Oud 30-10-2007, 16:47
Verwijderd
Hoi Allemaal

Ik ben nu 14 jaar en zit in de derde van het gymnasium, aan het eind van dit schooljaar moet ik mijn profiel hebben gekozen. Als ik het nu bekijk, zou ik het liefste CM gaan doen, maar ik hoor van veel mensen dat dit een 'pretpakket' is. Waarom weet ik niet precies. Eerst wilde ik graag NG gaan doen, maar ik wil eigenlijk helemaal niet de medische kant op, biologie lijkt me dan wel weer interessant.

Mijn probleem is dat ik niet zo goed ben in de exacte vakken (Wiskunde, natuurkunde en Scheikunde) maar als ik Biologie wil doen, moet ik Natuurkunde kiezen en Scheikunde & Wiskunde zitten standaard bij NG. De vakken waar ik goed in ben (talen, enz.) worden dan minder belangrijk.
Dus wilde ik graag CM gaan doen, maar met CM kan je niet later nog de andere kant op (NG), maar andersom kan dat wel.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, want ik snap het zelf ook nog niet helemaal. Als iemand adviezen/tips/enz.. heeft, hoor ik het graag!

Groetjes,

Fajah

Laatst gewijzigd op 30-10-2007 om 17:34.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-10-2007, 17:25
Sha-ron2
Sha-ron2 is offline
Hoi Fajah,
deze keuze moet je natuurlijk helemaal zelf maken & bij iedereen is die keuze ook anders natuurlijk.
Wat je kiest is gebaseerd op interessegebied (wat vind ik leuk?) en mogelijkheden (wat kan ik?)
Je zegt zelf dat je C&M het leukste profiel vindt, niet de medische kant op wil, niet goed bent in exacte vakken en juist wel goed bent in talen.
Dat wijst toch allemaal op het profiel C&M!
Je moet niet kiezen naar wat anderen vinden ('pretpakket!'), maar wat jij zelf het leukste vindt: je kunt het altijd zo moeilijk of makkelijk maken als je wilt (bijv. praktische opdrachten, profielwerkstuk).

Ik raad het je af het bètaprofiel te kiezen, als je niet goed bent in bijv. wiskunde: de wiskunde wordt in de bovenbouw alleen nog maar moeilijker.
Daarbij: straks zit je 3 jaar te ploeteren op je bètavakken, terwijl je ze daarna helemaal niet meer nodig hebt!
En als je bang bent dat blijkt dat je straks toch biologie of natuurkunde wilt gaan studeren:
als je het echt wilt kun je deze vakken in de zomervakantie na je eindexamenjaar altijd nog inhalen bij het James Broswell instituut in Utrecht.
Het is natuurlijk jammer dat je biologie nu niet kan kiezen als extra vak, maar ik zou je profielkeuze niet laten afhangen van één vak.

Veel succes nog met je keuze!
Met citaat reageren
Oud 30-10-2007, 17:29
Osmoian
Osmoian is offline
Ik dacht dat je biologie ook als extra vak kon kiezen? Het was in ieder geval wel mijn extra vak, weliswaar 4/5 jaar geleden.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2007, 17:34
Verwijderd
Dank je wel voor je tips. Ik blijf er nog goed over na denken, want ik heb nog tijd genoeg (gelukkig). Vooral de tip over dat instituut kan me erg veel helpen! Dan zou ik als nog Biologie kunnen studeren als ik dat wil

Heel erg bedankt!
Met citaat reageren
Oud 30-10-2007, 23:19
zzzzzqqq
zzzzzqqq is offline
In de bovenbouw worden natuurkunde en scheikunde veel meer. Die vakken stelden bij ons in de onderbouw echt niets voor; een beetje met de lenzenformule werken en wat afkortingen van stoffen leren was het wel zo'n beetje

Ik zou N&G zeker proberen want de bovenbouw is echt totaal anders. Ik ben met de hak over de sloot over gegaan naar de vierde maar nu ben ik een van de besten van de klas (niet arrogant bedoeld) (5 VWO, N&T met biologie).
Met citaat reageren
Oud 30-10-2007, 23:59
Verwijderd
De meeste opties voor je vervolgopleidingen krijg je met een N-profiel, dus als je niet precies weet wat je later wil gaan doen, en je denkt dat je N wel aankan, moet je dat zeker doen. CM is meer bedoeld voor de zwakkere leerlingen, en voor leerlingen die al zeker weten de culturele kant op te willen of iets met talen te willen gaan doen. Als ik afga op de kwaliteit van je spelling moet je N zeker aan kunnen.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2007, 11:43
Lethe
Lethe is offline
Citaat:
Als ik afga op de kwaliteit van je spelling moet je N zeker aan kunnen.
Rare redenatie. Ik heb zelf nooit moeite gehad met spelling en grammatica (vrijwel altijd tienen gehaald op de middelbare school), maar ik ben niet goed in bètavakken. Verder ken ik een paar ex-N&T'ers die de stomste spelfouten maken. De kwalilteit van je spelling zegt meer iets over je taalvaardigheden.
__________________
Nice
Met citaat reageren
Oud 31-10-2007, 14:27
Jannekus
Avatar van Jannekus
Jannekus is offline
Citaat:
Rare redenatie. Ik heb zelf nooit moeite gehad met spelling en grammatica (vrijwel altijd tienen gehaald op de middelbare school), maar ik ben niet goed in bètavakken. Verder ken ik een paar ex-N&T'ers die de stomste spelfouten maken. De kwalilteit van je spelling zegt meer iets over je taalvaardigheden.
Helemaal mee-eens ja. Spelling & Grammatica hoort bij taal --> dus eerder bij CM dan bij NT. Verder ken ik ook een aantal exklasgenoten van NT die dyslexie hadden, die zouden CM nooit overleven dus vind het een beetje hard om te zeggen dat CM meer voor de zwakkere leerlingen is.

Edit: Om nou niet offtopic te blijven:
Ik heb op mn middelbare school gekozen wat ik leuk vond en waar ik goed in was: C&M. Heb eerst trouwens nog tot een heel stuk in de vijfde E&M gedaan, maar toen ik toch zeker wist dat ik niks economisch ging doen, vroeg ik mezelf echt af waarom ik 4 uur in de week economie aan het volgen was. Ben overgestapt, heb veel ingehaald maar zat uiteindelijk wel op m'n plaats.
Ik zou mezelf maar eens goed gaan afvragen hoe graag je biologie zou willen doen. Als je andere sociale/taal-studies leuker lijkt, zou ik voor C&M kiezen, als je biologie echt in gedachten hebt om te gaan doen; kies N&G en werk er hard voor! En 'niet zo goed in de bèta-vakken', hoe slecht is dat? Ik zei dat namelijk ook altijd, maar had wel altijd voldoendes. Volgens m'n leraren had ik wel N&G aangekund als ik maar op een gezonde manier er voor zou werken.
__________________
Neti gaat studeren <3

Laatst gewijzigd op 31-10-2007 om 14:34. Reden: Ontopic blijven
Met citaat reageren
Oud 31-10-2007, 15:04
Lethe
Lethe is offline
Zijn de profielen zodanig veranderd dat je nu geen biologie meer kan kiezen bij C&M?
__________________
Nice
Met citaat reageren
Oud 31-10-2007, 20:41
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Jamaar je kunt toch wel C&M kiezen en dan in je vrije deel Biologie? En als je het moeilijker kunt maken kun je er ook nog altijd Latijn/Grieks bij doen eah, als je zegt dat je nu Gymnasium doet. En literatuur vertalen, wat je in de bovenbouw gaat doen, is niet zo makkelijk meer.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2007, 22:18
Verwijderd
Citaat:
Jamaar je kunt toch wel C&M kiezen en dan in je vrije deel Biologie? En als je het moeilijker kunt maken kun je er ook nog altijd Latijn/Grieks bij doen eah, als je zegt dat je nu Gymnasium doet. En literatuur vertalen, wat je in de bovenbouw gaat doen, is niet zo makkelijk meer.
Inderdaad. Biologie hoor je er gewoon bij te kunnen kiezen..?
Ik moet nog wel even zeggen, dat je niet al je hoop moet vestigen op het JBI. Het is een prima instituut (denk ik), maar dat is voor als je er later achterkomt dat je pakketkeuze fout was. Jij geeft nu al aan dat je de optie biologie studeren open wil houden, dan zou ik het zeker als vak willen hebben (dus of als keuzevak, of NG kiezen).
Je kunt daarvandaan 'verder werken' om te zien wat je wilt.

Verder sluit ik me aan bij de rest, succes met je keuze!
Met citaat reageren
Oud 01-11-2007, 08:23
Verwijderd
Citaat:
Inderdaad. Biologie hoor je er gewoon bij te kunnen kiezen..?
Hoeft niet perse, dat ligt aan de school, het kan namelijk zijn dat ze dat roostertechnisch niet voor elkaar kunnen krijgen. Sommige vakken zou je dan zelfstandig kunnen maken, zoals bij ons op school het geval is met aardrijkskunde en geschiedenis, maar bij biologie wordt dat heel lastig, omdat je dan de practica niet kan doen.

Maar niet getreurt, je hebt nog tijd zat tot aan de zomervakantie, ze hebben mij toen 2 dagen voor de zomervakantie nog ff verteld dat een en ander roostertechnisch niet helemaal mogelijk was.
Wat je ook kunt doen, als je het echt CM met Biologie wilt, is met je decaan gaan praten. Misschien weet hij/zij nog wel een leuke constructie te verzinnen waardoor het toch kan.

Laatst gewijzigd op 01-11-2007 om 08:29.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2007, 10:36
Nyawa
Maar om Biologie te doen heb je toch ook natuurkunde 1 en scheikunde 1 nodig, of is dat alleen in Groningen zo?
Met citaat reageren
Oud 01-11-2007, 18:32
zzzzzqqq
zzzzzqqq is offline
Alleen biologie kiezen lijkt me inderdaad niet handig. Neem er dan ook wiskunde B bij. Dat moet zeker te doen zijn. Ik weet niet hoe moeilijk de nieuwe vakken natuurkunde en scheikunde zijn, maar het oude natuurkunde 1 is in ieder geval koek en ei tot nu toe. Scheikunde vind ik zelf behoorlijk pittig

Een zes haal je toch altijd wel. Er zitten altijd wel vragen in het proefwerk waar je eigenlijk gewoon de wiskunderegels moet toepassen (bij ons in ieder geval wel ).
Met citaat reageren
Oud 01-11-2007, 23:35
PV
PV is offline
Citaat:
Ik zou mezelf maar eens goed gaan afvragen hoe graag je biologie zou willen doen. Als je andere sociale/taal-studies leuker lijkt, zou ik voor C&M kiezen, als je biologie echt in gedachten hebt om te gaan doen; kies N&G en werk er hard voor!
Hier sluit ik me bij aan. Maar het blijft wel lastig om zoiets op een jonge leeftijd al te moeten beslissen hoor.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2007, 17:05
Evil-milkshake
Evil-milkshake is offline
Hmm...lastig!

Ik zou toch voor het N-profiel gaan. Ik ga volgend jaar ook voor het profiel natuur en gezondheid, met als Duits in het vrije deel en economie1. Bijvoorbeeld, je bent goed in talen. Hier in de Randstad (weet niet of het bij de anderen anders is) kun je meestal tot 3 á 4 vakken in het vrije deel kiezen. Nou is dat heel veel maar als je bijvoorbeeld al na een half jaar al weet welk vak je saai/niet leuk vindt kun je dat toch laten vallen
Met citaat reageren
Oud 10-11-2007, 11:27
Verwijderd
Ik merk idd dat het heel lastig is. Ik heb heel veel van die testjes gedaan, maar overal komt hetzelfde uit: 1. C&M 2. N&G
Ik weet het echt nog niet
Met citaat reageren
Oud 10-11-2007, 11:52
Promillage
Avatar van Promillage
Promillage is offline
Ik zou voor N&G gaan of anders N&T met economie in je vrije deel.Dan kun je sowieso alle kanten op als je een vervolg studie moet kiezen.Een profiel als C&M beperkt je alleen maar en maak je niet druk over de vakken die je op de middelbare krijgt in die fase stellen ze toch niet zoveel voor.Kun je beter praktisch redeneren.
__________________
Speak softly and carry a big stick
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 10-11-2007, 12:31
Evil-milkshake
Evil-milkshake is offline
Citaat:
Ik zou voor N&G gaan of anders N&T met economie in je vrije deel.Dan kun je sowieso alle kanten op als je een vervolg studie moet kiezen.Een profiel als C&M beperkt je alleen maar en maak je niet druk over de vakken die je op de middelbare krijgt in die fase stellen ze toch niet zoveel voor.Kun je beter praktisch redeneren.
Ik zou juist voor N&G gaan hoor in plaats van N&T. Misschien heeft het meisje veel minder met natuurkunde dan met biologie. En aangezien natuurkunde 1,2 verplicht is op een N&T profiel denk ik dat het niet zo verstandig is om zo een theoretisch profiel te kiezen als zij nog niet precies weet wat ze wil doen.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2007, 14:11
tastetherainbow
Avatar van tastetherainbow
tastetherainbow is offline
Zoiets heb ik ook. Mij lijkt C&M het leukste profiel, en ik ben ook beter in talen enzo. Maar mijn interesses gaan naar meteorologie, fysische geografie, sterrenkunde etc. Voor die studies heb ik N&G (met natuurkunde) of N&T nodig. Maar ik ben ook wat minder in scheikunde, biologie en natuurkunde. Ik sta gemiddeld daarop wel voldoende, maar het zijn wel mijn slechtste vakken.
Als bij ik volgende periode iets betere cijfers haal op scheikunde, bio en natuurkunde kies ik N&G. Want daar heb ik later meer aan. Zoals jij zei kan je met N&G ook nog de cultuur-maatschappij kant op. Dus eigenlijk is dan N&G wel een betere keuze.

Ga anders een praten met je decaan?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Welk profiel > Geneeskunde
iesje95
10 02-02-2011 15:40
Algemene schoolzaken welk profiel?
moon
60 22-03-2006 17:39
Algemene schoolzaken Welk Profiel???
Miss. Swann
32 04-02-2005 23:01
Algemene schoolzaken Welk profiel moet ik kiezen?
samje
78 11-01-2005 19:03
Algemene schoolzaken psychoogie en welk profiel?
Shitty_Chicken
23 31-03-2003 21:48
Huiswerkvragen: Exacte vakken welk profiel
meid
13 28-05-2001 12:40


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:51.