Oud 16-04-2003, 18:58
kleinedraak
Mij helpt het dus als ik herken bare boeken lees over allerlei maatschappelijke onderwerpen. Vaak krijg ik titels van boeken aangesmeerd maar die vergeet ik dan. Nu heb ik een vraagje aan jullie of jullie goede boeken weten waar ik echt iets aan heb met de volgende onderwerpen(literatuur boeken he):
*snijden, krassen of alle andere vormen van AM
*borderline(als daar al wat van te vinden is)
*eetproblemen
*homoseksualiteit
En andere ondewerpen mogen natuurlijk ook. willen jullie aub. schrijver+titel+onderwerp+ waarom iemand iets aan dit boek zou hebben. Bedankt *kuzz* es
P.s. 2boeken met als titel 'krassen' heb ik al gelezen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-04-2003, 19:02
thunder110
Avatar van thunder110
thunder110 is offline
Voor boeken over homoseksualiteit moet je bij Gerard van 't Reve zijn! Een hele leuke schrijfstijl heeft hij ook, echt een aanrader.

De stille vriend, of De vierde man bijvoorbeeld.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2003, 19:06
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Nouja, door eigen ervaringen zie ik niet in
waarom mensen die zwak in hun schoenen
staan steun aan boeken met voornamelijk
psychische problemen kunnen hebben.

Bij anderen (en mezelf) heb ik vaak genoeg gemerkt dat
ze daardoor juist verder wegzakken,
dat de boeken ze hulp geven om dingen te verbergen,
(eetstoornissen bijv), of dat het boek trigger-achtig werkt. (am)

Ben er daarom eigenlijk een beetje op tegen.
Misschien post ik later nog wat titels, maar denk van niet. Sorry.
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2003, 19:09
Verwijderd
Citaat:
Betamethason schreef op 16-04-2003 @ 20:06:
Nouja, door eigen ervaringen zie ik niet in
waarom mensen die zwak in hun schoenen
staan steun aan boeken met voornamelijk
psychische problemen kunnen hebben.

Bij anderen (en mezelf) heb ik vaak genoeg gemerkt dat
ze daardoor juist verder wegzakken,
dat de boeken ze hulp geven om dingen te verbergen,
(eetstoornissen bijv), of dat het boek trigger-achtig werkt. (am)

Ben er daarom eigenlijk een beetje op tegen.
Misschien post ik later nog wat titels, maar denk van niet. Sorry.
Hmz, je hebt een goed punt.. Eventjes overleggen of dit topic op deze manier open blijft met de andere fb's
Met citaat reageren
Oud 16-04-2003, 19:13
TheOneWhoLeft
Avatar van TheOneWhoLeft
TheOneWhoLeft is offline
Erich Segal - Love Story, dit boek heb ik 2 jaar geleden eens gelezen, 't is een klassiek liefdesverhaal over een jongen en meisje uit een ander milieu.

Erich Segal - Oliver's Story, het vervolg op Love Story. 'k vond em wel apart maar niet echt logisch hoe hij omgaat met z'n gevoelens enzo. 'k las het daarom ook meer omdat Love Story m'n lievelingsfilm is

Nicholas Sparks - De Brief, vertaling van Message In A Bottle, er is ook een film van met Kevin Costner. 't gaat over een vrouw die op een dag een brief in een fles vind aan strand. Ze gaat alles in haar werk stellen om er achter te komen wie die mysterieuze brief geschreven heeft. De man van wie de brief afkomstig is heeft zijn vrouw verloren en door middel van brieven te 'sturen' probeert hij haar niet te hoeven vergeten. Best wel *snik snik*.

Nick Cave - En De Ezelin Zag De Engel, dit boek was wel heel erg apart. 'k heb het boek ook meer gelezen omdat Nick Cave & The Bad Seeds 1 van m'n favoriete bands is. 't boek gaat over een jongen die stom is (dus niet kan praten), thuis wordt hij nogal mishandeld door z'n beide ouders. Hij probeert zich te redden met de middelen die hij heeft. Hoe moeilijk dat soms ook is. Af en toe een beetje abseurd, maar 'k vond het de moeite waard om te lezen.

Nicholas Sparks - De Geur Van Seringen, Nog steeds een van m'n lievelingsboeken. 't is de vertalling van A

Nicholas Sparks - Het Dagboek, heel erg *snik snik*. Een oude man leest telkens voor uit een dagboek aan zijn aan Alzheimer lijdende vrouw. Om haar te laten herinneren waarom hij zoveel van haar houdt, en ze dat nooit vergeten zal/kan. Dit is ook één van m'n favoriete boeken.


Shelley Stoehr - Krassen, dit boek is best heftig. 't gaat over een meisje die zichzelf snijdt wanneer ze zich rot voelt. Samen met een ander meisje proberen ze elkaar te steunen, maar in plaats daarvan sleuren ze elkaar de wereld van drugs en alcohol in.
ISBN nummer: 9025731538

Steven Levenkron - Het Liefste Meisje Van De Wereld/The Best Little Girl In The World. Het eerste boek dat ik las over de eetstoornis Anorexia Nervosa. 't is heel goed voor woorden gebracht door de schrijver en tevens psycholoog Mr. Levenkron hoe 't meisje in kwestie zichzelf ziet. Ze probeert perfect te zijn in ballet, voor die perfectie moest ze dun zijn volgens haar lerares. Ze was al niet dik, maar door die woorden die zij te horen kreeg ging ze als een gek lijnen. Totdat ze op een gegeven moment niet eens meer op haar eigen benen kan staan en moet worden opgenomen in een hospitaal. Daar lijdt ze verder onder deze ziekte. Uiteindelijk krijgt ze hulp van een psycholoog en in kleine stapjes komt ze er achter dat het niet juist is wat ze deed. Zelf vond ik het een heel mooi boek, 't greep me erg aan in iedergeval.
ISBN nummer: 90-10-02752-X

Sussana Kaysen - Girl, Interrupted/Meisje, Verstoord. Dit keer een waargebeurd verhaal over een dame genaamd Sussana die na wat zelfmoordpogingen in een psychiatrische inrichting terecht komt. De diagnose Borderline werd bij haar geconstateerd. Jammer vind ik dat het niet zo zeer om het ziektebeeld zelf gaat. Al met al was het de moeite waard om te lezen vond ik. [is ook een film van met de gelijknamige titel]
ISBN nummer: 9032507524

Rebecca Ray - Een Zekere Leeftijd. Wel, je moet behoorlijk sterk zijn wanneer je een boek over jezelf schrijft op 17 jarige leeftijd. Zoals dame Ray dat deed. 't gaat over een meisje van 13 dat zich op school min of meer laat misbruiken om ge-accepteerd te worden. Thuis lopen de emoties hoog op wanneer haar ouders voor de zoveelste keer ruzie hebben. Op een gegeven moment krijgt ze een relatie met een 28 jarige man dat haar gevoelens de das om doen en de emmer van gevoelens doet overlopen en ze zich ontlaat door in haarzelf te krassen. 't boek vond ik zelf wat tegenvallen. Maar 't feit dat het geschreven is door een jonge dame kon ik er ook niet heel veel van verwachten, desondanks heeft ze toch een goede prestatie geleverd door het schrijven van dit boek. 't wordt niet echt duidelijk hoe het verder afloopt, misschien moet ik maar 'hopen' op een vervolg.
ISBN nummer: 9076168105

Bobje Goudsmit - Afscheidsbrief. Zeer ontroerend om te lezen hoe een meisje een brief schrijft nadat ze een uitnodiging kreeg van haar overleden vriendinnetje. Dit is wel 1 van de mooiste boeken die ik van het jaar gelezen heb. 'k kon er geen genoeg van krijgen en vond het jammer dat ook dit prachtige boek een einde had...
ISBN nummer: 9025108288

Steven Levenkron - The Luckiest Girl In The World. Weer een fictief beeld over een steeds meer voorkomend probleem; automutilatie. Volgens mij is dit boek enkel in het engels verkrijgbaar. Doch, 'k heb het goed kunnen volgen allemaal. 't is in vrij engels simpel geschreven, maar met een ruime woordenschat om de gevoelens en gedachten die bij het meisje spelen kleur te geven. 't meisje is kunstrijdster, en wil zo perfect mogelijk zijn omdat kunstrijden alles is dat ze heeft. Ze wordt min of meer onder druk gezet door haar moeder die zo graag wilt dat haar dochter kampioen wilt dat ze haar eigen dochter vergeet lief te hebben zoals een moeder dat zou moeten doen. Wanneer het meisje steeds meer fouten maakt op de ijsbaan vindt ze zich zo slecht dat ze in haarzelf gaat snijden waardoor al haar 'slechtheid' even weggenomen wordt en ze gevoelens weer aankan. Totdat ze het weer niet meer aankan. Ze snijdt opnieuw, en opnieuw.
Op een gegeven moment wordt er op school iets opgemerkt door een docente. 't meisje probeert zichzelf voor te nemen om dagen en zelfs weken niet meer te snijden. Op den duur kan ze haar emoties niet meer de baas en komt ze op school helemaal los. Ook weer een prachtig boek van Mr. Levenkron. Goed en mooi omschreven hoe het meisje zichzelf voelt.
ISBN nummer: 0684826046 *geb.

Annie G. Bijnoord - Krassen. Als je dit boek wilt lezen om de automutilatie die maar een kleine rol speelt in het waargebeurde verhaal, dan kun je het beter laten. Het draait meer om een meisje dat van tehuis naar tehuis wordt gestuurd en ze het vreselijk vind weer te moeten wennen aan de regels in tehuizen. Zelf vond ik het een mooi boek, redelijk problematisch. Maar wanneer je leest dat het echt gebeurd is allemaal, dan gaat er wel even een brok door je keel.
ISBN nummer: 9026309007*ga



Boeken die ik nog van plan ben te lezen:

Othilie Bailly - Alice (1995) [ISBN nummer: 9041001492*ga]
Francesca Lia Block - Girl Goddess #9: Nine Stories (1996) [ISBN nummer: 0060272112] []
Francesca Lia Block - The Hanged Man (1994) [ISBN nummer: 0064408329]
Hillary Carlip - Girl Power [ISBN nummer: 0446670219]
Robert Cormier/Corimer - Tenderness (1998) [ISBN nummer: 0141300507]
Patricia MacCormick - Cut (2002) [ISBN nummer: 0439324599]
Nadia Fusini - Het mooist vond ik haar mond (2001) [ISBN nummer: 9076270163*in]
Ronald Giphart - Ik Ook Van Jou [ISBN nummer: 9038827032]
Marya Hornbacher - In Het Rijk Der Schimmen/Wasted (1997) [ISBN nummer: 902460396X]
Mylène Meester - Uit balans: 2 jaar in een psychiatrische inrichting (cop. 1994) [ISBN nummer: 9052262489]
Marie-Sissi Labréche - Borderline (2002) [ISBN nummer: 9055153397]
Sylvia Plath - The Bell Jar/De Glazen Stolp (1997) [ISBN nummer: 9023436032]
Kay Redfield Jamison - An Unquiet Mind/De Onrustige Geest (1996) [ISBN nummer: 9024526418]
Kay Redfield Jamison - De Nacht Is Nabij (cop. 2001) [ISBN nummer: 9024540828]
Kay Redfield Jamison - Touched With Fire (1996) [ISBN nummer: 068483183X]
Cameron West & Pauline Moody - Eerste persoon meervoud : mijn leven als meervoudige persoonlijkheid (2000) [In Rotterdam] [ISBN nummer: 9032507192]
Elizabeth Wurtzel - Het land Prozac [ISBN nummer: 9029041269*ga]


Studie boeken:
W. Boevink - Zelfverwonding Begrijpelijk Maken [ISBN nummer: 9056811185]
E. Broers - Hulpverlening Bij Zelfverwonding In De Psychiatrie [ISBN nummer: 9052532494]
R. Didden - Behandelingsstrategieën Bij Zelfverwondend Gedrag [ISBN nummer: 9031326631]
Armando R. Favazza - Bodies under siege: self-mutilation in culture and psychiatry (1987) [ISBN nummer: 0801834538 ; 0801844037 *pbk]
Gina NG - Everything you need to know about self-mutilation : a helping book for teens who hurt themselves (1998) [ISBN nummer: 082392758X *geb.]
E.Th. Klapwijk - Geneeskundige Hoofdinspectie voor de Geestelijke Volksgezondheid, Rijswijk - Rapport van de gemengde werkgroep automutilanten van de Geneeskundige Hoofdinspectie voor de Geestelijke Volksgezondheid (1992) [ISBN nummer:- ontbreekt-] [Titelnummer 097283754]
Steven Levenkron - Anatomy of Anorexia [ISBN nummer: 0393048357]
Steven Levenkron - Cutting: Understanding & Overcoming Self-mutilation [ISBN nummer: 0393027414]
Steven Levenkron - Obsessive-Compulsive Disorders: Treating and Understanding Crippling Habits [ISBN nummer: 0446393487]
Marilee Strong - A Bright Red Scream: Self-Mutilation And The Language Of Pain
Barent W. Walsh - Self-mutilation : theory, research, and treatment (1988) [ISBN nummer: 0898627311]
Wouters - Zelfverwonding Als Boodschap [ISBN nummer: 9044111485]
Jeffrey Young - Leven In Je Leven



Films:
Festen
Ik Ook Van Jou
Painful Secrets a.k.a. Secret Cutting
[voor meer info zie www.imdb.com]




[dit is zo'n beetje wat ik tot nu toe bijelkaar heb geraapt]
__________________
Waar is de Abt? En waar is Waar?

Laatst gewijzigd op 16-04-2003 om 19:15.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2003, 19:16
Mindfields
Mindfields is offline
Yvonne Keuls - het verrotte leven van Floortje Bloem
__________________
No Bad Religion song can make your life complete
Met citaat reageren
Oud 16-04-2003, 19:43
TheOneWhoLeft
Avatar van TheOneWhoLeft
TheOneWhoLeft is offline
Citaat:
Dusjcrib schreef op 16-04-2003 @ 20:09:
Hmz, je hebt een goed punt.. Eventjes overleggen of dit topic op deze manier open blijft met de andere fb's
Niemand hóéft persé zo'n boek te lezen. Daar kiezen zij zelf voor. De één vind het juist 'fijn' om er een te lezen vaak omdat ze dan de wetenschap hebben dat ze niet enigen zijn met dát gevoel.
Anderen vinden het fijn om te zwelgen in zelfmedelijden, dat is hun pakkie an. Niet (helemaal) waar?
__________________
Waar is de Abt? En waar is Waar?
Met citaat reageren
Oud 16-04-2003, 21:54
hellion
Avatar van hellion
hellion is offline
Citaat:
kleineghcdraak schreef op 16-04-2003 @ 19:58:
Mij helpt het dus als ik herken bare boeken lees over allerlei maatschappelijke onderwerpen. Vaak krijg ik titels van boeken aangesmeerd maar die vergeet ik dan. Nu heb ik een vraagje aan jullie of jullie goede boeken weten waar ik echt iets aan heb met de volgende onderwerpen(literatuur boeken he):
*snijden, krassen of alle andere vormen van AM
*borderline(als daar al wat van te vinden is)
*eetproblemen
*homoseksualiteit
En andere ondewerpen mogen natuurlijk ook. willen jullie aub. schrijver+titel+onderwerp+ waarom iemand iets aan dit boek zou hebben. Bedankt *kuzz* es
P.s. 2boeken met als titel 'krassen' heb ik al gelezen
google geprobeerd???bibliotheek???misschien vind je daar wat je zoekt
__________________
wie het laatst lacht is het traagst van begrip
Met citaat reageren
Oud 16-04-2003, 23:52
Orsino*
Orsino* is offline
I never promised you a rose garden (oftewel Ik heb je nooit een rozentuin beloofd) van Hannah Green.
Heel goed en mooi boek, gaat over een schizofreen meisje dat een zelfmoordpoging doet en daarmee in een kliniek beland. Moet je echt lezen.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2003, 06:27
Verwijderd
Citaat:
TheOneWhoLeft schreef op 16-04-2003 @ 20:43:
Niemand hóéft persé zo'n boek te lezen. Daar kiezen zij zelf voor. De één vind het juist 'fijn' om er een te lezen vaak omdat ze dan de wetenschap hebben dat ze niet enigen zijn met dát gevoel.
Anderen vinden het fijn om te zwelgen in zelfmedelijden, dat is hun pakkie an. Niet (helemaal) waar?
Iemand kiest ook zelf om een topic wel of niet te openen en te lezen en toch hebben we nu een regel over topics met als onderwerp automutilatie. En sommige mensen willen hun problemen verbergen en daar helpt zo'n boek dan dus bij. Enz. D'r zijn zoveel tegens bij te bedenken (maar ook voors)...maar 'k weenie...ook ff overleggen met de andere fb's.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2003, 13:34
Verwijderd
ik ben zelf opzoek naar boeken over meisjes die lesbisch of biseksueel zijn...misschien dat ik er wat aan heb, weet iemand nog een boek hierover?
Met citaat reageren
Oud 17-04-2003, 14:46
Verwijderd
Ikzelf vind steun in literatuur, maar heb er ook slechte dingen in gevonden. In mijn 'ergste' 'eetstoornis'tijd las ik ook allerlei boeken van meisjes met anorexia en zo. Dit gaf me aan de ene kant heel veel herkenning, maar aan de andere kant kreeg ik er ook 'slechte' gedachtes door. Zo van 'waarom lukt haar het wel' of 'zo kan ik het ook aanpakken'. Het is dus best tricky om hier al die titels te posten..
Met citaat reageren
Oud 17-04-2003, 19:27
TheOneWhoLeft
Avatar van TheOneWhoLeft
TheOneWhoLeft is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 17-04-2003 @ 07:27:
Iemand kiest ook zelf om een topic wel of niet te openen en te lezen en toch hebben we nu een regel over topics met als onderwerp automutilatie. En sommige mensen willen hun problemen verbergen en daar helpt zo'n boek dan dus bij. Enz. D'r zijn zoveel tegens bij te bedenken (maar ook voors)...maar 'k weenie...ook ff overleggen met de andere fb's.
'k denk dat je niet overal tegen 'beschermd' moet worden. Hoe kun je anders leren om voor jezelf te denken wat goed voor je is?
__________________
Waar is de Abt? En waar is Waar?
Met citaat reageren
Oud 18-04-2003, 08:54
Verwijderd
Citaat:
TheOneWhoLeft schreef op 17-04-2003 @ 20:27:
'k denk dat je niet overal tegen 'beschermd' moet worden. Hoe kun je anders leren om voor jezelf te denken wat goed voor je is?
Er wordt ook niet overal tegen beschermd. Gelukkig is er ook nog meer dan dit forum ed. En het is niet slecht om zo nu en dan dingen 'niet toe te laten' (weet even niet hoe ik het anders moet zeggen) en op die manier mensen voor iets te beschermen (en mijn mening daarover werd gister tijdens een les pedagogiek bevestigt ).

Maar heb je mij concreet 'horen' zeggen dat ik voor sluiten van deze topic was?
Met citaat reageren
Oud 18-04-2003, 09:10
kleinedraak
Het was meer bedoel omdat je over bepaalde onderwerpen hier nix mag zeggen(AM) maar ik er toch dingen van zou willen weten. Ook als je juist boeken gaat lezen of films kijkt waarin erge dingen gebeuren(is tenminste bij mij zo) dat je jeze;f minder zielig vindt en dan denkt wat stel ik mij toch aan? ben blij met de dingen die ik heb en kan...anderen zouden hier moord en brand om gillen. Dus bij mij is het geen voorbeeld voor mezelf maar eerder van ohh wat erg gelukkig is het bij mij niej zover gekomen. Omdat...........Nja ik heb al veel titels en ik ga zoeken in de bieb! erg bedankt alvast!!!!*kuzz*
Met citaat reageren
Oud 18-04-2003, 13:08
Rah Digga
Rah Digga is offline
Ik zelf heb momenteel ook veel behoefte om boeken te lezen.
Ik ben nu zelf opgenomen in een kliniek (nu middag verlof) en de diagnose Borderline is bij mij gesteld. Aangezien ik geen tijd heb om lang online te zijn, is internet niet echt een optie nu.
Van de week maar eens naar de Donner of zo.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2003, 18:04
Maresa
Avatar van Maresa
Maresa is offline
Citaat:
Betamethason schreef op 16-04-2003 @ 20:06:
Nouja, door eigen ervaringen zie ik niet in
waarom mensen die zwak in hun schoenen
staan steun aan boeken met voornamelijk
psychische problemen kunnen hebben.
Mzz, ik ben altijd dan blij dat ik niet de enige ben... of dat ik niet 'raar' oid ben...
__________________
Now it's said.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2003, 18:29
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
ik heb absoluut geen steun aan literatuur over mn problemen.
dat trekt me alleen maar erger in een dal.. ik heb juist steun aan fantasy of horror-boeken, daar kan ik helemaal in wegdromen en dan ben ik niet meer bezig met mn probleempjes.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 19-04-2003, 00:35
TheOneWhoLeft
Avatar van TheOneWhoLeft
TheOneWhoLeft is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 18-04-2003 @ 09:54:
Maar heb je mij concreet 'horen' zeggen dat ik voor sluiten van deze topic was?
Nee, 't was ook niet aanvallend bedoeld. 'k zou niet durven, bij een dame.
__________________
Waar is de Abt? En waar is Waar?
Met citaat reageren
Oud 09-05-2003, 16:21
TheOneWhoLeft
Avatar van TheOneWhoLeft
TheOneWhoLeft is offline
Citaat:
bugge schreef op 17-04-2003 @ 14:34:
ik ben zelf opzoek naar boeken over meisjes die lesbisch of biseksueel zijn...misschien dat ik er wat aan heb, weet iemand nog een boek hierover?
Shelley Stoehr - Morgen Wendy!
__________________
Waar is de Abt? En waar is Waar?
Met citaat reageren
Oud 09-05-2003, 20:55
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
TheOneWhoLeft schreef op 09-05-2003 @ 17:21:
Shelley Stoehr - Morgen Wendy!
ja, die heb ik ook gelezen.
vond hem wel goed idd.

-xxx-
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2003, 18:50
hajo
Avatar van hajo
hajo is offline
Stap in je grootsheid van Anthony Robbins!!! Wordt je echt heel vrolijk van
__________________
If you're going to think anyway: think BIGG
www.abcpraktijk.nu
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Films, TV & Radio Welke film heb jij het laatst gezien, wat vond je ervan en zaten er nog tieten in?
Uice
500 29-02-2008 22:41
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Samenvatting: Forum, bijna hele boek
numen
1 25-09-2007 14:37
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde a la 'tiswah'
naam onbekend
501 26-11-2005 23:55
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap 173 doden ( ? ) door zware explosies in station Madrid
Gatara
373 17-03-2004 21:04
Levensbeschouwing & Filosofie Een keerpunt in de geschiedenis. De val van het atheïsme...
BiL@L
62 17-09-2003 04:17
Psychologie MIJN SPREEKBEURT WILLEN JULLIE PLEASE ChEcKEN
kleinedraak
13 25-08-2002 20:43


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:36.