaat:
I love stars schreef op 12-08-2004 @ 01:03 :
Das in belgie . Maar hoe zit het in nl.
srr meid, kan je daarmee niet helpen..
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 01:09
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
geilespookje schreef op 12-08-2004 @ 01:06 :
bij ons op school doen ze in het derde middelbaar bij ALLE leerlingen een dictee, het is een speciale test om te zien of er leerlingen zijn met eventueel dyslexie..
Ik kreeg op de basisschool ook dictee en in groep 4 dachten ze dat ik een beetje doof was.
Maar op de midelbare nooit getest.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-08-2004, 01:14
Verwijderd
Citaat:
Vice schreef op 12-08-2004 @ 01:09 :
Ik kreeg op de basisschool ook dictee en in groep 4 dachten ze dat ik een beetje doof was.
Maar op de midelbare nooit getest.
sjah, zoiets is natuurlijk niet verplicht voor alle scholen... maar zou toch best moeten denk ik.. of iets gelijksoortig fzo..
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 01:14
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Nou bij mij is het als volgt ontdekt. Kan op basisschool heel goed leren. Klas overgeslagen en liep met rekenen zo'n 2 en half jaar voor. Taal slechts gok ik een half jaar. In groep 7 ging taal al wat minder maar niet echt slecht. De juffen dachten dat (hoog)begaafd was (wil niet opscheppen ofzo). In de eerste klas, gymnasium, gingen de talen slecht. Dus toen heb ik mijn eerste dys. test, er kwam een rare uitslag uit gebaseert op een iq en dat ik naar de Havo moest en dat het met mischien spellingshulp en voor mijn auditiefe geheugen en logisch redenering met figuren wel goed zal komen . In de derde ben ik op nieuw getest en was de uitslag , dyslexie.

Ik denk niet dat ik (hoog)begaafd ofzo ben. Maar dat zette ik er alleen bij, omdat zo de uitslag van de eerste test waarop havo uitkwam en blabla op mijn gevoel niet klopte. Echt niet om op te scheppen!!!!!!!!!
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 01:15
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Vice schreef op 12-08-2004 @ 01:09 :
Ik kreeg op de basisschool ook dictee en in groep 4 dachten ze dat ik een beetje doof was.
Maar op de midelbare nooit getest.
Ik ben in groep 7 of 8 ook op doofheid getest. Maar dat had te maken met mijn auditieve geheugen. En persoonlijk denk ik dat dat ook nog eens versterkt word doordat ik veel weg droom.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 01:17
Verwijderd
Citaat:
I love stars schreef op 12-08-2004 @ 01:14 :
Ik denk niet dat ik (hoog)begaafd ofzo ben. Maar dat zette ik er alleen bij, omdat zo de uitslag van de eerste test waarop havo uitkwam en blabla op mijn gevoel niet klopte. Echt niet om op te scheppen!!!!!!!!!
maak je niet ongerust, van jou zal ik dat nog het minst denken..

.. en proficiat met je duikdiploma!!
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 01:19
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Waarom zou iemand met dyslexie niet wat meer tijd mogen krijgen bij een toets? Als je het met extra tijd net wat beter maakt is het toch geen probleem? Ik denk niet dat als je op de middelbare school zit en de vakken alleen maar zou halen door extra tijd dat je het dan lang op dat niveau uit zal houden. Ik denk niet dat dat kan gebeuren, dus dat is ook geen reden om die extra tijd niet te geven.
Mensen die dyslectisch zijn hebben meer moeite met het lezen van een vraag. Tentamenvragen moet je altijd goed lezen en je afvragen van wat vraagt die docent eigenlijk en daarvoor moet je de hele vraag goed gelezen en begrepen hebben. Bij mensen met dyslexie kost dat gewoon wat meer tijd. Ze zijn absoluut niet dommer, alleen het lezen is moeilijker. Dus zou je ze die extra tijd afnemen? Het is lullig als je een lager cijfer hebt omdat je je tentamen niet optijd af hebt omdat je de vragen niet snel genoeg leest.
En ja, bij wiskunde, scheikunde ect ook extra tijd. Daar moet je ook bij lezen. Ik kan me wel voorstellen dat het voor de buitenwereld een beetje vreemt is. Je hebt moeite met taal en niet met wiskunde of scheikunde. Maar juist die vragen moeten heel goed gelezen worden. Die vragen zijn vaak ingewikkelt en je moet goed begrijpen wat ze van je willen. Kwestie van goed lezen dus.

Ook vind ik het wel zo eerlijk als taalfouten niet worden meegetelt. Je kan er weinig aan doen en het is lullig als je daardoor een veel lager cijfer krijgt. Bij het eindexamen nederlands werden alle schrijffouten meegetelt (met wel een maximum van 2 punten (van de 10 dus) aftrek). Dat betekent dus dat je echt een veel langer uitvallend cijfer kan hebben alleen maar omdat je woorden niet goed schrijft waar je voor een groot gedeelte niks aan kan doen.
Het schrijven van een vreemde taal is moeilijker omdat de klanken en lettercombinatie's anders zijn. Nederlands gaat me nu wel redelijk af, maar mijn Engels (om het maar niet over Duits en Frans te hebben) is gewoon heel erg slecht. In het verleden zijn bij mij bij duits wel schrijffouten meegerekent wat als gevolg had dat ik bijna alleen maar onvoldoendes haalde.

Een cijfer ophogen omdat iemand dyslectisch is vind ik wel weer heel fout. Als je al extra tijd hebt en spelfouten niet worden meegetelt moet je het eigenlijk wel kunnen halen als je heel hard werkt. Het zal je meer moeite kosten, maar als je havo/vwo wil doen moet je dat er maar voor over hebben. Op deze manier maak je het mensen wel heel gemakkelijk en is het inderdaad erg oneerlijk.

Het is zonde om iemand die wel inteligent genoeg is maar alleen dyslectisch is geen kans te geven om de hogere niveau's te doen. Ze kunnen het wel, maar hebben wat extra tijd nodig om dingen te lezen. Ik vind ook dat ze dat moeten krijgen.

Ik ben zelf ook dyslectisch. Ik heb mijn vwo in een keer gehaald zonder te blijven zitten hoewel ik van mijn leraren altijd te horen kreeg dat ik het niet zou kunnen vanwege mijn dyslexie. Ik heb extra tijd gehad voor mijn tentamens en bij een aantal dingen geen spelfouten meegerekent. Dit jaar heb ik biologie gedaan en dat is me ook goed afgegaan.
Ik ben nu geplaatst bij geneeskunde via de decentrale selectie. Ik heb daar niet gezegt dat ik dyslectisch was en ze hebben er toen ook niet naar gevraagt. Er werd heel duidelijk gemaakt dat je aan hun eis moest voldoen (met cijfers van tentamens die je moest maken) en zo niet dan had je pech gehad. Ik heb aan hun eis voldaan zonder ook maar iets extra's te hebben gehad, maar als ik extra tijd gehad had had ik waarscheinlijk hogere cijfers gehad. Nu is dat natuurlijk niet erg, ik zit erin. Maar als ik ga beginnen vertel ik het ze wel en ik wil dan ook extra tijd voor net iets hogere cijfers. Daar is toch niks mis mee?

De vergelijking met slecht in talen is iets heel anders. Dat is niet te vergelijken, iedereen heeft wel een sterke en een zwakke kant. Vaak zie je bij mensen die dyslectisch zijn buiten de dyslexie nog een zwakke kant op talen en een weer wat sterkere op de Bèta vakken. Dubbel slecht dus. Dyslexie is meer dan alleen maar zwak zijn in taal. Het is een probeem wat waarscheinlijk in de structuur van de hersenen zit (met de verbindingen, en de linker hersenhelft is vaak niet dominant genoeg, maar ze weten hier nog maar weinig van). Het is gewoon niet te vergelijken.

@I love stars: Je wordt er misschien wel wat lakser op op je taalfouten als ze niet worden meegetelt, maar aan de andere kant zie je veel van je eigen fouten ook niet. Het is lullig om daarop af te rekenen. Andere mensen maken vaak fouten uit luiheid (die zie je bij dyslecten ook wel hoor) maar mensen met dyslexie maken fouten terwijl ze die niet zien en ze begrijpen dan ook niet wat er fout is met dat woord. Dus dat is een afweging en ik vind het niet meetellen van schrijffouten dan wel de eerlijkste. Je kan natuurlijk ook kiezen voor een limiet of bepaalde schrijffouten wel en andere niet, maar dan zit je weer met het probleem waar je de grens moet leggen.

Tot slot heb ik nog een mooi zinnetje wat in een brief stond: "Het is van ons van groot belang dat wij getoetst worden op kennis en niet worden afgerekent op onze handicap." En daar ben ik het helemaal mee eens.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 01:19
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
geilespookje schreef op 12-08-2004 @ 01:17 :
maak je niet ongerust, van jou zal ik dat nog het minst denken..

.. en proficiat met je duikdiploma!!
Bedankt !

Ik heb alleen een klein foutje gemaakt. Op onze eerste gesprek met haar beweerde ze VMBO en daarvan heeft ze later HAVO gemaakt. rotwijf!
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 01:24
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Wat ik er nog vergeten was aan toe te voegen:
De extra tijd is ook niet onbeperkt, dus wat dat betreft is het dus niet zo dat je alle tijd die je wil kan nemen, dus dat iedereen zo vwo zou kunnen doen.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 01:25
Verwijderd
Citaat:
Ieke schreef op 12-08-2004 @ 01:19 :
- UW VERHAAL -
mooi geschreven
als het niet zou lukken met geneeskunde, kan je misschien journalistiek gaan doen!
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 01:25
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
@I love stars: Je wordt er misschien wel wat lakser op op je taalfouten als ze niet worden meegetelt, maar aan de andere kant zie je veel van je eigen fouten ook niet. Het is lullig om daarop af te rekenen. Andere mensen maken vaak fouten uit luiheid (die zie je bij dyslecten ook wel hoor) maar mensen met dyslexie maken fouten terwijl ze die niet zien en ze begrijpen dan ook niet wat er fout is met dat woord. Dus dat is een afweging en ik vind het niet meetellen van schrijffouten dan wel de eerlijkste. Je kan natuurlijk ook kiezen voor een limiet of bepaalde schrijffouten wel en andere niet, maar dan zit je weer met het probleem waar je de grens moet leggen.
Je hebt gelijk. Maar toch vind ik dat er een grens moet zijn. Reken dan alleen fouten mee, bij talen die een wiird in ene ander woord veranderen of onleesbaar maken, maar dan heb je weer die grens probleem. Dat is gewoonweg moeilijk

Citaat:
geilespookje schreef op 12-08-2004 @ 01:25 :
mooi geschreven
als het niet zou lukken met geneeskunde, kan je misschien journalistiek gaan doen!
Ook mijn complimenten
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 01:26
Verwijderd
Citaat:
Ieke schreef op 12-08-2004 @ 01:24 :
Wat ik er nog vergeten was aan toe te voegen:
De extra tijd is ook niet onbeperkt, dus wat dat betreft is het dus niet zo dat je alle tijd die je wil kan nemen, dus dat iedereen zo vwo zou kunnen doen.
bij ons (voor mij dus ook) ook!

wat ik ook nog even wil zeggen, leerlingen met ADHD krijgen ook iets meer tijd omdat ze makkelijk afgeleid zijn, vragen traag lezen of onvolledig...
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 01:30
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
geilespookje schreef op 12-08-2004 @ 01:26 :
bij ons (voor mij dus ook) ook!

wat ik ook nog even wil zeggen, leerlingen met ADHD krijgen ook iets meer tijd omdat ze makkelijk afgeleid zijn, vragen traag lezen of onvolledig...
Dat heb ik nu ook zonder ADHD. Elk geluidje leid mij af. Dus met ADHD zou dat den k al helemaal erg zijn.

Bij ons krijgen zover ik weet mensen met ADHD geen extra tijd. Alleen mensen met dys. dyscalsulie (weet niet hoe je dat schrijft) , slecht hand oog cordinatie en mensen die wat minder zien ( en dan heb ik het niet over een bril maar mensen die zelfs met bril wat minder zien. Precies weet ik het ook niet)


Zitten we hier om half 2 een discussie te houden over dys.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 12-08-2004, 01:37
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
geilespookje schreef op 12-08-2004 @ 01:25 :
mooi geschreven
als het niet zou lukken met geneeskunde, kan je misschien journalistiek gaan doen!
Nee, toch maar niet. Ik ben zo gelukkig dat ik nu eindelijk kan na een jaar wat anders te moeten doen.
In ieder geval bedankt, ik had het idee dat ik best wel een warrig stuk had geschreven. Het is eigenlijk gewoon slapentijd nu, maar moest er gewoon op reageren. I love stars, ook bedankt

Citaat:
I love stars schreef op 12-08-2004 @ 01:25 :
Je hebt gelijk. Maar toch vind ik dat er een grens moet zijn. Reken dan alleen fouten mee, bij talen die een wiird in ene ander woord veranderen of onleesbaar maken, maar dan heb je weer die grens probleem. Dat is gewoonweg moeilijk
Maar waar leg je die grens? Wie zou dat moeten beslissen? De keuze van wel of niet is veel makkelijker en je trekt een duidelijke lijn. Goed, niet altijd even eerlijk voor de anderen, maar als je het andersom zou trekken is het denk ik nog minder eerlijk. Zelfs extra tijd wil niet zeggen dat je geen schrijffouten meer maakt. Je ziet het niet, dus waarom zou je het dan ineens wel zien?
Maar ja, voor de vakken zelf is het vaak de keuze van de docent zelf, maar met het eindexamen is die van het cito en die hebben gekozen voor niet met een maximum, maar daar ben ik het zelf niet mee eens.


Citaat:
geilespookje schreef op 12-08-2004 @ 01:26 :
bij ons (voor mij dus ook) ook!

wat ik ook nog even wil zeggen, leerlingen met ADHD krijgen ook iets meer tijd omdat ze makkelijk afgeleid zijn, vragen traag lezen of onvolledig...
En ik vind dat eigenlijk gewoon terecht. Op de middelbare school had ik een meisje in de klas die slechte ogen had en die kreeg ook wat extra tijd.
Maar wel een maximum aan die extra tijd, je kan niet eindeloos blijven doorgaan, maar dat maximum is er ook.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 01:39
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
I love stars schreef op 12-08-2004 @ 01:30 :
Dat heb ik nu ook zonder ADHD. Elk geluidje leid mij af. Dus met ADHD zou dat den k al helemaal erg zijn.

Bij ons krijgen zover ik weet mensen met ADHD geen extra tijd. Alleen mensen met dys. dyscalsulie (weet niet hoe je dat schrijft) , slecht hand oog cordinatie en mensen die wat minder zien ( en dan heb ik het niet over een bril maar mensen die zelfs met bril wat minder zien. Precies weet ik het ook niet)


Zitten we hier om half 2 een discussie te houden over dys.
Wat wel en wat niet verschilt ook per school. Duidelijke regels opgestelt door deskundigen is denk ik het beste. Anders heb je ook een ongelijkheid die niet eerlijk is.

Leuk toch? Alleen ik ben nu wel moe.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 01:39
Verwijderd
Citaat:
I love stars schreef op 12-08-2004 @ 01:30 :
Dat heb ik nu ook zonder ADHD. Elk geluidje leid mij af. Dus met ADHD zou dat den k al helemaal erg zijn.

Bij ons krijgen zover ik weet mensen met ADHD geen extra tijd. Alleen mensen met dys. dyscalsulie (weet niet hoe je dat schrijft) , slecht hand oog cordinatie en mensen die wat minder zien ( en dan heb ik het niet over een bril maar mensen die zelfs met bril wat minder zien. Precies weet ik het ook niet)


Zitten we hier om half 2 een discussie te houden over dys.
Het komt ook veel minder voor dat er voor ADHD'ers verzachtende omstandigheden zijn.. maar het heeft wel nut bij mij! Ik heb anders helemaal geen tijd genoeg, ik ben zo afgeleid en heb soms moeite met de vragen..

ps: ik weet ook niet hoe je dyscalsulie of dyscalculie ofzo schrijft hoor, en ik heb geen dyslexie, 't is gewoon n moelijk woord trek 't je ni aan

hihi, idd
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 01:43
Verwijderd
Citaat:
Ieke schreef op 12-08-2004 @ 01:39 :
Wat wel en wat niet verschilt ook per school. Duidelijke regels opgestelt door deskundigen is denk ik het beste. Anders heb je ook een ongelijkheid die niet eerlijk is.

Leuk toch? Alleen ik ben nu wel moe.
en zoals ik eerder al zei, als elke leerling met die problemen nu eens appart wordt genomen bij zo'n deskundige (de leerlingenbegeleider, de zorgcoördinator,...).. en als hij die regels opsteld? Dus een begeleiding op maat.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 01:46
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
@ geilespook Het is gewoon een moeilijk woord. Maar soms vergeet ik hoe ik het woord koning spel, het i dan gewoon weg .

ff voor de duidelijkheid denk niet dat ik bij elk proefwerk problemen heb. Bij de meeste proefwerken , werk ik gewoon rustig door zonder (je snapt denk ik wel wat ik bedoel sommige problemen blijven , maar zonder stress , last van geluid (er is dan weinig geluid )en dergelijk) problemen.

Ik heb gehoord dat A3 formaat ook tegen concentratie stoornissen/problemen helpen, klopt dat?
Ik ga er in iedergeval rustige door werken , minder gestressder en ga minder snel van de ene regel na de andere over, sla minder woorden over. En het leest wat sneller , hoewel dat voor mij niet zo super veel uitmaakt.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 01:47
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
geilespookje schreef op 12-08-2004 @ 01:43 :
en zoals ik eerder al zei, als elke leerling met die problemen nu eens appart wordt genomen bij zo'n deskundige (de leerlingenbegeleider, de zorgcoördinator,...).. en als hij die regels opsteld? Dus een begeleiding op maat.
Dat is ook wel zo nuttig, maar ik denk dat het toch binnen bepaalde normen moet. Sommige scholen doen heel erg veel om mensen te helpen en anderen doen niks en zeggen gewoon dat dat niet mag. Het is vastgelegt dat kinderen die dyslectisch zijn extra tijd moeten krijgen en scholen moeten zich daar ook aan houden. Iets dat mijn school niet echt deed. Ik had nog nooit gehoort van extra tijd tot ik het zelf ontdekte, ermee naar de school ging en het toen ook wel kreeg. Ik denk dat er toch een soort gelijkheid moet komen, anders is het wel erg oneerlijk. Je hebt dan ook iets waar je op terug kan vallen als ze moeilijk gaan doen.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 01:50
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Maar we zouden nu ook weer kunnen discuseren over de oneerlijkheid van extra tijd , die het zelfde is met kinderen met lichte dyslexie en ernstige dyslexie.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 01:52
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Ieke schreef op 12-08-2004 @ 01:19 :
Tot slot heb ik nog een mooi zinnetje wat in een brief stond: "Het is van ons van groot belang dat wij getoetst worden op kennis en niet worden afgerekent op onze handicap." En daar ben ik het helemaal mee eens.
En toch zijn er scholen die daar geen rekening mee houden.

Komt ook nog bij dat niet elke school z'n leerlingen laat testen.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 01:52
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
I love stars schreef op 12-08-2004 @ 01:46 :
Ik heb gehoord dat A3 formaat ook tegen concentratie stoornissen/problemen helpen, klopt dat?
Ik ga er in iedergeval rustige door werken , minder gestressder en ga minder snel van de ene regel na de andere over, sla minder woorden over. En het leest wat sneller , hoewel dat voor mij niet zo super veel uitmaakt.
Ik vind die grote vellen niet practisch (alleen dat ik meer ruimte heb om te schrijven en dat was met een paar tentamens het afgelopen jaar wel erg handig). Je ogen hebben ook maar een beperkt zicht en dit kan te groot zijn zodat het juist moeilijker maken. Ik geloof dat die A3 te groot zijn.
Maar een wat groter lettertype leest wel fijner af en toe vind ik. Sommige docenten willen echt van die minidingen gebruiken. Het afgelopen jaar had ik samen met een paar andere mensen die dyslectisch waren aan de docenten gevraagt of ze de tentamens voor ons in lettergrote 14 (als je het over times new roman hebt) wilde printen voor ons. Dat is net wat groter en leest wat gemakkelijker en is niet zo irritant als de A3 vellen. (en leest vind ik ook beter dan A3.)
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 01:52
Verwijderd
Citaat:
I love stars schreef op 12-08-2004 @ 01:46 :
@ geilespook Het is gewoon een moeilijk woord. Maar soms vergeet ik hoe ik het woord koning spel, het i dan gewoon weg .

ff voor de duidelijkheid denk niet dat ik bij elk proefwerk problemen heb. Bij de meeste proefwerken , werk ik gewoon rustig door zonder (je snapt denk ik wel wat ik bedoel sommige problemen blijven , maar zonder stress , last van geluid (er is dan weinig geluid )en dergelijk) problemen.

Ik heb gehoord dat A3 formaat ook tegen concentratie stoornissen/problemen helpen, klopt dat?
Ik ga er in iedergeval rustige door werken , minder gestressder en ga minder snel van de ene regel na de andere over, sla minder woorden over. En het leest wat sneller , hoewel dat voor mij niet zo super veel uitmaakt.
daar had ik tot nu nog nooit van gehoord!
Geen idee, maar ik denk niet dat het MIJ zal helpen.

Zal morgen eens vragen aan pap, die is er professioneel mee bezig.. (voor zn beroep dus )
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 01:53
Verwijderd
Citaat:
Vice schreef op 12-08-2004 @ 01:52 :
En toch zijn er scholen die daar geen rekening mee houden.

Komt ook nog bij dat niet elke school z'n leerlingen laat testen.
en daar moet iets aan gedaan worden.. misschien d.m.v. een decreet ofzo..
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 01:55
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
I love stars schreef op 12-08-2004 @ 01:50 :
Maar we zouden nu ook weer kunnen discuseren over de oneerlijkheid van extra tijd , die het zelfde is met kinderen met lichte dyslexie en ernstige dyslexie.
Dat is zo ja. Maar je moet in ieder geval toch ergens een grens trekken. Daarbij is er dyslexie niet altijd te zeggen van dat is erger dan dat omdat iedereen het net weer wat anders heeft liggen.

Citaat:
Vice schreef op 12-08-2004 @ 01:52 :
En toch zijn er scholen die daar geen rekening mee houden.

Komt ook nog bij dat niet elke school z'n leerlingen laat testen.
Daar hoef je me niks van te vertellen. Het is bij mij ook pas op de middelbare ontdekt en ze hebben heel erg moeilijk gedaan. Alleen over de uni ben ik heel goed te spreken. Het is in ieder geval stom.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 01:55
Verwijderd
Citaat:
Ieke schreef op 12-08-2004 @ 01:47 :
Dat is ook wel zo nuttig, maar ik denk dat het toch binnen bepaalde normen moet. Sommige scholen doen heel erg veel om mensen te helpen en anderen doen niks en zeggen gewoon dat dat niet mag. Het is vastgelegt dat kinderen die dyslectisch zijn extra tijd moeten krijgen en scholen moeten zich daar ook aan houden. Iets dat mijn school niet echt deed. Ik had nog nooit gehoort van extra tijd tot ik het zelf ontdekte, ermee naar de school ging en het toen ook wel kreeg. Ik denk dat er toch een soort gelijkheid moet komen, anders is het wel erg oneerlijk. Je hebt dan ook iets waar je op terug kan vallen als ze moeilijk gaan doen.
idd
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 01:58
Verwijderd
Citaat:
Ieke schreef op 12-08-2004 @ 01:55 :
Dat is zo ja. Maar je moet in ieder geval toch ergens een grens trekken. Daarbij is er dyslexie niet altijd te zeggen van dat is erger dan dat omdat iedereen het net weer wat anders heeft liggen.

Daar hoef je me niks van te vertellen. Het is bij mij ook pas op de middelbare ontdekt en ze hebben heel erg moeilijk gedaan. Alleen over de uni ben ik heel goed te spreken. Het is in ieder geval stom.
welnu, in Vlaanderen heeft de minister (jullie zeggen eerste bewindspersoon zeker ) daar een goed voorstel rond gedaan.

tijdens de zeer recente regeringsonderhandelingen (de formatiegesprekken) wou sp.a al dat de scholen anders worden gefinancieerd, nu zullen ze afhankelijk van de noden van hun leerlingen hun financiële middelen krijgen.

een school met veel kinderen die dyslexie of adhd bijvoorbeeld hebben zal dan ook het gepaste budget daarvoor krijgen, zo zullen scholen veel minder snel lln 'weigeren' of moeilijk doen of geen begeleiding toestaan ofzo, want het geld en de middelen ervoor zijn er!
(ik heb dit trouwens ergens terug al gezegd..)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken profielwerkstuk dyslexie
eline1234
0 18-02-2016 18:45
Algemene schoolzaken PWS dyslexie
Verwijderd
0 24-10-2012 14:07
Psychologie Oorzaak of gevolg van dyslexie?
Verwijderd
31 04-02-2006 13:19
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Dyslexie
Go active!
5 13-11-2004 20:53
Algemene schoolzaken dyslexie
Miracle
43 04-04-2004 13:19
Psychologie Angst voor dyslexie
light fighter
12 09-01-2002 14:35


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:43.