Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-11-2004, 13:35
MH
Avatar van MH
MH is offline
Op het partijcongres van CDA werd een resolutie uitgevaardigd, waarin wordt opgeroepen ergerlijke godslastering te verbieden:

NOS Teletext:
"Minister Donner van Justitie onderzoekt of meer gebruik kan worden gemaakt van het strafwetartikel tegen 'ergerlijke godslastering'. Momenteel leidt godslasterlijk taalgebruik zelden of nooit tot vervolgging.
Donner zei op een congres van het CDA in Utrecht dat je mensen niet tot inhet diepst van hun overtuiging en op grove wijze mag beledigen. Hij voegde eraan toe dat hij daarmee niet wil zeggen dat Theo van Gogh te ver is gegaan.
Het CDA roept in een resolutie iedereen op tot eendracht. In het stuk staat dat agressieve, beledigende meningsuitingen heilloos polariserend kunnen werken."

Waar moet de grens liggen? Ik vind sowieso vloeken al hinderlijk (tenzij je op je duim slaat als je een kastje timmert ofzo), zeker als het drie keer per zin voorkomt zonder aanleiding. Maar ook dingen die satirisch bedoeld zijn (zoals Koefnoen, waarin een kerkelijke Idols werd gehouden op zoek naar de nieuwe Jezus) en overduidelijk iemands geloof onderuit halen, moeten iig van de buis.
Advertentie
Oud 13-11-2004, 13:40
Verwijderd
Daar ben ik het niet mee eens, ik vind dat iedereen voor zichzelf moet bepalen of hij/zij vloekt of niet. Leve de scheiding tussen kerk en staat!!!! Leve de vrijheid van meningsuiting!!!
Oud 13-11-2004, 13:41
Daevrem
Daevrem is offline
Neee....!!

Zijn ze gek? Anders verhuis ik wel naar Afganistan of Irak, daar mag het wel(m'n frans is niet zo, uuh, goed).
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Oud 13-11-2004, 13:49
Verwijderd
ja
Oud 13-11-2004, 13:56
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
NOS Teletext:
"Minister Donner van Justitie onderzoekt of meer gebruik kan worden gemaakt van het strafwetartikel tegen 'ergerlijke godslastering'. Momenteel leidt godslasterlijk taalgebruik zelden of nooit tot vervolgging.
Donner zei op een congres van het CDA in Utrecht dat je mensen niet tot inhet diepst van hun overtuiging en op grove wijze mag beledigen. Hij voegde eraan toe dat hij daarmee niet wil zeggen dat Theo van Gogh te ver is gegaan.
Het CDA roept in een resolutie iedereen op tot eendracht. In het stuk staat dat agressieve, beledigende meningsuitingen heilloos polariserend kunnen werken."
Beter laat dan nooit.
Oud 13-11-2004, 13:56
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
erm

wat is "ergerlijk" en voor wie is dat "ergerlijk" en waar ligt de grens?

Gaat het daarbij alleen maar om het belachelijk maken van God (blasfemie) en vloeken? Of gaat het ook over het verbieden van opmerkingen over religie in het algemeen?

Zou "GVD" niet mogen, maar dit wel bv. ?


of deze?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.

Laatst gewijzigd op 13-11-2004 om 13:59.
Oud 13-11-2004, 13:59
professor2
professor2 is offline
donner is en blijft afschuwlijk ik vind hem echt eng
Oud 13-11-2004, 14:01
Mujahideen
Mujahideen is offline
Ja hoor, kunnen we weer gaan zeiken wat er ergerlijk is en voor wie.
Oud 13-11-2004, 14:01
Copycat
Avatar van Copycat
Copycat is offline
Citaat:
thomas_katz schreef op 13-11-2004 @ 14:40 :
Daar ben ik het niet mee eens, ik vind dat iedereen voor zichzelf moet bepalen of hij/zij vloekt of niet. Leve de scheiding tussen kerk en staat!!!! Leve de vrijheid van meningsuiting!!!
Ik ben er wel een beetje mee eens. Je kan er mensen mee kwetsen. Hetzelfde geld met het vloeken van ziektes, of het uitschelden van mensen.
__________________
Hikikomori {T_T}
Oud 13-11-2004, 14:02
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mujahideen schreef op 13-11-2004 @ 15:01 :
Ja hoor, kunnen we weer gaan zeiken wat er ergerlijk is en voor wie.
lijkt me wel nuttig om te weten
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 13-11-2004, 14:04
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
Gatara schreef op 13-11-2004 @ 15:02 :
lijkt me wel nuttig om te weten
Is toch niet zo moeilijk?
Oud 13-11-2004, 14:04
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Hell no, als dat gebeurt ga ik echt verhuizen ofzo.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Oud 13-11-2004, 14:05
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Copycat schreef op 13-11-2004 @ 15:01 :
Ik ben er wel een beetje mee eens. Je kan er mensen mee kwetsen. Hetzelfde geld met het vloeken van ziektes, of het uitschelden van mensen.
Oud 13-11-2004, 14:06
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mujahideen schreef op 13-11-2004 @ 15:04 :
Is toch niet zo moeilijk?
als het zo makkelijk is, zet het dan even voor ons uit, wil je?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 13-11-2004, 14:06
professor2
professor2 is offline
dit is ook nog indirect een signaal van kabinet dat theo van gogh het aan zihzelf te weijten had etc

eigenlijk
Oud 13-11-2004, 14:10
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
gaat het hier nu om navolging van art. 137d en e?

Citaat:

Artikel 137d

1.
Hij die in het openbaar, mondeling of bij geschrift of afbeelding, aanzet tot haat tegen of discriminatie van mensen of gewelddadig optreden tegen persoon of goed van mensen wegens hun ras, hun godsdienst of levensovertuiging, hun geslacht of hun hetero- of homoseksuele gerichtheid, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.

2.
Indien het feit wordt gepleegd door een persoon die daarvan een beroep of gewoonte maakt of door twee of meer verenigde personen wordt gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie opgelegd.


Artikel 137e

1.
Hij die, anders dan ten behoeve van zakelijke berichtgeving:

1°.
een uitlating openbaar maakt die, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, voor een groep mensen wegens hun ras, hun godsdienst of levensovertuiging of hun hetero- of homoseksuele gerichtheid beledigend is, of aanzet tot haat tegen of discriminatie van mensen of gewelddadig optreden tegen persoon of goed van mensen wegens hun ras, hun godsdienst of levensovertuiging, hun geslacht of hun hetero- of homoseksuele gerichtheid;
2°.
een voorwerp waarin, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, zulk een uitlating is vervat, aan iemand, anders dan op diens verzoek, doet toekomen, dan wel verspreidt of ter openbaarmaking van die uitlating of verspreiding in voorraad heeft;

wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.

2.
Indien het feit wordt gepleegd door een persoon die daarvan een beroep of gewoonte maakt of door twee of meer verenigde personen wordt gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de vierde categorie opgelegd.

3.
Indien de schuldige een van de strafbare feiten, omschreven in dit artikel, in zijn beroep begaat en er, tijdens het plegen van het feit, nog geen vijf jaren zijn verlopen sedert een vroegere veroordeling van de schuldige wegens een van deze misdrijven onherroepelijk is geworden, kan hij van de uitoefening van dat beroep worden ontzet.

ik kreeg namelijk geen hit op "godslastering"
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 13-11-2004, 14:12
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Belachelijk.
Oud 13-11-2004, 14:12
Copycat
Avatar van Copycat
Copycat is offline
Citaat:
professor2 schreef op 13-11-2004 @ 15:05 :

Aan de andere kant zijn de mensen die er zich hiervan aantrekken erg bekrompen. Daarom ben ik er een beetje mee eens.
__________________
Hikikomori {T_T}
Ads door Google
Oud 13-11-2004, 14:13
Verwijderd
Citaat:
Copycat schreef op 13-11-2004 @ 15:01 :
Ik ben er wel een beetje mee eens. Je kan er mensen mee kwetsen. Hetzelfde geld met het vloeken van ziektes, of het uitschelden van mensen.
Daar heb je wel gelijk in, maar om het nou in de wet vast te gaan leggen......nee!
Oud 13-11-2004, 14:14
Copycat
Avatar van Copycat
Copycat is offline
Citaat:
thomas_katz schreef op 13-11-2004 @ 15:13 :
Daar heb je wel gelijk in, maar om het nou in de wet vast te gaan leggen......nee!
Inderdaad, liever niet verbieden
__________________
Hikikomori {T_T}
Oud 13-11-2004, 14:17
oneMen
Avatar van oneMen
oneMen is offline
Citaat:
professor2 schreef op 13-11-2004 @ 15:06 :
dit is ook nog indirect een signaal van kabinet dat theo van gogh het aan zihzelf te weijten had etc

eigenlijk
Nee, ik denk dat het is bedoeld als een maatregel om escalatie van de actuele gespannen situatie te voorkomen. Op zich wel terecht, want je wilt niet te veel provocaties over en weer die aan kunnen zetten tot meer geweld.

Maar ondertussen is dit een maatregel dat mijn inziens niet gewenst is; inperking van de tolerantie in de samenleving om diezelfde tolerantie te beschermen. Dit is wel abstract bekeken, maar het punt is dat het erg dubbel overkomt.

Ik vraag me af waarom een individuele gelovige zich provocaties richting het geloof en alle gelovigen op zich zou moeten aantrekken. Als iemand zegt dat alle mensen met blauwe ogen en donker haar een stelletje koeienneukers zijn, zal ik me niet geroepen voelen om daar op in te gaan. Hetzelfde geldt als alle 'ongelovigen' worden bedreigd met de meest verschrikkelijke manieren om dood te gaan; laat ze maar lullen.Beledigingen tegen een geloof in het algemeen, natuurlijk wel binnen de grenzen van de huidige wetgeving, zou niet bestraft moeten gaan worden. Dan geef je een verkeerde boodschap uit, vind ik.
__________________
oneMen can make a difference | Maar dat is mijn mening... |

Laatst gewijzigd op 13-11-2004 om 14:21.
Oud 13-11-2004, 14:26
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
oneMen schreef op 13-11-2004 @ 15:17 :

Ik vraag me af waarom een individuele gelovige zich provocaties richting het geloof en alle gelovigen op zich zou moeten aantrekken. Als iemand zegt dat alle mensen met blauwe ogen en donker haar een stelletje koeienneukers zijn, zal ik me niet geroepen voelen om daar op in te gaan. Hetzelfde geldt als alle 'ongelovigen' worden bedreigd met de meest verschrikkelijke manieren om dood te gaan; laat ze maar lullen.Beledigingen tegen een geloof in het algemeen, natuurlijk wel binnen de grenzen van de huidige wetgeving, zou niet bestraft moeten gaan worden. Dan geef je een verkeerde boodschap uit, vind ik.
ja precies

maar binnen de grenzen van de huidige wetgeving. Check art. 137d en e eens.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 13-11-2004, 14:28
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Ik ben het voor het eerst in mijn leven met Donner eens. Als je de moslimcultuur of de christencultuur niet zo mag dan kan je dat ook op een wat genuanceerdere manier zeggen. Zeggen dat allah maar een homo is ofzo vind ik puur provoceren om het provoceren en kwade reacties uitlokken. Met andere woorden, je zoekt gewoon ruzie. Maar om dat nou in de wet vast te leggen vind ik ook lastig... zeker om de juiste termen daarvoor te vinden. Phoe, de strafrechtgeleerden en politiek filosofen krijgen het nog druk de komende tijd..
__________________
vive la feast!!
Oud 13-11-2004, 14:30
professor2
professor2 is offline
trek je gelovigen overigens zo niet nogal voor ?

als een christen wat over alle ongeovgigen die in de hel komen zegt mag ik daar dan ook mijn beroep op doen ?
Oud 13-11-2004, 14:40
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
professor2 schreef op 13-11-2004 @ 15:30 :
trek je gelovigen overigens zo niet nogal voor ?

als een christen wat over alle ongeovgigen die in de hel komen zegt mag ik daar dan ook mijn beroep op doen ?
Hmm nee dat denk ik niet. Die uitspraak is alleen kwetsend voor mensen die in de hel geloven, en ongelovigen doen dat over t algemeen niet.

Maar over dat voortrekken.. Ja in zekere zin wel natuurlijk. Maar als het in het belang van het behouden van de liberale democratie is denk ik dat het wel moet kunnen.
__________________
vive la feast!!
Advertentie
Oud 13-11-2004, 14:44
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 13-11-2004 @ 15:28 :
Ik ben het voor het eerst in mijn leven met Donner eens. Als je de moslimcultuur of de christencultuur niet zo mag dan kan je dat ook op een wat genuanceerdere manier zeggen. Zeggen dat allah maar een homo is ofzo vind ik puur provoceren om het provoceren en kwade reacties uitlokken. Met andere woorden, je zoekt gewoon ruzie. Maar om dat nou in de wet vast te leggen vind ik ook lastig... zeker om de juiste termen daarvoor te vinden.


het beledigen van god door een ongelovige boeit imo niet zoveel.

moet ie zelf weten. Als je god beledigt als gelovige, dan word je daarvoor wel gestraft door god of medegelovigen ofzo. Daar hoeft de staat zich niet mee te bemoeien, imo.

Ik stoor me er meer aan als 1 groep een andere groep die anders is dan henzelf gaat uitschelden voor het 1 en ander. Zeggen als ongelovige dat mohammed een pooier was en dat jezus graag orgies onderhield met zijn apostelen, bv..
Maar dan vind ik dat ergerlijk. Is dat dan voldoende om het strafbaar te maken?

Er zijn wel meer dingen die ergerlijk zijn. Ik denk eerder dat je moet trachten de discussie open te breken en one-liners vermijden. Daarbij hebben de media een grote rol (niet op kijkcijfers geilen, maar op kwaliteit, ajb!) om mensen goed hun uitspraken te onderbouwen e.d..

Ik vind het een moeilijke kwestie. Aan de ene kant ben ik van mening dat het grote gros van de mensheid de verantwoordlijkheid an het leven an sich niet aankan en daarvoor beschermd moet worden door de overheid tegen zichzelf en tegen anderen; aan de andere kant vraag ik af of er wel een overheid moet zijn die de boel maar zn gang laat gaan waarbij iedereen uitgekafferd wordt van hier tot tokyo (kafferen.. hey een arabisch woord).

hmm.. verder, aan de ene kant denk je:
laat ze maar allemaal lekker lullen. Extreem of niet extreem. En dan kun je zeggen: tsja, blaffende honden bijten niet. Laat ze maar lekker hun gang gaan. Zo weten we (overheid) tenminste wat er speelt in ons land.
Maar aan de andere kant kun je ook zeggen:
jee, in wat voor een wereld leven we waarin iedereen iedereen beledigt? Dit kan van kwaad tot erger gaan en wie weet blijft het niet alleen maar bij blaffen.

Citaat:

Phoe, de strafrechtgeleerden en politiek filosofen krijgen het nog druk de komende tijd..
ja
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 13-11-2004, 14:47
Outlaw
Avatar van Outlaw
Outlaw is offline
het was te verwachten dat ze dit zouden doen om een tweede moord zoals op Theo van Gogh te vorkomen.

Een eventuele wet tegen godslastering sluit lekker aan op vrijheid van meningsuiting.
Oud 13-11-2004, 14:56
Verwijderd
Dit ondersteunt mijn stelling dat het CDA verboden moet worden.

Dit plan is van een onmetelijke achterlijkheid - het is mijn goed recht om religie achterlijk te vinden, net zoals het het goed recht is van gelovigen om te vinden dat ongelovigen zullen branden in de hel. Verder werkt dit plan willekeur in de hand.
Oud 13-11-2004, 15:07
Verwijderd
Wat stelt de vrijheid van meningsuiting godverdomme dan nog voor?
Oud 13-11-2004, 15:31
Gordijn
Gordijn is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 13-11-2004 @ 15:56 :
Dit ondersteunt mijn stelling dat het CDA verboden moet worden.

Dit plan is van een onmetelijke achterlijkheid - het is mijn goed recht om religie achterlijk te vinden, net zoals het het goed recht is van gelovigen om te vinden dat ongelovigen zullen branden in de hel. Verder werkt dit plan willekeur in de hand.
Het is wel je goed recht om religie achterlijk te vinden, maar het is nooit je recht hetgeen waar die mensen zich helemaal aan vast houden, waar ze totaal naar leven, om dat de grond in te trappen waar ze bij staan.


Ik vind het idee 'ergelijke godslastering' een beetje te vaag, en kan dus ook niet echt zeggen of ik er nou voor of tegen ben.
__________________
OLEE
Oud 13-11-2004, 15:41
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
brugmansia schreef op 13-11-2004 @ 16:31 :
Het is wel je goed recht om religie achterlijk te vinden, maar het is nooit je recht hetgeen waar die mensen zich helemaal aan vast houden, waar ze totaal naar leven, om dat de grond in te trappen waar ze bij staan.
Wel. Dat heet "vrijheid van meningsuiting". Zoals de ronduit pathetische replies van sommige dwazen in deze thread duidelijk maken, is dit een erg moeilijk te begrijpen gegeven. Daardoor wordt het echter niet minder acuut relevant en geldig.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Oud 13-11-2004, 15:49
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Godverdomme...
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Oud 13-11-2004, 16:08
Daevrem
Daevrem is offline
Citaat:
Mujahideen schreef op 13-11-2004 @ 15:04 :
Is toch niet zo moeilijk?
Dat is juridisch onmogelijk.

Het zal altijd een mening zijn, en die is totaal subjectief en gebaseerd op je eigen culturele achtergrond.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Oud 13-11-2004, 16:29
Verwijderd
Citaat:
McCaine schreef op 13-11-2004 @ 16:41 :
Wel. Dat heet "vrijheid van meningsuiting". Zoals de ronduit pathetische replies van sommige dwazen in deze thread duidelijk maken, is dit een erg moeilijk te begrijpen gegeven. Daardoor wordt het echter niet minder acuut relevant en geldig.
Precies. Ik acht echter wel verdedigbaar dat onder omstandigheden godslastering onder het algemene beledigings-artikeln wordt gebracht. Denk aan een formulering als 'het opzettelijk gebruiken van bewoordingen die kwetsend zijn voor religieuze groeperingen of personen, met het oogmerk hen in hun religieuze bewustzijn te raken'.
Oud 13-11-2004, 16:33
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
Gatara schreef op 13-11-2004 @ 15:44 :


het beledigen van god door een ongelovige boeit imo niet zoveel.

moet ie zelf weten. Als je god beledigt als gelovige, dan word je daarvoor wel gestraft door god of medegelovigen ofzo. Daar hoeft de staat zich niet mee te bemoeien, imo.

Ik stoor me er meer aan als 1 groep een andere groep die anders is dan henzelf gaat uitschelden voor het 1 en ander. Zeggen als ongelovige dat mohammed een pooier was en dat jezus graag orgies onderhield met zijn apostelen, bv..
Maar dan vind ik dat ergerlijk. Is dat dan voldoende om het strafbaar te maken?

Er zijn wel meer dingen die ergerlijk zijn. Ik denk eerder dat je moet trachten de discussie open te breken en one-liners vermijden. Daarbij hebben de media een grote rol (niet op kijkcijfers geilen, maar op kwaliteit, ajb!) om mensen goed hun uitspraken te onderbouwen e.d..
[/B]
Het gaat er volgens mij niet alleen om of dergelijke uitspraken als ergerlijk worden ervaren. Als een oud vrouwtje bij de bakker voordringt ervaar ik dat ook als buitengewoon ergerlijk. Maar het brengt niet de stabiliteit van de samenleving en de liberale democratie als geheel in gevaar. Door goden te beledigen jaag je (helaas nogsteeds) hele groepen tegen je in het harnas. Godsdienst - en zeker de drie grote godsdiensten van het Boek - zijn nogsteeds een bron van polarisatie. Ik denk dat daar in een samenleving gewoon rekening mee gehouden moet worden en als dat niet goedschiks kan (gewoon door respect voor elkaars overtuiging te hebben) dan moet het maar kwaadschiks (via de wet en de overheid).
__________________
vive la feast!!
Oud 13-11-2004, 16:35
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
nare man schreef op 13-11-2004 @ 17:29 :
Precies. Ik acht echter wel verdedigbaar dat onder omstandigheden godslastering onder het algemene beledigings-artikeln wordt gebracht. Denk aan een formulering als 'het opzettelijk gebruiken van bewoordingen die kwetsend zijn voor religieuze groeperingen of personen, met het oogmerk hen in hun religieuze bewustzijn te raken'.
Binnen de context van het bestaan van die artikelen is het natuurlijk niet meer dan zinvol en effectief om het daar onder te brengen, zeker.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Ads door Google
Oud 13-11-2004, 16:35
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
nare man schreef op 13-11-2004 @ 16:07 :
Wat stelt de vrijheid van meningsuiting godverdomme dan nog voor?
Nare man, er is een verschil tussen vrijheid van meningsuiting en provoceren om het provoceren. Als je een mening hebt mag je die natuurlijk verkondigen maar doe dat dan wel op een normale manier.
__________________
vive la feast!!
Oud 13-11-2004, 16:35
Verwijderd
Dat vind ik een bijzonder kwalijke conclusie uit een redenering die mijns inziens omgedraaid moet worden. Het feit dat gelovige groepen in een samenleving door godslastering op de kast te krijgen zijn, mag geen argument vormen om (nota bene) het grondrecht van vrijheids van meningsuiting in te perken. Die gelovige groepen moeten zich dan maar aanpassen aan het gegeven dat in een moderne samenleving vrijheid van meningsuiting geldt voor een ieder.
Oud 13-11-2004, 16:35
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 13-11-2004 @ 17:35 :
Nare man, er is een verschil tussen vrijheid van meningsuiting en provoceren om het provoceren. Als je een mening hebt mag je die natuurlijk verkondigen maar doe dat dan wel op een normale manier.
wat is normaal?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 13-11-2004, 16:36
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 13-11-2004 @ 17:35 :
Nare man, er is een verschil tussen vrijheid van meningsuiting en provoceren om het provoceren. Als je een mening hebt mag je die natuurlijk verkondigen maar doe dat dan wel op een normale manier.
Nee, die is er niet en dat blijf jij niet begrijpen. Het doet er voor vrijheid, en dan bedoel ik ook vrijheid, van meningsuiting/expressie niet toe op welke wijze een expressie wordt overgebracht. Dat is net zo min aan jou, mij of de overheid om te beoordelen als de inhoud zelf.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Oud 13-11-2004, 16:36
Verwijderd
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 13-11-2004 @ 17:35 :
Nare man, er is een verschil tussen vrijheid van meningsuiting en provoceren om het provoceren. Als je een mening hebt mag je die natuurlijk verkondigen maar doe dat dan wel op een normale manier.
Als je fatsoenlijk bent doe je het op een normale manier, maar ook de keuze om het níet op een normale manier te doen wordt beschermd door de vrijheid van meningsuiting.
Oud 13-11-2004, 16:37
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Wat als de mening van sommigen leidt tot grote oproer, chaos en wellicht oorlog?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 13-11-2004, 16:38
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 13-11-2004 @ 17:37 :
Wat als de mening van sommigen leidt tot grote oproer, chaos en wellicht oorlog?
Dan moet dat oproer, die chaos en die oorlog bestreden worden maar niet door grondrechten in te perken. Bovendien begrijp je zelf ook wel dat door het gebruiken van groffe bewoordingen geen oorlog uitbreekt.
Oud 13-11-2004, 16:39
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
Gatara schreef op 13-11-2004 @ 17:35 :
wat is normaal?
Iemand die provoceert weet dat heel goed van zichzelf en is er alleen maar op uit om mensen te beledigen. Normaal is rekening houden met gevoelens van anderen en aanvoelen hoever je kan gaan.
__________________
vive la feast!!
Oud 13-11-2004, 16:39
Daevrem
Daevrem is offline
Meningen(of je bedoelt woorden) leiden nooit tot chaos en geweld.

Daden wel.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Oud 13-11-2004, 16:40
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
nare man schreef op 13-11-2004 @ 17:38 :
Dan moet dat oproer, die chaos en die oorlog bestreden worden maar niet door grondrechten in te perken. Bovendien begrijp je zelf ook wel dat door het gebruiken van groffe bewoordingen geen oorlog uitbreekt.
van kwaad tot erger op korte termijn

x beledigt y
y beledigt x
x gooit steen door ruit bij y
y gooit steen door ruit bij x
etc

het kan een aanleiding zijn. Niet natuurlijk een noodzakelijk gevolg.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 13-11-2004, 16:41
Verwijderd
Jij hebt altijd van die heerlijk onnavolgbare redenaties

Het gaat erom dat het feit dat een stel gekken andermans uitlatingen misschien als beledigd ervaart en daarom een 'van kwaad tot erger' lopende keten van gebeurtenissen begint, nog niet een inbreuk op een grondrecht rechtvaardigt. Dan moeten die gekken die die gebeurtenissen in gang zetten worden aangepakt.
Oud 13-11-2004, 16:42
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Gatara schreef op 13-11-2004 @ 17:40 :
van kwaad tot erger op korte termijn

x beledigt y
y beledigt x
x gooit steen door ruit bij y
y gooit steen door ruit bij x
etc

het kan een aanleiding zijn. Niet natuurlijk een noodzakelijk gevolg.
Ik vind dat een crappy redenatie. Als x zijn hoofd heeft gestoten enige tijd daarvoor kan dat het mogelijk maken dat hij onaardig doet tegen de caissière bij de AH, waarna die vervolgens haar broer erbij haalt die X aanvalt, waarna er vervolgens een etnische rel ontstaat. Betekent dat dat we het onmogelijk moeten maken voor plafonds om te bestaan, zodat tenminste niemand zijn hoofd kan stoten?

Ik wil maar zeggen, vage indirecte verbanden zijn echt nooit een goede reden om mensenrechten te beperken.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Oud 13-11-2004, 16:43
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
McCaine schreef op 13-11-2004 @ 17:36 :
Nee, die is er niet en dat blijf jij niet begrijpen. Het doet er voor vrijheid, en dan bedoel ik ook vrijheid, van meningsuiting/expressie niet toe op welke wijze een expressie wordt overgebracht. Dat is net zo min aan jou, mij of de overheid om te beoordelen als de inhoud zelf.
Ik vind dat dat verschil er zeker wel moet zijn. Dat is in alle andere Europese landen zo en in Nederland zijn we daarbij achter gebleven. Het is niet eens in de eeste plaats de taak van een overheid om daar tegen op te treden alswel van de rest van de bewoners. Een samenleving met meerdere culturen werkt alleen als de groepen elkaar onderling niet provoceren. Nu hebben wij in nederland ongeveer 100 nationaliteiten wonen en een miljoen moslims, dus hebben we ons gedrag aan te passen.
__________________
vive la feast!!
Oud 13-11-2004, 16:43
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 13-11-2004 @ 17:39 :
Iemand die provoceert weet dat heel goed van zichzelf en is er alleen maar op uit om mensen te beledigen. Normaal is rekening houden met gevoelens van anderen en aanvoelen hoever je kan gaan.
Wanneer weet je hoever je kunt gaan?

Nouja, dat "geitenneuker" (overigens schijnt khomeini nog gezegd te hebben dat een geit wel kan) kun je je beledigd door voelen, maar is imo nog acceptabel imo itt het noemen van een hoofddoek als zijnde een kopvod

Als je geen geiten neukt is er geen reden imo om je beledigd te voelen maar als iemand je hoofddoek een kopvod noemt,.. ja, dan is dat respectloos
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Schrappen van verbod op godslastering
niekjuh
112 29-03-2008 20:44
Levensbeschouwing & Filosofie welk geloof?!
SpongeBobbel
346 21-02-2007 12:47
Algemene schoolzaken Enquête: grote verschillen in denkwijzen gelovigen en niet-gelovigen?
Syzygy
128 21-06-2005 17:02
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap geen hand geven
Cookie
500 29-11-2004 20:20


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:43.