Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-02-2003, 15:16
lotte18
lotte18 is offline
Heej allemaal! Ik moet n beschouwing voor nederlands schrijven, dat echt heel veel meetelt voor t examen, maar ik weet niet of k t wel zo'n goed artikel vind geworden...ik doe t over t feminisme, en dan het feminisme van anja meulenbelt. Ik heb t boek 'De schaamte voorbij' gelezen ervoor. Wie wil ff kijken of t een beetje goed is...Alvast hééél erg bedankt!!! Lotte


zaterdagbijlage cultuur Volkskrant
Lotte Menting 6VC

DE BIJBEL VAN HET FEMINISME?

Onlangs heeft Anja Meulenbelt een bekende feministische prijs voor de literatuur ontvangen voor haar o zo bekende en roemruchtig boek ‘De schaamte voorbij’ dat bekend staat als de verwoording van de tweede feministische golf. Meulenbelt gaf te kennen dat deze prijs het mooiste is dat ze in haar feministische loopbaan bereikt heeft.
De schaamte voorbij kwam uit midden in de hoogtijdagen van de tweede golf, eind jaren 70. Het verhaal is haar persoonlijke levensverhaal vanaf haar zestiende tot dertigste jaar. Ze verandert in het boek van een afhankelijk huisvrouwtje tot een sterke, mondige en onafhankelijke feministe die haar zoon zelfstandig opvoedt. De reacties op het boek waren overweldigend. ‘Meulenbelt is de meest aangevallen en ook de meest beminde feministe’ zoals van Noesel het eerder verwoordde. Het wordt Meulenbelt vaak verweten ( en niet alleen door mannen) dat ze geprofiteerd heeft van de feministische bewegingen en dat ze het boek niet onder haar eigen naam had uit moeten brengen. Mensen vonden dat ze nu geld verdiende over de rug van andere vrouwen. ‘Ik was gewend dat mannen er niet tegen konden dat ik een sterke vrouw ben, maar had dat niet verwacht van vrouwen.’ Zelf vond ze dat ze het boek juist wél onder haar eigen naam moest uitgeven, omdat ze anders zich wéér zou verstoppen zoals ze jarenlang had gedaan. De schaamte was immers voorbij…
En daar heeft ze gelijk in. Ze wilde laten zien dat het feminisme niet slechts een theorie was, maar ook een manier van leven. Er werden in de jaren 70 veel boeken met theorieën over allerlei aspecten van het feminisme geschreven, maar er was nog nooit iets op papier gekomen waarin vrouwen hun persoonlijk leven in konden herkennen; hoe moeilijk en tegenstrijdig het kan zijn als je kiest voor een compleet andere manier van leven. Er was een behoefte bij veel vrouwen naar een boek waarin zij konden zien dat ze niet de enige waren die zo’n worsteling moesten voeren op de zoektocht naar zelfontplooiing.
In De schaamte voorbij vertelt Meulenbelt heel eerlijk over haar leven. Ze heeft geen schaamte meer om zichzelf open te stellen en over al haar gevoelens en gedachten te schrijven. Ze komt over als een vrouw die heel sterk is, maar tegelijkertijd soms ook nog heel kwetsbaar is. ‘De keuze tussen huisvrouw en ‘vrije vrouw’ de keuze tussen twee onwezenlijke idealen. De keuze tussen hangen en wurgen.’ Dit citaat uit het boek laat goed zien hoe moeilijk het is om je idealen, en in het bijzonder de feministische idealen, ook werkelijk in je dagelijks leven te realiseren.
Ook is er kritiek geweest op haar schrijfwijze. Ze zou geen literatuur hebben geschreven met De schaamte voorbij. Maar ‘literatuur schrijven’ was ook helemaal geen uitgangspunt voor haar. ‘Ik schrijf het voor het gebruik. Ik weet dat er clichés in voorkomen en niet-mooie zinnen. ’t Boek gaat over de pijn die je oploopt in het gewone leven. Als ze mij verwijten dat het geen literatuur is, lijkt het op de slager verwijten dat hij geen brood bakt.’
‘Het persoonlijke is politiek.’ Dit was de leus die de tweede golf karakteriseert. Tijdens de eerste golf had men gestreden voor strijdpunten als kiesrecht en het recht op onderwijs. Maar de vrouw blééf achter bij de man. Dit was het beginpunt voor de tweede feministische golf omstreeks 1965; ze wilden dat de vrouw een volwaardig lid van de maatschappij zou worden. En dat het persoonlijke leven van de vrouw; de liefde, seks en privé relaties tussen man en vrouw óók belangrijk werden. Dit werd dan ook belangrijker gevonden dan allerlei wettelijke regelingen als gelijke lonen en het recht op abortus. In De schaamte voorbij staat ook juist het persoonlijke leven van een vrouw centraal zoals al eerder is gezegd. Het beschrijft al die aspecten waar de feministen van de tweede golf mee bezig zijn. Er is sprake van een seksuele revolutie in het boek. Zij laat zien dat een vrouw zelf kan beslissen met wie en met hoeveel mannen ( én vrouwen in dit geval) ze het doet. Ook dit speelde in de maatschappij in die tijd een grote rol. Ze laat zien dat het huwelijk en het gezin niet heilig zijn en dat je soms alleen beter af bent. ‘Je moet niet afhankelijk zijn van een man’ lijkt het boek te zeggen en dit is ook iets waar de vrouwen in de jaren 70/80 mee bezig zijn.
Al met al kun je zeggen dat het boek en daarmee Anja Meulenbelt een goed voorbeeld is (geweest) voor alle feministische vrouwen. De idealen van ‘de’ feministen in de jaren 70 komen in haar boek terug en veel vrouwen hebben steun (gehad) aan Meulenbelts persoonlijk leven. Haar boek laat zien dat feminisme ook in de praktijk werkt, al is het met vallen en opstaan. De schaamte voorbij heeft dus terecht na al die jaren een feministische prijs voor de literatuur gewonnen!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:51.