Oud 03-02-2009, 11:43
ijssnuiver
ijssnuiver is offline
Beste leden,

Nadat ik succesvol mijn vmbo-examen heb gehaald, ben ik de havo gaan doen. Hier heb ik lang over getwijfeld en gedacht en voor de volle 100% heb ik er achteraf nooit echt achtergestaan. Waarom dan toch gaan doen? Ik wist echt niet wat voor mbo opleiding ik zou moeten gaan doen.

Nou ben ik een half jaar bezig en het gaat allemaal echt niet zoals het moet gaan. De 1e periode heb ik gigantisch verknald(was het klassieke beeld van een vmbo leerling dat nooit iets heeft gedaan en dat nu ook wel dacht te kunnen). Maar opzich waren me cijfers niet eens zo heel slecht.
De 2e periode heb ik echt heel hard me best gedaan, maar het gaat alleen nog maar slechter en slechter. Net toetsweek weer gehad en die ging bagger, over het algemeen zijn dit alleen maar 2en. Dus vrees voor me rapport ook het ergst.
En dan ga je dus wel nadenken...

Na veel nagedacht te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat ik wil stoppen. Puur omdat het gewoon echt niet gaat, het is echt niet wat ik wil. Ik kan gewoonweg nergens meer de motivatie vandaan halen om me best te doen.
Anders gezegt: Ik heb de inzet er niet voor. Qua denkwerk zal ik het best aankunnen maar de inzet heb ik niet en als je er niet 100% achterstaat kom je er op de havo niet.
Nou zullen jullie zoiets hebben: zet even door het is "maar" 1,5 jaar en met havo kun je veel meer. Maar ook hier heb ik goed overnagedacht en ik wil niet meer verder. En nogmaals ik mis de inzet die je wel nodig hebt.
Het is voor mij allemaal te algemeen. Ik wil iets doen een beroepsopleiding en ja ook dat is niet alleenmaar rozengeur. Ook daar heb je algemene dingen en dingen die je niet leuk vind, ook hier ben ik me volkomen van bewust.
N.a.v. mijn rapport wat ik komende week krijg ga ik een gesprekje met mentor aan(heb daarmee al eerder over dit "probleem" gepraat) en dan ga ik goed met haar praten over hoe nu verder...

Maar nu ben ik mezelf heel erg aan het oriënteren in mbo opleidingen en veel brochures aanvragen en vooral naar veel open dagen gaan. Echt de opleiding heb ik nog niet gevonden, maar wel al staan er meerdere opleidingen op mijn lijstje om te gaan bekijken die me wel iets lijken.

Tijdens mijn eindeloze speurtochten ben ik ook oriëntatiejaar tegen gekomen. En ja dat lijkt me wel wat! Misschien dat ik er dan eens achterkom wat ik graag wel en niet doe en waar mijn kwaliteiten/interesses/ed liggen.

Nou was mijn vraag of er hier ook mensen zijn die een oriëntatiejaar (of soortgelijks) gedaan hebben? En wat jullie hier van vonden en vooral waar je deze gedaan hebt.

Sorry voor het toch wel wat lang geworden verhaal. Maar wel heel erg bedankt voor het lezen!!

Groetjes,
Anne!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-02-2009, 14:25
Dith
Avatar van Dith
Dith is offline
Zolang je nog geen 18 bent ben je leerplichtig en mag je helemaal niet stoppen met "een" school, tenzij je mbo 3(??) of havodiploma hebt behaald.
__________________
wat een heerlijkheid
Met citaat reageren
Oud 03-02-2009, 15:54
ijssnuiver
ijssnuiver is offline
Citaat:
Zolang je nog geen 18 bent ben je leerplichtig en mag je helemaal niet stoppen met "een" school, tenzij je mbo 3(??) of havodiploma hebt behaald.
Ja dat weet ik. Maar ik ga me zoieso oriënteren over hoe nu verder, bedoel ik zou zoieso pas volgend jaar met een nieuwe/andere opleiding starten.
Maar ik weet niet of je ook mag stoppen als je 3/4 van het schooljaar gedaan hebt??
Met citaat reageren
Oud 03-02-2009, 20:56
Pater Noster
Avatar van Pater Noster
Pater Noster is offline
Citaat:
Zolang je nog geen 18 bent ben je leerplichtig en mag je helemaal niet stoppen met "een" school, tenzij je mbo 3(??) of havodiploma hebt behaald.
Het gaat hier om de kwalificatieplicht inderdaad, dat wil zeggen dat ouders de wettelijke verplichting hebben om hun kinderen onderwijs te laten volgen. Het gaat om kinderen waarover zij het wettelijk gezag hebben, die onder de Nederlandse wet vallen, dat wil zeggen in Nederland wonen, onder de 18 jaar oud zijn, en nog geen startkwalificatie gehaald hebben. Een startkwalificatie is een diploma op minimaal MBO-2 niveau, HAVO of VWO.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2009, 21:23
ijssnuiver
ijssnuiver is offline
Citaat:
Het gaat hier om de kwalificatieplicht inderdaad, dat wil zeggen dat ouders de wettelijke verplichting hebben om hun kinderen onderwijs te laten volgen. Het gaat om kinderen waarover zij het wettelijk gezag hebben, die onder de Nederlandse wet vallen, dat wil zeggen in Nederland wonen, onder de 18 jaar oud zijn, en nog geen startkwalificatie gehaald hebben. Een startkwalificatie is een diploma op minimaal MBO-2 niveau, HAVO of VWO.
Dat weet ik wel. Maar mijn vraag is ook niet of ik nu mag/kan stoppen met school. Ik wil gewoon graag ervaringen horen van mensen die een oriëntatiejaar hebben gedaan.
Bedoel volgend jaar ga ik echt niet verder met de havo hoor.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2009, 23:08
Eva*
Avatar van Eva*
Eva* is offline
Een aantal jaar geleden heb ik een oriëntatiejaar gedaan op de Vrije Hogeschool in Zeist. Zie http://www.vrijehogeschool.nl. Het heet nu het Vrije Jaar.
Het was een zeer zinvol en ook erg leuk jaar, waar ik met een goed gevoel op terug kijk.
De meeste mensen daar hebben HAVO of VWO gedaan, maar ze willen soms uitzonderingen maken. Zoals bij mij; ikzelf had 3 HAVO als vooropleiding.
Ik vind deze school een aanrader, maar je moet zelf zien of het je aanspreekt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:57.