Oud 24-01-2013, 15:36
Rikko
Rikko is offline
Hallo,

Kan iemand mij in normale taal uitleggen wat nu precies XBRL en SBR inhoudt. Want als ik ga google dan krijg ik alleen maar van die moeilijke uitleg en snap ik er nog niets van.

Alvast bedankt,

Rikko
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-01-2013, 16:43
Verwijderd
-> CME
Met citaat reageren
Oud 24-01-2013, 21:10
mooihoor
Je hebt het over bestandsformaten die financiële gegevens kunnen lezen. Heeft eigenlijk niks met accountancy te maken en kan je beter aan een computer-nerd uitleg vragen.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2013, 21:26
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
De vraag ‘wat is XBRL?’ kan in eerste instantie het beste worden beantwoord met wat het niet is. Het is geen product, geen dienst, geen softwarepakket waarvoor flink in de buidel moet worden getast. XBRL is een manier van opslaan van financiële gegevens. Het is in feite een elektronische ‘opmaaktaal’ waarover partijen afspreken dat zij zich daaraan zullen houden, c.q. zullen opnemen in de door hen gemaakte software. XBRL wordt ook wel beschouwd als een platform, een overeengekomen werkwijze. Het belangrijkste element van XBRL is de taxonomie, het geheel van afspraken over de manier waarop alle elementen van de financiële rapportage worden geclassificeerd en gesystematiseerd. Door zich aan de taxonomie te houden, creëert de rapporterende organisatie in feite een centrale verzameling gegevens. Met een eigen filter kunnen verschillende groepen eindgebruikers zich een door hen gewenste presentatie verschaffen. XBRL maakt het mogelijk dat met één druk op de knop de financiële cijfers van een onderneming volgens bijvoorbeeld de US-standaard of op basis van de Europese IAS-standaard kunnen worden bekeken. Er is dus tijdwinst, minder kans op ‘vertaalfouten en ruis’, de transparantie van met name internationale ondernemingen neemt toe, het maken van vergelijkingen wordt makkelijker en komt op een hoger niveau te liggen. Daarnaast zullen de kosten van de financiële verslaggeving flink kunnen teruglopen. Ondernemingen hoeven immers niet meer voor elke groep stakeholders aparte rapportages te maken. Ook aan fusies en overnames lijkt XBRL een bijdrage te kunnen leveren. Overeenkomsten en verschillen tussen partijen kunnen immers gemakkelijker worden aangetoond, hetgeen de snelheid van bijvoorbeeld een fusieproces en de duurzaamheid van de nieuwe onderneming ten goede kan komen.

Bron
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:58.