Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-12-2004, 18:35
Abercrombie
Abercrombie is offline
Dag mensen, mijn vaders Fries Nynke is ontzettend schrikkerig. De situatie is dat ze, bij alles wat ze tegenkomt zich dood schrikt: of het nu een bult gras is, een hond, een mens, wat dan ook. Zelfs een auto op de weg een halve kilometer ver weg hoort ze. Ik rijd altijd met haar in de bak, want buiten durf ik niet aan. Ook loopt ze totaal onder me weg in draf, in stap kan ik haar wel netjes verzameld laten lopen, tot ze weer een springbalkje wat net iets anders ligt dan normaal langs de bak tegenkomt, dan durft ze er niet meer langs. Ik heb haar nu al zover gekregen dat ze niet meer weggaloppeert, maar nu blijft ze gewoon stil staan en durft ze er niet langs, op den duur keert ze om. Een tik met de zweep of haar opsluiten met heel veel been maakt het probleem volgens mij alleen maar erger: dan gaat ze helemaal trillen. Ze is ook goed verpest door iemand in het verleden, ik denk dat ze mensen niet meer durft te vertrouwen. Als ik haar longeer gaat het goed, ze schrikt wel, maar ze loopt door. Ze bokt niet ofzo, ze heeft een lief karakter. Ook als ik gewoon naast haar loopt is ze ontzettend schrikkerig: ik wandel wel eens met haar in het natuurgebied vlakbij ons, en dan hou ik haar altijd wel, maar ze maakt rare sprongen, bij bijv. een opvliegende vogel. Het advies van de anderen bij mijn stal is: haar flink aanpakken, maar daar lukt het niet mee... Heeft iemand tips? Alvast bedankt!
__________________
and F!tch
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-12-2004, 09:10
Roxy
Avatar van Roxy
Roxy is offline
Als je zeker weet dat ie het niet doet om jou te pesten ga ik meestal voor de geniepige tactiek. Als die baal hooi eng is zorgen dat ze niet op de rem trapt en ook niet aan de kletter gaat. Dan rij je er maar niet direct langsop maar blijf je 2 meter uit de buurt. Ga gewoon met dr rijden zonder al te veel aandacht te geven aan die enge dingen. En als ze dan dr aandacht bij je heeft, goed aan het werk is en die enge dingen een beetje vergeten is omdat ze op jou moet leggen, ga je steeds geniepig een beetje dichter langs dat enge ding op. Maar niet laten stilstaan, heeleemaaal niet laten omdraaien en niet laten wegrennen lijkt me het beste.. Als je dat toestaat weet je niet waar het allemaal heen kan gaan. Dan vind ik ook eigenlijk dat je hem er echt koste wat het kost langs moet krijgen, anders gaat ie dat steeds doen en uiteindelijk er een spelletje van maken ofzo.. En aangezien dit toch al zo'n pieperd is kun je dat denk ik beter voorkomen..
__________________
Everyone wants to be found.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 11:52
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Ik doe ook wel eens bij zulke paarden, dat ik er eerst zelf langsloop en later samen met het paard. Dat doe ik dan net zolang totdat ze geen aandacht meer aan dat enge ding besteed.

Bij een paard die dat had, werkte het, maar ik had een reusachtig vertrouwen met haar, dus zij zag mij er langslopen en had al gelijk zoiets van: "He, zo eng is het niet!"
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 20:05
Xim
Avatar van Xim
Xim is offline
Heel veel oefenen met 'enge dingen' zodat ze er aan gaat wennen. En misschien kun je oogkleppen gebruiken o.i.d.?? Gewoon steeds dichter bij iets 'engs' en dat blijven herhalen, todat ze het minder eng gaat vinden. En met veel liefde en geduld zorgen dat ze je gaat vertrouwen..
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 20:38
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Oefenen oefenen oefenen
(lekker origineel antwoord, maar het is zo) Ga vooral de 'enge' dingen niet vermijden.
Doe haar een hoofdstel op, pak een lang halstertouw (of evt een longeerlijn) Zet enge dingen in de bak (begin met 1 iets wat niet zo heel eng is). Dan loop je gewoon de bak in en ga je nonchalant rondlopen, eerst de 'enge' dingen op afstand houden. Let erop dat je niet krampachtig gaat doen van 'niet schrikken' en strak vasthouden, dat maakt paniek.
Laat het touw lang, ga op de hooibaal zitten, zorg dat je wat te snoepen hebt en ga daar gewoon zitten, klets wat met haar en laat haar geduldig dat enge ding bekijken, ga niet proberen haar naar je toe te trekken, maar hou het touw losjes (niet zo los dat hij hem kan smeren)
Heel veel tijd en geduld, wees royaal met belonen als zij een stapje dichterbij durft te doen.
begin met kleine enge dingen en bouw langzaam op. Laat haar merken dat als jij zegt dat het ongevaarlijk is dat het dat ook is. Nooit boos worden als ze bang is want dat maakt het erger, neem de tijd en wees uitbundig met belonen als zej meer durft.
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 10-12-2004, 17:40
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
Je vertelde dat het dier best wat shit meegemaakt heeft in het verleden. En mensen niet zomaar vertrouwt.

Ik denk dat het eerst zaak is om te zien dat ze jouw gaat vertrouwen, eerder zal ze ook niet van je aannemen dat het enge ding niet eng is. Het laatste zijn veel manieren voor en vaak niet erg moeilijk (tenzij het een traumatische ervaring naar boven brengt bij het paard), vertrouwen winnen van het beestje is een heel ander verhaal. Als hij jou voor de volle 100% vertrouwd, dan kan jij door de bak heen lopen en loopt het dier als een hondje achter je aan, zonder touw, lijn of wat dan ook. Als je dat bereikt hebt, dan kan je gaan werken aan het afnemen van angst door onder andere technieken die door mijn voorgangers reeds beschreven zijn. (als je wilt leren hoe je vertrouwen op kunt bouwen (waarmee je overigens ook meteen aan enge dingen werkt) kan je me je mail adres pmmen, dan stuur ik je een methode door die ik zelf altijd heb gebruikt die mij zeer goed bevallen is, snel resultaat, zonder dwang, zonder opsluiting, met volledige vrijheid)

Het advies: aanpakken, opsluiten etc: direct vergeten. Hoe meer je het beestje aanpakt als het iets eng vind, hoe enger het beestje dat ding gaat vinden. Omdat het behalve schrikt, ook nog eens een schop of tik krijgt als het bij het enge ding in de buurt komt, wordt de reactie van het paard natuurlijk alleen maar meer accociatie ding=eng.
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
Met citaat reageren
Oud 11-12-2004, 13:42
Abercrombie
Abercrombie is offline
Mensen, bedankt voor jullie reacties! Ik denk dat ik toch het meeste aan de reactie van AngelLena heb: ik heb namelijk al geprobeerd om telkens maar met Nynke (de Fries) te oefenen, tot ze bepaalde dingen niet meer 'eng' vindt, maar dan vindt ze wel weer iets anders eng, en de volgende dag vindt ze weer hetzelfde eng en ga zo maar door! Ik denk dat het de zaak is dat ze eerst mijn vertrouwen wint en dat ik dan weer verder kijk, dus dat ga ik nu maar proberen...
__________________
and F!tch
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 20:04
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Abercrombie schreef op 11-12-2004 @ 14:42 :
Mensen, bedankt voor jullie reacties! Ik denk dat ik toch het meeste aan de reactie van AngelLena heb: ik heb namelijk al geprobeerd om telkens maar met Nynke (de Fries) te oefenen, tot ze bepaalde dingen niet meer 'eng' vindt, maar dan vindt ze wel weer iets anders eng, en de volgende dag vindt ze weer hetzelfde eng en ga zo maar door! Ik denk dat het de zaak is dat ze eerst mijn vertrouwen wint en dat ik dan weer verder kijk, dus dat ga ik nu maar proberen...
Je krijgt zsm een mail, was weekend weg, ben nu erg moe
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 22:06
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Hm, ik heb weleens op een paardje gereden dat dat wel puur deed om even los te mogen. Dat deed ze niet bij haar baasje, maar vooral bij minder sterke berijders. Ik liet haar dan meestal als ze wegrende net zo lang rondgalopperen tot ze er moe van was. Dan was het snel over.

Maar dat gaat in dit geval niet op, begrijp ik.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 13-12-2004, 11:05
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
mail
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 15:39
sgaapje
Avatar van sgaapje
sgaapje is offline
Ik had precies zo'n paard..ook nogal wat traumatische ervaringen opgelopen bij vorige eigenaar. Ze schrok overal van, iedere keer opnieuw. Ik had op een gegeven moment een perfecte vertrouwensband met haar (ja, ze liep achter me aan als ze los was). Ik heb veel van de eerder beschreven technieken geprobeerd, maar ze bleef wegspringen voor alles. En als ik haar één dag zover had dat de deur van de rijbak niet meer eng was, was ze dat de volgende dag weer vergeten en kon ik weer bij het begin beginnen. Ze had verder een lief karakter, ze deed het echt niet om mij te pesten..want ze schrok ook van dingen als ze in de wei stond ofzo. Na drie jaar is ze toch wel vooruit gegaan, door al het geduld dat ik met haar heb gehad en de liefde die ik erin heb gestopt. Maar ik heb haar weg moeten doen omdat ze door al die wegspringacties een pees van het bot had gescheurd. Ze was flink kreupel, is geopereerd enzo, maar het zou nooit meer goed komen. Het zou altijd een zwakke plek blijven, en omdat ze iedere keer wegsprong zou het zo weer kunnen scheuren. Dus die schrikkerigheid heeft ervoor gezorgd dat ze nooit meer een fatsoenlijk rijpaard kan worden.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2005, 14:44
-(L)-
Je moet er eerst aan gaan werken dat ze mensen vertrouwt, en jou moet ze zeker vertrouwen. Daarna lijkt het me inderdaad een kwestie van oefenen en steeds een stukje verder gaan. Ik zou haar (als ze ergens niet langsdurft) in ieder geval niet dwingen, maar het langzaam opbouwen, steeds een stukje korter bij etc.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 17:49
~Golvend Badeendje~
Avatar van ~Golvend Badeendje~
~Golvend Badeendje~ is offline
Probeer bokt.nl eens, veel meer paardenfreaks
__________________
They hit you with a prettystick
Met citaat reageren
Oud 19-01-2005, 15:14
Payla
Payla is offline
oefenen, en niets vermijden!
ik zou zelf gewoon gaan rijden, en of ze schrikt of niet, vooral niet stil laten staan! gewoon doorrijden, je kan haar beter een paar passen harder laten lopen (als ze dat zelf doet) dan stil laten staan of omdraaien. ook gewoon zo veel mogelijk oefenen.

ook een idee is misschien om een hoop 'enge' dingen in de bak te leggen, met haar voerbak (met eten uiteraard ) erbij te zetten. zet haar gewoon in de bak, en laat haar alleen. van een afstandje kan je alles ook wel zien, en dan kan ze zelf ook op onderzoek uit. als ze schrikt, niet naar haar toegaan, ze stopt vanzelf wel een keer met rondjes rennen als ze uitgerent is, zal ze vanzelf wel een keer voorzichtig snuffelen.
in het begin zou ik niet teveel flapperdingen gebruiken, maar later zal ze daar natuurlijk ook aan moeten wennen.

succes!!!
liefs
Met citaat reageren
Oud 19-01-2005, 16:45
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
Mijn eigen paard was echt volledig het tegenovergestelde trouwens. Die trok zich echt totaal niets aan van mannen die bij de bak stonden te werken met een boor en ladders en hamers en alles. Dikke shovel liep ze zo langs, geen enkel punt. Ze vond ze zelfs wel grappig. Als een paraplu begon te wapperen dacht ze dat ze het kon eten. Echt, weird beest Schrok totaal nergens van
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
Met citaat reageren
Oud 19-01-2005, 18:50
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 19-01-2005 @ 16:45 :
Mijn eigen paard was echt volledig het tegenovergestelde trouwens. Die trok zich echt totaal niets aan van mannen die bij de bak stonden te werken met een boor en ladders en hamers en alles. Dikke shovel liep ze zo langs, geen enkel punt. Ze vond ze zelfs wel grappig. Als een paraplu begon te wapperen dacht ze dat ze het kon eten. Echt, weird beest Schrok totaal nergens van
lekker makkelijk ik heb er ook zoeen waarbij ik, als ik erop zit, een lege groenbak mee kan nemen. *rammel rammel*

Ook echt nergens bang voor, ben er ook heel erg blij mee moet ik zeggen
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 19-01-2005, 20:51
b@rt-online
b@rt-online is offline
In een hoekje drijven. en dan even vast zetten.. en dan verzorgen.. aaien.. enzovoorts en dat elke dag 1 uur gewoon vast laaten staan! (doen wij ook) dan went hij aan je en is hij niet meer zo schrik achtig
Met citaat reageren
Oud 19-01-2005, 21:31
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Citaat:
b@rt-online schreef op 19-01-2005 @ 20:51 :
In een hoekje drijven. en dan even vast zetten.. en dan verzorgen.. aaien.. enzovoorts en dat elke dag 1 uur gewoon vast laaten staan! (doen wij ook) dan went hij aan je en is hij niet meer zo schrik achtig
Lijkt me niet echt de beste methode... en het probleem is vooral dat het paard bang is voor 'enge' dingen en niet zozeer voor haar.
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 19-01-2005, 22:34
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
b@rt-online schreef op 19-01-2005 @ 21:51 :
In een hoekje drijven. en dan even vast zetten.. en dan verzorgen.. aaien.. enzovoorts en dat elke dag 1 uur gewoon vast laaten staan! (doen wij ook) dan went hij aan je en is hij niet meer zo schrik achtig
Vooral doen, als je em echt al het vertrouwen wat ie nog in je heeft wil laten verliezen dan he...

Als je dat niet wil, zou ik dat maar gewoon even laten.
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
Met citaat reageren
Oud 20-01-2005, 20:51
Abercrombie
Abercrombie is offline
Heeey mensen, bedankt voor alle tips, en vooral AngelLena: heel erg bedankt voor de methode die je me hebt toegestuurd! Het werkt echt zooo goed! Ik kan haar nu gewoon longeren zonder longeerlijn, en als ik door de bak loop loopt ze als een hondje achter me aan. Als ik haar buiten vast zit en haar het uitmesten/voeren/ofzo ben dan volgt ze me overal, ze kijkt me telkens na! Iedereen is verbaasd, want zelfs meisjes met brave paarden kunnen niet zonder longeerlijn longeren! Tijdens het rijden heb ik gemerkt dat ik haar gewoon heel voorzichtig moet behandelen: geen zweep meer gebruiken en telkens praten etc. en daar ben ik nu al heel ver mee gekomen, het galopperen gaat zelfs goed! Dat ik nu überhaupt met haar galoppeer, daar ben ik al blij mee! Bedankt AngelLena!
__________________
and F!tch
Met citaat reageren
Oud 20-01-2005, 21:47
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Citaat:
Abercrombie schreef op 20-01-2005 @ 20:51 :
Heeey mensen, bedankt voor alle tips, en vooral AngelLena: heel erg bedankt voor de methode die je me hebt toegestuurd! Het werkt echt zooo goed! Ik kan haar nu gewoon longeren zonder longeerlijn, en als ik door de bak loop loopt ze als een hondje achter me aan. Als ik haar buiten vast zit en haar het uitmesten/voeren/ofzo ben dan volgt ze me overal, ze kijkt me telkens na! Iedereen is verbaasd, want zelfs meisjes met brave paarden kunnen niet zonder longeerlijn longeren! Tijdens het rijden heb ik gemerkt dat ik haar gewoon heel voorzichtig moet behandelen: geen zweep meer gebruiken en telkens praten etc. en daar ben ik nu al heel ver mee gekomen, het galopperen gaat zelfs goed! Dat ik nu überhaupt met haar galoppeer, daar ben ik al blij mee! Bedankt AngelLena!
Mooi zo
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:18.