Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-01-2005, 18:57
Verwijderd
Ik zie nog steeds niet in wat het uitmaakt dat het de vrouwen zijn die het instandhouden.
Advertentie
Oud 12-01-2005, 18:59
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 12-01-2005 @ 19:57 :
Ik zie nog steeds niet in wat het uitmaakt dat het de vrouwen zijn die het instandhouden.
Word het geen tijd dat ze voorzichzelf opkomen en hun dochters ervoor behoeden?
Oud 12-01-2005, 19:07
meisje
meisje is offline
Ik ben serieus geinteresseerd.
Oud 12-01-2005, 19:09
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 12-01-2005 @ 19:57 :
Ik zie nog steeds niet in wat het uitmaakt dat het de vrouwen zijn die het instandhouden.
Omdat er mensen zijn die beweren dat het onderdrukking door mannen is terwijl daarvan geen sprake is.
Oud 12-01-2005, 19:13
meisje
meisje is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 12-01-2005 @ 20:09 :
Omdat er mensen zijn die beweren dat het onderdrukking door mannen is terwijl daarvan geen sprake is.
Beargumenteer!
Oud 12-01-2005, 19:23
Verwijderd
Citaat:
meisje schreef op 12-01-2005 @ 20:13 :
Beargumenteer!
Best. Bij het hele proces van besnijding komt er in principe geen man aan te pas, tenminste niet in de desbetreffende landen waar het over het algemeen op primitieve wijze gebeurd. Het gebruik is een belangrijke stap naar een zeker volwassen worden van het meisje. Het word allemaal door vrouwen uitgevoerd en is een feest voor die vrouwen. In zekere mate is het te vergelijken met de besnijdenis in het joden dom. Het is gewoon een achtelijk cultureel gebruik, wat die vrouwen zelf in stand houden vanuit een veronderstelling dat het zo behoort te zijn omdat men het al eeuwen zo doet.
Oud 12-01-2005, 19:25
Verwijderd
Citaat:
meisje schreef op 12-01-2005 @ 20:13 :
Beargumenteer!
De besnijdenis is een zaak die veelal door vrouwen worden uitgevoerd en de moeder,tante kortom de vrouwelijke familieleden sporen haar er toe aan en houden haar in bedwang.

Er komt geen man bij te kijken die laten het veelal aan vrouwen over zij zijn het die het regelen.
Oud 12-01-2005, 19:28
meisje
meisje is offline
Maar de clitorus wordt weggesneden omdat de vrouw geen genot aan seks mag beleven. Mannen daarentegen worden niet besneden.
Oud 12-01-2005, 19:29
Verwijderd
Citaat:
meisje schreef op 12-01-2005 @ 20:28 :
Maar de clitorus wordt weggesneden omdat de vrouw geen genot aan seks mag beleven. Mannen daarentegen worden niet besneden.
moslimmannen wel

en het is niet dat het voor het genot word weggesneden maar omdat veel vrouwen in de veronderstelling verkeren dat het hygienischer is
Oud 12-01-2005, 19:31
meisje
meisje is offline
Citaat:
makelville schreef op 12-01-2005 @ 20:29 :
moslimmannen wel

en het is niet dat het voor het genot word weggesneden maar ook omdat veel vrouwen in de veronderstelling verkeren dat het hygienischer is
Ja maar bij mannen is dat anders, zij worden niet besneden omdat ze geen plezier aan seks mogen beleven, maar voor de hygiene.
Oud 12-01-2005, 19:32
Verwijderd
Citaat:
meisje schreef op 12-01-2005 @ 20:31 :
Ja maar bij mannen is dat anders, zij worden niet besneden omdat ze geen plezier aan seks mogen beleven, maar voor de hygiene.
Maar de mannen dwingen de vrouwen niet om het te doen. Daar gaat het om, het zijn de vrouwen zelf die elkaar onderling ertoe brengen.

Oud 12-01-2005, 19:34
Verwijderd
Citaat:
meisje schreef op 12-01-2005 @ 20:31 :
Ja maar bij mannen is dat anders, zij worden niet besneden omdat ze geen plezier aan seks mogen beleven, maar voor de hygiene.
De vrouwen ook hoor.

Ik heb trouwens een of ander raar verhaal gehoord van een sjamana over het waarom van besnijden.
Ze vertelde me iets in de trant van er zit een schorpioen in de vagina van de vrouw en die moet er eerst eruit voordat zij gemeenschap met een man krijgt omdat zij anders de kans loopt hem te doden.

Mensen zijn achterlijk
Oud 12-01-2005, 19:35
meisje
meisje is offline
Citaat:
makelville schreef op 12-01-2005 @ 20:34 :
De vrouwen ook hoor.

Ik heb trouwens een of ander raar verhaal gehoord van een sjamana over het waarom van besnijden.
Ze vertelde me iets in de trant van er zit een schorpioen in de vagina van de vrouw en die moet er eerst eruit voordat zij gemeenschap met een man krijgt omdat zij anders de kans loopt hem te doden.
Dat is echt niet hygienisch hoor, om de boel dicht te naaien. Het is niet zo dat je hele cyclus anders gaat werken. Volgens mij is het eerder een bron van infectie.

Geen enkele cultuur is achterlijk, ik spreek liever in de termen van verlichting.
Oud 12-01-2005, 19:37
Verwijderd
Citaat:
Gauloises schreef op 12-01-2005 @ 20:32 :
Maar de mannen dwingen de vrouwen niet om het te doen. Daar gaat het om, het zijn de vrouwen zelf die elkaar onderling ertoe brengen.

Mijn punt is eigenlijk dat het voor de verwerpelijkheid van besnijdenis en voor de noodzaak het te bestrijden, niet relevant is of het instandgehouden wordt door de mannen of door de vrouwen.
Oud 12-01-2005, 19:38
Verwijderd
Citaat:
meisje schreef op 12-01-2005 @ 20:35 :
Dat is echt niet hygienisch hoor, om de boel dicht te naaien. Het is niet zo dat je hele cyclus anders gaat werken. Volgens mij is het eerder een bron van infectie.

Geen enkele cultuur is achterlijk, ik spreek liever in de termen van verlichting.
Ze verkeren in die veronderstelling en dan wel omdat de vagina dan geen slijm meer afscheid ofzo iets.

je spreekt maar
Oud 12-01-2005, 19:38
meisje
meisje is offline
Citaat:
makelville schreef op 12-01-2005 @ 20:38 :
Ze verkeren in die veronderstelling en dan wel omdat de vagina dan geen slijm meer afscheid ofzo iets.

je spreekt maar
Mijn nekharen gaan al overeind bij de gedachte.
Oud 12-01-2005, 22:54
Gornetsnoaker
Avatar van Gornetsnoaker
Gornetsnoaker is offline
Ik vind het wel goed dat er iets als een Ajaan bestaat.. beetje schoppen mag wel in het saaie Nederland.. Stel nou dat er allemaal JP Balkenende-figuren in de kamer zaten? Dan was het allemaal maar een saaie bedoeling..
Oud 12-01-2005, 23:48
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
Gornetsnoaker schreef op 12-01-2005 @ 23:54 :
Ik vind het wel goed dat er iets als een Ajaan bestaat.. beetje schoppen mag wel in het saaie Nederland.. Stel nou dat er allemaal JP Balkenende-figuren in de kamer zaten? Dan was het allemaal maar een saaie bedoeling..
Misschien kunnen we Abu Jahjah overtuigen in Nederland te komen wonen, wordt het nog minder saai.
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Oud 13-01-2005, 09:51
professor2
professor2 is offline
Citaat:
makelville schreef op 11-01-2005 @ 17:25 :
Verklaar je nader
de ontzettend grote verbroedering onder moslims
(behalve als het om een tsunami gaat natuurlijk )
Oud 13-01-2005, 10:02
Verwijderd
Citaat:
professor2 schreef op 13-01-2005 @ 10:51 :
de ontzettend grote verbroedering onder moslims
(behalve als het om een tsunami gaat natuurlijk )
Komen de complottheorien nu al op gang?
Oud 13-01-2005, 14:16
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 12-01-2005 @ 20:32 :
Maar de mannen dwingen de vrouwen niet om het te doen. Daar gaat het om, het zijn de vrouwen zelf die elkaar onderling ertoe brengen.

En nu dus even verder doordenken: En waarom doen ze dat?

Omdat geen man te maken wil hebben met een niet besneden vrouw.

Verrek, blijkt alsnog dat the usual suspects erachter zitten....
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 15-01-2005, 08:30
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Mediaspektakel rond terugkeer Hirsi Ali

Kamerlid Ayaan Hirsi Ali zal komende dinsdag na ruim twee maanden afwezigheid terugkeren op het Haagse Binnenhof. De politica verdween kort na de moord op filmmaker Theo van Gogh uit de openbaarheid, nadat bleek dat ze zelf ook een mogelijk doelwit is. Met een militair vliegtuig werd ze naar de Verenigde Staten gevlogen.

Bij de VVD zijn tientallen interviewverzoeken binnengekomen. Onder meer de BBC, Le Monde en verschillende Scandinavische tv-zenders dringen aan op een 'exclusief gesprek' met de bedreigde VVD-politica. Journalisten uit de Verenigde Staten, Scandinavië en Spanje zullen verslag doen van de terugkeer.

De politica begint dinsdag omdat dan de Tweede Kamer terugkeert van kerstreces. Volgens de VVD voert Hirsi Ali begin februari voor het eerst weer het woord in het parlement, als het gaat over huiselijk geweld en radicalisering van moslimjongeren. Ze zal zover veiligheidsmaatregelen dat toelaten haar politieke werk fulltime uitvoeren.
Oud 15-01-2005, 10:32
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
'Radicale moslims moeten toon matigen'
Uitgegeven op 15 januari 2005 om 09:07 uur

Niet Ayaan Hirsi Ali, maar radicale moslims moeten hun toon matigen. Dat zegt rechtsgeleerde Afshin Ellian zaterdag in een interview met het Algemeen Dagblad. Hij zegt te hopen dat het VVD-Kamerlid, dat dinsdag terugkeert in Den Haag, zich staande houdt tegen de zware kritiek.

Volgens Ellian staat Hirsi Ali te popelen haar Kamerwerk te hervatten. "In ons laatste telefoongesprek was ze zeer strijdbaar en enthousiast. Het gaat goed met haar. Ze is gelukkig wel wat gewend." Hij verwacht dat de politica er in zal slagen kwesties als terrorisme, veiligheid en integratie weer aan de orde te stellen, ondanks de druk van buitenaf en van collega-parlementariërs.

Ellian vindt dat het kabinet na de moord op Theo van Gogh 'slap en amateuristisch' heeft gereageerd. Hij hekelt met name minister Piet Hein Donner van Justitie, die na de moord opriep tot het matigen van de toon in het debat over religieuze kwesties. "Niet Ayaan Hirsi Ali, maar de terroristen moeten hun toon matigen en het land uitgezet worden. Laat de Rotterdamse imam, die homo's uitscheldt en Europeanen varkens noemt, zijn toon eens matigen", zegt Ellian.

De rechtsgeleerde wil dat imams die 'de boel opruien' Nederland worden uitgezet. "En stuur ze niet weg met een enkeltje Roosendaal, maar met een militair vliegtuig naar Syrië, Egypte of Marokko. Daarmee bevrijd je de gematigde moslims van lieden die voor verharding zorgen."
http://nieuws.nl/bericht/4/33345

@Love&Peace, dat mediaspektakel was wel te verwachten
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 15-01-2005, 10:38
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Gatara schreef op 15-01-2005 @ 11:32 :

"Niet Ayaan Hirsi Ali, maar de terroristen moeten hun toon matigen en het land uitgezet worden. Laat de Rotterdamse imam, die homo's uitscheldt en Europeanen varkens noemt, zijn toon eens matigen", zegt Ellian.
en dat noemt zich een rechtsgeleerde Alsof een tweedekamerlid en een imam met mekaar zijn te vergelijken.
En terroristen laten zich niet horen, maar voelen.
Oud 15-01-2005, 10:44
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 15-01-2005 @ 11:38 :
en dat noemt zich een rechtsgeleerde Alsof een tweedekamerlid en een imam met mekaar zijn te vergelijken.
En terroristen laten zich niet horen, maar voelen.
Ellian ontvluchtte Iran vanwege zijn pol. activiteiten die marxistisch georienteerd waren tegen het Iraanse regime. Hij is niet bepaald dol op de islam als fenomeen. Denk dat ie religie in zn algemeenheid als opium voor t volk beschouwd

Een imam heeft in die zin dan ook een grote rol - want hij beinvloedt de massa

en in die zin wel te vergelijken met een politicus
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 15-01-2005, 11:04
Verwijderd
Binnen de VVD hoor je anders andere geluiden

Volgende week keert VVD-kamerlid Ayaan Hirsi Ali terug in de Kamer. Langzaam groeit de kritiek op de wijze waarop zij de islam benadert. Na Brinkhorst en Wiegel volgen nu de LPF'ers Eerdmans en Nawijn.

DEN HAAG - Het was D66-minister Laurens Jan Brinkhorst die -schijnbaar ongewild- de ban brak met zijn kritiek op Ayaan Hirsi Ali. In een interview met Vrij Nederland waagde hij het vorige maand te stellen dat hij de opstelling van de VVD-politica provocerend vond.

Toen Brinkhorst de film 'Submission' zag, die Hirsi Ali met Theo van Gogh maakte, dacht hij: ,,Oei, oei, loopt dit wel goed af? Je weet wat er gebeurt als je in een munitiemagazijn een sigaret opsteekt.'' De minister vond het begrijpelijk dat de film onder moslims veel emoties losmaakte.

De brave Brinkhorst kreeg de wind van voren. ,,Ik weet voor 99,9 procent zeker dat Brinkhorst níet namens het kabinet sprak'', fulmineerde vice-premier Zalm, toen hij de uitspraken van Brinkhorst hoorde. VVD-fractieleider Van Aartsen schoot nog harder in de verdediging. ,,Wie aan Ayaan komt, komt aan ons.''

Brinkhorst schrok zich een hoedje van deze tegenaanval van de coalitiepartner en slikte zijn uitspraken in. Hij had kritiek gehad op de film, niet op haar persoon, zei hij enkele dagen later. Deze terugtrekkende beweging ten spijt, lijkt het erop dat met de bekentenis van Brinkhorst de geest uit de fles is geschoten.

Lange tijd was kritiek op Hirsi Ali onmogelijk. Na de moord op Theo van Gogh, begin november, moest zij onderduiken. Volgens anonieme bronnen bracht het leger haar die dag met een Orion naar een veilige plek in de Verenigde Staten. De moordenaar van Van Gogh noemde haar in zijn brief die hij op het lichaam achterliet als een van de mensen die moesten worden vermoord.

Hoewel Brinkhorst zijn woorden later inslikte, pakte VVD-coryfee Hans Wiegel vorige week in tv-programma 'Buitenhof' die draad onverwacht op. Hoewel in voorzichtige bewoordingen riep de oud-partijleider de vraag op of Hirsi Ali wel op haar plaats is als volksvertegenwoordiger voor de VVD. Hij maakte duidelijk dat een liberaal zich niet dient te bemoeien met andermans godsdienst. De manier waarop zij ooit islamitische schoolkinderen liet kiezen tussen de Nederlandse grondwet en hun geloof, achtte Wiegel voor een liberaal ongepast.

Inmiddels vindt ook LPF-kamerlid Joost Eerdmans dat het met de toon die Hirsi Ali en Geert Wilders tegen moslims aanslaan wel minder kan. In een recent interview met de Volkskrant zegt hij dat hij niet begrijpt wat voor nut het heeft om te zeggen dat Mohammed een pedofiel is, zoals Hirsi Ali deed. ,,Het is niet effectief om een geloof belachelijk te maken als het je gaat om de misstanden in dat geloof. Je moet uitkijken dat je niet een hele groep tegen je in het harnas jaagt.''

Hetzelfde geluid liet gisteren Eerdmans collega Nawijn horen in Buitenhof. Zelfs deze oud-LPF-minister, die eind deze maand op de thee gaat bij de omstreden Filip Dewinter van het Vlaams Belang, vindt dat de wijze waarop Hirsi Ali tegen de islam ten strijde trekt, averechts werkt. ,,Ik vind het niet juist dat zij alle islamieten over één kam scheert.''

De VVD-kamerfractie zal volgende week, als Hirsi Ali na ruim twee maanden afwezigheid naar alle waarschijnlijkheid terugkeert in de Tweede Kamer, haar heel hartelijk in de armen sluiten. Kan de fractie het zich ook veroorloven om op lange termijn de liberale djihad van Hirsi Ali van alle kritiek te blijven vrijwaren?

Oud-JOVD-voorzitter Jeroen de Veth denkt van niet. Hij vreest dat de VVD zich anders afkeert van haar traditie van relativering en zakelijkheid. Op de podium-pagina van deze krant stelde hij vorige week dat Hirsi Ali ook van de VVD repliek verdient. Voorlopig staan Wiegel en hij in de partij nog alleen, want geen van de prominente VVD'ers durfde zijn artikel mede te ondertekenen. En dat was niet omdat zij het niet met de inhoud eens waren.


Bron: Trouw 10/01/05
Oud 15-01-2005, 11:05
professor2
professor2 is offline
Citaat:
makelville schreef op 13-01-2005 @ 11:02 :
Komen de complottheorien nu al op gang?
waar zie je mij een complot theorie uitspreken
Oud 15-01-2005, 11:08
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Gatara schreef op 15-01-2005 @ 11:44 :
Ellian ontvluchtte Iran vanwege zijn pol. activiteiten die marxistisch georienteerd waren tegen het Iraanse regime. Hij is niet bepaald dol op de islam als fenomeen. Denk dat ie religie in zn algemeenheid als opium voor t volk beschouwd

Een imam heeft in die zin dan ook een grote rol - want hij beinvloedt de massa

en in die zin wel te vergelijken met een politicus
Hij zegt duidelijk tegen de politieke Islam te zijn. Ergens had ik gelezen dat hij desondanks de Islam een enorme bron van spiritualiteit vindt. Maar of die twee dingen van me kaar zijn te scheiden weet ik niet.

Ja ja ja. Imams hebben een publiek van zo'n honderd mensen. Hirsi Ali heeft heel Nederland als publiek. En de imam is heel slecht geschoold, daar begrijp ik het nog wel van. Een politica zou toch beter moeten weten. Maar idd, het is wel te vergelijken.
Oud 15-01-2005, 11:25
Jasmijn.
Avatar van Jasmijn.
Jasmijn. is offline
Oud 15-01-2005, 11:46
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
imène schreef op 15-01-2005 @ 12:25 :
Oud 15-01-2005, 11:59
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 15-01-2005 @ 12:08 :
Hij zegt duidelijk tegen de politieke Islam te zijn. Ergens had ik gelezen dat hij desondanks de Islam een enorme bron van spiritualiteit vindt. Maar of die twee dingen van me kaar zijn te scheiden weet ik niet.


Ah. Dat zou dan best kunnen.

Citaat:

Ja ja ja. Imams hebben een publiek van zo'n honderd mensen. Hirsi Ali heeft heel Nederland als publiek. En de imam is heel slecht geschoold, daar begrijp ik het nog wel van. Een politica zou toch beter moeten weten. Maar idd, het is wel te vergelijken.
Publiek kan in aantal verschillen van aanhangers
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 15-01-2005, 12:29
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 15-01-2005 @ 12:46 :
je hebt het I-woord in negatieve context gebruikt, dan moet Imene altijd rologen....
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 15-01-2005, 12:30
Verwijderd
De invloed van imams word overschat hier overschat
Oud 15-01-2005, 12:39
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
makelville schreef op 15-01-2005 @ 13:30 :
De invloed van imams word overschat hier overschat
wie overschat t hier?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 15-01-2005, 12:41
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 15-01-2005 @ 13:39 :
wie overschat t hier?
Was jij niet degene die beweerde dat de imam een massa kon beinvloeden?Kun je dat ook staven?

In derde wereld landen waar mensen zelf de koran niet kunnen bevatten en bestuderen, zal hun invloed misschien groot zijn maar hier in nederland is dat nog maar de vraag.
Oud 15-01-2005, 12:44
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
makelville schreef op 15-01-2005 @ 13:41 :
Was jij niet degene die beweerde dat de imam een massa kon beinvloeden?Kun je dat ook staven?


iedereen kan een massa beinvloeden

Maar kijk - is het niet zo dat je als imam zelf de teksten kunt uitkiezen die je gaat opzeggen in de moskee (naast de verplichte kost dan)?

Citaat:

In derde wereld landen waar mensen zelf de koran niet kunnen bevatten en bestuderen, zal hun invloed misschien groot zijn maar hier in nederland is dat nog maar de vraag.
de moskeeen lopen leeg hier, dus de invloed wordt iig kleiner.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 15-01-2005, 16:11
juno
Avatar van juno
juno is offline
Citaat:
T_ID schreef op 13-01-2005 @ 15:16 :
En nu dus even verder doordenken: En waarom doen ze dat?

Omdat geen man te maken wil hebben met een niet besneden vrouw.

Verrek, blijkt alsnog dat the usual suspects erachter zitten....
Nog steeds niet helemaal goed. Het is een traditie, eentje die al van ver voor de opkomst van de islam stamt, maar die wonderwel binnen de islam in te passen viel, omdat islam jongensbesnijdenis verpicht stelt. Geloven worden altijd een beetje aangepast door de volken die zich ertoe bekeren.

In de landen waar meisjes besneden worden is islam niet eens de grootste gemene deler, maar wel de patriarchale en patrilineaire samenleving. De vader geeft de familienaam en de erfenis aan zijn kinderen, en de familie wil dus wel zeker weten dat zijn vrouw nog maagd was, zodat de kinderen van hem zijn. Meisjes zijn bovendien minder waard dan jongens, jongens geven status, meisjes niet. De islam bleek ook die beide aspecten in zich te hebben.

Verder hamert islam op kuisheid en maagdelijkheid, en door besnijdenis haal je sexueel genot en dus behoefte weg, zodat het makkelijker is om kuis te zijn. (Ja, het is barbaars, maar heel afrika is barbaars hoor) Door het dichtnaaien van de vagina word een meisje op dat moment een controleerbare maagd. Gewone maagdelijkheid is niet te zien, immers. Bovendien is het een bescherming tegen verkrachting, want een dichtgenaaid meisje dring je zonder mes niet binnen. In de oorspronkelijke islamlanden worden vrouwen fysiek gescheiden van de mannen, zodat sex al niet mogelijk is, in afrika lopen mannen en vrouwen allemaal los op straat, en moeten meisjes net zo hard meewerken voor de kost. Harder zelfs. Ze moeten water halen, de geiten hoeden, en zijn zo uren achtereen zonder toezicht op pad. Dan moet je een goeie barriere hebben.

Islam nam bovendien een eer en schaamtecultuur mee, met sex als taboe onderwerp, en een bewijsbare maagd is goud waard op de huwelijksmarkt. In Afrika zijn bruidsprijzen nog aan de orde van de dag. Je koopt je vrouw. Huwelijken zijn bovendien een aangelegendheid tussen families, liefde komt er niet aan te pas. Status en aanzien en geld des te meer. Het individu is niet belangrijk in afrika, de groep is alles. De groep bepaalt of je overleeft, en de groep eist besnijdenis. Het is een prijs die je betaalt.

Besnijdenis is ook een overgangsritueel. Door de ingreep ga je meetellen, ben je klaar om te trouwen. Dan kan je familie je verkopen. In normale toestand wil geen schoonfamilie je met een tang aanraken. Onbesneden zijn alleen dochters van hoeren, voor hen staat ook alleen de prostitutie open. Vrouwen kunnen alleen maar trouwen en niet werken. Afrika is erg ongeemancipeerd. Vrouwen zijn er niet economisch zelfstandig, hoewel ze het continent draaiende houden terwijl de mannen onder een boom zitten en over politiek discuzeuren en zichzelf heel belangrijk vinden.

Besnijdenis is echter nog het meest van alles een traditie die zichzelf instand houd. Ingesleten gedragspatronen en fatsoensnormen. Al die mensen die nu geregeerd worden door dat systeem, die er zelf de nadelen van ondervonden hebben, zullen het niet zomaar af laten schaffen door een stelletje westerlingen die zeggen dat het slecht is. Dan is al dat leed voor niets geweest!

Het is een vicieuse cirkel, van een groep, een samenleving die het individu veronactzaamd om aanzien en fatsoen. Er wordt al duizenden jaren besneden, de islam heeft er alleen een versterkende invloed op gehad. En alleen islam kan het nog in die landen tegengaan. De profeet heeft al tevergeefs geprobeerd de ergste vormen uit te bannen, door echte verminking te verbieden. Huidige imams durven zich er niet over uit te spreken, ze vinden het genant. Het is ook maar een vrouwenzaak en dus niet belangrijk.

Bovendien vinden ze het een non issue. Honger en oorlog staan veel hoger op de zorgenladder.

Laatst gewijzigd op 15-01-2005 om 17:16.
Oud 15-01-2005, 16:39
Verwijderd
De belangrijkste redenen voor vrouwenbesnijdenis zijn:

Wegnemen van lustgevoelens van de vrouw
Beschermen van de maagdelijkheid
Toegang tot het huwelijk
Men gelooft dat clitoris giftig is of demonische krachten heeft
Clitoris wordt gezien als mannelijk element dat moet worden verwijderd om volledig vrouw te zijn
Schoonheidsideaal (vrouw moet mooi glad zijn)
Ook Religieuze plicht (de mensen weten vaak niet dat de bijbel of koran geen vrouwenbesnijdenis voorschrijft)
Oud 15-01-2005, 17:13
juno
Avatar van juno
juno is offline
Dat zijn de oppervlakkige redenen die ze zelf desgevraagd vaak aangeven, zeg maar een soort verklaring en bevestiging achteraf van het hoe en waarom. (Ik ken het rapport ook) Maar de sociologische achtergronden zijn de reden dat een gebruik bijna niet valt uit te roeien, en die heb ik hierboven proberen aan te geven.
Oud 15-01-2005, 17:14
Verwijderd
Kwestie van verbieden en een celstraf zetten op het uitvoeren.
Oud 15-01-2005, 17:22
juno
Avatar van juno
juno is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 15-01-2005 @ 18:14 :
Kwestie van verbieden en een celstraf zetten op het uitvoeren.

Dat werkt hier wel, maar niet in de landen van origine. Hier valt het al onder mishandeling, er is geen speciaal wetsartikel voor nodig. In Somalie is het al sinds 1946 een specifiek in de wet genoemd strafbaar feit, maar zolang er geen draagvlak voor bestaat, wordt zo'n wet niet nageleefd.

Afrikaanse meisjes die in Nederland wonen worden op vakantie in Afrika geholpen, maar je kunt ouders moeilijk verbieden met hun dochter op vakantie te gaan. Kinderen van diplomaten worden in het westen in prive klinieken besneden, maar ja, die zijn diplomatiek onschendbaar. En de artsen die het doen doen het in ieder geval onder volledige anaestesie en onder hygienische omstandiheden.
Oud 15-01-2005, 17:48
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 15-01-2005 @ 18:22 :
Dat werkt hier wel, maar niet in de landen van origine. Hier valt het al onder mishandeling, er is geen speciaal wetsartikel voor nodig. In Somalie is het al sinds 1946 een specifiek in de wet genoemd strafbaar feit, maar zolang er geen draagvlak voor bestaat, wordt zo'n wet niet nageleefd.

Afrikaanse meisjes die in Nederland wonen worden op vakantie in Afrika geholpen, maar je kunt ouders moeilijk verbieden met hun dochter op vakantie te gaan. Kinderen van diplomaten worden in het westen in prive klinieken besneden, maar ja, die zijn diplomatiek onschendbaar. En de artsen die het doen doen het in ieder geval onder volledige anaestesie en onder hygienische omstandiheden.
Kwestie van de ouders strafbaar stellen.
Oud 15-01-2005, 18:05
juno
Avatar van juno
juno is offline
Dat zijn ze dus al: kindermishandeling. Als ouders zijn zij verantwoordelijk voor wat ze hun kinderen laten aandoen.

Maar ja, dan moet er wel een haan naar kraaien. Je ziet aan een meisje dat buiten op straat loopt niet of ze besneden is of niet. Het kind zal zelf geen aangifte gaan doen, het is toch al te laat. En diplomatenouders zijn diplomatiek onschendbaar.

Bovendien heeft het feit plaatsgevonden buiten onze jurisdictie, namelijk in afrika,dat maakt het niet makkelijker.

Erger nog: het gebeurt zelfs zonder instemming van de ouders, door oma of tante, terwijl de ouders er zelf juist fel tegen gekant waren. Ouders gaan een dagje op familiebezoek bij de rest van de familie, komen etrug en vinden hun dochter besneden terug. De schande van een onbesneden kleinkind is zodanig dat oma daar een levenslange ruzie met haar kind riskeert. Het risico is overigens niet al te groot.

Vergis je niet: het zijn de oma's die het afrikaanse familieleven regeren. Daarom zul je daar weinig vooruitgang in terugvinden.
Oud 18-01-2005, 13:23
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
She's back...
Oud 18-01-2005, 13:24
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
...en houdt zo, om 4 uur een persconferentie.
Oud 18-01-2005, 13:30
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 18-01-2005 @ 14:24 :
...en houdt zo, om 4 uur een persconferentie.
Wat een show zal dat niet worden
Oud 18-01-2005, 13:34
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 18-01-2005 @ 14:23 :
She's back...
Oud 18-01-2005, 13:35
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 18-01-2005 @ 14:24 :
...en houdt zo, om 4 uur een persconferentie.
persconferentie of scheldpartij jegens een geloof???
Oud 18-01-2005, 13:36
Verwijderd
Citaat:
Rick Steiner schreef op 18-01-2005 @ 14:35 :
persconferentie of scheldpartij jegens een geloof???
Het eerste, maar de inhoud is het tweede
Oud 18-01-2005, 13:37
Verwijderd
Citaat:
Gauloises schreef op 18-01-2005 @ 14:36 :
Het eerste, maar de inhoud is het tweede


Hopelijk gaat ze eerst wel naar de kapper
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Denkwijze Ayaan Hirsi Ali
Kastanje
2 18-05-2006 11:07


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:29.