Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-12-2003, 13:25
Tulpje6
Avatar van Tulpje6
Tulpje6 is offline
Hoi,

Ik wil dit jaar mijn studie gaan stopzetten tot september omdat ik het dit jaar toch niet meer red.
September wil ik dan waarschijnlijk weer verder gaan/opnieuw beginnen met mn laatste jaar dus.

Ik was van plan in de tussentijd de volgende dingen te doen:

-5 dagen p.w werken, liefst iets leuks (of anders iets niet-leuks maar dan steeds niet langer dan een paar weken want een halfjaar productiewerk o.i.d lijkt me niks.)
-mn achterstand thuis afmaken zodat ik dat september 2004 meteen in kan leveren als ik weer begin met mn studie.
-het huishouden meehelpen thuis en dingen leren over het huishouden.

Met het geld dat ik verdien wil ik:
-rijbewijs gaan halen
-sparen voor collegegeld voor 2004/ 2005 als ik weer ga beginnen (ongeveer 2000 euro zal dat zijn denk ik??)
-eens een keer een paar nieuwe kleren aanschaffen
-geld opzij zetten voor een grote reis voor na mn studie
-geld opzij zetten voor een vakantie dit jaar
-geld opzij voor dagjes uit met vriendinnen
-geld opzij voor hotelbon opmaken met vriend
-geld opzij voor n keertje sauna
-geld uitgeven aan eten, toiletspullen, treinkaartjes voor als ik naar mn vriend wil en andere benodigdheden.

Maar nu heb ik dit voorgelegd aan mijn ouders en zij willen nu dat ik, als ik dit doe (ik woon nog thuis), 200 euro kostgeld per maand ga betalen en tevens moet ik de pil, de tandarts, de dokter en mn ziekenfonds zelf gaan betalen.

Kortom: ik houd per maand eigenlijk niks over volgens mij.

Mijn vader zegt dat ziekenfonds ongeveer 40 euro per maand zal zijn, daar bovenop komt dan ook nog wettelijke bijdrage, dit is ongeveer 100 euro per maand geloof ik.
Tandarts zal ongeveer 80 euro zijn per keer (??).
Dokter hoop ik dat ik niet naartoe hoef maar zal ook zoiets zijn (??).
Pil zal iets van 130 euro zijn voor een halfjaar (???).

Klopt dit allemaal of zit ik er met mijn bedragen totaal naast?
Ik zag bijv. op een site dat ziekenfondspremie volgend jaar maar 1, 25% bedraagt......is dit dan 1,25% van je brutoloon??? Als dit zo is, valt het dus nog wel mee volgens mij, dan is het misschien wel minder dan die 40 euro per maand.
Weet iemand wat ongeveer de ziekenfondspremie in euro's zal zijn voor een 22-jarige die 40 uur per week werkt en geen student meer is?

Weet iemand hoe duur de pil is als je 6 strips neemt en je zit in het ziekenfonds en je hebt Marvelon?

Weet iemand waarvoor de wettelijke bijdrage eigenlijk dient en of dit inderdaad 100 euro per maand is voor een 22 jarige die 40 uur werkt? (t is zoveel )

Weet iemand hoe duur een tandarts consult is (controle+verstandskies trekken)?

Ik wil even nagaan namelijk of het voor mij zo wel zin heeft om te stoppen. Ik denk dat ik misschien wel in de schulden kom als ik van het loon alles af moet trekken, misschien houdt ik per maand wel niks over/ moet ik meer uitgeven aan kostgeld en premies dan ik binnenkrijg?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-12-2003, 15:15
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Ziekenfonds is maar zo'n 30 euro per maand (en dan heb je een hele dure), maar dan heb je geen aanvullend.

http://www.independer.nl/thema/zieke...rsoonsgegevens
Ga daar maar 'ns heen, dan kun je ze vergelijken. Kun je aanvinken wat je wel en niet wilt en dan kijken wat het kost.

De pil is niet zo duur, ik geloof dat ik 12 of 16 (ik dacht zelfs minder dan 12, maar goed, ik moet niet te optimistich zijn) betaalde voor een half jaar.

Particulier is duur, ziekenfonds valt wel mee.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 15:46
iamcj
Avatar van iamcj
iamcj is offline
Ga je werken, moet je ziekenfonds circa 25 euro. Als je niet werkt, zal dat wat meer zijn. Meer dan 60 euro ben je iif niet kwijt.
Tandart als je niets hebt is een euro of 30. Verzekering kost 10 euro per maand.


Ik vind persoonlijk 200 euro kostgeld aan de hoge kant.
__________________
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 15:52
Verwijderd
[QUOTE]Tulpje6 schreef op 28-12-2003 @ 14:25:
[B]Met het geld dat ik verdien wil ik:
-rijbewijs gaan halen
-sparen voor collegegeld voor 2004/ 2005 als ik weer ga beginnen (ongeveer 2000 euro zal dat zijn denk ik??)
-eens een keer een paar nieuwe kleren aanschaffen
-geld opzij zetten voor een grote reis voor na mn studie
-geld opzij zetten voor een vakantie dit jaar
-geld opzij voor dagjes uit met vriendinnen
-geld opzij voor hotelbon opmaken met vriend
-geld opzij voor n keertje sauna
-geld uitgeven aan eten, toiletspullen, treinkaartjes voor als ik naar mn vriend wil en andere benodigdheden.

Citaat:
Maar nu heb ik dit voorgelegd aan mijn ouders en zij willen nu dat ik, als ik dit doe (ik woon nog thuis), 200 euro kostgeld per maand ga betalen en tevens moet ik de pil, de tandarts, de dokter en mn ziekenfonds zelf gaan betalen.
Dat vind ik idd best veel...zoveel verdien je vaak niet zonder diploma...en als je dan ook nog zoveel andere dingen wilt doen... (Wat je zelf al zegt dus.)

Kortom: ik houd per maand eigenlijk niks over volgens mij.

Citaat:
Pil zal iets van 130 euro zijn voor een halfjaar (???).
Pil is veel goedkoper, hoeveel precies weet ik ook niet.

Citaat:
Weet iemand hoe duur een tandarts consult is (controle+verstandskies trekken)?
Verstandskies trekken wordt vrijwel altijd door een kaakchirurg gedaan...en die zijn niet goedkoop, maar hoe duur precies weet ik ook niet.

Ga eerst eens kijken hoeveel je minimaal verdiend als je 40 uur per week werkt. Dan kun je pas kijken hoeveel je overhoud van wat je verdiend.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 17:14
confabulatie
Avatar van confabulatie
confabulatie is offline
pil is langer geen 130 per half jaar.... sowieso word het tot je 21e vergoed... en het is ongeveer 35 euro per half jaar als je 21 bent (geweest)...

mijn verzekering kost ongeveer 43 euro per maand.
tandartskosten worden vergoed.
__________________
Here I am
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 17:54
Verwijderd
Citaat:
confabulatie schreef op 28-12-2003 @ 18:14:
pil is langer geen 130 per half jaar.... sowieso word het tot je 21e vergoed...
Ze is al 21. (En redelijk bijna 22.)
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 18:56
Tulpje6
Avatar van Tulpje6
Tulpje6 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 28-12-2003 @ 16:52:
Dat vind ik idd best veel...zoveel verdien je vaak niet zonder diploma...en als je dan ook nog zoveel andere dingen wilt doen... (Wat je zelf al zegt dus.)

Kortom: ik houd per maand eigenlijk niks over volgens mij.


Pil is veel goedkoper, hoeveel precies weet ik ook niet.


Verstandskies trekken wordt vrijwel altijd door een kaakchirurg gedaan...en die zijn niet goedkoop, maar hoe duur precies weet ik ook niet.

Ga eerst eens kijken hoeveel je minimaal verdiend als je 40 uur per week werkt. Dan kun je pas kijken hoeveel je overhoud van wat je verdiend.
Dat laatste daar ben ik nu mee bezig ja.

Ik heb al 3 verstandskiezen laten trekken, en dit gebeurde bij mij gewoon bij de tandarts zelf.
Hij wilde misschien bij het volgende consult (in mei) de laatste eruit trekken.

Ik vind 200 kostgeld ook best veel in verhouding tot wat ik dan verdien....overhouden doe ik dan niet veel.
Maar als ik kijk naar hoeveel ik kost voor mn ouders (aantal wassen wat gedraaid wordt, huur, water, gas, licht, avondeten, ander eten soms, extraatjes die ik krijg, het huishouden wat gedaan wordt, de opvoeding die ik krijg, collegegeld wat ik krijg, het nieuwe collegegeld moet ik wel zelf betalen etc. etc.) dan is het eigenlijk nog ver beneden de maat denk ik...

Staat er op de site van het NIBUD niet wat een redelijk bedrag aan kostgeld is misschien?? Zal ns kijken...
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 19:09
Tulpje6
Avatar van Tulpje6
Tulpje6 is offline
Ik heb op independer even die test gedaan (heb aangeklikt dat ik tandarts, geneesmiddelen, orthodontist, brillen, psychische hulp, fysiotherapie en buitenland wil dekken, en misschien nog 1 of 2 dingen) en dan kom ik uit bij Delta Loyd, met een premie van iets van 95 euro per maand exclusief de nominale ziekenfondspremie....beetje duur dus. En vind t ook niet passen bij mij omdat ze allemaal dingen dekken waar ik verder niks aan heb.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 09:09
Verwijderd
Citaat:
Tulpje6 schreef op 28-12-2003 @ 20:09:
Ik heb op independer even die test gedaan (heb aangeklikt dat ik tandarts, geneesmiddelen, orthodontist, brillen, psychische hulp, fysiotherapie en buitenland wil dekken, en misschien nog 1 of 2 dingen) en dan kom ik uit bij Delta Loyd, met een premie van iets van 95 euro per maand exclusief de nominale ziekenfondspremie....beetje duur dus. En vind t ook niet passen bij mij omdat ze allemaal dingen dekken waar ik verder niks aan heb.
Ik zou nog ff verder kijken...en kijken of je al die dingen wel echt nodig hebt... (Veel psychische hulp is toch ook standaard mee verzekerd?)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:32.