Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Scholieren.com / Beleidszaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-11-2005, 13:19
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
MeelFriek schreef op 11-11-2005 @ 10:51 :
Melding!

Reactie van slaagroom, 'ik eet me helemaal vol' en klaag en jammer én een eetlijst, die helemaal niet getuigt van 'jezelf volproppen'.

Mag dit?
die eetlijst zou op een beddag nog te weinig zijn
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-11-2005, 13:37
Mara
Mara is offline
Juist, maar nu komen er dus kindjes die denken 'jee, is dat volproppen, hoeveel eet ik dan wel niet' wat dus niet de bedoeling is.

Ik zal zo trouwens een begin maken met de beginpost!
Met citaat reageren
Oud 11-11-2005, 13:44
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
MeelFriek schreef op 11-11-2005 @ 14:37 :
Juist, maar nu komen er dus kindjes die denken 'jee, is dat volproppen, hoeveel eet ik dan wel niet' wat dus niet de bedoeling is.
Ik denk dat ik maar snel ga overgeven en wat laxeerpillen ga nemen, ik heb al 8 boterhammen gegeten
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 11-11-2005, 14:09
Mara
Mara is offline
Citaat:
Gothic schreef op 11-11-2005 @ 14:44 :
Ik denk dat ik maar snel ga overgeven en wat laxeerpillen ga nemen, ik heb al 8 boterhammen gegeten
Jeetje, dikke vuile vetzak, ga 's snel kotsen jij!
Met citaat reageren
Oud 11-11-2005, 14:11
Mara
Mara is offline
Anyway, nu weer serieus Hier de beginpost, even in elkaar gegooid, tips en toevoegingen zijn welkom voor hij in 't topic gezet wordt

Welkom op het Grote Voedings- en Gezondheidstopic!

De titel zegt het al, hier kan je al je vragen kwijt met betrekking tot voeding voor je gezondheid. Of het nu is om af te vallen, aan te komen of gewoon een goed voedingspatroon te ontwikkelen, hier kan je vragen stellen! Er zijn echter wel enkele richtlijnen:

Regels
- Het constant posten van eetlijstjes is niet toegestaan. Je mag hier natuurlijk wel neerzetten wat je eet op een dag om te vragen of het goed is of waar het verbetert kan worden, maar per dag posten wat je die dag hebt gegeten is niet toegestaan
- Posts m.b.t. de ‘psychische kant’ van eten horen meer op Psychologie. Het is niet volledig verboden om hier zoiets te posten, maar doe het met mate. Probeer zelf in te schatten of het kan, anders doen de forumbazen het voor jou.
- Flamen is niet toegestaan, zoals overal op het forum. Als je het niet eens bent met iemands werkwijze probeer hem/haar het dan op een normale wijze duidelijk te maken, graag d.m.v. concrete aanwijzingen en tips. Als diegene niet wil luisteren negeer hem/haar dan, of schakel een forumbaas in als hij/zij de regels overtreedt. Als je niet zeker weet hoe je met iets om moet gaan kan je naar dit topic op beleidszaken gaan om te overleggen. Je kan natuurlijk ook een forumbaas PM'en.


Veel voorkomende vragen
Ben ik te zwaar?
Reken je BMI uit. Neem je gewicht in kilo's en deel dit door je lengte in meters in 't kwadraat. Dus voor iemand van 1,70m en 80kg: 70/1.702=24.2
Voor volwassenen is de medische acceptabele grent 20-25. Ben je in de pubertijd dan mag het wat lager zijn. Er zijn ook mensen die een grens van 18 aanhouden, dat is je eigen keuze. Je mag in ieder geval niet ónder de 18 zitten. Tussen de 25-30 heb je licht overgewicht en bij een BMI van 30+ heb je overgewicht. Het is dan verstandig om een dietiste in te schakelen.


Volgens het BMI ben ik absoluut niet te zwaar maar ik wil tóch afvallen!
Heb je al een heel laag BMI en wil je tóch afvallen, dan moet je bij jezelf nagaan waarom. Is het wel reeël? Tot hoe ver wil je afvallen? Vraag aan vrienden en familie wat zíj ervan vinden, hoogstwaarschijnlijk zie jij het veel erger dan zij. Vooral vrouwen hebben hier een handje van, ze overdrijven het in hun hoofd vrij snel terwijl anderen dat helemaal niet zo erg zien (sorry dames, maar het is wetenschappelijk bewezen )

Hoeveel kcal mag ik binnenkrijgen op een dag?
Vrouwen 2000, mannen 2500 om op gewicht te blijven. Tijdens het lijnen een vrouw tussen de 1400-1600 en een man tussen de 1900-2100.


Enkele grote lijnen voor het opstellen van een eetschema:
- Een man heeft gemiddeld 2500kcal per dag nodig om op gewicht te blijven, een vrouw 2000 kcal.
- Om af te vallen kan je 'het beste' (er is natuurlijk geen ideaal dieet, dat is voor iedereen verschillend) een tekort creëren van zo'n 500kcal. Aangezien hier voornamelijk vrouwen komen, hier een schema waarmee je dat mee kan realiseren (gericht op 1500kcal)
6 bruine boterhammen met mager beleg: 600 kcal
200 gram aardappels / 80 gram ongekookte pasta/rijst: 160/270 kcal
200 gram groente: 50 kcal
100 gram vlees: 200 kcal
2 stuks fruit: 100
1 glas sap (200ml): 90

Je komt hier mee op zo'n 1500 kcal per dag. Zoals je ziet kan je nog ruim voldoende eten en als je het goed over de dag verdeelt heb je geen hongergevoel!
- Drink genoeg! Vooral water is erg gezond, maar als je dat saai vindt kan je ook ranja of bijv. thee nemen.


Algemene tips
- Ga altijd bij jezelf na of je goed bezig bent. Betrek anderen in je dieet, vraag wat zij ervan vinden. Dat kan je hier doen, maar ook vrienden en familie zullen je graag willen helpen. Soms ben je zo gefixeerd op één doel dat je álles doet om 't te bereiken, juist daar kan het fout gaan.
- Voor een gezonde levensstijl is het goed om te gaan sporten. Naast het feit dat je conditie verbetert zorg je er ook voor dat je spiermassa behoudt en dus meer vet afvalt, juist wat je wilt!
- Er bestaat niet zoiets als een perfect dieet. Al die mode-dieten (South Beach, Atkins, Montignac..) zijn rages. Uiteindelijk draait het toch voornamelijk om kcal!
- Je kan niet plaatselijk afvallen!! Knoop dat goed in je oren. Dus als jij een BMI hebt van 20, maar je hebt nog 'love-handles' dan gaan ze niet weg door streng te dieten. Je kan dan beter gewoon eten en gaan sporten om vet te verbranden maar niet gevaarlijk licht te worden.


Handige links
ValtAf.nl - Hier kan je bijhouden wat je eet op een dag en krijg je de voedingswaarden erbij. Erg handig.
Het Voedingscentrum - Het voedingscentrum geeft algemene tips betreffende voeding.
Overgewicht.nl - Een handige site met tips voor mensen met overgewicht.

dieet.pagina.nl
voeding.pagina.nl
fitness.pagina.nl
dieet-producten.pagina.nl
afslank.pagina.nl
gezondheids.pagina.nl
Met citaat reageren
Oud 11-11-2005, 14:37
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
pubertijd = puberteit
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 11-11-2005, 15:03
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Ik vind het een goede post, ben het alleen niet zo eens met de ranja, als het om lijnen gaat Met een paar glazen is opzich niks mis, maar ik denk dat er betere opties zijn als je dan toch advies gaat geven

En nog even naar Gothic, ik vind het niet echt sympathiek over komen als je het hebt over 'onze eetprobleempjes zijn er weer' oid Het is bepaald niet zo dat er een hele pagina mee werd volgeschreven ofzo. Goed dat je gewoon advies hebt gegeven en verder niks, daar niet van, maar het lijkt me niet echt nodig om dan hier even te komen 'katten'.

Wbt de post over slaagroom, volgens mij hadden ik en nog iemand gezegd in het topic dat ze als ze dat volvreten vindt, ze een verkeerd beeld heeft van wat normaal is. Daarna heeft ze niet meer gereageerd, dus dat lijkt me dan verder ook geen probleem?
Met citaat reageren
Oud 11-11-2005, 15:27
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Bloem schreef op 11-11-2005 @ 16:03 :En nog even naar Gothic, ik vind het niet echt sympathiek over komen als je het hebt over 'onze eetprobleempjes zijn er weer' oid Het is bepaald niet zo dat er een hele pagina mee werd volgeschreven ofzo. Goed dat je gewoon advies hebt gegeven en verder niks, daar niet van, maar het lijkt me niet echt nodig om dan hier even te komen 'katten'.

Wbt de post over slaagroom, volgens mij hadden ik en nog iemand gezegd in het topic dat ze als ze dat volvreten vindt, ze een verkeerd beeld heeft van wat normaal is. Daarna heeft ze niet meer gereageerd, dus dat lijkt me dan verder ook geen probleem?
Het was ook niet sympathiek bedoeld, eerder cynisch. En idd, ik doe het hier, niet daar. Als bijdrage aan de goede sfeer in dat topic. Eerst had ik mn reactie in dat topic zo gedaan, nu me netjes ingehouden.

Slaagroom reageert misschien niet meer. MAar feit blijft dat mensen nog steeds zullen denken: 'als dat al volvreten is, dan eet ik helemaal te veel als ik me niet volvreet'. Ondanks dat misschien 2 mensen dat onterecht wijzen. Maar het is mooi dat ze niet meer post, want dit soort posts waren niet de bedoeling. Of dat soort posts verwijderd moeten worden, is voor de FB'ers.
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~

Laatst gewijzigd op 11-11-2005 om 17:29.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2005, 19:22
Mara
Mara is offline
Citaat:
Gothic schreef op 11-11-2005 @ 15:37 :
pubertijd = puberteit
Omg ik schaam me echt diep
Met citaat reageren
Oud 11-11-2005, 19:23
Mara
Mara is offline
Citaat:
Bloem schreef op 11-11-2005 @ 16:03 :
Ik vind het een goede post, ben het alleen niet zo eens met de ranja, als het om lijnen gaat Met een paar glazen is opzich niks mis, maar ik denk dat er betere opties zijn als je dan toch advies gaat geven
Ik zie het probleem niet echt met ranja, zou je dat uit willen leggen? Er staat dat water 't beste is, maar d'r zijn zat mensen die dat niet 'lusten' en dus wat anders willen. Ranje (mits je het niet héél zoet maakt) is volgens mij een goede oplossing, het bevat niet veel kcal. Wat zou jij er dan in willen zien?
Met citaat reageren
Oud 11-11-2005, 19:41
Verwijderd
Citaat:
MeelFriek schreef op 11-11-2005 @ 20:23 :
Ik zie het probleem niet echt met ranja, zou je dat uit willen leggen? Er staat dat water 't beste is, maar d'r zijn zat mensen die dat niet 'lusten' en dus wat anders willen. Ranje (mits je het niet héél zoet maakt) is volgens mij een goede oplossing, het bevat niet veel kcal. Wat zou jij er dan in willen zien?
ik lees dit toevallig, en ik heb een boekje waarin van allerlei producten staat genoemd hoeveel kcal. er in zitten. Bij ranja staat dat de siroop per eetlepel 33 kcal. bevat. En volgens mij gebruik je al snel twee eetlepels voor een glas ranja, dus al 66. En dat dan een paar keer per dag is toch best een hoop..
Thee bevat geen kcal. geloof ik
Met citaat reageren
Oud 11-11-2005, 19:44
Mara
Mara is offline
Citaat:
Pebbles schreef op 11-11-2005 @ 20:41 :
ik lees dit toevallig, en ik heb een boekje waarin van allerlei producten staat genoemd hoeveel kcal. er in zitten. Bij ranja staat dat de siroop per eetlepel 33 kcal. bevat. En volgens mij gebruik je al snel twee eetlepels voor een glas ranja, dus al 66. En dat dan een paar keer per dag is toch best een hoop..
Thee bevat geen kcal. geloof ik
Ik gebruik nog geen eetlepel

Maargoed, dan kan 't aangepast worden door erin te zetten dat je ook light-ranja hebt, dit bevat praktisch géén kcal.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2005, 19:51
Verwijderd
Citaat:
MeelFriek schreef op 11-11-2005 @ 20:44 :
Ik gebruik nog geen eetlepel

Maargoed, dan kan 't aangepast worden door erin te zetten dat je ook light-ranja hebt, dit bevat praktisch géén kcal.
het ligt ook aan de grootte van het glas misschien

maar idd, suikervrij zal vast nog beter zijn
Met citaat reageren
Oud 11-11-2005, 19:51
Mara
Mara is offline
Citaat:
Pebbles schreef op 11-11-2005 @ 20:51 :
het ligt ook aan de grootte van het glas misschien

maar idd, suikervrij zal vast nog beter zijn
Dan moet dat er nog even tussengezet worden dan.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2005, 19:53
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Idd iets van light-ranja, en je hebt wel meer van die light limonade drankjes zonder prik en met praktisch geen kcal, misschien wel handig om er dan ook bij te zetten dat tevéél light spul ook niet echt gezond is. Nou ja, en thee natuurlijk, heb je ook in allemaal smaakjes.

Ik doe trouwens ook nooit een eetlepel ranja bij m'n limonade, maar als ik naar mijn broertje en zusje kijk, die doen er echt véél meer in
Met citaat reageren
Oud 11-11-2005, 20:01
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
als mensen 2 vruchten niet halen, kunnen ze ook 1 glas vruchtensap drinken (jus of ander soort, niet dubbelfrisachtige dingen)

bouilon is ook goed (minder dan 2 cal oid)... voor de meisjes met lage bloeddruk....
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 07:58
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
het 1e crashdieet is gearriveerd
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 17:02
Experiment
Experiment is offline
Niet alles serieus nemen he Gothic.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 18:35
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Experiment schreef op 13-11-2005 @ 18:02 :
Niet alles serieus nemen he Gothic.
Idd, je kunt ook overdrijven.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 18:51
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Experiment schreef op 13-11-2005 @ 18:02 :
Niet alles serieus nemen he Gothic.
Zijn postgeschiedenis is gewoon serieus en normaal. Het zou me niets verbazen als hij dit serieus meent.
Zo niet heb je de rolleyesmilie, de tong en knipoog...

Als ik het al serieus opvat, zullen er anderen zijn die het ook doen. Zeker mensen die graag horen dat ze het beste niets kunnen eten en op die manier 4 kilo op een dag kunnen afvallen. Ik weet dat je geen vet afvalt dan, iemand zonder verstand, die heel graag heel snel wil afvallen, vind dit prachtig om te horen, bevestigd zijn/haar gedachtes om dan maar niets te eten en zo af te vallen.

Maar ik zal vast erg overdrijven. Het is alleen voor out-siders moeilijk eetziekte-gedachtes te volgen als je er nooit last van gehad hebt...

En als het niet serieus is, is die reactie geen nuttige bijdrage voor het topic, dus kan ie mooi verwijderd worden ...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~

Laatst gewijzigd op 13-11-2005 om 19:34.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2005, 09:46
Experiment
Experiment is offline
Citaat:
Gothic schreef op 13-11-2005 @ 19:51 :
....
Iig wordt het lijntopic er vast niet gezelliger op als jij bij iedereen die ongezond lijnt meteen in de stress schiet. Ook al doe je het niet meer in de topic zelf, zo komt de discussie nooit tot een eind.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2005, 15:14
Mara
Mara is offline
De discussie moet ook niet tot een eind komen, hij moet blijven, want er zullen altijd veranderingen zijn. Er kan beter hier erover gepraat en gediscussieerd worden dan dat we het z'n beloop laten tot 't weer verkeerd eindigt.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2005, 18:03
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Wat mag nou wel? Mag ik vermelden dat ik 4 kilo ben afgevallen? Mag ik ook mijn huidige gewicht/lengte erbij vermelden? etc.
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 14-11-2005, 18:32
Experiment
Experiment is offline
Citaat:
MeelFriek schreef op 14-11-2005 @ 16:14 :
De discussie moet ook niet tot een eind komen, hij moet blijven, want er zullen altijd veranderingen zijn. Er kan beter hier erover gepraat en gediscussieerd worden dan dat we het z'n beloop laten tot 't weer verkeerd eindigt.
Het leek mij niet de bedoeling dat er bij elk 'probleemgevalletje' er hier groot alarm wordt geslagen, maar als jullie dat leuk vinden
Met citaat reageren
Oud 14-11-2005, 20:23
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Roos schreef op 14-11-2005 @ 19:03 :
Wat mag nou wel? Mag ik vermelden dat ik 4 kilo ben afgevallen? Mag ik ook mijn huidige gewicht/lengte erbij vermelden? etc.
Alleen als je een BMI van boven de 20 hebt en meer dan 1500 calorieën eet.

Geloof ik
Met citaat reageren
Oud 14-11-2005, 20:40
Mara
Mara is offline
Lekker rologen, daar wordt de sfeer beter van!

Volgens mij mag je best vermelden dat je 4 kilo af bent gevallen, dat zou niet moeten 'triggeren' om 't zo maar even te noemen. Vraag is alleen of het veel nut heeft?
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 08:27
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Experiment schreef op 13-11-2005 @ 18:02 :
Niet alles serieus nemen he Gothic.
Heb je het topic bijgehouden? Je kunt zien dat die figuur het wel degelijk serieus meent... Dus niet zo snel op mij katten alsjeblieft. Ik doe ook m'n best hier.
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 08:30
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Roos schreef op 14-11-2005 @ 19:03 :
Wat mag nou wel? Mag ik vermelden dat ik 4 kilo ben afgevallen? Mag ik ook mijn huidige gewicht/lengte erbij vermelden? etc.
Op pagina 1 zijn ook mensen die vertellen hoe het ermee is. Dat is niet verdwijdert, dus ik denk dat het mag. Misschien is het nuttig om erbij te vertellen hoe je dat gedaan hebt, dan hebben anderen er ook wat aan.

Lengte en gewicht zijn een trigger. Maar ja, jij hebt gewoon een normaal gewicht, dus zal het meevallen. Je kunt ook gewoon je bmi noemen, dat is wat algemener en geeft ook een prima beeld bij (niet sport)vrouwen.

Het vervelende is dat deze discussie nog geen normen heeft opgeleverd. Het topic is weer geopend zonder dat er nog iets veranderd was. Dus om te voorkomen dat het straks voor goed dicht is, kun je beter proberen met Leonoor en ekki te komen tot een hanteerbaar beleid.
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 20:01
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Gothic schreef op 16-11-2005 @ 09:27 :
Heb je het topic bijgehouden? Je kunt zien dat die figuur het wel degelijk serieus meent... Dus niet zo snel op mij katten alsjeblieft. Ik doe ook m'n best hier.
Ik snap wel dat je je best doet, maar daar ben je niet de enige in he..? En bepaalde opmerkingen van jou zijn ook niet bepaald sfeerverhogend.

Ik denk dat we allemaal graag willen dat het topic goed loopt, en dan verschillen we misschien van mening over wat het beste is, maar volgens mij is er hier niemand die het topic wil laten verzanden in iets stoms.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2005, 07:49
Mara
Mara is offline
Ik denk dat het onmogelijk is om 'een beleid' te creeëren en dat we het beste gewoon kunnen blijven overleggen per geval wat het beste is.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2005, 15:42
Experiment
Experiment is offline
Maar over dat 'triggeren': mensen met een eetstoornis kunnen een voorbeeld zijn voor anderen, natuurlijk. Maarja, zo kan alles wel een 'trigger' zijn en dan kun je ook je lengte en gewcith niet meer vermelden. Lijkt me een beetje nutteloos, want om je heen zie je toch ook altijd magere mensen, of mensen met een ongezond eetpatroon, dus mensen die gevoelig zijn voor 'triggers' lopen dara toch wel tegen aan. Bovendien heb je op het forum ook gezonde voorbeelden van mensen die wel op een goede manier lijnen en daarmee ook afvallen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:04.