Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-12-2007, 19:48
Verwijderd
Citaat:
Er is niets fout aan.
Bron?
Advertentie
Oud 22-12-2007, 19:49
Verwijderd
Citaat:
Bron?
Zoek zelf maar een bron die zegt dat het niet correct is, ik heb geen zin om te gaan zoeken, maar ik weet zeker dat het grammaticaal compleet correct is, ook al vinden sommige mensen het 'raar'.
Oud 22-12-2007, 19:58
Verwijderd
Citaat:
Zoek zelf maar een bron die zegt dat het niet correct is, ik heb geen zin om te gaan zoeken, maar ik weet zeker dat het grammaticaal compleet correct is, ook al vinden sommige mensen het 'raar'.
Doe niet zo ridicuul, je weet best dat het fout is.
Oud 22-12-2007, 19:59
Verwijderd
Citaat:
Doe niet zo ridicuul, je weet best dat het fout is.
Zolang jij geen bron toont, heb ik gelijk.
Oud 22-12-2007, 20:18
Verwijderd
Allereerst: Andijvie, wat een rare logica. Ten tweede: natúúrlijk is dat fout, en het feit dat mensen uit rare provincies dat massaal zo doen maakt het niet goed. Er zijn idd veel dingen die daar fout gedaan worden (of voor mijn part daar niet als zodanig worden ervaren, en geaccepteerd in het regionale lingo); echter, dat maakt het niet grammatical correct. Dergelijke zinnen als in het voorbeeld zijn walgelijk, fout en plat.
Oud 22-12-2007, 20:21
Verwijderd
Citaat:
Allereerst: Andijvie, wat een rare logica. Ten tweede: natúúrlijk is dat fout, en het feit dat mensen uit rare provincies dat massaal zo doen maakt het niet goed. Er zijn idd veel dingen die daar fout gedaan worden (of voor mijn part daar niet als zodanig worden ervaren, en geaccepteerd in het regionale lingo); echter, dat maakt het niet grammatical correct. Dergelijke zinnen als in het voorbeeld zijn walgelijk, fout en plat.
Nee hoor, het is grammaticaal vreselijk correct, 'doen' kan je prima als hulpwerkwoord gebruiken. Ik heb alleen geen zin om een bron te gaan zoeken, als Kazet een bron wil, zoekt hij zelf maar naar z'n eigen bron.
Dat jij het raar vindt klinken, betekent niet dat het grammaticaal incorrect is.

(Vinden jullie zinnen als 'Ik zal je de offerte doen toekomen' ook fout?)

Er zijn overigens genoeg taalwetenschappers die vinden dat 'doen' eigenlijk altijd een hulpwerkwoord is, maar dat het hoofdwerkwoord gewoon weggelaten kan worden in sommige gevallen. (Maar niet iedereen is het daarmee eens. In een zin als 'Doet jouw moeder ook lezen?' is het onmiskenbaar een hulpwerkwoord, daar kan je niet om heen.)
Oud 23-12-2007, 07:35
)Vampje(
)Vampje( is offline
Citaat:
Weer eens niet fout In het zuiden gebruiken ze 'doen' gewoon zo.
Jawel. Het wordt wel zo gezegd, maar het is geen ABN.

Mijn vroegere leraar Duits corrigeerde ons daar altijd in (lol, ik wilde bijna zeggen: 'deed ons altijd corrigeren' ).
Oud 23-12-2007, 07:37
)Vampje(
)Vampje( is offline
Citaat:
(Vinden jullie zinnen als 'Ik zal je de offerte doen toekomen' ook fout?)
Volgens mij klopt dat wel... Jee, nou weet ik het zelf niet meer :/
Oud 23-12-2007, 10:46
Lethe
Lethe is offline
Ik heb even op internet gezocht, maar ik zie tot zover geen sites waar duidelijk staat dat bijvoorbeeld een zin als 'doe jij dat ook lezen?' fout is. Ik zag wel een paar sites met reacties waarin mensen zich ergeren aan het woord doen als hulpwerkwoord in bepaalde zinnen ('Doe jij ook pianospelen?').
Toch weet ik gewoon zeker dat 'doen' in 'Doet jouw man niet helpen met de afwas?' en 'Doet jouw moeder ook lezen?' fout is. 'Ik zal je de offerte doen toekomen' lijkt me wel een correcte zin, maar dat is een anders soort zin dan de zin die Vlindertje maakte. 'Ik zal jou doen lezen' is immers ook correct.
__________________
Nice
Oud 23-12-2007, 13:22
Verwijderd
Ik heb een beetje gezocht en er is gewoon geen duidelijkheid over; sommige taalkundigen vinden het prima om 'doen' zo te gebruiken, anderen vinden het niet goed. Er valt geen officiele uitspraak over te vinden, maar officieel gezien is 'doen' niet enkel een hulpwerkwoord van causaliteit (zoals in veel grammatica's wel wordt gezegd), maar een hulpwerkwoord die in de categorie 'overig' valt, aangezien hij dus heel vaak wordt gebruikt als;'Doet jouw moeder afwassen?'. Dat het zo'n hulpwerkwoord is, zegt overigens niets over de correctheid, alleen over het gebruik. Overigens wordt het niet alleen zo in Limburg gebruik, heel veel ouders gebruiken die constructie ook tegen hun kleine kinderen. (Daarom vinden veel mensen het kinderachtig klinken; ze noemen het 'babytaal'.)

Kortom; de taalkundigen weten het ook niet
Oud 23-12-2007, 13:42
TopDrop
Avatar van TopDrop
TopDrop is offline
Ik vind het niet fout totdat het tegendeel is bewezen.
__________________
♥ - I miss all the places we never went. -
heddegijdagezeetgehadmindedawerklukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan
Oud 23-12-2007, 13:43
Verwijderd
Citaat:
Ik vind het niet fout totdat het tegendeel is bewezen.
Ik vind het een twijfelgeval en zou het daarom nooit gebruiken
Oud 23-12-2007, 13:44
TopDrop
Avatar van TopDrop
TopDrop is offline
HA!!

Citaat:
Doen (omschrijvend)[ 18·5·4·10·iv ]

Doen wordt gecombineerd met een infinitief zonder te in zinnen als de volgende, die beperkt zijn tot informeel taalgebruik en nagenoeg alleen in Nederland voorkomen:
(1) Doe jij vandaag stofzuigen? (= 'Stofzuig jij...')

(2) Ik doe er altijd nog een beetje koffieroom doorroeren. (= 'Ik roer...door') <informeel, regionaal>

(3) We deden altijd meteen na het eten afwassen. (= 'We wasten...af') <informeel, regionaal>

(4) Ze doen daar veel kaarten. (= 'Ze kaarten...') <informeel, regionaal>

Voorzover bij dit type een achter-pv mogelijk is, blijkt doen verplicht groepsvormend te zijn. Het onderwerp van de zin is tevens geïmpliceerd onderwerp van de infinitief.

Doen heeft hier een omschrijvende functie, dat wil zeggen dat het het voorkomen van een infinitief mogelijk maakt zonder dat er iets aan de betekenis van die infinitief toegevoegd wordt. Dit doen wordt voornamelijk gebruikt in zinnen die aangeven dat er sprake is van een handeling die men regelmatig, gewoonlijk verricht.
http://www.let.ru.nl/ans/deeplink.ht...0/04/body.html



edit: Dit gaat over wat 'goed' Nederlands is. Niet specifiek met betrekking tot 'doen':

http://www.let.ru.nl/ans/deeplink.ht...6/05/body.html

edit: Oh god, die links doen het niet goed. Moment. Gefixed.
__________________
♥ - I miss all the places we never went. -
heddegijdagezeetgehadmindedawerklukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan

Laatst gewijzigd op 23-12-2007 om 14:08.
Oud 23-12-2007, 14:02
Verwijderd
Citaat:
(Vinden jullie zinnen als 'Ik zal je de offerte doen toekomen' ook fout?)
Volgens mij is het gebruik van 'doen' hier dus heel anders. In deze zin betekent 'doen' 'zorgen dat het gebeurt', 'laten'. Als in: 'door jouw invloed bewerkstelligen'. Het heeft een onmisbare functie in deze zin; zonder 'doen' zou het niet kloppen'.
Bij 'doet jouw vader graag afwassen' is het compleet overbodig, en volgens mij dus nog steeds fouter dan fout.
Oud 23-12-2007, 14:03
Verwijderd
Citaat:
campingkje
Oud 23-12-2007, 14:05
Verwijderd


Nou, echt hilarisch.
Oud 23-12-2007, 14:11
Verwijderd
moet dat dan
Oud 23-12-2007, 15:58
Verwijderd
Jazeker, het topic is niet bedoeld als een soort 'meldpunt' voor spellingsfouten, maar een collectie van grappige of anderszins noemenswaardige spelfouten.
Oud 23-12-2007, 16:17
TopDrop
Avatar van TopDrop
TopDrop is offline
Citaat:
Jazeker, het topic is niet bedoeld als een soort 'meldpunt' voor spellingsfouten, maar een collectie van grappige of anderszins noemenswaardige spelfouten.
Val dan alleen tegen Pip uit Zij is immers de enige die niet-leuke fouten post.
__________________
♥ - I miss all the places we never went. -
heddegijdagezeetgehadmindedawerklukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan
Oud 23-12-2007, 16:23
Verwijderd
nou oke
Oud 23-12-2007, 16:23
TRA
Avatar van TRA
TRA is offline
Citaat:
Val dan alleen tegen Pip uit Zij is immers de enige die niet-leuke fouten post.
Hij valt helemaal niet uit tegen iemand?
__________________
"#25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV"
Oud 23-12-2007, 16:31
TopDrop
Avatar van TopDrop
TopDrop is offline
Citaat:
Hij valt helemaal niet uit tegen iemand?
Wat dan?
__________________
♥ - I miss all the places we never went. -
heddegijdagezeetgehadmindedawerklukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan
Oud 23-12-2007, 16:32
TRA
Avatar van TRA
TRA is offline
De bedoeling van het topic wordt weergegeven.
__________________
"#25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV"
Oud 23-12-2007, 16:51
Verwijderd
Citaat:
Volgens mij is het gebruik van 'doen' hier dus heel anders. In deze zin betekent 'doen' 'zorgen dat het gebeurt', 'laten'. Als in: 'door jouw invloed bewerkstelligen'. Het heeft een onmisbare functie in deze zin; zonder 'doen' zou het niet kloppen'.
Bij 'doet jouw vader graag afwassen' is het compleet overbodig, en volgens mij dus nog steeds fouter dan fout.
Daarom stond het ook tussen haakjes; als hulpwerkwoord van causaliteit neemt het gebruik van 'doen' ook af, veel mensen vinden het dan ook niet meer goed, ik vroeg me af hoe jullie daar over dachten. Ik ben me er dus volledig van bewust dat het anders wordt gebruikt.
Oud 23-12-2007, 18:21
Verwijderd
Citaat:
zeikanten
Die anten toch!
Oud 24-12-2007, 10:59
Hanneke
Avatar van Hanneke
Hanneke is offline
Citaat:
HA!!



http://www.let.ru.nl/ans/deeplink.ht...0/04/body.html



edit: Dit gaat over wat 'goed' Nederlands is. Niet specifiek met betrekking tot 'doen':

http://www.let.ru.nl/ans/deeplink.ht...6/05/body.html

edit: Oh god, die links doen het niet goed. Moment. Gefixed.
Titel doen
Vraag Hallo, Ik krijg regelmatig te horen dat doen als hulpwerkwoord fout is. Toch klinkt het wel leuk en goed. Hoe zit dit? (Voorbeeld: 'Ik deed mijn kamer opruimen.' 'Doet jouw man niet helpen met de afwas?'
Antwoord

Dergelijke zinnen zijn spreektalig. Ze behoren niet tot de standaardtaal.
Toelichting

Doen wordt in de standaardtaal o.a. gebruikt als oorzakelijk hulpwerkwoord. Het is dan meestal een synoniem van laten. Voorbeeld: Die steen deed hem struikelen. De baas doet mij altijd koffie maken. In informele spreektaal komen ook constructies met doen als hulpwerkwoord voor zoals: Dan doen we eerst de ramen zemen; Ik deed mijn kamer opruimen. Dergelijke constructies zijn geen standaardtaal.

Geen standaardtaal, wel spreektaal dus
__________________
Hoi! - Soija.nl
Oud 24-12-2007, 14:01
Verwijderd
Ik win!
Oud 24-12-2007, 14:04
Verwijderd
Citaat:
Ik win!
Proficiat
Oud 24-12-2007, 14:05
Verwijderd
Oud 24-12-2007, 15:12
Mephisto
Avatar van Mephisto
Mephisto is offline
Zoeken: Zoekterm(en): vondt Weergegeven resultaten: 1 tot 50 van 516
Zoekopdracht duurde 0.49 seconde; 2 minuten geleden gegenereerd.

__________________
Nothing says "I love you" like fisting.
Een gat is een gat en mijn lul heeft geen ogen.
Oud 24-12-2007, 15:30
Lethe
Lethe is offline
Citaat:
Toch weet ik gewoon zeker dat 'doen' in 'Doet jouw man niet helpen met de afwas?' en 'Doet jouw moeder ook lezen?' fout is.
__________________
Nice
Oud 24-12-2007, 15:38
TopDrop
Avatar van TopDrop
TopDrop is offline
hmkay
__________________
♥ - I miss all the places we never went. -
heddegijdagezeetgehadmindedawerklukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan
Oud 24-12-2007, 15:59
Verwijderd
Het is dus fout.

Oud 24-12-2007, 16:10
TopDrop
Avatar van TopDrop
TopDrop is offline
Citaat:
Titel doen
Vraag Hallo, Ik krijg regelmatig te horen dat doen als hulpwerkwoord fout is. Toch klinkt het wel leuk en goed. Hoe zit dit? (Voorbeeld: 'Ik deed mijn kamer opruimen.' 'Doet jouw man niet helpen met de afwas?'
Antwoord

Dergelijke zinnen zijn spreektalig. Ze behoren niet tot de standaardtaal.
Toelichting

Doen wordt in de standaardtaal o.a. gebruikt als oorzakelijk hulpwerkwoord. Het is dan meestal een synoniem van laten. Voorbeeld: Die steen deed hem struikelen. De baas doet mij altijd koffie maken. In informele spreektaal komen ook constructies met doen als hulpwerkwoord voor zoals: Dan doen we eerst de ramen zemen; Ik deed mijn kamer opruimen. Dergelijke constructies zijn geen standaardtaal.

Geen standaardtaal, wel spreektaal dus
Waar komt dat vandaan dan? Want het ziet eruit als een antwoord van een persoon op een vraag.
__________________
♥ - I miss all the places we never went. -
heddegijdagezeetgehadmindedawerklukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan
Oud 24-12-2007, 17:02
Verwijderd
Citaat:
haha inderdaad, daar zijn hier echt al talloze discussie's over gehouden
Blijft lastig, blijkbaar.
Oud 24-12-2007, 22:28
Mephisto
Avatar van Mephisto
Mephisto is offline
Citaat:
Fucking tievestrein!!!
__________________
Nothing says "I love you" like fisting.
Een gat is een gat en mijn lul heeft geen ogen.
Oud 26-12-2007, 00:30
Verwijderd
Citaat:
Nou het voeld wel goed en niet verkeerd enzo.
Oud 26-12-2007, 01:12
Hanneke
Avatar van Hanneke
Hanneke is offline
Citaat:
Waar komt dat vandaan dan? Want het ziet eruit als een antwoord van een persoon op een vraag.
Ik heb taalweb gemaild
__________________
Hoi! - Soija.nl
Oud 26-12-2007, 02:47
TopDrop
Avatar van TopDrop
TopDrop is offline
Citaat:
Ik heb taalweb gemaild
Ok dan
__________________
♥ - I miss all the places we never went. -
heddegijdagezeetgehadmindedawerklukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan
Oud 26-12-2007, 11:54
TopDrop
Avatar van TopDrop
TopDrop is offline
Citaat:
geen idee, maar je werdt vast uitgescholden.
__________________
♥ - I miss all the places we never went. -
heddegijdagezeetgehadmindedawerklukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan
Oud 26-12-2007, 12:11
Dinalfos
Avatar van Dinalfos
Dinalfos is offline
__________________
Why doesn't George R.R. Martin use Twitter? Because he killed all 140 characters.
Oud 26-12-2007, 22:47
Verwijderd
Internet Explorer had een berichtje in de trant van:

"Een script op deze pagina zorgt ervoor dat uw computer niet reageert.
Als dit script niet wort gestopt, kan uw computer..."
Oud 27-12-2007, 16:45
Verwijderd
"hij is precies zo geworden zo als ik in me hoofdt had."
Oud 27-12-2007, 17:09
Verwijderd
Ik zag vandaag een bordje bij de Sanex hangen in een drogist; 'houd de huid gezond' en toen had iemand er 'houd de huidt gezond' van gemaakt (waarschijnlijk voor de grap, maar ik kon m'n lach niet inhouden )
Oud 27-12-2007, 19:55
Verwijderd
Mijn moeder liet op een briefje achter: "Geen kerstservice in de vaatwasser".

Oud 27-12-2007, 20:22
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Zoek zelf maar een bron die zegt dat het niet correct is, ik heb geen zin om te gaan zoeken, maar ik weet zeker dat het grammaticaal compleet correct is, ook al vinden sommige mensen het 'raar'.
Er is waarschijnlijk ook geen bron die aantoont dat 'ik banaan eten' fout is.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Oud 27-12-2007, 21:19
Dinalfos
Avatar van Dinalfos
Dinalfos is offline
Wat je ook regelmatig ziet op websites:

U ben niet ingelogt.
__________________
Why doesn't George R.R. Martin use Twitter? Because he killed all 140 characters.
Oud 28-12-2007, 12:33
Verwijderd
Citaat:
Er is waarschijnlijk ook geen bron die aantoont dat 'ik banaan eten' fout is.
Genoeg, de woordvolgorde in het standaard Nederlands is SVO, niet SOV, genoeg bronnen die dat duidelijk maken en dus aantonen dat 'ik banaan eten' fout Nederlands is. En vervolgens zijn er ook genoeg bronnen die duidelijk maken dat de vervoeging in de eerste persoon enkelvoud 'eet' moet zijn en niet 'eten'.
Oud 28-12-2007, 12:33
Verwijderd
Citaat:
Haha, dat dit soort mensen nog bestaan.
-n + t
Oud 28-12-2007, 14:56
Verwijderd
Citaat:
Ik dacht dat het een graptopic was van Sterrenmeisje, maar blijkbaar is het wel sirieus bedoeld. Hierbij dan maar: bied je eigen te koop aan (zonder verder offtopic gechat.)!
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Ctrl + V #68 of 69, dat is de vraag
PixelDansje
500 04-04-2008 23:18


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:14.