Oud 17-02-2006, 19:20
Swlabr
Avatar van Swlabr
Swlabr is offline
Ik ga waarschijnlijk naar het VWO maar ik denk steeds dat ik het niveau niet aankan. Mijn meester vertelt me wel dat ik het niet echt moeilijk zal vinden, maar ik heb mijn twijfels. Hadden jullie dat ook toen jullie van de basisschool naar het VO gingen?
En zoja; Was het achteraf nergens voor nodig, of waren je vermoedens waar?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-02-2006, 19:27
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
het 1e jaar is deels herhaling en gemakkelijk, omdat iedereen qua niveau en kennis gelijk getrokken moet worden... het 1e jaar viel mij heel erg mee en ik deed het er nog beter dan op de basisschool...

Je hoeft je echt geen zorgen te maken... als je nu bij de beteren van de klas hoort, komt het allemaal goed op het VO ...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 17-02-2006, 19:34
Swlabr
Avatar van Swlabr
Swlabr is offline
Wat krijg je in de 1e te leren? Dingen die je op de basisschool ook leerde?
Met citaat reageren
Oud 17-02-2006, 19:36
Verwijderd
Maak je geen zorgen, misschien kom je wel in een havo/vwo klas. Dan krijg je beoordelingen op havo én vwo niveau en kan je precies zien wat het beste bij je past.

Daarnaast, op school zullen ze je goed begeleiden en als het niet goed gaat krijg je waarschijnlijk wat extra aandacht. Ze zorgen meestal dat je na het eerste jaar op het juiste niveau zit

Maak je geen zorgen dus, en geniet nog even van je basisschool
Met citaat reageren
Oud 17-02-2006, 19:38
Swlabr
Avatar van Swlabr
Swlabr is offline
Thnx! Hoe hebben jullie die overstap ervaren?
Met citaat reageren
Oud 17-02-2006, 19:56
Verwijderd
Nouja, ik zal even antwoord geven op allebei je vragen:

Mijn broertje krijgt bij Nederlands veel grammatica/spelling/begrijpend lezen, gewoon verder en herharling van wat je op de basisschool hebt gehad.

Bij geschiedenis begint hij echt bij het begin, boeren en jagers/egypte/grieken en bij aardrijkskunde leert hij dingen over cultuur.

Frans/Engels Zijn nieuw en worden gewoon aangeleerd vanaf het begin.

Bij wiskunde leert hij breuken/coordinaten/verhoudingen/ruimtefiguren (kubus/balk/kegel etc) en dat is vooral veel verdieping van de basisschool.

Bij science (natuurkunde/scheikunde/biologie) krijgt hij veel biologie, en leert hij werken met een brander voor scheikunde. Ook moet hij alle botjes uit zijn hoofd leren.

Bij techniek leert hij solderen, bij gym leert hij vollyballen en badmintonnen maar ook turnen (ringen etc..)

Bij muziek leer je wat een toon en noot is, leer je noten lezen en zingen en ga je keyboard spelen.

Bij drama leer je wat een goede houding is, ga je bezig met emoties en uitdrukken en leer je hoe een goede scene in elkaar zit.

Nouja als je meer wil weten moet je maar ff pm-en ofzo want dan geef ik je wel het mailaders van mijn broertje

////

De overstap vond ik erg goed te doen, maarja ik had me er ook enorm in verdiept en het ging me makkelijk af, geen enkele onvoldoende gehad, maar dat ging bij mij niet. En nu zit ik in 5V en gaat het nogsteeds wel oké

Laatst gewijzigd op 17-02-2006 om 20:08.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2006, 20:57
NilsHolgersson
Avatar van NilsHolgersson
NilsHolgersson is offline
Haha, "ik heb mijn twijfels" bij het advies van je meester volgens mij ben je dan al wijs genoeg voor het vwo.
Je komt waarschijnlijk in een havo/vwo brugklas, en kun je na twee jaar rustig kiezen wat je wil.. havo of vwo? Ik vond het wel een leuke overstap want de halve klas van de basisschool ging mee dus het was meer wennen aan het constant van lokaal veranderen en een andere leraar per vak dan aan de nieuwe leerlingen om je heen
En je hebt tussenuurtjes kun je elkaar omhelsen als brugger zijnde
Met citaat reageren
Oud 17-02-2006, 21:18
wr_faya
Avatar van wr_faya
wr_faya is offline
Jah man, nix om over druk te maken.
In het eerste heb ik erg makkelijk over gedacht(wat jij zeker niet moet doen), wat als gevolg had dat ik het nog wel moeilijk kreeg (havo). Ik zag het echt als een spel. Maar ik heb me optijd verbeterd. Ik ben in de bespreekzone terecht gekomen en mocht naar 2 havo/vwo. En heey, ik zit nu in 3 vwo en het gaat tot nog toe wel goed.
geen zorgen man!

Als je je volle 100 % inzet, vindt ik dat je nix te verwijten valt.
__________________
Life is Simple - You Make Choices - And Don't Look Back
Met citaat reageren
Oud 17-02-2006, 21:19
wr_faya
Avatar van wr_faya
wr_faya is offline
Overigens vond ik wel het verschil tussen rekenen, en wiskunde op het middebare onderwijs.
__________________
Life is Simple - You Make Choices - And Don't Look Back
Met citaat reageren
Oud 17-02-2006, 22:08
ook hallo
Avatar van ook hallo
ook hallo is offline
De 1ste vond ik vet simpel, maar toen maakte ik ook nog huiswerk
Met citaat reageren
Oud 17-02-2006, 22:15
standby
standby is offline
niks om je zorgen over te maken, ik vond het juist een nieuwe uitdaging. Die basisschool heb je wel nu wel gezien...je komt vanzelf op gang en dan is het zeker goed te doen
__________________
under the milky way
Met citaat reageren
Oud 17-02-2006, 22:45
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Ik vond de overstap ook niet moeilijk. Veel vakken beginnen met hele nieuwe onderwerpen en sommige gewoon vanaf het begin af aan zoals frans. En bij wiskunde wist ik juist veel door de basisschool, dus toen ze zeg maar iedereen op hetzelfde niveau wilden trekken had ik het meeste al gehad en was dat veel makkelijker. De eerste, toen haalde ik nog 10-en met gemak.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2006, 22:45
Morri
Morri is offline
Ik herken je verhaal wel een beetje. Op de basisschool ging het me allemaal heel gemakkelijk af, ik kreeg VWO-advies, haalde 546 (op mijn basisschool heel hoog ) en zou naar een havo-vwo brugklas gaan. Toch was ik er heilig van overtuigd dat ik havo zou gaan doen, dat het allemaal heel erg moeilijk zou worden, dat iedereeen heel slim zou zijn... dat viel tegen/mee. De eerste klas was helemaal niet zo moeilijk... Nu doe ik 4gymnasium en het gaat me nog steeds goed af.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2006, 00:03
Verwijderd
Wat leuk, je gebruikt de puntkomma!

Er zijn niet zo veel leerlingen van wie in groep acht gedacht wordt dat zij op het vwo terecht zullen komen en die vervolgens uit de D-stroom geraken. Sterker nog: ik ken er niet één. Aan jouw manier van formuleren en beredeneren is bovendien wel te zien dat jij er wel zult blijven; maak je geen zorgen.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2006, 00:18
Verwijderd
Citaat:
perseus schreef op 18-02-2006 @ 01:03 :
Wat leuk, je gebruikt de puntkomma!
lmao

Ach ja, zoals al hierboven al genoeg gezegd is (en ik het dus eigenlijk niet meer hoef te herhalen, maar ik doe het toch), je hoeft je nergens zorgen voer te maken. Je huiswerk een beetje fatsoenlijk bijhouden en het komt wel goed.

disclaimer: Bovengenoemde "het komt wel goed"-mentaliteit moet je na een paar jaar wel kwijt zijn
Met citaat reageren
Oud 18-02-2006, 09:38
Guenevery
Avatar van Guenevery
Guenevery is offline
Citaat:
superduck schreef op 18-02-2006 @ 01:18 :

disclaimer: Bovengenoemde "het komt wel goed"-mentaliteit moet je na een paar jaar wel kwijt zijn
Dat ligt echt aan de school. Ik ben er nog steeds niet vanaf en ik weet zeker dat ik de 'het komt wel goed'-mentaliteit nog wel drie maanden kan volhouden - tot mijn examen.

VWO is in mijn ogen trouwens niet zozeer moeilijker dan de havo, maar het ligt echt aan je leerinstelling. Wanneer je het leuk vindt om veel meer de aandacht te hebben liggen op zelfstandigheid, verbanden leggen en een 'grotere' hoeveelheid stampwerk, is het vwo perfect voor je.
Bij ons op school zit het grootste verschil in het feit dat wij (vwo'ers) meer verbanden tussen leerstof moeten kunnen leggen tijdens toetsing en de havoérs juist worden getoetst op de kennis van de leerstof zelf.

Ik zou je niet teveel zorgen maken, het is natuurlijk per school verschillend. En het ligt ook aan je eigen opstelling op de nieuwe school. Het belangrijkste dat ik van mijn middelbare school heb opgestoken is eigenlijk voor jezelf opkomen.
__________________
'Een Hollander is een Engelsman die rechts rijdt' Louis Paul Boon
Met citaat reageren
Oud 18-02-2006, 14:11
Verwijderd
Citaat:
Guenevery schreef op 18-02-2006 @ 10:38 :
.
Bij ons op school zit het grootste verschil in het feit dat wij (vwo'ers) meer verbanden tussen leerstof moeten kunnen leggen tijdens toetsing en de havoérs juist worden getoetst op de kennis van de leerstof zelf.
Bovenstaande komt niet echt overeen met:
Citaat:
VWO is in mijn ogen trouwens niet zozeer moeilijker dan de havo,
hoor
Met citaat reageren
Oud 18-02-2006, 14:18
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Als je weet hoe je huiswerk moet maken en je dat ook maakt is er geen probleem.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 18-02-2006, 14:21
Swlabr
Avatar van Swlabr
Swlabr is offline
Vandaag heb ik een les gevolgd op het Gymnasium en als het niveau zo is, dan haal ik het met gemak, maar hopelijk is het niet zó makkelijk!
Thnx voor jullie reacties!
Met citaat reageren
Oud 18-02-2006, 16:09
Barones
Avatar van Barones
Barones is offline
Mij was verteld dat ik een bovengemiddelde havo-leerling zou worden, maar vwo was te moeilijk. Ik ging gewoon naar de d-stroom. Eerste jaar had ik het heel erg zwaar, maar dat kwam vooral door de grote verandering, en mijn aanpassingsvermogen. De cijfers waren gewoon 'gemiddeld'
Maar dat doet er verder ook niet toe , ik denk dat jij je wel zult redden. En anders kom je er snel genoeg achter. Als je maar niet té snel opgeeft. Dat zou zonde zijn.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2006, 16:45
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Darkiekurd schreef op 18-02-2006 @ 15:21 :
Vandaag heb ik een les gevolgd op het Gymnasium en als het niveau zo is, dan haal ik het met gemak, maar hopelijk is het niet zó makkelijk!
Thnx voor jullie reacties!
. je gaat mss naar havo/vwo combinatie, dan moet je dat niveau wel aankunnen, en anders kom je er vanzelf achter welk niveau het beste bij je past. uhm. wat ik moeilijk vond. ik kende de mensen niet, maar dat is ook allemaal best snel en goed gegaan, iedereen is nieuw. sommige vakken zijn wel nieuw, maar daar wordt je natuurlijk in begeleidt. eerste jaren van je opleiding altijd goed je best doen, mocht je later minder uit willen voeren, krijg je nooit spijt van een goede basis . succes ermee.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2006, 17:07
Verwijderd
Jij maakt tenminste fatsoenlijke zinnen en je spelt goed, dat is al voldoende om VWO aan te kunnen

(Een hoop forummers schamen zich nu kapot omdat ze taalkundig ge0wned worden door een twaalfjarige.)
Met citaat reageren
Oud 18-02-2006, 17:11
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 18-02-2006 @ 18:07 :
Jij maakt tenminste fatsoenlijke zinnen en je spelt goed, dat is al voldoende om VWO aan te kunnen

(Een hoop forummers schamen zich nu kapot omdat ze taalkundig ge0wned worden door een twaalfjarige.)




Net zoals een aantal hier ben ik ook begonnen op een havo/vwo stroom. Pas in de 2e overgegaan van havo/vwo naar 3 atheneum.
Mijn cijfers waren gemiddeld een 7.5 denk ik in de 2e. Ik vond het allemaal ontzettend makkelijk. Maakte bijna geen huiswerk, leerde heel even en toch hoge cijfers.
Gelukkig bestaan er deze stromen want zo kan een school die alleen naar de citoscore zou kijken een leerling uiteindelijk toch op het gewenste niveau onderwijsen.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2006, 17:17
Swlabr
Avatar van Swlabr
Swlabr is offline
Dank jullie wel voor jullie reacties! Ik heb er een hoop aan
Nu leer ik al voor volgend jaar dingen zoals wat pi is en wat atomen zijn en hoe ze in elkaar zitten enz., maar heb ik dit alles nodig voor volgend jaar of moet ik gewoon rustig aan doen met al dat leren?


BVD
Met citaat reageren
Oud 18-02-2006, 17:19
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Atomen krijg je bij scheikunde, en dat is pas in de derde

Maar ik zou het gewoon lekker rustig aan doen, volgens mij heb je er vrij weinig aan om nu al van alles te gaan leren. Gewoon je huiswerk bijhouden als je straks op 't VWO zit, dat is echt wel genoeg.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-02-2006, 17:33
Morri
Morri is offline
En pi krijg je ook niet in de eerste, of wel? Nou ja, @TS: je kunt het niveau makkelijk aan lijkt me, dus je HOEFT niet nu al te gaan leren. Als je het leuk vindt mag het natuurlijk wel, maar het is absoluut niet nodig. Realiseer je wel dat je de kans loopt je te gaan vervelen als je dit doet, straks weet je veel al. Je kunt je ook in onderwerpen gaan verdiepen die je niet echt op school krijgt, als je graag leert, dan heb je en een goede algemene kennis én verveel je je straks niet.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2006, 17:37
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 18-02-2006 @ 18:07 :
Jij maakt tenminste fatsoenlijke zinnen en je spelt goed, dat is al voldoende om VWO aan te kunnen

(Een hoop forummers schamen zich nu kapot omdat ze taalkundig ge0wned worden door een twaalfjarige.)
Precies wat ik dacht.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2006, 18:29
Swlabr
Avatar van Swlabr
Swlabr is offline
Even een vraagje: Wat is de 'D-stroom'
Met citaat reageren
Oud 18-02-2006, 18:43
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Citaat:
Darkiekurd schreef op 18-02-2006 @ 19:29 :
Even een vraagje: Wat is de 'D-stroom'
Dat vraag ik me ook af. Maar volgens mij wordt de havo/vwo stroom bedoeld. Dus gewoon tussen het havo en vwo, zeg maar kiesstroom ofzo. Maar als ik jou was zou ik niet gaan leren. Volgens mij ben je nu echt al slim genoeg etc. Ik zou je tijd gewoon aan leuke dingen besteden, dat leren komt wel weer als het echt moet in die klassen.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2006, 08:33
Nyawa
Ik dacht ook dat het veel moeilijker zou zijn, maar uiteindelijk bleek dat het eigenlijk net zo simpel was als de basisschool, gewoon een soort groep 9 zeg maar. Wat je hebt geleerd op de basisschool verdiep je vaak alleen maar en je krijgt natuurlijk wat nieuwe vakken zoals Frans, maar dat is ook niet onoverkomelijk.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2006, 15:51
Swlabr
Avatar van Swlabr
Swlabr is offline
Nu twijfel ik weer; wil ik naar een Gymnasium of een VWO?
Wat is beter, mijn leraar vertelt me dat ik wel naar een Gymnasium kan gaan, maar ik weet het niet... Wat denken jullie?
Met citaat reageren
Oud 01-03-2006, 15:58
Estar
Estar is offline
Citaat:
Darkiekurd schreef op 01-03-2006 @ 16:51 :
Nu twijfel ik weer; wil ik naar een Gymnasium of een VWO?
Wat is beter, mijn leraar vertelt me dat ik wel naar een Gymnasium kan gaan, maar ik weet het niet... Wat denken jullie?
Ik kan alleen praten voor mijn nicht, die is met havo/vwo advies naar de middelbare school gegaan, en die heeft de eerste jaar ook gewoon havo/vwo klas gedaan, nu in de tweede heeft ze een extra vak bijgekomen, namelijk latijn.

Misschien kun je gewoon naar het vwo gaan, en dan aan het einde van het jaar kijken of je extra vakken wil volgen. Uiteindelijk krijg je toch je vwo diploma of je nou gymnasium doet of gewoon vwo, met gymnasium heb je extra vakken.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2006, 16:00
Verwijderd
Citaat:
Darkiekurd schreef op 01-03-2006 @ 16:51 :
Nu twijfel ik weer; wil ik naar een Gymnasium of een VWO?
Wat is beter, mijn leraar vertelt me dat ik wel naar een Gymnasium kan gaan, maar ik weet het niet... Wat denken jullie?
Eigenlijk is de enige vraag die je jezelf moet stellen: ga ik die klassieke talen leuk vinden? Wat ze je ook vertellen, die talen hebben na je school geen nut meer. Doe het ook niet voor het 'prestige', je valt zo door de mand. Ik heb Latijn en Grieks altijd ontzettend tof gevonden (ik ben er ook best goed in), maar ik heb ook vrienden die spijt hebben dat ze zoveel uur voor niks die achterlijke talen hebben bestudeerd.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2006, 16:02
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Darkiekurd schreef op 01-03-2006 @ 16:51 :
Nu twijfel ik weer; wil ik naar een Gymnasium of een VWO?
Wat is beter, mijn leraar vertelt me dat ik wel naar een Gymnasium kan gaan, maar ik weet het niet... Wat denken jullie?
Bedoel je dan een zelfstandig gymnasium (dus een school waar ze alleen gymnasium hebben) of een scholengemeenschap waar je gaat kiezen tussen gymnasium en vwo?
Wanneer het echt om verschillende scholen gaat, zou ik gewoon op open dagen en meeloopmiddagen (als die er zijn) gaan kijken op diverse scholen en dan de school kiezen waar je je het prettigst voelt. Als het om een scholengemeenschap gaat met beide stromingen, begin je meestal in een vwo-groep en wordt er in het eerste half jaar aan de hand van je cijfers gekeken of je naar de gymnasiumstroom kunt of niet.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2006, 16:07
Morri
Morri is offline
Ik neem aan dat je al naar open dagen geweest bent? Ik denk dat er een paar dingen zijn die je jezelf af moet vragen.

1. Kan ik het aan? (als je leraar denkt van wel zal dat wel goed zitten)
2. Lijken Latijn en Grieks mij leuk?
3. Wil ik het risico nemen dat het niks wordt en ik van school af moet?
4. Op welke school voel ik mij het meest thuis/leek me het leukst op de open dag/avond?

Je moet ook eens verder kijken: wat voor extra vakken bieden de scholen zoal aan (m.n. in de bovenbouw), hoeveel leerlingen zitten er e.d.

Zelf zit ik op een havo-vwo school en dat bevalt goed. Opzich had ik best naar een gymnasiumschool gewilt, maar in de vuurt is er hier geen (niet op fietsafstand iig). Ik heb toen gekozen voor deze school omdat hij niet zo groot was, alleen havo-vwo had (want meer heb ik niet nodig, ik hoef geen vmbo-t, sportklas, muzische afdeling blablabla), een goede naam heeft, en de sfeer me heel erg aansprak. Kijk gewoon naar welke school je het liefst zou gaan, vergeet even dat ze op die ene school alleen gymnasium hebben. Laat je daarna goed informeren over de klassieke talen, praat eens met een eersteklasser (of ouderjaars) kijk eens in zijn/haar boeken. Vraag eens of je op beide scholen een dag mee mag lopen.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2006, 18:00
*meizz*
*meizz* is offline
Citaat:
Snees schreef op 01-03-2006 @ 17:00 :
Eigenlijk is de enige vraag die je jezelf moet stellen: ga ik die klassieke talen leuk vinden?
Inderdaad, dat is wel belangrijk.
Toen ik moest kiezen, heb ik gewoon gedacht: Klassieke talen lijken me leuk, en als blijkt dat ik het niet kan/niet meer leuk vindt, ga ik naar havo/vwo.
Maar dan had ik wel het geluk dat havo/vwo op dezelfde school is.
(Trouwens, volgens mij is het best moeilijk om op te stromen (omdat je dan gemiddeld voor alle vakken een 7 moet staan enzo) en als je al op gymnasium zit, dan hoef je niet perse een 7 gemiddeld te staan.)
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 01-03-2006, 18:32
Swlabr
Avatar van Swlabr
Swlabr is offline
Citaat:
Morri schreef op 01-03-2006 @ 17:07 :
Ik neem aan dat je al naar open dagen geweest bent?
Allicht
Met citaat reageren
Oud 01-03-2006, 19:04
Saycheese
Avatar van Saycheese
Saycheese is offline
Een twaalfjarige die het woord 'allicht' in zijn vocabulaire heeft, hoeft zeker niet bang te zijn dat hij het niveau niet aankan.

Informeer even goed bij de scholen hoe het zit met het gymnasim. Toen ik naar de middelbare school ging, zat ik het eerste jaar in een havo/vwo brugklas, en in dat jaar bepaalden ze of je naar het gymnasium kon. Één van de andere scholen in de stad had een gymnasium brugklas, daar kon je niet meer na de eerste overstappen maar moest je vantevoren beslissen of je gymnasium wilde of niet. Mijn oude school heeft nu hetzelfde systeem, maar dat terzijde.

Het voordeel van het eerste systeem is dat je in het eerste jaar rustig kunt bedenken of je het gymnasium wel aankan, en of je het ook leuk vind. Meestal worden er proeflessen latijn en grieks aangeboden. Nadeel is dat je maar 5 jaar de klassieke talen hebt, dus je moet iets harder werken, maar daar zijn we bij mij op school niet slechter van geworden. Ik vond dit heel prettig, omdat ik in groep 8 nog absoluut geen idee had of ik het gymnasium wel leuk zou vinden en of ik het wel zou kunnen. Toen bleek dat ik in de brugklas makkelijk mee kon komen, kreeg ik meer interesse in de gymnasium-mogelijkheid.

Verder moet je gewoon voor de school kiezen waar je het beste gevoel bij hebt. Of dat nu een zelfstandig gymnasium is, of een brede scholengemeenschap. Belangrijk is dat je je prettig voelt op een middelbare school, je moet er tenslotte wel nog zes jaar doorbrengen.
__________________
Omdat zelfs van de meest vicieuze cirkel het oppervlak ?r² is.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2006, 19:36
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
Ik moest het meest wennen aan het huiswerk, maar verder was het qua niveau best te doen .
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Met citaat reageren
Oud 01-03-2006, 19:45
Morri
Morri is offline
Citaat:
*meizz* schreef op 01-03-2006 @ 19:00 :
Inderdaad, dat is wel belangrijk.
Toen ik moest kiezen, heb ik gewoon gedacht: Klassieke talen lijken me leuk, en als blijkt dat ik het niet kan/niet meer leuk vindt, ga ik naar havo/vwo.
Maar dan had ik wel het geluk dat havo/vwo op dezelfde school is.
(Trouwens, volgens mij is het best moeilijk om op te stromen (omdat je dan gemiddeld voor alle vakken een 7 moet staan enzo) en als je al op gymnasium zit, dan hoef je niet perse een 7 gemiddeld te staan.)
Niet lullig bedoelt, maar als je in een havo-vwo brugklas geen 7 gemiddeld haalt (wat je bij ons niet eens hoeft te staan, maar wel zoiets geloof ik) moet je je ook afvragen of het niet te moeilijk is. Maar ik denk dat de TS daar geen last van zal hebben.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2006, 20:35
Swlabr
Avatar van Swlabr
Swlabr is offline
Is het niveau van een Gymnasium hoger dan op een VWO op het feit na dat het twee extra talen heeft?
Zo nee; wat is het verschil tussen een Atheneum en een Gymnasium en het verschil tussen een VWO en een Atheneum?
Met citaat reageren
Oud 01-03-2006, 20:41
Verwijderd
Wanneer moet je trouwens je school keuze gemaakt hebben? Bij mij in de woonplaats moet dat namelijk vóór 1 maart gebeurt zijn anders kom je op de wachtlijst en is je plaatsting niet meer zeker. (Almere trouwens)
Met citaat reageren
Oud 01-03-2006, 20:43
Swlabr
Avatar van Swlabr
Swlabr is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 01-03-2006 @ 21:41 :
Wanneer moet je trouwens je school keuze gemaakt hebben? Bij mij in de woonplaats moet dat namelijk vóór 1 maart gebeurt zijn anders kom je op de wachtlijst en is je plaatsting niet meer zeker. (Almere trouwens)
Ik heb geen idee, maar als dat zo bij ons is, dan vertelt de leraar het wel ik dacht dat het ergens in april was.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2006, 20:45
Estar
Estar is offline
Citaat:
Darkiekurd schreef op 01-03-2006 @ 21:35 :
Is het niveau van een Gymnasium hoger dan op een VWO op het feit na dat het twee extra talen heeft?
Zo nee; wat is het verschil tussen een Atheneum en een Gymnasium en het verschil tussen een VWO en een Atheneum?
VWO is standaard met een gemeenschappelijk deel en een profieldeel.

Atheneum is vwo plus Latijn
Gymnasium is vwo plus Latijn en Grieks.


Je moet met atheneum en gymnasium meer tijd besteden aan je school want je hebt een of twee extra vakken, en dus extra les en huiswerk. De standaard vakken worden dan niet moeilijker.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2006, 20:49
Verwijderd
Citaat:
Estar schreef op 01-03-2006 @ 21:45 :
VWO is standaard met een gemeenschappelijk deel en een profieldeel.

Atheneum is vwo plus Latijn
Gymnasium is vwo plus Latijn en Grieks.


Je moet met atheneum en gymnasium meer tijd besteden aan je school want je hebt een of twee extra vakken, en dus extra les en huiswerk. De standaard vakken worden dan niet moeilijker.
Volgens mij klopt dit niet,

VWO is opgedeeld in Atheneum en Gymnasium, je krijgt een gymnasium diploma als je in de basisvorming latijn én grieks hebt gevolgd en tenslotte eindexamen hebt gedaan in Latijn en/of Grieks.

Of ben ik nou gek? Even opgezocht wat er in de Van Dale staat

gym▪na▪si▪um

〈het gymnasium; gymnasiums/gymnasia〉
1 zesklassige voorbereidingsschool voor de universiteit, met onderwijs in de klassieke talen

athe▪ne▪um

〈het atheneum; athenea/atheneums〉
1 〈Nederland〉 school voor voorbereidend wetenschappelijk onderwijs
Met citaat reageren
Oud 01-03-2006, 20:52
Estar
Estar is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 01-03-2006 @ 21:49 :
Volgens mij klopt dit niet,

VWO is opgedeeld in Atheneum en Gymnasium, je krijgt een gymnasium diploma als je in de basisvorming latijn én grieks hebt gevolgd en tenslotte eindexamen hebt gedaan in Latijn en/of Grieks.

Of ben ik nou gek? Even opgezocht wat er in de Van Dale staat

gym▪na▪si▪um

〈het gymnasium; gymnasiums/gymnasia〉
1 zesklassige voorbereidingsschool voor de universiteit, met onderwijs in de klassieke talen

athe▪ne▪um

〈het atheneum; athenea/atheneums〉
1 〈Nederland〉 school voor voorbereidend wetenschappelijk onderwijs
Nee hoor, klassieke talen zijn niet verplicht bij het vwo het is een keuze, als je ze niet hebt krijg je gewoon een vwo diploma als je slaagd.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2006, 20:55
Verwijderd
Citaat:
Estar schreef op 01-03-2006 @ 21:52 :
Nee hoor, klassieke talen zijn niet verplicht bij het vwo het is een keuze, als je ze niet hebt krijg je gewoon een vwo diploma als je slaagd.
Ja, dat bedoel ik ook, maar je krijgt geen apart Atheneum diploma als je alleen Latijn hebt gedaan, je krijgt dan ook een Gymnasium diploma.

Naar mijn idee:

Atheneum = VWO zonder klassieke talen
Gymnasium = VWO mét 1 of 2 klassieke talen
Met citaat reageren
Oud 01-03-2006, 20:58
Estar
Estar is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 01-03-2006 @ 21:55 :
Ja, dat bedoel ik ook, maar je krijgt geen apart Atheneum diploma als je alleen Latijn hebt gedaan, je krijgt dan ook een Gymnasium diploma.

Naar mijn idee:

Atheneum = VWO zonder klassieke talen
Gymnasium = VWO mét 1 of 2 klassieke talen
Nee klopt je krijgt geen aparte diploma.

En als ik het ga opzoeken op internet word ik er ook niet echt wijzer op eigelijk De ene zegt vwo en de andere zegt atheneum zonder klassieke talen.

Naar mijn weten is het wel altijd zo geweest dat je vwo had, en dat atheneum met latijn was.

Maar mocht ik het fout hebben vind ik het geen ramp, als ik dan dit jaar slaag voor mijn vwo met latijn, dan heb ik gymnasium en dat klinkt hoger dan atheneum
Met citaat reageren
Oud 01-03-2006, 21:05
Verwijderd
Citaat:
Estar schreef op 01-03-2006 @ 21:58 :
Nee klopt je krijgt geen aparte diploma.

En als ik het ga opzoeken op internet word ik er ook niet echt wijzer op eigelijk De ene zegt vwo en de andere zegt atheneum zonder klassieke talen.

Naar mijn weten is het wel altijd zo geweest dat je vwo had, en dat atheneum met latijn was.

Maar mocht ik het fout hebben vind ik het geen ramp, als ik dan dit jaar slaag voor mijn vwo met latijn, dan heb ik gymnasium en dat klinkt hoger dan atheneum
Wat is er eigenlijk anders aan het diploma wat je krijgt als je gymnasium hebt gedaan? Staat er ook echt gymnasium op of staat het alleen in je cijferlijst bij je keuzevakken?

Gymnasium of Atheneum, later hechten ze er niet zoveel waarde aan heb ik mij laten vertellen.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2006, 21:08
Estar
Estar is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 01-03-2006 @ 22:05 :
Wat is er eigenlijk anders aan het diploma wat je krijgt als je gymnasium hebt gedaan? Staat er ook echt gymnasium op of staat het alleen in je cijferlijst bij je keuzevakken?

Gymnasium of Atheneum, later hechten ze er niet zoveel waarde aan heb ik mij laten vertellen.
Je hebt een vak extra en meer verschil is er niet
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:13.