Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Bekijk resultaten poll: Waanzin! Wat?
1. 5 13.51%
2. 1 2.70%
3. 1 2.70%
4. 0 0%
5. 5 13.51%
6. 4 10.81%
7. 0 0%
8. 7 18.92%
9. 0 0%
10. 2 5.41%
11. 0 0%
12. 0 0%
14. 3 8.11%
15. 0 0%
16. 6 16.22%
17. 3 8.11%
Aantal stemmers: 37. Je mag niet stemmen in deze poll

Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-01-2006, 21:17
botervleug
Avatar van botervleug
botervleug is offline
Ik gok op "heiden"
Advertentie
Oud 16-01-2006, 21:52
*nerwen elensar
Avatar van *nerwen elensar
*nerwen elensar is offline
Citaat:
Sketch schreef op 15-01-2006 @ 22:22 :
Wat betekent heretics?
Heretic was ook zo'n computerspel waarbij je mensen/monsters moest doodknallen, leuk spel hoor
__________________
Je moet de kat niet bij de melk zetten. Ik ben de kat, wil jij dan de melk zijn?!
Oud 17-01-2006, 12:17
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
*nerwen elensar schreef op 16-01-2006 @ 22:52 :
Heretic was ook zo'n computerspel waarbij je mensen/monsters moest doodknallen, leuk spel hoor
__________________
I know a ghost can walk through a wall, yet, I'm just a man, still learning how to fall
Oud 17-01-2006, 12:22
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Ik ben een computerspel

Of een heiden.
Oud 17-01-2006, 12:28
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
8. Ja. Deze is ook gaaf. Tijdens het lezen dacht ik 'huh, wat heeft dit met het thema te maken?' maar toen kwam het einde. Geweldig
Verder zit het gewoon goed in elkaar. De rijm is mooi. Vooral in de tweede strofe, met gedachten en gedichten. De 'herhaling' van de eerste twee regels aan het eind maakt het af. Mja, deze is gewoon goed. En heerlijk luguber.

Ohja, "haar haren" met de enter ertussen vind ik denk ik de leukste rijm.

Laatst gewijzigd op 17-01-2006 om 12:30.
Oud 17-01-2006, 19:12
botervleug
Avatar van botervleug
botervleug is offline
wanneer gaat de poll dicht?
Oud 17-01-2006, 19:15
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
De 22e, volgens de openingspost. Maar dat was niet definitief.
Oud 17-01-2006, 19:23
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
Sketch schreef op 17-01-2006 @ 20:15 :
De 22e, volgens de openingspost. Maar dat was niet definitief.
Er is niet veel gestemd de afgelopen dagen. Ik vind de 22e een prima sluitingsdatum. 22 januari 23:59 zal de poll gesloten worden als het aan mij ligt, maar ik weet niet hoe mijn twee geweetens hierover denken.
__________________
I know a ghost can walk through a wall, yet, I'm just a man, still learning how to fall
Oud 17-01-2006, 19:31
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Halogeen schreef op 17-01-2006 @ 20:23 :
maar ik weet niet hoe mijn twee geweetens hierover denken.
Oh, ik vind het wel best hoor

Laatst gewijzigd op 17-01-2006 om 19:41.
Oud 17-01-2006, 19:33
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Prima, als ik niet tot 23.59 hoef op te blijven zondag .
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Oud 17-01-2006, 19:43
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
CSN schreef op 17-01-2006 @ 20:33 :
Prima, als ik niet tot 23.59 hoef op te blijven zondag .
Laten we er dan zaterdag 23:59 van maken. Ik heb maandag ook geen tijd. De hele dag niet.
__________________
I know a ghost can walk through a wall, yet, I'm just a man, still learning how to fall
Oud 17-01-2006, 20:09
gezweetwel
Avatar van gezweetwel
gezweetwel is offline
Citaat:
CSN schreef op 17-01-2006 @ 20:33 :
Prima, als ik niet tot 23.59 hoef op te blijven zondag .
Zoveel kan er toch niet meer veranderen de laatste uurtjes?
Of ben je gewoon nieuwsgierig naar wie wat geschreven heeft?
__________________
http://vreemdewereld.wordpress.com/
Oud 17-01-2006, 22:07
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
.
Oud 18-01-2006, 09:43
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik ben wel nieuwsgierig naar wat iedereen geschreven heeft.

En waar Sketch nu uiteindelijk op gaat stemmen, zijn beoordelen gaat slopend langzaam
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 18-01-2006, 10:00
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Citaat:
gezweetwel schreef op 17-01-2006 @ 21:09 :
Zoveel kan er toch niet meer veranderen de laatste uurtjes?
Of ben je gewoon nieuwsgierig naar wie wat geschreven heeft?
Dat weet ik al
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Oud 18-01-2006, 11:19
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Citaat:
CSN schreef op 18-01-2006 @ 11:00 :
Dat weet ik al
Oh, kon je jezelf weer niet beheersen? Dat vind ik nou jammer. Ga je nog wel stemmen?
Oud 18-01-2006, 12:33
gezweetwel
Avatar van gezweetwel
gezweetwel is offline
Citaat:
CSN schreef op 18-01-2006 @ 11:00 :
Dat weet ik al
Haha, o ja, dat was ik even vergeten

Wie heeft er eigenlijk allemaal nog niet gestemd? [van de DoP-ers, bedoel ik]
__________________
http://vreemdewereld.wordpress.com/
Oud 18-01-2006, 14:10
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Natuurlijk ga ik nog wel stemmen, heb alleen nog geen flauw idee op welk gedicht .

Ik zou in trio's reageren, maar maak hier sextet van - schiet wat meer op.

7. Tja, de rijm is niet bepaald vernieuwend. Het is op zich een heel 'donker' gedicht, dus zeer passend bij het thema, maar ik stoor me nogal aan de manier waarop het gedicht is uitgewerkt: Het inconsequente leestekengebruik, hoofdletters na daar waar punten ontbreken en het ontbreken van spaties na een aantal komma's. Eigenlijk vind ik het gedicht in verhouding té beeldend: Ik kan me bij dit gedicht een erg goede voorstelling maken, maar dat was het dan ook: Verder lijkt dit gedicht weinig te bevatten. Vraag aan de schrijver/schrijfster: Is het gebaseerd op een droom? Zo'n soort sfeer komt op mij over.

8.
Ook voor mijn stem een kanshebber. De rijm haar/haren en in de gehele tweede strofe is simpelweg geniaal, ook al heb ik iemand in een eerdere reactie zien zeggen dat gedachten/gedichten een beetje voor de hand ligt. De zin "Ze heef nooit geleden" doet me denken aan één of ander walgelijk plat Brabants lied dat ooit een hit is geweest en waar ik de titel van ben vergeten, maar dat deze zin er voor mij in negatieve zin uitspringt is dus geheel persoonlijk. Gaat het om verkrachting of om moord? De titel doet me het tweede vermoeden, maar ik hoop stiekem op het eerste. Dat zou het voor mij nog wreder, nee, perverser maken.

9.
Het begin vind ik erg sterk, het einde wat minder, de laatste strofe. Daar komt dat wat ik denk dat de bedenker heeft willen zeggen niet helemaal goed uit de voeten.
"Onwetendheid sloeg zijn slag ditmaal goed,
aldoor wetend dat het komen zou." vind ik wel heel leuk gevonden, al lees ik het op een manier waarbij de klemtoon bij 'aldoor' verkeerd ligt. Zorgvuldig gesorteerde lijken vind ik gruwelijk, klinkt ook gruwelijk. Ergens twijfel ik of het citaat niet beter aan het begin had kunnen staan, of met een enter na floot, maar nu mierenneukmuggenziftpietjeprecies ik. De titel wordt nog in verband met het gedicht gebracht.

10. Nu ik het zo bekijk, vind ik gedicht 9 t/m 11 eigenlijk alledrie wel goed, maar ze springen er geen van allen echt uit, lijken qua vorm soms zelfs een beetje op elkaar. Goed, gedicht 10 dus. De eerste twee zinnen zijn een mooie binnenkomer (hier is duidelijk lang over nagedacht), maar daarna krijg ik soms het idee dat de bedenker van dit gedicht niet helemaal goed uit zijn/haar woorden kon komen. Het afwisselende rijmschema vind ik erg sterk, maar komt niet overal mooi uit: bij gemis/is/is, hij - vind ik het twee keer is vlak na elkaar wat zonde. Dit gedicht gaat over egoistisch verdriet? Ach ja, mannen ..

11. Dit gedicht maakt me eigenlijk alleen zwaarmoedig doordat het doet beseffen dat ik geen filosofie heb op school, en dit wel wil. Verder mis ik de link naar het thema dus een beetje. "Met of zonder filosoof/ in hemel of hel geloof" vind ik wel een heel erg sterk stukje. Wellicht eerder opgemerkt, maar ik geloof dat zwaartekracht een vrouwelijk woord is, en al zegt mijn woordenboek v(m), ik zou het hier mooier vinden als er met 'haar' naar was verwezen. Ik struikel over het woord boetedoende.

12. Mijn eerste reactie: Bah - vooral het begin. Tweede reactie: Bij het einde raak ik de draad kwijt. Derde reactie: Kan ik een walgelijk gedicht eigenlijk wel goed vinden? Ik denk dat ik dat wel kan. Linker-kleine-teen vind ik 'wel leuk,' net als 'zot' - deze 'lievige' woordjes maken de omslag naar het vieze extra sterk. Misschien dat ik wel op dit gedicht stem, al is het alleen al omdat het geen nul stemmen verdient (wellicht denkt men nu dat ik er uit medelijden op zou stemmen, maar dat zou het gedicht te kort doen).

Groen schimmelhaar doet me trouwens kotsen. Het staat er niet met zoveel woorden, maar door het eerder genoemde vrijen moet ik aan groen schimmelend schaamhaar denken. Je zou het maar hebben .
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG

Laatst gewijzigd op 18-01-2006 om 14:14.
Oud 18-01-2006, 14:17
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Ik. Dus ik ga mijn selectie even verkleinen. Ik had besloten dat ik zou kiezen tussen 16, 8, 12, 1, 3 en 5.

1 is voor mij als overdonderende muziek en film, het mooie is dat je informatie krijgt aangereikt en dat je daar in je hoofd een geheel van kunt maken.

3 is zo'n grappig ritmisch gedicht, heel luguber natuurlijk, maar het taalgebruik is af en toe geniaal en maakt me aan het lachen: 'ik ben niet dood, doch wel aanstonds' , 'razernij door mijn bijkans lege aderen', 'lange strepen bloed, dat blauw mocht heten'. Ik wilde dit gedicht wegdoen uit de selectie maar nu lees ik hem opnieuw en weet ik weer waarom ie erbij zat, hij is hip.

5 vond ik origineel, dat vind ik nog steeds, maar die spelfout (waarvan ik overigens nog steeds niet zeker ben dat het niet expres is gedaan om één of andere duistere reden)... nou goed, deze gaat eruit, met pijn in mijn hart, want hij is zo leuk.

8 is het ziekste gedicht van allemaal en verdient de stemmen die eraan zijn gegeven, toch heb ik de neiging er niet op te stemmen juist omdat iedereen het al doet en ik als ik toch moet kiezen een gedicht neem dat nog niet zoveel stemmen heeft.

12 wordt het toch niet, gewoon omdat ik de andere gedichten net wat bijzonderder/beter vind, en deze me minder doet dan de rest.

16 is mooi gemaakt, Hee, ik had dat grapje van 'maak me van kant/nietzsche' nog niet eens gezien, wat dom zeg. Is het niet 'zij en de hareN'?
Dus. Goed gedicht maar hoewel het me aan de ene kant wel trekt (ik wist eerst bijna zeker dat ik hieraan mijn stem wilde geven) vind ik het nu, na heel vaak lezen, niet meer zo interessant.

NOU! Dit helpt niet. Al die gedichten hebben hun eigen sterke punt. Ik maak wel een voorlopige top3, kijk daarbij niet naar de stemmen die al zijn gegeven.

1, 8, 3
Oud 18-01-2006, 14:18
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Citaat:
CSN schreef op 18-01-2006 @ 15:10 :

Groen schimmelhaar doet me trouwens kotsen. Het staat er niet met zoveel woorden, maar door het eerder genoemde vrijen moet ik aan groen schimmelend schaamhaar denken. Je zou het maar hebben .
Daar dacht ik dus ook aan. En ik maakte er ook van dat de ander met zijn kleine teen het groene schimmelschaamhaar moest strelen. Iew.
Oud 18-01-2006, 15:34
vidaaa
Avatar van vidaaa
vidaaa is offline
Citaat:
gezweetwel schreef op 18-01-2006 @ 13:33 :
Wie heeft er eigenlijk allemaal nog niet gestemd? [van de DoP-ers, bedoel ik]
Ik denk dat ik vanavond stem als ik tijd heb om zwartgallige kritiek te geven op alle gedichten.
__________________
ich seh dein herz, dein echolot, schlägt wellen in die see
Oud 18-01-2006, 15:57
Reem
Avatar van Reem
Reem is offline
Ik heb ook nog niet gestemd. Ik denk dat ik wacht tot vrijdag of zo.
__________________
et je ne compte pas mes jours.
Oud 18-01-2006, 16:46
botervleug
Avatar van botervleug
botervleug is offline
Ik vind het steeds pannender worden...
Oud 18-01-2006, 18:36
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
gezweetwel schreef op 18-01-2006 @ 13:33 :

Wie heeft er eigenlijk allemaal nog niet gestemd? [van de DoP-ers, bedoel ik]
Er zijn geen DoPpers, of, er zijn alleen maar DoPpers.
__________________
I know a ghost can walk through a wall, yet, I'm just a man, still learning how to fall
Oud 18-01-2006, 18:37
gezweetwel
Avatar van gezweetwel
gezweetwel is offline
Citaat:
Halogeen schreef op 18-01-2006 @ 19:36 :
Er zijn geen DoPpers, of, er zijn alleen maar DoPpers.
Ik probeerde een antwoord als "99% van het forum" te vermijden
__________________
http://vreemdewereld.wordpress.com/
Oud 18-01-2006, 20:28
vidaaa
Avatar van vidaaa
vidaaa is offline
Alle gedichten zijn al wel uitgebreid besproken, maar toch heb ik nog wel zin om even wat harde kritiek te geven . Ik heb de gedichten beoordeeld op zwartgalligheid en waanzin, en de emotie die het oproept. Verder heb ik de gedichten beoordeeld zoals ik gedichten van bekende dichters zou beoordelen, ik heb er geen rekening mee gehouden dat dit een scholieren forum is of andere verzachtende omstandigheden. Ik bedoel het niet zo arrogant als het misschien overkomt. Ook zeg ik niet dat ik het zelf beter gekund zou hebben, integendeel: ik hoop dat iemand er iets aan zal hebben.

Here we go.

1. Wat meteen opvalt bij dit gedicht zijn natuurlijk de woorden tussen haakjes. Ik vind dit wel een leuk idee, het doet denken aan een tweede stem bij een muziekstuk. In dit gedicht wordt duidelijk geprobeerd een zwartgallig beeld te schetsen. Toch komt het niet helemaal over, het lijkt niet ‘echt’, om het maar even vaag te zeggen. De woorden tussen haakjes voegen naar mijn mening niks toe aan waanzin of zwartgalligheid, meer aan vaagheid. Wat ik er wel leuk aan vind is bijvoorbeeld dat ‘chanson’ gemaakt is van de letters die ook in ‘melancholisch’ voorkomen. Het zou best kunnen dat er bewust of onbewust een paar anagrammen verstopt zitten in dit gedicht.


2. Wat ik in dit gedicht een beetje mis is de interpunctie, er zijn veel hoofdletters, maar geen punten, en wel weer een vraagteken. Het hele gedicht roept niet echt iets bij me op. Het is enigszins zwartgallig, waanzin lijkt er totaal niet in verwerkt. Deze zin: ‘Monsters van gisteren zijn de nimfen van morgen’ lijkt de clou te zijn van het hele gedicht. Ik ben het alleen niet met deze boodschap eens, en het is jammer dat dezelfde zin wordt herhaald –in een andere volgorde- als eindzin. Kortom: het spreekt me niet zo aan, en het had wat zwartgalliger/waanzinniger gemogen.

3. Aan dit gedicht is zo te zien heel veel tijd besteed. Het acrostichon is echt heel leuk gedaan. De eerste strofe loopt vloeiend, hoewel sommige beginwoorden zoals ‘nochtans’ en ‘Gij’ naar mijn gevoel wel duidelijk zijn uitgekozen omdat het gedicht anders geen acrostichon meer was. Bij gebrek aan betere woorden dus. Het gedicht in zijn geheel snap ik niet helemaal, het heeft wel heel wat waanzin en zwartgalligheid in zich, een pluspunt dus. Wat mij betreft had de naam ‘Janine’ er niet in gehoeven, het doet me denken aan heel heel lang geleden toen ik nog GTST keek en ik nog nooit een gedicht had gelezen. Over het algemeen vind ik dit een goed gedicht, ik ben ervan overtuigd dat de dichter heel wat kwaliteit/ talent heeft.

4. Gedichten met buitenlandse talen spreken me altijd meteen aan. Ze vallen ook meteen meer op dan andere. Het verschil maken tussen ‘oui’ en ‘wie’ vind ik niet geweldig. Ik kan me herinneren dat na de eerste lessen Frans op de middelbare school hier ook om gelachen werd. Daarbij komt het ook voor in een slechte Bassie en Adriaan aflevering. Het gedicht had ook nog wat meer stijlfiguren mogen hebben, naar mijn mening. Dan nu het goede nieuws. Het gedicht is best zwartgallig, en er wordt lekker nonchalant over de dood gesproken, voor zover dat kan. Dit vind ik echt een pre, en het hele gedicht sluit goed aan bij het thema. ‘De geur van spinazie’ is ook gaaf.

5. Een gedicht waar over nagedacht is. De woordspelingen zijn weer ouderwets goed. Wat ik niet snap is ‘tussen beide’ in strofe een. Ik neem aan dat het terugslaat op de eerste regel en dus niet op twee maar op drie dingen terugslaat. ‘mij’ in de tweede regel moet ook ‘ik’ zijn, maar dichterlijke vrijheid kan een verklaring hiervoor zijn. De tweede strofe is gewoon goed. Echt goed. Het hele gedicht is goed, maar ik mis de waanzin en de zwartgalligheid. Als het een wedstrijd zonder thema was geweest had ik hier misschien wel op gestemd. Nu niet.

6. Dit is echt een gedicht zoals ik het een tijd geleden ook geschreven zou kunnen hebben. Ik vind het sowieso jammer dat het geen sonnet is, maar dat zal ik niet meenemen in de beoordeling. De komma na regel 1 had beter een punt kunnen zijn. De komma na regel 2 is overbodig. En dit is geen miereneukerij. Over de twee andere fouten in dit gedicht is al veel gezegd. Alles bij elkaar vind ik het een uiting van onkunde van de schrijver. Voor mij zal een gedicht nooit geloofwaardig overkomen als er zo slordig met taal en interpunctie wordt omgesprongen. Het lijkt alsof de schrijver er weinig tijd in heeft gestoken of gewoon geen kennis van zaken heeft.

7. Na het lezen van de eerste twee regels wist ik al wat voor gedicht dit zou worden. Ook hier mis ik interpunctie, de rijm is gedwongen en onorigineel. Ik heb de meeste gedichten van dit topic nu ook al enkele keren gelezen, bij dit gedicht ben ik nooit verder gekomen dan de helft. Wat ik deze dichter zou aanraden is zich eens te verdiepen in werk van grote dichters en veel te lezen over stijlfiguren etc.

8. Er is al veel gezegd over dit gedicht. Wat voorop staat is dat dit gedicht gewoon luguber is. Wat me verder opvalt, is dat de titel op twee manieren uitgelegd kan worden. Dit maakt het voor mij nog extra luguber en ziek. Ik snap echt niet hoe je op het idee kan komen om zo’n gedicht te schrijven. Wat ook al gezegd is volgens mij, is dat het gedicht wel vaag iets van een meisjeshoofd weg heeft, als je je hoofd een kwartslag draait. Dit alles maakt duidelijk dat er wel over het gedicht is nagedacht. Toch spreekt de zwartgalligheid en het lugubere me niet aan. Ik hou meer van gedichten over de natuur ofzo, maar dat is meer de schuld van het thema dan van dit gedicht. Ik ben zeer benieuwd welke gek dit geschreven heeft.

9. Een gedicht met afwijkende lettergrootte. Wat me opvalt, is dat de geciteerde zin mooier is dan het gedicht. Wat mij betreft niet zo slim dus om de zin te citeren. Wat me ook stoort is dat er drie keer ’hen’ staat in regel 1 van strofe 4. Beetje jammer. Wat goed is aan dit gedicht is de zwartgalligheid, de lijken en het bloed. Er is duidelijk ingespeeld op het thema dus. Verder weet ik er weinig over te zeggen, het gedicht heeft niets vernieuwends en enkele vreselijke cliché’s zoals ‘vergeven noch vergeten’.

10. Duidelijk een gedicht van een gelouterde dichter. De woordkeus is ver boven gemiddeld goed en beelden worden erg goed verwoord. De beste stukjes uit het gedicht vind ik de eerste twee regels, ‘ je lot te lessen’ en de clou in de laatste regel. Wat ik mis is de waanzin en de zwartgalligheid. Dat is dan ook het enige wat ik aan te merken heb, maar dit is wel een groot minpunt gezien het thema van de wedstrijd.

11. In dit gedicht mis ik de rijm in de eerste strofe. Het is eigenlijk gewoon een lange zin die in stukjes gehakt is. Het verwijzen naar Camus en Dante had niet gehoeven, de intellectualiteit had beter uit het gedicht kunnen blijken. Ook ‘boetedoende’ vind ik niet heel mooi. In de tweede strofe mis ik een werkwoord in regel drie. Wat positief is, is dat de eindzin wel goed ‘getimed’ is. Hij valt precies goed in het ritme en geeft wel een aardig soort conclusie.

12. De titel is grappig en het gedicht vunzig. Groen schimmelhaar strelen is echt heel vies. Ik vind dit gedicht wel bovengemiddeld. Leuk is bijvoorbeeld: ‘in het rode ochtendgloor te bloeden’ en ‘fluiten schel en scherper klinken’. Ik denk dat dit gedicht is van degene waar ik eerst van dacht dat gedicht vier was. Toch jammer dat je niet mag speculeren. Een pluspunt aan dit gedicht vind ik dat het bijna niet opvalt dat er zo weinig rijm gebruikt is. Het loopt vrij vloeiend.

13. Duidelijk het gedicht waar je de minste kritiek op kan hebben.

14. Er zitten goede en mindere kanten aan dit gedicht. De mindere kanten vallen gelukkig weg omdat de goede kanten ook echt heel goed zijn. Wat ik minder vind is: de inleiding, dit had niet gehoeven van mij. Ook de duidelijke Jotie-imitatie vind ik jammer, een eigen stijl is toch wel een voordeel. Eigenlijk vind ik de rest van het gedicht super. ‘godvergeten kutbestaan’ is zo Jotie-achtig maar ook zo geweldig. Ook ‘dennengeur en zilv’ren paarden’ is schitterend. Zelfs het feit dat er ‘zilv’ren’ en niet ‘zilv’re’ staat is al mooi. De laatste twee woorden zijn het beste. Dit gedicht spreekt me gewoon heel erg aan en vanaf de eerste keer dat ik alles las wist ik dat mijn stem naar dit gedicht zou gaan. Het klinkt misschien als een rare keuze om op dit gedicht te stemmen, maar een gedicht moet aanspreken, en dit gedicht spreekt me het meest aan, en is eveneens zwartgallig en waanzinnig.

15. En dan gedicht 15. Dit doet me denken aan ‘Holland’ van Marsman. Ook dit is een mooi gedicht. Het is kort, en er staat geen woord teveel in. Eigenlijk zou ik best willen dat ik zo’n gedicht zou kunnen schrijven. De natuur wordt heel mooi beschreven en het is gewoon erg mooi, bijna melancholisch. Ik mis een punt na ‘graf’. Dit omdat er op het einde ook een punt staat en dat dus niet met elkaar overeenkomt.

16. Dit is de waanzin ten top. Op het eerste gezicht komt dat eigenlijk alleen door het gebruik van hoofdletters, streepjes, puntjes, schuine letters, kleiner lettertype en ga zo maar door. Om maar een paar dingen er uit te lichten: Kant- Nietschze is erg grappig, maar misschien een beetje te makkelijk. ‘Filosofen flikkeren. In putten.’ is ook heel grappig. Ik mis in dit gedicht een beetje de samenhang. Er wordt van de ene ‘gedachte’ naar de andere gesprongen om de waanzin maar verder uit te breiden. Je hebt veel energie nodig om dit gedicht te lezen en helemaal te begrijpen. Of dat positief of negatief is weet ik eigenlijk niet.

17. Een van de leukste gedichten, hoewel leuk niet echt het goede woord lijkt bij deze wedstrijd. De laatste twee regels zijn goed, net als ‘door mijn mond. Op de grond.’ Het minste aan dit gedicht vind ik regel drie van strofe twee, deze vermelding had er wat mij betreft niet bij hoeven te staan. Het spijt me, maar na 16 gedichten heb ik hier weinig nuttigs meer over te zeggen. Het is zeker geen slecht gedicht.
__________________
ich seh dein herz, dein echolot, schlägt wellen in die see
Oud 19-01-2006, 12:17
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Ik ben m'n lijstje kwijt. Had ik 14 al gedaan?

14. Ik geloof niet dat ik het boek van Lindgren waar naar wordt verwezen ooit heb gelezen.
De eerste (Nederlandse) strofe vind ik aardig, (boktorlarve <3) maar
"Waar de rokende stegen stonken naar pis, naar
vochtige schimmel op muren, bloed,
kotste ik woorden en tranen en zweet,
ijlend en heet van het wreed en de koorts,"
vind ik een beetje té. Een hoop woorden die bij het thema passen, maar niet echt een sfeer oproepen.

De rest vind ik dan wel weer gaaf, ook qua rijm en alles, maar vooral de toon. En wartaal is een leuk woord.

Ik weet niet of ik de link naar Lindgren (wat ik uit Porces commentaar heb gelezen) positief vind. Dat Zweedse(?) stukje aan het begin is wat overheersend. Zonder Lindgren is het ook een goed gedicht, en nu ligt het er zo enorm dik bovenop. Alleen 'ode aan Lindgren' was denk ik wel genoeg geweest.
Oud 19-01-2006, 13:42
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Ik denk juist dat ik dit gedicht beter had gevonden zonder het 'ode aan Lindgren' maar met het Zweedse stukje. Nu ligt het er inderdaad wat dik bovenop, maar het Zweedse stukje voegt iets toe en het 'ode aan Lindgren' naar mijn mening niet.
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Oud 20-01-2006, 11:39
Reem
Avatar van Reem
Reem is offline
Ik ga voor gedicht 14. Dit gedicht spreekt me het meest aan, zit (in mijn ogen) qua techniek het best in elkaar en sluit ook erg goed aan op het thema. Ik heb het commentaar van Porcelain gelezen en hoewel ik het boek zelf niet ken, kan ik me wel iets voorstellen bij wat Porcelain zegt: een 'onschuldig' kinderboek omzetten in zóiets is toch wel heel erg wreed. Anderen zeggen dat de stijl van dit gedicht te Jotie is, maar daarover durf ik eigenlijk nog geen oordeel te vellen, omdat de dichter(es) tot nu toe nog anoniem is.
__________________
et je ne compte pas mes jours.
Oud 20-01-2006, 12:23
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
1. Ja, en tja. Ik weet het niet. Ik heb het gelezen, en herlezen, en herlezen. Ik heb alle nummers gedownload en beluisterd, en herluisterd (ik neem aan dat het allemaal muzieknummers zijn). Het doet me niks. Misschien ligt dat aan mij, Rwanda zegt me niet veel, en de rest van het gedicht kan ik er niet op teruglinken omdat ik er niks van weet. De link tussen sommige liedjes en regels zie ik ook niet. En ja, dan blijft er weinig over. De woorden ed zijn wel mooi, en het einde met anderen.
Hm.
Oud 20-01-2006, 18:35
Verwijderd
Eigenlijk ben ik zo zwartgallig momenteel dat ik me niet tot de gedichten kan zetten. Maar dat telt niet zeker...

Maar ik heb morgen nog. Hopelijk gaat het dan beter.
Oud 20-01-2006, 19:27
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
oke, wat was het thema ookalweer (dat wedstrijden om een thema gaan dringt nu ook pas tot me door). waanzin en zwartgalligheid. sommige gedichten vallen daar naar mijn mening niet helemaal binnen, hoewel zwartgalligheid voor mij niet echt -ik gooi maar met klote woorden en de sfeer doet de rest wel- is. in veel onopvallende gedichten zitten trouwens wel waardevolle stukken, moet ik zeggen, maar ook vaak weer dingen die (mij) afstoten. hm. het onderwerp is natuurlijk ook de makkelijkste niet. ik heb nog niet naar de reacties/poll gekeken, dus ik ben benieuwd. zelf helaas niet echt meer de vermogens om overal op te reageren, maar dat wordt hier altijd wel vaker gedaan . sterkte allemaal nog hoor, in de laatste uren .
Oud 20-01-2006, 19:31
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
1, 5, 15. ik lees 1 alleen liever zonder toevoegingen. stemt*.
Oud 20-01-2006, 20:05
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
14.
Bijzonder gedicht, toen ik de gedichten voor het eerst even snel doorkeek en dit gedicht zag, dacht ik "Ik stem hier op" - want ik heb een de gebroeders leeuwenhart obsessie. Wat ik, zoals ik eerder al zei, wel jammer vind is dat het er zo dik bovenop ligt. Zonder Lindgren genoemd te hebben was dit gedicht waarschijnlijk veel mysterieuzer geweest. Is het het stukje waarin Jonatan zegt "Huil niet Kruimel! We zien elkaar weer in Nangijala" ? Ik vind het gedicht eigenlijk wel heel erg 'on-Kruimel' en 'on-Lindgren' maar ik snap dat dat de bedoeling is, maar toch had de schrijver van dit gedicht de boodschap misschien ook op een wat minder grove manier kunnen brengen. Woorden als kut en kanker maken geen zwartgalligheid, iemand zei het min of meer al. Maar kijk, als ik heel eerlijk ben is het enige wat ik niet goed vind aan dit gedicht het feit dat het me zo met de neus op de feiten drukt: "Hou maar op met dat gezeik in die andere wereld kom je toch niet" en we willen natuurlijk het tegenovergestelde geloven. Wat dat betreft dus zeer geslaagd.

15.
Ik vind dit eigenlijk meer een opsomming van woorden, maar dat komt doordat de zinnen naar mijn mening te vaak zijn afgebroken. Het creeërt wel een soort van rust, maar op de één of andere manier leest het niet fijn. Je
krijgt dan
een
beetje
zo'n soort
effect.
Maar genoeg over de vorm, de inhoud vind ik wel mooi. Je kunt zien dat de woorden erg zorgvuldig zijn uitgekozen. De vergelijking tussen de wind en de bladeren vind ik het best.

16.
Ik weet eigenlijk niet zo goed waar ik moet beginnen. Dit gedicht kent waanzin ja, heel veel waanzin, misschien nog wel meer wanhoop. Het gedicht overweldigt, laat een behoorlijke indruk achter. Maar wie was die schrijver ook al weer die zei dat een goed schrijver geen uitroeptekens nodig heeft? Op een gegeven moment wordt het misschien teveel van het goede.
‘Het is dood! Het is dood!’. Wat houd ik over?
Het is dood. Nee, daarnaast. Wat houd ik over?

vind ik echt briljant, hier houd ik ontzettend van.
In dit gedicht zullen wel heel veel dingen zitten die ik niet op weet te merken. Als dat zo is, ben ik niet geneigd het aan mijn onwetendheid te wijten, in zekere zin is het ook aan een schrijver om op begrijpbaarheid te letten. Dit gedicht zit vol mooie stukjes, maar het geheel mis ik nog een beetje. Misschien gaat het meer om het gevoel, de wanhoop die dit gedicht uitspuwt, recht je gezicht in?

Verder: Sterke openingszin. Sterke slotzin. Lang middenstuk, maar dit niet in negatieve zin.

17.
De eerste zin in combinatie met de titel vind ik erg sterk. De tweede strofe minder: Die rode bloedspetters hebben we nou wel een keer gezien, van wijn of niet van wijn. Jammer dus van de tweede strofe, misschien wel van het hele middenstuk: Het valt een beetje in het niet bij het begin en het einde dat ik ook wel sterk vind. Dit gedicht is verder wel een mooie afsluiter. Na alle waanzin uit de vorige gedichten doet het veel kalmer aan, alsof het de staat van waanzin al is gepasseerd. Nu rest alleen verlorenheid.
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG

Laatst gewijzigd op 20-01-2006 om 20:08.
Oud 20-01-2006, 23:06
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Oh oh. Nog maar 23 uur en 53 minuten. En ik moet nog 2 gedichten bekritiseren en stemmen.
Oud 21-01-2006, 02:25
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
4. Hm, bijzonder. Ik vind het Wie Oui leuk gedaan. De tweede strofe komt er wierd in, met spinazie, maar de regel met het touw vind ik wel sterk. De ... in de derde is dan weer wat minder. Ik heb een hekel aan die dingen. De kippen zonder kop en de regenboog en de waterval sluiten dan wel weer mooi aan bij de spinazie uit de tweede strofe. En het einde maakt het mooi af, door weer terug te pakken naar de eerste strofe. Het Frans en Duits is hier wel goed verwerkt, het draagt bij aan het gedicht, ipv alleen maar mooi te klinken.

Wel jammer van de 'dat wat ik niet kan verstaan' in de eerste strofe, dat vind ik een lelijke constructie.

Laatst gewijzigd op 21-01-2006 om 02:29.
Oud 21-01-2006, 10:02
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Ik ga voor 1.
Oud 21-01-2006, 12:50
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
17. De eerste regel maakt me benieuwd naar de rest van het gedicht, maar dan valt het een beetje tegen. Ik zie niet echt iets terug van de lente/winter, en de rode spetters zijn een tevaakgebruikt beeld. Het stukje

"door mijn mond. Op de grond.

Te lang gerijpt.

Vastgegrepen, verkeerd begrepen.
Door de kamer gesmeten."

Is me iets te rijmerig, het past niet goed bij het begin en de eindzin, die ik wel erg sterk vind.


Eh, heb ik ze nu allemaal gehad?
Oud 21-01-2006, 12:51
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Nu nog stemmen, Sketchie
Oud 21-01-2006, 13:06
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Ok, ik was 12 dus vergeten -_-'

12. dus.
Ok, leuk weer zo'n acrostichon. Die zijn populair deze wedstrijd. La vie est un enfer. Sluit mooi aan bij de eindzin. Het groene schimmelhaar is al eerder genoemd en geroemd. Hm, ik weet het niet. het loopt niet helemaal lekker. Misschien mis ik wat rijm. Vooral in het begin. Nja, verder heb ik er eigenlijk niets over te zeggen. Hij is goed, maar net niet.
Oud 21-01-2006, 14:21
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Ohh de acrostichon bij 12 had ik volledig gemist.
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Oud 21-01-2006, 17:21
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
Nog een uur of 5,5. Spannend
__________________
I know a ghost can walk through a wall, yet, I'm just a man, still learning how to fall
Oud 21-01-2006, 17:59
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Goed, waar ik op stem.

Eerst twijfelde ik tussen no.: 3, 5, 8, 12 en 16
Toen twijfelde ik tussen no. 3, 5, 12 en 16
Toen twijfelde ik tussen no. 3, 5, en 16
Toen twijfelde ik tussen no. 3 en 5
Toen tussen no. 5 en 16
Toen 16 en 12
3 en 5
5 en 8
3 en 5

Mijn stem gaat naar nummer 5.

Op voorwaarde dat de schrijver mij na het bekendmaken van de winnaar haarfijn zal uitleggen wat alles nou precies betekent.
Misschien denkt men nu: "Waarom stemt ze op een gedicht dat ze niet snapt?" Maar kijk, ik ben niet van het snappen. Ik ben meer van het enthousiast worden om hele kleine dingen, enkele ijzersterke zinnen. Gedicht 5 heeft deze. Voorheen zei men dat het thema niet genoeg is uitgewerkt, uiteindelijk ben ik het hier niet mee eens. Ik word er behoorlijk wanhopig van.
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Oud 21-01-2006, 17:59
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Porcelain schreef op 21-01-2006 @ 13:51 :
Sketchie


Ik ben al m'n commentaar al weer vergeten, en ik heb niet echt zin om al die posts terug te zoeken om te herlezen. Er zit niet echt een gedicht bij waarvan ik denk "Ja, dit is duidelijk het beste" en er zijn een stuk of zes met dingen die ik gaaf vind.
Lastig.
Oud 21-01-2006, 19:59
xineof
Avatar van xineof
xineof is offline
Beeeh die spanning!
__________________
eight days a week
Oud 21-01-2006, 21:00
Verwijderd
Ik ga het niet te lang maken, ik heb het steeds uitgesteld omdat ik niet in de stemming was en uiteindelijk was ik zelfs te zwartgallig om de gedichten nog te waarderen. Maar nu is er whisky en gemoedsrust en de deadline, dus ik doe een poging.

Elk gedicht heel kort.

1. Als ik de muziek-dingen-stukjes negeer, dan leest het best goed, maar ik stoor me. Het is heel interessant die combinatie, maar het is met teveel. Overdaad.

2. Hierbij kan ik denken aan de schilderijen, maar de uitwerking en de woorden krijgen niet echt vat op me.

3. Ik moet denken aan mezelf. Hoe ik kwaad kan zijn en spuwen naar de ander/mezelf/een derde persoon in een gedicht en hoe heerlijk het is dat voor te dragen. Maar het is te uitgebreid.

4. Oh wat interessant. Vreemde beelden. Ik denk aan wereldoorlogen en ik hou van het Frans in een gedicht en dan komt er zomaar ook nog wat Duits. En doodgaan. Ja. Interessant.

5. Had ik al opgemerkt toen ie in de inbox stond en ik verweet mezelf dat ik zelf nooit op het idee stotteren-alliteratie ben gekomen, waarbij ik dat volkomen geniaal gevonden vind.

6. Dt-fout. Fijn ritme maar neemt me niet diepgaand mee.

7. Iedereen die mij kent, weet dat ik hier niet van hou. Die rijm, die opbouw, hoofdlettergebruik en inconsequente interpunctie. Mijn excuses, maar ik kom niet verder dan een paar regels.

8. Enge gedachten krijg ik, terwijl ik ook denk dat het dat niet hoeft te zijn. Worden we in een richting gedwongen? De inhoud vind ik spannend, de uitwerking kan mij minder meeslepen.

9. Hier weet ik weinig over te zeggen, behalve dat het me niet boeit.

10. Weer een interessante inhoud, maar een uitwerking die mij niet kan bekoren of meeslepen.

11. Oh leuk ^^. Dante <3. En ik voel directe binding met Hieronymus Bosch zijn schilderijen. En die onbezorgdheid op het einde. Geen grijpbare rijm, al doet het dat op gevoel wel.

12. Ik verbaas me, alleen het stukje over de stank bekoort me niet zo. Maar het is nogal vaag.

13. Een winnaar ^^

14. Ohla. Ik denk aan Hans Andreus! De eerlijkheid, de bloederige waarheid. Het schimmelt in mijn geest…

15. Hmmm, ik krijg hier net een heel rustig beeld. Niet echt zwartgallig of waanzinnig.

16. Ik moet lachen ^^ En ik herken iets. Een uitwerking die me zeker boeit. En meesleept. Maar op sommige momenten net teveel ballast heeft waardoor de aandacht verwaait.

17. Hehe, die laatste regel. Ik vind dit wel leuk, zonder echt bijzonder te vinden.


Aan iedereen: voel je niet beledigd, ik heb in zo kort mogelijke bewoordingen mijn mening duidelijk proberen te maken zodat niemand zich te kort gedaan voelt. Ik ben nu eenmaal een zeikster op gebied van dichten.

Mijn keuze gaat uiteindelijk naar…
Ik heb een top 4, random: 4, 5, 11 en 14. En dan ga ik keuzes maken.

Op 1, vanwege het heerlijke taalgebruik: 14
Op 3, om een verzinsel dat ik zelf had willen bedenken: 5
Op 2, Dante’s hel en de onbezorgdheid daarover: 11
Op 4, Frans en Duitse wereldoorlogen: 4
Oud 21-01-2006, 21:27
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Goed. Tijd om een keuze te maken en te stemmen.

*pakt rekenmachine*
*randint(1,17)*
*enter*

Gedicht 16!
Oud 21-01-2006, 22:40
xineof
Avatar van xineof
xineof is offline
Nog 20 minuten . Halo zit je al een spetterend uitslagtopic te fabriceren?
__________________
eight days a week
Oud 21-01-2006, 23:02
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Oke, ik heb de poll zojuist gesloten (0:00:00 precies ).

Mutant zal vast zo snel mogelijk alle valsspelerij eruit filteren, en dan worden daarna de officiele winnaars bekend gemaakt.

Ondertussen mogen jullie hier fijn verder zenuwpezen, speculeren wie wat schreef etc. en zal ik tussen jullie posts door extra vaak zeggen dat ik toch vooral al weet wie de hoogstwaarschijnlijke winnaar/winnares is .
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG

Laatst gewijzigd op 21-01-2006 om 23:11.
Oud 21-01-2006, 23:09
vidaaa
Avatar van vidaaa
vidaaa is offline
Speculeren

Gedicht 5 moet van CSN zijn, gedicht 14 van Mutant, 10 van Halogeen, 16 van xineof, 8 van Sketch.. *denkt nog even verder*
__________________
ich seh dein herz, dein echolot, schlägt wellen in die see

Laatst gewijzigd op 22-01-2006 om 00:08.
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Algemeen: Overzicht wedstrijden, Handige tips, en overzicht (oude) topics.
Dingaantouwtje
7 04-04-2010 23:26
Verhalen & Gedichten Overzicht Wedstrijden
Porcelain
0 27-08-2007 15:35


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:55.