Oud 31-01-2007, 14:00
lohe
lohe is offline
Ik ben rond aan het kijken om een school uit te zoeken voor het nieuwe schooljaar. Nu zijn er veel scholen die de combiklas Havo/Vwo hebben. Wordt er in de klas op Vwo niveau les gegeven of is het een niveau tussen Havo en Vwo in?

Nog iets: is Vwo+(gymnasium) veel moeilijk dan Vwo(Atheneum) of is het alleen maar dat je meer vakken hebt en minder tijd voor de gewone vakken?

groetjes, Lohe
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-01-2007, 14:06
Iduna
Avatar van Iduna
Iduna is offline
Naar mijn weten zijn er alleen brugklassen met havo/vwo. Na die brugklas ga je dan of naar havo of naar het vwo (of naar mavo ).

gymnasium: een klassieke taal (extra) erbij.
Grieks/latijn, tja, het moet je liggen.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2007, 14:15
Verwijderd
Op iedere school is het verschillend, vaak is het zo dat je in een havo/vwo klas komt maar soms ookal meteen in een vwo of havo klas.

Als je een havo/vwo advies hebt kan je het beste naar een school gaan waar ze die klassen hebben of anders het vriendelijke verzoek neerzetten of je alsjeblieft VWO mag doen (in een vwo klas). Afstromen (van vwo naar havo) gaat veel makkelijker dan opstromen (havo naar vwo).

Vaak is het met beoordelen in een havo/vwo klas zo dat de leerlingen met VWO méér moeten doen en is de normering daar strenger voor. De stof die je moet beheersen is over het algemeen hetzelfde.

Ik geef op dit moment Engels aan een 1HV klas en de leerlingen van HAVO moeten daar 3 opdrachtkaarten minder maken, een makkelijker boek lezen en iets minder grammatica, de normering is voor havo leerlingen ook minder streng. De leerlingen van VWO moeten 3 opdrachten meer maken dan HAVO en hebben een strengere normering. Bijvoorbeeld 1 fout op VWO is 2 fouten op HAVO.

Maak je niet heel erg druk over de keuze van je middelbare school en het niveau in de les, dit is meestal wel van goed niveau en als je goede docenten hebt passen ze dit aan naar het niveau van je klas.

Kies vooral een school die je leuk lijkt
Met citaat reageren
Oud 31-01-2007, 14:35
lohe
lohe is offline
ik heb Vwo advies maar op de school waar ik waarschijnlijk naar toe wil is geen Vwo, alleen Havo/Vwo en dan een vwo+. Je komt dus vanzelf in een combiklas als je niet voor Vwo+ wil kiezen. Als daar op Vwo niveau les gegeven wordt, dat is dat prima. Als er op Havo niveau les gegeven wordt vraag ik me af of ik toch niet beter naar het Vwo+ kan gaan.
De combibrugklas duurt 2 jaar, daarna kies je pas voor Havo of Vwo.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2007, 14:49
Crimson
Crimson is offline
Ik doe zelf gymnasium (is dat vwo+? geen idee), en daarbij moet je de vakken sneller afmaken omdat je er minder tijd voor hebt..een aantal uren (6 of 8) gaan nl naar Latijn en Grieks
Met citaat reageren
Oud 31-01-2007, 15:00
tigertje
tigertje is offline
vwo+ is volgens mij niet het gymnasium, maar tweetalig onderwijs. Je krijgt dan bijna alle lessen in het Engels
Met citaat reageren
Oud 31-01-2007, 15:13
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
havo/vwo brugklas is een instroom jaar, daar wordt helemaal niet op vwo niveau les gegeven. het niveau hangt er ongeveer tussen in, is mijn ervaring. het lijkt mij niet logisch dat havo en vwo anders samengevoegd zouden worden als je niet op een gehuchtschool zit??
vwo+ is een vaag begrip, bij ons op school is het meer vakken en minder tijd ja, ik weet niet of wat tigertje zegt ook daadwerkelijk vwo+ heet, maar dat is natuurlijk weer wat anders.
gymnasium vwo+ noemen lijkt me dan weer een andere rare uitschieter, maar daar krijg je alleen latijn en grieks erbij, en ik had bijv. wel minder bio, maar het is niet standaard zo dat je minder andere vakken hebt.

maar het verschilt allemaal. ik zou dus even goed informeren bij je school wat ze waaronder verstaan. op mijn school is het instroom jaar op middel niveau en vervolgens wordt je ergens heen gedirigeerd (niet zozeer dat je zelf kiest, denk ik zo): havo, atheneum of gymnasium (met latijn én grieks). vwo+ is bij ons extra dingen als sterrenkijken, fotografie - ik zeg maar wat naast de reguliere lessen. volgens mij krijg je er daar ook wat minder van, omdat ervan uit gegaan wordt dat je sneller van begrip bent. ik dacht dat je daar ook een test voor moest doen of je (wat in de richting van) hoogbegaafd bent. vwo+ werd bij ons in de eerste drie klassen voortgezet, waarbij je daar ook weer kon kiezen uit latijn én grieks of zonder klassieke talen: atheneum dus.

ik zou zeggen: informeer eerst even goed!!!!!
Met citaat reageren
Oud 31-01-2007, 15:15
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 31-01-2007 @ 14:15 :
Vaak is het met beoordelen in een havo/vwo klas zo dat de leerlingen met VWO méér moeten doen en is de normering daar strenger voor. De stof die je moet beheersen is over het algemeen hetzelfde.
je ziet: het kan anders zijn. bij ons was havo/vwo echt daadwerkelijk het gemiddelde om aan het einde te kunnen beoordelen of je met 8+ naar het vwo zou kunnen en met 8- naar de havo bij wijze van spréken.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2007, 15:24
lohe
lohe is offline
Vwo+ is hier de naam voor Gymnasium. Je hebt Havo, Vwo en Vwo+ en Vwo staat dan voor Atheneum, Vwo+ voor Gymnasium. Tweetalig is TVwo of THavo.Op Vwo+ krijg je niet minder vakken maar minder tijd voor de ander vakken(omdat je Spaans, Latijn ed erbij krijgt)

Havo en Vwo wordt volgens hun samengedaan om de Havo-ers nog een kans te geven op te klimmen tot Vwo niveau. Maar omdat het een 2jarige brugklas is zou het wel raar zijn dat de Vwo-ers dan 2 jaar onder hun kunnen moeten werken, als het niveau maar half half is.

Ik moet maar eens goed uit gaan vragen, het is dus overal anders zie ik wel.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2007, 15:27
lohe
lohe is offline
Citaat:
Ik doe zelf gymnasium (is dat vwo+? geen idee), en daarbij moet je de vakken sneller afmaken omdat je er minder tijd voor hebt..een aantal uren (6 of 8) gaan nl naar Latijn en Grieks
Crimson, maar vind jij het te doen of moet je wel heel snel van begrip zijn om het gymnasium te volgen? Ik ben bang dat als ik daar voor kies, ik het niet bij kan houden. Ik ben niet de snelste met dingen als rekenen ed.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2007, 15:32
Verwijderd
Citaat:
Crimson schreef op 31-01-2007 @ 14:49 :
Ik doe zelf gymnasium (is dat vwo+? geen idee), en daarbij moet je de vakken sneller afmaken omdat je er minder tijd voor hebt..een aantal uren (6 of 8) gaan nl naar Latijn en Grieks
Gymnasium is gewoon vwo (= gymnasium en atheneum). Vanaf de vierde is er helemaal geen verschil meer.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2007, 15:35
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
lohe schreef op 31-01-2007 @ 15:27 :
Crimson, maar vind jij het te doen of moet je wel heel snel van begrip zijn om het gymnasium te volgen? Ik ben bang dat als ik daar voor kies, ik het niet bij kan houden. Ik ben niet de snelste met dingen als rekenen ed.
het aantal uren andere vakken kan in principe hetzelfde zijn, je hebt alleen éxtra. ik denk dat dat ook is wat crimson bedoeld? het is niet zo moeilijk hoor, ik heb in de onderbouw ook geen ene flikker uitgevoerd en haalde het ook altijd wel. als je ermee door gaat wordt het natuurlijk anders.
het is dus meer de vraag of je latijn en grieks wíl (dat wilde bij ons eigenlijk niemand, iedereen deed gewoon het advies dus belandde zo op het gymnasium) en of je een deel van je vrije tijd wilt steken in de bestudering van klassieke talen.
ik ben ook slecht in wiskunde en rekenen en dat is voor het gymnasium ook niet zo relevant. het enige relevante is dat je er twee extra vakken bovenop krijgt. als je daardoor geen tijd meer hebt voor het andere, of daar heel veel moeite mee gaat hebben of niet gemotiveerd voor bent, is het niet aan te raden. je word trouwens niet slimmer van latijn of grieks kwa vervolgstudie of dergelijke grapjes hoor, maak je keuze op grond van wat jij nu leuk vindt, tenzij je het wellicht echt niet aan gaat kunnen. maar nogmaals: het is echt allemaal zo zwaar niet.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2007, 15:37
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 31-01-2007 @ 15:32 :
Gymnasium is gewoon vwo (= gymnasium en atheneum). Vanaf de vierde is er helemaal geen verschil meer.
je doet lyceum = vwo = of gymnasium of atheneum. met een of meer klassieke talen doe je gymnasium, tot aan je diploma toe?
Met citaat reageren
Oud 31-01-2007, 16:27
Mara
Mara is offline
Citaat:
lohe schreef op 31-01-2007 @ 14:35 :
ik heb Vwo advies maar op de school waar ik waarschijnlijk naar toe wil is geen Vwo, alleen Havo/Vwo en dan een vwo+. Je komt dus vanzelf in een combiklas als je niet voor Vwo+ wil kiezen. Als daar op Vwo niveau les gegeven wordt, dat is dat prima. Als er op Havo niveau les gegeven wordt vraag ik me af of ik toch niet beter naar het Vwo+ kan gaan.
De combibrugklas duurt 2 jaar, daarna kies je pas voor Havo of Vwo.
Het maakt toch niet uit of die brugklas havo/vwo is, als je daarna naar het vwo gaat en dat gewoon afmaakt?
Met citaat reageren
Oud 31-01-2007, 16:30
rkxz
rkxz is offline
ik heb in mn derde leerjaar in een combi klas gezeten.

Ik zelf zat in 3 havo, maar de helft van de klas was 4 vwo.

We kregen gewoon op dezelfde manier les, en we kregen vrijwel altijd dezelfde lesstof. Het enigste verschil was dat de VWO' ers soms wat langere stukken moesten schrijven of een extra opdracht moesten doen. En proefwerken en SO's werden zwaarder gerekend.
__________________
vrees mij
Met citaat reageren
Oud 31-01-2007, 16:53
Verwijderd
Mijn broertje zit in een combiklas.
Hij zit in 2vwo, en de andere helft is 2havo/vwo ( zo heet dat nog, maar dat is gewoon de havo). Er wordt gewoon op vwo niveau les gegeven. Extra handig natuurlijk voor de havo leerlingen
Met citaat reageren
Oud 31-01-2007, 17:13
Morri
Morri is offline
Bij mij op school is ook lang zo'n 2-jarige combibrugklas geweest, dat is nu afgeschaft. Er werd bij ons gewoon op havo/vwo-niveau lesgegeven, dus echt er tussen in. Je punten bepaalden of je uiteindelijk havo of atheneum gaat doen. In de eerste is dat niet erg, iedereen moet wennen, maar het wordt over het algemeen al snel duidelijk of je meer een havo- of een vwoleerling bent, dus vandaar dat die keuze nu al na de eerste klas plaatsvindt.

Ik doe zelf gymnasium en ik heb het nooit écht heel erg moeilijk gevonden. Als je het wilt zou ik het absoluut proberen: je kunt waarschijnlijk altijd nog terug naar havo/vwo. Je krijgt niet voor niets een vwo-advies, je kunt het waarschijnlijk wel aan. Succes met de keuze!
Met citaat reageren
Oud 31-01-2007, 17:57
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
wat is het nut van verschillende klassen bij elkaar stoppen? zoiets komt toch hooguit op hoogstvergeten gehuchtscholen voor of zie ik iets over het hoofd.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 31-01-2007, 19:03
lohe
lohe is offline
Zwart wit, misschien als je beter opgelet had, zou je weten dat er door het hele land voortgezt onderwijs scholen combinatieklassen aanbieden. Havo-Vwo maar ook Havo-VmboT. De school waar ik het over heb staat trouwens in een stad.

Meelfriek, het maakt ook niet heel veel uit maar omdat het 2 brugjaren zijn zou het denk ik niet goed zijn als het op een veel lager niveau gegeven wordt als je advies is.

Allemaal bedankt voor het meedenken, ik ben alweer heel wat wijzer geworden. Eerst maar een uitvragen op de open dagen!
Met citaat reageren
Oud 31-01-2007, 19:05
Morri
Morri is offline
Dat lijkt me een goed idee ja. Het is trouwens ook heel belangrijk om op de sfeer van een school te letten: je moet er waarschijnlijk wel 6 jaar rondlopen. Kies een school waar je je fijn voelt (én waar ze VWO aanbieden natuurlijk). Dat met die niveau's komt wel goed hoor, dat hoef je nu ook nog niet te beslissen.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2007, 20:14
Verwijderd
Citaat:
=zwart wit= schreef op 31-01-2007 @ 15:37 :
je doet lyceum = vwo = of gymnasium of atheneum. met een of meer klassieke talen doe je gymnasium, tot aan je diploma toe?
Lyceum? Volgens mij is dat een oude term
Volgens mij bedoelen we hetzelfde, vwo is opgebouwd uit gymnasium en atheneum, de eerste is dat met en de tweede zonder klassieke talen.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2007, 23:16
Verwijderd
Lyceum = school met vwo èn havo (en dus geen vwo opleiding)

Gymnasium = in de onderbouw zowel grieks als latijn (basis) en daarna examen 1 of 2 klassieke talen.

Vwo + = Atheneum met daarbij een klassieke taal (ook in de onderbouw)

Zoals eerder gezegd maakt het vanaf de 4e klas niet meer zoveel uit of je nu gymnasium doet of niet, omdat iedereen zijn eigen pakket samenstelt.

Gymnasium is net even moeilijker (of wordt meestal zo ervaren) omdat je voor andere vakken iets minder tijd hebt en omdat de klassieke talen zelf nogal pittig zijn. Als je met vwo+ maar een taal kiest dan halveer je de moeilijkheid dus ongeveer.
Als vwo+ overweegt zou ik nooit kiezen voor zon koppelklas omdat het juist erg prettig als je hele klas hetzelfde programma heeft (en dus hetzelfde tempo en werkniveau).

Maar heb je het met die combiklas nu eigenlijk over de brugklas of blijft zon klas ook later bestaan?
Met citaat reageren
Oud 01-02-2007, 07:50
mini89
mini89 is offline
ik zou gaan voor vwo+. Je zit dan meteen op hoog niveau, en zoals al eerder gezegd is, het is veel makkelijker om dan naar gewoon vwo of havo te gaan dan van een havo/vwo klas naar vwo te gaan. Van een havo/vwo klas naar gymnasium (vwo+) is bij ons bijna onhaalbaar.
Gewoon proberen, je kunt altijd nog weer terug!
Met citaat reageren
Oud 01-02-2007, 08:00
Jannekus
Avatar van Jannekus
Jannekus is offline
Citaat:
mini89 schreef op 01-02-2007 @ 07:50 :
ik zou gaan voor vwo+. Je zit dan meteen op hoog niveau, en zoals al eerder gezegd is, het is veel makkelijker om dan naar gewoon vwo of havo te gaan dan van een havo/vwo klas naar vwo te gaan. Van een havo/vwo klas naar gymnasium (vwo+) is bij ons bijna onhaalbaar.
Gewoon proberen, je kunt altijd nog weer terug!
Ik ben het hier wel mee-eens alleen bij ons op school was het iets makkelijker om van de havo/vwo brugklas naar het gymnasium te gaan.

Dit kwam omdat bij ons brugklas vwo+ inhield dat je alvast kennis maakte met de klassieken. Dus had ik in de eerste KCV en leerde ik enkele klassieke mythes en op het laatst het griekse alfabet. Bij ons was het dus nog geen grieks of latijn (dat kwam pas in de tweede). Dus ik weet niet precies wat vwo+ op andere scholen inhoudt.

Verder kun je idd altijd nog lager dus ik zou ook met het hoogste beginnen. Er zijn er bij ons veel van het vwo+ naar het atheneum gegaan en zelfs enkelen naar de havo, was niet zo'n groot probleem.

Het niveau was niet echt moeilijk vond ik. Wij hadden wel wat minder uren engels en nederlands in vergelijking met de havo/vwo-brugklas omdat wij in die uren KCV deden. Verder hadden we iets meer projecten.
En je had een voorsprong op de mensen die van de havo/vwo brugklas kwamen (naar het gymnasium) omdat je al een beetje van de klassieke talen afwist.
__________________
Neti gaat studeren <3
Met citaat reageren
Oud 01-02-2007, 12:29
pyres
Avatar van pyres
pyres is offline
Citaat:
lohe schreef op 31-01-2007 @ 14:00 :


Nog iets: is Vwo+(gymnasium) veel moeilijk dan Vwo(Atheneum) of is het alleen maar dat je meer vakken hebt en minder tijd voor de gewone vakken?

groetjes, Lohe
verschil tussen gymnasium en atheneum is dat gymnasium grieks en latijn heeft en atheneum dus niet
je kunt er op sommige scholen wel voor kiezen om één van deze vakken erbij te doen.
__________________
mmm lekker mmm ik ben bokkebokkebokkebok
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-02-2007, 16:54
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
lohe schreef op 31-01-2007 @ 19:03 :
Zwart wit, misschien als je beter opgelet had, zou je weten dat er door het hele land voortgezt onderwijs scholen combinatieklassen aanbieden. Havo-Vwo maar ook Havo-VmboT. De school waar ik het over heb staat trouwens in een stad.
dan gaan we er vanuit dat er genoeg leerlingen zijn, maar waarom zou je havo en vwo door elkaar heen gooien? zoiets heeft toch alleen maar nadelen?
Met citaat reageren
Oud 01-02-2007, 17:10
Morri
Morri is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 01-02-2007 @ 16:54 :
dan gaan we er vanuit dat er genoeg leerlingen zijn, maar waarom zou je havo en vwo door elkaar heen gooien? zoiets heeft toch alleen maar nadelen?
Als je dat de hele schooltijd zou doen wel ja, maar het is niet altijd meteen vanaf de basisschool duidelijk voor welk type onderwijs jij geschikt bent. Opstromen van havo naar vwo doe je niet zomaar, dus zo krijgt iedereen de kans om zich te bewijzen.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2007, 18:37
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik heb vwo+ gedaan op mijn school en we kregen inderdaad minder tijd voor andere vakken (Nederlands en wiskunde bij ons). Na de eerste klas mocht je Latijn laten vallen, waardoor je een gewoon vwo profiel over hield (maar je hoefde dus niet naar havo/vwo). In de bovenbouw lagen onze cijfers nog altijd hoger dan de cijfers van de havo/vwo groep, dus wellicht was het niveau dus ook hoger. Aan de andere kant kan het ook twee andere oorzaken hebben: (1) in vwo+ zaten veel mensen met gymnasium advies en in havo/vwo ook mensen met havo advies. dus logischerwijs heeft de eerste klas dan hogere resultaten; (2) wij kregen de betere docenten. Bovenbouwleraren die alleen aan vwo+ les wilden geven bijvoorbeeld.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2007, 22:02
Broeder
Avatar van Broeder
Broeder is offline
In een ver verleden heb ik in de vwo+-brugklas gezeten, wat inhield dat je een half uur minder wiskunde en een half uur minder Nederlands had en in plaats daarvan op vrijdag een uur klassieke verhalen lezen en films kijken. Leuk? Ja. Moeilijk? Nee.
__________________
ENIGSINDS WANNEER?
Met citaat reageren
Oud 01-02-2007, 22:03
lohe
lohe is offline
Wat Morri zegt wordt hier ook op de scholen gezegd: de Havo leerllingen krijgen door de combinatie Havo/Vwo de gelegenheid om zich te bewijzen en evt toch na de brugklas met het Vwo mee te doen.

Dit weekend gaan we scholen bekijken. Ik ga toch ook nog maar naar een school kijken die én Havo/vwo én Vwo én Vwo+ naast elkaar heeft. Misschien moet ik ook nog eens met de leraressen uit groep 8 gaan praten om mijn onzekerheid weg te nemen, want dat is nog steeds mijn grootste struikelblok. Ik heb dan wel Vwo advies maar heb ik dat gekregen omdat ik wat slimmer ben dan de gemiddelde of omdat ik gewoon wat meer leer en daardoor betere punten haal voor de toetsen. Wat denken jullie, kun je ook onterecht een Vwo advies krijgen omdat je gewoon iemand bent die veel leert voor de toetsen en daarom gewoon beter scoort of werkt dat zo niet? Direkt kies ik voor het Vwo en zit ik bij kinderen die ik helemaal niet bij kan houden.

somenone: die combiklassen zitten 2 jaar samen, daarna worden ze gesplitst.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2007, 22:09
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
lohe schreef op 01-02-2007 @ 22:03 :
Ik heb dan wel Vwo advies maar heb ik dat gekregen omdat ik wat slimmer ben dan de gemiddelde of omdat ik gewoon wat meer leer en daardoor betere punten haal voor de toetsen. Wat denken jullie, kun je ook onterecht een Vwo advies krijgen omdat je gewoon iemand bent die veel leert voor de toetsen en daarom gewoon beter scoort of werkt dat zo niet? Direkt kies ik voor het Vwo en zit ik bij kinderen die ik helemaal niet bij kan houden.
Het is mogelijk dat een lerares je verkeert inschat, maar dat hangt er vanaf hoelang en goed ze jou al kent.
Ook met veel leren kun je vwo halen. Een vriendin van me heeft altijd véél meer moeten leren dan ik op 't VWO, maar ze heeft het wel in zes jaar afgemaakt en zit nu gewoon op de universiteit. Het is dus maar net waar je je lekker bij voelt.

Daarnaast zou ik me nu uberhaupt niet zo druk maken om die keuze. Als je vwo advies hebt, kun je gewoon vwo gaan doen. Mocht blijken dat het te hoog gegrepen is, dan kun je toch altijd nog een stapje terug doen. Zolang je voor 4 vwo beslist is er niets aan de hand.
__________________
Met citaat reageren
Oud 02-02-2007, 16:36
Morri
Morri is offline
Citaat:
Miracle schreef op 01-02-2007 @ 22:09 :
Het is mogelijk dat een lerares je verkeert inschat, maar dat hangt er vanaf hoelang en goed ze jou al kent.
Ook met veel leren kun je vwo halen. Een vriendin van me heeft altijd véél meer moeten leren dan ik op 't VWO, maar ze heeft het wel in zes jaar afgemaakt en zit nu gewoon op de universiteit. Het is dus maar net waar je je lekker bij voelt.

Daarnaast zou ik me nu uberhaupt niet zo druk maken om die keuze. Als je vwo advies hebt, kun je gewoon vwo gaan doen. Mocht blijken dat het te hoog gegrepen is, dan kun je toch altijd nog een stapje terug doen. Zolang je voor 4 vwo beslist is er niets aan de hand.
Daar ben ik het wel mee eens. Om eerlijk te zijn: als het goed is wordt er op de basisschool een soort dossier bijgehouden. Ze volgen je dus al langer. Bovendien: zoveel kun je er toch niet aan leren, je moet ook veel begrijpen hoor. Er is voor je lerares blijkbaar geen reden om te twijfelen, dan had ze je wel een havo/vwo-advies gegeven. Als je er over denkt om gymnasium te gaan doen (want dat is hardstikke leuk ), zou ik gewoon eens zo'n VWO+ klas proberen. Je hoeft niet zo onzeker over je eigen kunnen te zijn hoor, je moet het gewoon proberen en dan zie je wel waar je komt.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2007, 13:09
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Morri schreef op 01-02-2007 @ 17:10 :
Als je dat de hele schooltijd zou doen wel ja, maar het is niet altijd meteen vanaf de basisschool duidelijk voor welk type onderwijs jij geschikt bent. Opstromen van havo naar vwo doe je niet zomaar, dus zo krijgt iedereen de kans om zich te bewijzen.
ja, dat begrijp ik. maar ik bedoel bijv. dit
Citaat:
rkxz schreef op 31-01-2007 @ 16:30 :
ik heb in mn derde leerjaar in een combi klas gezeten.

Ik zelf zat in 3 havo, maar de helft van de klas was 4 vwo.
en dit
Citaat:
Queasy schreef op 31-01-2007 @ 16:53 :
Mijn broertje zit in een combiklas.
Hij zit in 2vwo, en de andere helft is 2havo/vwo ( zo heet dat nog, maar dat is gewoon de havo). Er wordt gewoon op vwo niveau les gegeven.
Citaat:
lohe schreef op 01-02-2007 @ 22:03 :
Wat Morri zegt wordt hier ook op de scholen gezegd: de Havo leerllingen krijgen door de combinatie Havo/Vwo de gelegenheid om zich te bewijzen en evt toch na de brugklas met het Vwo mee te doen.
ik ken verhalen van zowel mensen die van vmbo naar vwo opgeklommen zijn én verhalen van mensen die van vwo naar vmbo gedaald zijn. er is veel meer dan zo´n test. voor sommige mensen geeft een test helemaal geen goede indicatie, omdat het maar een momentopname is en er veel meer dingen meespelen (denk aan doorzettingsvermogen ed). een citotoets is wel gericht op je inzicht en er is dus grote kans dat jij inderdaad op het vwo thuis hoort. veel leren maakt je niet slimmer, omdat je niet meer kunt dan je maximale. met weinig leren kun je daarentegen wel flink onder je niveau zakken.
je klinkt gemotiveerd genoeg en als je het vwoadvies niet met afkijken gekregen hebt: probeer het maar gewoon. brugklassen zijn wel gewend aan verkeerde indicaties, men kan eventueel zo zien waar je wel thuis zou horen. succes ermee.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2007, 16:23
vieffan
vieffan is offline
bij mij op school was het zo dat er op vwo niveau les werd gegeven.

en gymnasium is eigenlijk maar 1 vak meer (latijn of grieks). verdeer verschilt het bij mij op school nauwelijks. alleen dan dat gymnasium op rome-reis gaat.

in 4-vwo heb je ook lessen samen, vakken die je in je profiel hebt gekozen. (natuurkunde scheikunde etc.)
__________________
[IMG]http://i83.photobucket.com/albums/j284/vieffan/bannercopy.jpg[/IMG]
Met citaat reageren
Oud 03-02-2007, 17:12
lohe
lohe is offline
Nou, we zijn vandaag naar een school gaan kijken. Goed uitgevraagd hoe het zit met die comibrugklassen en ook bij deze school zeggen ze dat er in de Havo/Vwo brugklas op Vwo niveau les gegeven wordt. Ook hier een Gymnasium, geen los Atheneum. Deze school viel me verder wel een beetje tegen, ben benieuwd naar de volgende, dan heb je toch meer om te vergelijken.

Morri:
Citaat:
Je hoeft niet zo onzeker over je eigen kunnen te zijn hoor, je moet het gewoon proberen en dan zie je wel waar je komt.
Erg he, dat ik dat ben.

Ik heb er in ieder geval hartstikke veel zin in, ook al is het nog niet helemaal zeker wat ik ga doen!
Met citaat reageren
Oud 03-02-2007, 18:32
Morri
Morri is offline
Citaat:
lohe schreef op 03-02-2007 @ 17:12 :
Nou, we zijn vandaag naar een school gaan kijken. Goed uitgevraagd hoe het zit met die comibrugklassen en ook bij deze school zeggen ze dat er in de Havo/Vwo brugklas op Vwo niveau les gegeven wordt. Ook hier een Gymnasium, geen los Atheneum. Deze school viel me verder wel een beetje tegen, ben benieuwd naar de volgende, dan heb je toch meer om te vergelijken.
Zou je gymnasium willen doen, of lijkt dat je helemaal niets? Want als je nu al weet dat je dat wel wilt (proberen), dan is een school met een gymnasiumbrugklas misschien wel fijn. Maar deze school wordt het waarschijnlijk niet, als de open dag al tegenviel moet je het niet doen, tenzij je echt niets beters tegenkomt. Ik weet niet hoe dat bij anderen was, maar toen ik op 'mijn' school kwam voelde ik meteen dat dit mijn school was. Het bevalt hardstikke goed.

Citaat:
lohe schreef op 03-02-2007 @ 17:12 :

Morri:

Erg he, dat ik dat ben.

Ik heb er in ieder geval hartstikke veel zin in, ook al is het nog niet helemaal zeker wat ik ga doen!
Nee, dat is niet erg, alleen vervelend. Maar daar groei je nog wel in hoor, dat is bij mij ook gebeurd. Je moet alleen proberen om er je schoolkeus niet door te laten beinvloeden, ga er maar gewoon vanuit dat als je VWO-advies hebt, je een gymnasiumbrugklas echt wel aankunt. Vraag het anders nog eens aan je lerares, misschien geeft dat je wat meer zekerheid.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 04-02-2007, 10:43
lohe
lohe is offline
Morri:
Citaat:
Zou je gymnasium willen doen, of lijkt dat je helemaal niets?
Ik zou het misschien best willen, alleen twijfel ik nog een beetje of het niet teveel zal zijn . Ik denk dat ik nog eens een keer met mijn lerares moet gaan praten, wat zij vindt van Gymnasium voor mij want daar hebben we het niet echt over gehad. Omdat ik eigenlijk al aangaf dat ik bijna zeker naar die ene school ging met die combiklas HavoVwo, en ook voor die combi ging kiezen is dat eigenlijk helemaal niet besproken. Ze was wel duidelijk in het Vwo advies, geen twijfels van haar kant.
Morri:
Citaat:
Ik weet niet hoe dat bij anderen was, maar toen ik op 'mijn' school kwam voelde ik meteen dat dit mijn school was. Het bevalt hardstikke goed.
Dat had ik ook toen ik de school zag waar we volgende week voor mij gaan kijken(daar ben ik al eens met een neefje geweest) Die school vond ik meteen hartstikke gaaf.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2007, 11:11
Morri
Morri is offline
Citaat:
lohe schreef op 04-02-2007 @ 10:43 :
Morri: Ik zou het misschien best willen, alleen twijfel ik nog een beetje of het niet teveel zal zijn . Ik denk dat ik nog eens een keer met mijn lerares moet gaan praten, wat zij vindt van Gymnasium voor mij want daar hebben we het niet echt over gehad. Omdat ik eigenlijk al aangaf dat ik bijna zeker naar die ene school ging met die combiklas HavoVwo, en ook voor die combi ging kiezen is dat eigenlijk helemaal niet besproken. Ze was wel duidelijk in het Vwo advies, geen twijfels van haar kant.
Ik zou het haar gewoon eens vragen. Om eerlijk te zijn: als je het best eens zou willen proberen is het zonde om dat niet te doen, tenzij men denkt dat het te zwaar voor je is. Je kunt dat volgende week even navragen, maar meestal is het zo dat je ook vrij gemakkelijk weer af kunt zakken naar havo/vwo als het te zwaar is. Je komt op mij in ieder geval heel intelligent en gemotiveerd over.

Citaat:
lohe schreef op 04-02-2007 @ 10:43 :
Morri:
Dat had ik ook toen ik de school zag waar we volgende week voor mij gaan kijken(daar ben ik al eens met een neefje geweest) Die school vond ik meteen hartstikke gaaf.
Dat is mooi. Je mag in deze keuze je gevoel best mee laten spelen, je moet er immers zes jaar rondlopen!
Met citaat reageren
Oud 04-02-2007, 13:29
JumperOne
JumperOne is offline
Bij mij op school is er alleen een havo/vwo brugklas, waarin zowel op havo- als op vwo-niveau getoetst wordt. Aan het eind van het jaar hebben de leraren zo een duidelijk beeld van je capaciteiten, en word je bevorderd naar de tweede van het havo, atheneum of gymnasium.

Uiteraard is de keuze voor gymnasium geheel vrijwillig, maar als je (Lohe) het leuk vind om je taal goed te ontwikkelen, zou ik er zeker voor gaan. Je taalgebruik is voor een 12 (?)-jarige al enorm goed, dus ik zou niet al te veel zorgen maken of je het vwo wel aankan. Het vwo stelt tegenwoordig nog maar weinig voor.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2007, 19:14
lohe
lohe is offline
Bedankt voor de complimenten . Deze week de citotoets, de uitslag daarvan zal me ook wel overtuigen. Jullie hebben me trouwens ook goed geholpen allemaal! Na volgende week zal ik zeker weten wat ik ga doen, dan ben ik bij alle scholen geweest en heb ik van allemaal informatie.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Wisselen van school, iemand ervaring?
Laaal
26 05-10-2018 14:52
Algemene schoolzaken Beperking keuze vakkenpakket
Verwijderd
50 29-06-2004 16:41


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:44.