Oud 11-07-2016, 17:02
Pervect
Pervect is offline
Citaat:
Hullo!

Nou, ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met langdurig slaaptekort.
Ik ben zelf van plan deze zomer een beter slaap-ritme en avond-routine op te bouwen, maar daar heb ik zo wienig geduld voor :\

Het begon in 2014, waar ik in de zomer vakantie een 5-DAYS-ON streak had.
Ik kon een aantal nachten niet slapen en de vijfde nacht was dat ik met een vriend had afgesproken om de hele nacht door te gamen.

Nou goed, daar ben ik nooit helemaal bovenop gekomen met mijn oh zo geweldig slaappatroon. En het laatste half schooljaar (eigenlijk bijna het hele jaar) veel stress gehad in de derde van Havo. Dus daar komt ook nog wel wat extra vermoeidheid van.

Nu heb ik in Februari/Maart met school afgesproken een uur later te komen, ik mis hierdoor niks behalve muziek (wat al niet zo serieus is op mijn school) en een paar lessen Duits waar ik wel voldoende voor sta (gem.7,4).

Dit heeft mij de afgelopen periode wel geholpen maar heeft geen verbetering gebracht in verloren concentratie-vermogen/cognitie. Ik ben vaak verward en kan in sociale situaties dus ook wat moeilijker meekomen (wat niet helemaal aan die verminderde helderheid ligt, want ik heb ook last van een redelijk heftige sociale angststoornis waar ik nog elke dag overheen probeer te komen).
Ik heb hier echt de balen van en niet het geduld met mezelf om dit op te lossen.
Maar goed, dan denk ik "Must persist" en gaat het als volgt:

Elke dag probeer ik toch weer mee te lopen met de rest, maar ik merk dat dat gewoon niet lukt. Ik wil dat dan ook niet toegeven waardoor ik nogal wat idiote dingen kan doen, brainfarts so to say.
Het voelt dan net als met als je spieren niet werken.
Je wilt het doen, het lukt niet en je blijft over met dat rare wemige gevoel in die spier (of in mijn hele lichaam in dit geval).

Nou wou ik dit gewoon even delen en vroeg ik mij af of er misschien meer menschjes zijn met dit probleem en wat hun ervaring/plan van aanpak is/was.

Gruutjes, mr
(edit):
Beste allemaal.
Ik weet dat dit een oeroud topic is, maar ik wou het heropenen om
te delen wat ik wijzer ben geworden.

Het is nogal een complex probleem wat ik niet helemaal ga zitten uitpluizen, ik breng het simpelweg terug naar wat je slaap kan verstoren en hoe je zo iets makkelijk kunt voorkomen of genezen.

Factoren die slaap beïnvloeden:
- Gebruik van telefoon/laptop voor slapen gaan.
-> deze is erg moeilijk, het is handig om je telefoon beneden/buiten je slaapkamer te laten.
- Je state of mind
-> Zorg ervoor dat je jezelf afgeleid hebt van stressvolle problemen, sluit je ervoor af.
Dit kun je doen door van je late avond een soort ritueel te maken.
Bijv. Om 9 doe je je tel/lap uit en ga je een korte wandeling maken, als je dan je
bed in gaat met een kop thee, dan kun je lekker wegdoezelen. Een boek lezen is
ook een goede optie, lees dan wel fictie die je helpt ontsnappen.
-> Als dit alles niet lukt, probeer even iets anders te doen.
Maar niets met social media/internet. Ga nog iets drinken of lees nog een stukje.
- Heb een reden om op tijd naar bed te gaan.
-> Vaak is het zo dat je niet echt een idee hebt waarom je nou naar bed zou
moeten gaan. Misschien denk je onbewust "Ja school" maar voel je nog
onbewuster een tekort aan motivatie/reden om ook daadwerkelijk voor school
optijd naar bed te gaan.
-> Bedenk een goede reden, want iets geregeld krijgen met jezelf is altijd een
egoïstische onderhandeling. Stel jezelf bijv voor dat je eerder naar bed wilt zodat
je eerder op kan staan om dan in de ochten nog eventueel een spelletje te
spelen.
-> Gebruik NIET je telefoon als wekker. Naast dat EMF-straling inlvoed heeft op de
kwaliteit van je slaap, hebben je hersenen er meer moeite mee om te gaan
slapen.
->> http://headhearthand.org/blog/2017/0...tive-capacity/
Een BrainDrain, ook wel verminderde willskracht en concentratie.
Alleen al de aanwezigheid kan hiervoor zorgen volgens deze studie.

Hopelijk hebben jullie wat aan deze tips.
En onthoudt, er zijn geen excuses voor het niet toepassen van tips die je leven kunnen verbeteren. Het is óf "ignorance" óf verbetering en "bliss", er bestaat niet zoiets als "bliss in ignorance".

Met Vriendelijke groet,
Pervect

Laatst gewijzigd op 10-12-2017 om 16:41.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-07-2016, 17:06
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Heb je voor die angststoornis al eens professionele hulp gehad? Angst en stress kunnen ook enorme effecten hebben op je slaapritme en prestaties.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 11-07-2016, 17:42
Pervect
Pervect is offline
Ik heb een termijn met mindfulness gehad, maar ik heb moeite met dit "in het nu" toe te passen.
Voor de rest eigenlijk niet echt, en zelf denk ik dat ervaring opdoen misschien helpt. Maar ik stuntel mij en mn zelfvertrouwen dan weer altijd omver.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2016, 17:50
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Wat heb je nu voor slaapritme dan?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 11-07-2016, 17:57
Pervect
Pervect is offline
Een waarbij ik de ene nacht totaal niet in slaap kan vallen tot rond 3 uur en dan ineens in slaap knal en dan weer een iets normalere nacht een paar dagen daarna.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2016, 18:15
Pervect
Pervect is offline
Soms heb ik maar 1 tot 2 uurtjes slaap.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2016, 01:07
Ikbeninorde.
Avatar van Ikbeninorde.
Ikbeninorde. is offline
5 nachten nuchter lijkt me sterk.
Maargoed geduld is toch het belangrijkst om weer een normaal patroon te krijgen
Met citaat reageren
Oud 12-07-2016, 11:33
Pervect
Pervect is offline
Ik ben van plan 10 uur per dag te gaan slapen en een strakke avondroutine te volgen. Ik hoop eigenlijk nog dat mensen die zelf hun "slaapschuld" hebben afgelost hun ervaring willen delen en misschien nog tips kunnen geven (dingen die je zoal voor het slapen kan doen om makkelijker in slaap te vallen en misschien ook een betere slaap-kwaliteit van krijgt)
Met citaat reageren
Oud 12-07-2016, 12:16
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Besef wel dat je van teveel slaap ook moe kan worden. De meeste mensen hebben zeven tot negen uur slaap per nacht nodig. Ga elke avond op dezelfde tijd naar bed (en op een normaal tijdstip) en sta elke dag op dezelfde tijd op, ongeacht of je nog moe bent of niet. Probeer een uur voor je gaat slapen je telefoon weg te leggen, geen tv meer te kijken en drink 's avonds geen cafeïne bevattende koffie of thee meer.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 12-07-2016, 14:24
Pervect
Pervect is offline
Ja, daarom ga ik ook voor 10 uur zeg maar.
Want ik ben 16, dus gem. 9 uur slaap normaal en dan 1 uur daarboven op.
Als het goed is
Met citaat reageren
Oud 12-07-2016, 16:12
linn567
linn567 is offline
Een half jaar geleden sliep ik ook heel slecht, ik viel vrij laat in slaap en werd regelmatig s'nachts wakker door nachtmerries.

Ik weet van mezelf dat ik elke nacht ongeveer 10 uur slaapnodig heb (best veel)

Op internet vond ik dingen over slaap hygiene, misschien zou het voor jou ook zinnig zijn om op te zoeken, misschien kan dat je helpen.

En de dokter schreef toen melatonine pilletjes voor, wat dus het hormoon is wat je zelf aanmaakt waar je moe van word. En wat je dan aanvult met pilletjes.
Ik weet dat die pilletjes ook gewoon te koop zijn bij de kruidvat en etos, maar aangezien ik niks van medicijnen weet en ik die van de dokter kreeg zou ik als ik jou was en je dat zou willen proberen daarvoor naar de huisarts gaan, en misschien kan die je dan ook nog tips geven.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2016, 19:22
Apekop
Apekop is offline
Dit is echt een goed artikel: https://www.ivpp-psycholoog-amsterda...kunnen-slapen/

Ik heb het gevolgd en het blijkt dat ik juist minder moest gaan slapen in plaats van meer. Als ik slaap in probeer te halen, ben ik de avond daarna niet meer moe. Als ik gewoon 7 uur blijf maken (en niet meer), ben ik elke avond gewoon weer moe. Werkt als een speer.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2016, 11:47
Nina Jane
Nina Jane is offline
Wat doe je overdag, qua lichamelijke beweging? Door overdag actief te zijn, kan je lichaam ´s avonds ontspannen waardoor je (hopeijk) beter kunt slapen. Daarnaast helpt voldoende licht overdag ervoor dat je lichaam zal wennen aan het donker. Dus ook niet verstoren door voordat je gaat slapen nog even met je telefoon te speln .
Ik vond deze site met tips voor mensen die niet kunnen slapen, voornamelijk door stress. http://dagennachtrust.nl/slaapproble...laap-je-beter/. Er staan een heleboel goede tips en zoals hierboven ook al genoemd: teveel slaap is ook niet goed, probeer je aan een vast aantal uur per nacht te houden.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2016, 13:51
Dekaloog
Avatar van Dekaloog
Dekaloog is offline
Ik heb ook nog wel een wetenschappelijke studie over chronisch slaaptekort, hier.

Conclusie is dat structureel slaaptekort leidt tot cumulatieve schade die moeilijk in te halen is. Als je nu regelmatig maar 1-2 uur slaapt dan lijkt een beter ritme proberen op te bouwen me een heel goed idee.

Hoe deed je die vijf nachten, nuchter of met drugs?

Laatst gewijzigd op 05-08-2016 om 13:58.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2017, 16:39
Pervect
Pervect is offline
Beste allemaal.
Ik weet dat dit een oeroud topic is, maar ik wou het heropenen om
te delen wat ik wijzer ben geworden.

Het is nogal een complex probleem wat ik niet helemaal ga zitten uitpluizen, ik breng het simpelweg terug naar wat je slaap kan verstoren en hoe je zo iets makkelijk kunt voorkomen of genezen.

Factoren die slaap beïnvloeden:
- Gebruik van telefoon/laptop voor slapen gaan.
-> deze is erg moeilijk, het is handig om je telefoon beneden/buiten je slaapkamer te laten.
- Je state of mind
-> Zorg ervoor dat je jezelf afgeleid hebt van stressvolle problemen, sluit je ervoor af.
Dit kun je doen door van je late avond een soort ritueel te maken.
Bijv. Om 9 doe je je tel/lap uit en ga je een korte wandeling maken, als je dan je
bed in gaat met een kop thee, dan kun je lekker wegdoezelen. Een boek lezen is
ook een goede optie, lees dan wel fictie die je helpt ontsnappen.
-> Als dit alles niet lukt, probeer even iets anders te doen.
Maar niets met social media/internet. Ga nog iets drinken of lees nog een stukje.
- Heb een reden om op tijd naar bed te gaan.
-> Vaak is het zo dat je niet echt een idee hebt waarom je nou naar bed zou
moeten gaan. Misschien denk je onbewust "Ja school" maar voel je nog
onbewuster een tekort aan motivatie/reden om ook daadwerkelijk voor school
optijd naar bed te gaan.
-> Bedenk een goede reden, want iets geregeld krijgen met jezelf is altijd een
egoïstische onderhandeling. Stel jezelf bijv voor dat je eerder naar bed wilt zodat
je eerder op kan staan om dan in de ochten nog eventueel een spelletje te
spelen.
-> Gebruik NIET je telefoon als wekker. Naast dat EMF-straling inlvoed heeft op de
kwaliteit van je slaap, hebben je hersenen er meer moeite mee om te gaan
slapen.
->> http://headhearthand.org/blog/2017/0...tive-capacity/
Een BrainDrain, ook wel verminderde willskracht en concentratie.
Alleen al de aanwezigheid kan hiervoor zorgen volgens deze studie.

Hopelijk hebben jullie wat aan deze tips.
En onthoudt, er zijn geen excuses voor het niet toepassen van tips die je leven kunnen verbeteren. Het is óf "ignorance" óf verbetering en "bliss", er bestaat niet zoiets als "bliss in ignorance".

Met Vriendelijke groet,
Pervect
p.s de reden voor post als comment en edit van orig topic is zodat het weer in de lijst komt voor zij die het nodig hebben.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2018, 21:43
eindwerk123
eindwerk123 is offline
Beste,

Het is mijn laatste jaar en ik doe een eindwerk over slapeloosheid door stress. Hiervoor zou ik graag iemand willen interviewen die last heeft van slapeloosheid door stress.

Bent u 13-19 jaar, ziet u het zitten om mij te helpen met mijn eindwerk? Ik zou het erg appreciëren!
Indien u geïnteresseerd bent, contacteer mij alstublieft via: ashleybulilit@hotmail.com

Alvast bedankt,
Ashley
Met citaat reageren
Oud 16-02-2018, 23:38
goodbyeman
Avatar van goodbyeman
goodbyeman is offline
ik heb je een mail gestuurd
__________________
Begin iedere dag met een doel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Vage klachten
xxChange
11 01-09-2009 19:12


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:52.