Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-11-2003, 14:58
Alieke
Alieke is offline
Hee allemaal!

Ik ben bezig met een werkstuk over eetstoornissen, en het is supermoeilijk om daar zoveel mogelijk en vooral zoveel mogelijk verschillende info over te vinden. Ik heb een vraagje voor jullie: zijn hier ook allochtone meisjes en jongens met een eetstoornis? Zo ja, dan heb ik een vraagje voor jullie:

Is een eetstoornis cultuurgebonden?

Ik zou hier heeeel graag wat verschillende en interessante meningen over horen, natuurlijk niet alléén van meiden of jongens die allochtoon zijn, maar ook autochtone meiden en jongens, en diegenen zónder eetstoornis. Kunnen jullie me helpen?

Ik hoop het wel! Als je een eetstoornis hebt kan ik me voorstellen dat je nogal persoonlijk vind om hier te antwoorden, dus dan kan je me altijd mailen! Thanx alvast!!!

*Groets*
Alieke
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-11-2003, 15:49
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
In zeker zin denk ik van wel... In Afrika is het schoonheidsideaal 'een forse ass' hebben.. Een teken van welvaart e.d.

Bij onze cultuur wordt iemand die tamelijk fors is, vaak voor lui aangezien. Misschien een beetje zwart-wit redenatie...

(nu heb ik het dus over anorexia nervosa)

*Succes met je werkstuk!!!*
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2003, 16:17
Masquerade
Avatar van Masquerade
Masquerade is offline
Citaat:
Alieke schreef op 05-11-2003 @ 15:58:
Hee allemaal!

Ik ben bezig met een werkstuk over eetstoornissen, en het is supermoeilijk om daar zoveel mogelijk en vooral zoveel mogelijk verschillende info over te vinden.
Zo weinig is er anders niet over te vinden hoor.
Ga eens op zoek naar:

Marya Hornbacher, In het rijk der schimmen
Alkeline van Lenning, Het vege lijf
Hilde Buch, Als een mus in een gouden kooi

Verder is er op http://www.sabn.nl ook heel veel informatie te vinden, en een uitgebreide literatuurlijst.

Verder denk ik niet dat het cultuurgebonden is. De Westerse Wereld is er misschien veel opener over. Er zijn altijd mensen die zich doodgehongert hebben. Lees maar eens het boek van Vandereijcken, Van vastenwonder tot magerzucht. Het is een vrij droog en saai boek, maar er staat wel erg veel informatie in over de geschiedenis van anorexia nervosa.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2003, 16:56
Verwijderd
't lijkt me idd niet zo heel moeilijk om over eetstoornissen informatie te vinden...ga naar de bieb, zoek op internet, zoek op s.com naar verslagen/werkstukken van mensen, enz. en je hebt genoeg informatie om tientallen boeken te schrijven over het onderwerp.

Ik denk dat eetstoornissen in bepaalde culturen misschien andere oorzaken zullen hebben dan in andere culturen...de oorzaak zal misschien cultuurgebonden zijn, maar of de eetstoornis zelf dat ook is?
Met citaat reageren
Oud 05-11-2003, 19:51
ItsSuuS
Avatar van ItsSuuS
ItsSuuS is offline
er zijn heel veel gewone leesboeken ook die over eetstoornissen gaan!
nu zijn er natuurlijk verschillende eetstoornissen, maar de meest bekende zijn toch wel Anorexia en Bolimia Nervosa. Er is een soort van stichting (om het zo maar te zeggen weet het goede woord er niet voor!! ) die jongeren helpt met zo'n stoornis. Er bestaat ook een website van: www.anbn.nl is dat geloof ik!
In het blad "Fancy" bij de "Vrijen en jij" pagina staan ook veel adressen waar je terecht kan met vragen over dit onderwerp.

Om even terug te komen op je vraag:
Ik denk dat een eetstoornis als Anorexia zeker wel cultuurgebonden is. Als je uit een arme cultuur komt hou jeje er niet zo mee bezig, maar vooral meisjes van een jaar of 12 t/m 15 uit een normale gezinssituatie (of met problemen natuurlijk) zitten in een risico-situatie. Ze zien de meiden van de TMF-clips, die altijd dun zijn altijd knap, en daar voel ik mij zelf ook wel eens door geďntimideerd hoor! Dit is eigenlijk heel gevaarlijk voor ze, want zij zijn juist nog in de groei en hebben het voedsel hard nodig!
Het heeft te maken met het schoonheidsideaal wat op een bepaald moment in een bepaalde tijd heerst. Op het moment is het erg mooi om dun (of zelfs mager) te zijn. (in de welvarende landen als Amerika en Europese landen als GB, Nederland, Frankrijk en Duitsland...) Maar denk maar eens aan de middeleeuwen of wat later, in de renaissance-periode. In die tijd was het juist in om erg fors of juist dik te zijn, die straald erijkdom en vermogen uit!!! (misschien iets om in je verslag te verwerken!!)



hmmz.. nu vinnik dat ik wel alweer genoeg gelult heb eiglijk
heel veel sterkte met je werkstuk en als je nog vragen heb, ik zou ze best graag voor je willen beantwoorden.. want het is een behoorlijke complexe "ziekte" hoor, een eetstoornis!!!

bye bye
xxxx
__________________
*Oi With the poodle allready!*
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 06:20
Verwijderd
Citaat:
ItsSuuS schreef op 05-11-2003 @ 20:51:
Er bestaat ook een website van: www.anbn.nl is dat geloof ik!
http://www.sabn.nl vermoed ik.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 06:23
Verwijderd
In onze cultuur is 'dun' zijn misschien 'mode', in andere culturen 'dik' zijn. Bedenk je dan ook dat er meer eetstoornissen zijn dan anorexia en dat er dus ook andere gevolgen kunnen zijn (niet alle eetstoornissen hebben dun zijn tot gevolg - al lijken mensen hier daar wel vooral van uit te gaan).

Bovendien denk ik niet dat eetstoornissen alleen maar komen door de media en het ideaalbeeld, maar ook (juist) door innerlijke problemen en dat kan denk ik ook gebeuren als het ideaalbeeld het tegenovergestelde is en als de media er geen aandacht aan besteed of als er geen media is.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 06:29
Verwijderd
Citaat:
Etiologie

Risikofaktoren der Entstehung von Essstörungen bei Migrantinnen / Offermann C
Landau : Verlag Empirische Pädagogik. 2001. 234 p
Eetstoornissen worden vaak gezien als cultuurgebonden ziektes, die uitsluitend in het westen voorkomen. Wanneer allochtonen daarmee te maken krijgen, wordt dit verklaard aan de hand van het aangaan van westerse normen en waarden. Dit boek beschrijft een onderzoek naar het voorkomen van eetstoornissen bij verschillende etnische minderheidsgroepen in Duitsland. Een literatuuronderzoek gaat in op de verschillende verklaringsmodellen voor het ontstaan van eetstoornissen. Daarnaast is er veel onderzoek gedaan naar het voorkomen van eetstoornissen in niet-westerse culturen. Hiermee wordt aangetoond, dat er bij allochtonen en bij autochtonen die in hun eigen land in contact komen en westerse culturele waarden er eerder sprake is van identiteitsproblemen. In Duitsland heeft Offerman een onderzoek uitgevoerd onder middelbare scholieren. Het ging daarbij om verschillende etnische groepen. Er zijn hypotheses opgesteld over het slankheidsideaal, autonomie, identiteit en waardering voor de etnische achtergrond. Het doel van dit onderzoek was een speciaal verklaringsmodel met risicofactoren voor allochtonen op te stellen. Het vermoeden bestaat, dat in deze groep veel subklinische eetstoornissen voorkomen.
KEN : D offe
http://www.eetstoornis.info/cms/cms_...256D640030A277

Citaat:
[...]
Een opsomming in het septembernummer van Psychological Bulletin bewijst het: anorexia is geen cultuurgebonden ziekte.
[...]
Kortom, anders dan anorexia is bulimia wel degelijk een cultuurgebonden ziekte.[...]
(De tussenstukken moet je maar lezen als je het interessant vind, maar anders wordt de post zo lang.)

http://www.ons-domein.com/forum/info/eetstoornissen.php
http://www.trouw.nl/zorgengezondheid...774709088.html

Met één zoekopdracht bij google en dan nog een vrij specifieke, maar zo lastig is het dus niet om informatie te vinden, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 08:38
Alieke
Alieke is offline
Heleuh everybody!

Thanx voor alle reacties, echt geweldig dat jullie zo met me meedenken. Leonoor, je links zijn super, alleen had ik ze al gevonden!

Ik heb heel veel informatie, en ook persoonlijke informatie, over eetstoornissen zélf gevonden, oa op www.sabn.nl inderdaad. Heb alles van 'Google' uitgezocht, en met veel woordencombi's heb ik ook inderdaad veel gevonden. Ook ligt er al een stapel boeken bij mij thuis.

Maar het ging me hier vooral om het krijgen van meningen, aangezien ik die in mijn werkstuk wil verwerken. Stukje info, dan een quote, stukje info, en weer een quote. Lijkt me een errug leuk resultaat geven, en dat maakt het ook iets minder formeel, en daar hou ik wel van.

Maar ik ga zeker een aantal van jullie antwoorden gebruiken! En aangezien ik niet wist waar ik m'n oproep 't beste kon plaatsen, heb ik het op een aantal verschillende borden geplaatst...

*Kus*
Alieke
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 11:25
A loved one
Avatar van A loved one
A loved one is offline
Wat is een ideaal? Iets wat je niet gemakkelijk kunt krijgen. In de Middeleeuwen was het ideaal om er fors uit te zien, want in die tijd stond dat gelijk aan gezond en rijk. Geld, en dus eten, was er niet voor iedereen, dus dik worden was moeilijk --> de creatie van het ideaal!
In deze tijd kan zowat iedereen voedsel krijgen in de westerse wereld en is dit dus geen ideaal meer. Het houden van controle over je leven is erg belangrijk; je moet geen toeschouwer zijn maar een speler. Controle kun je krijgen door je eetgewoontes te veranderen; controle over eten kan gelijk gaan staan aan controle over je leven.
Allicht zullen er in niet-westerse landen ook mensen zijn die controle willen hebben. Dan zullen er ook vast mensen zijn die dat dmv eten willen bereiken.
In armere landen bestaat ook nog steeds het ideaal van dik zijn. Echter, dit kan ook een vorm van een eetstoornis zijn (ik denk aan BED??). Zoals Leonoor als zegt, de nadruk hoeft bij eetstoornissen niet bij het dun-zijn te liggen.

Slechts mijn mening hoor, ain't nothing that I'm saying law
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 12:23
Sky Jewel
Avatar van Sky Jewel
Sky Jewel is offline
Ik denk dat een eetstoornis zeer zeker cultuur gebonden is. M.i. ligt de oorsprong van een eetstoornis in een verstoorde psychische balans. Het is denk ik echter wel cultuurafhankelijk op welke manier die verstoorde balans een uitweg vindt.
Doordat er in de westerse wereld het schoonheidsideaal bestaat waarin iedereen slank moet zijn, zal iemand hier eerder geneigd zijn een uitweg te vinden in het obsessieve nastreven van dat schoonheidsideaal.
De meest effectieve (maar niet efficiente) manier om in korte tijd veel af te vallen is niet meer eten. Daardoor zal dat een middel zijn waar mensen in het westen eerder naar grijpen dan mensen in culturen waar geen obsessie voor slank zijn bestaat.
Bovendien dikt bij ons de televisie, met m.i. zeer verwerpelijke programma's als extreme make-over, het schoonheidsideaal nog verder aan.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 14:51
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Bedenk je dan wel dat een eetstoornis niet alléén over mooi & dun zijn gaat, en dat er ook eetstoornissen zijn die ničt als
gevolg het (te) dun zijn hebben...

Ik denk dat eetstoornissen in elke cultuur voorkomen,
al is de manier waarop ermee wordt omgegaan (door de omgeving), de erkenning enz niet in elke cultuur even 'goed'...

Tuurlijk zullen er culturen zijn waarin eetstoornissen meer
voorkomen dan in andere culturen, maar of het echt cultuursgebonden is... Ik denk van niet.
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 18:16
El_Nour
Avatar van El_Nour
El_Nour is offline
Citaat:
Alieke schreef op 05-11-2003 @ 15:58:
Hee allemaal!

Ik ben bezig met een werkstuk over eetstoornissen, en het is supermoeilijk om daar zoveel mogelijk en vooral zoveel mogelijk verschillende info over te vinden. Ik heb een vraagje voor jullie: zijn hier ook allochtone meisjes en jongens met een eetstoornis? Zo ja, dan heb ik een vraagje voor jullie:

Is een eetstoornis cultuurgebonden?

Ik zou hier heeeel graag wat verschillende en interessante meningen over horen, natuurlijk niet alléén van meiden of jongens die allochtoon zijn, maar ook autochtone meiden en jongens, en diegenen zónder eetstoornis. Kunnen jullie me helpen?

Ik hoop het wel! Als je een eetstoornis hebt kan ik me voorstellen dat je nogal persoonlijk vind om hier te antwoorden, dus dan kan je me altijd mailen! Thanx alvast!!!

*Groets*
Alieke
Hai, ik wil best wel een interviewtje voor je invullen. Moet je me wel wat vragen geven he
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Eetstoornis cultuurgebonden?
Alieke
9 06-11-2003 06:30
Lichaam & Gezondheid Eetstoornis cultuurgebonden?
Alieke
1 05-11-2003 15:04


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:22.