Oud 05-12-2006, 21:20
Appeltje89
Appeltje89 is offline
Hé,,

Ik zit nu in 5 Havo en wil volgende jaar VWO gaan doen. Ik wil heel graag geneeskunde studeren, daarvoor heb ik VWO nodig met een hoog gemiddelde.

Ik kan het VWO doen op 2 manieren:

1. Gewoon op mijn huidige school blijven en overstappen naar 5 vwo en dan 6 vwo.

2. Naar het volwassenonderwijs gaan en 5 en 6 vwo in 1 jaar doen.

Ik zit erg veel te twijfelen over deze opties.

Ik haal nu best wel hoge cijfers op de Havo (WiB1,Sk: 9, Na1,Bi: 8, Ne,En,Fa,Du: 7)

Ik kan wel volwassenonderwijs gaan doen,, maar ik vraag me af of mijn cijfers ook hoog zullen zijn als ik het in 2 jaar zou doen. want voor geneeskunde heb ik wel hoge cijfers nodig (loting)

Heeft iemand ervaring of kan iemand mij hierover advies geven?
Advertentie
Oud 05-12-2006, 22:05
Lucius Commodus
Avatar van Lucius Commodus
Lucius Commodus is offline
Hee,

Ik ben ook van plan om vwo te gaan doen na me havo.
En ik zit nog steeds te twijfelen... Maar als jij nog jong bent ( aangezien dat je 16/17 jaar bent, zou ik 2 jaar gaan doen, omdat als je daarna slaagt en in de universiteit terecht komt , dat je een sociale achterstand oploopt, althans dat denk ik hoor, omdat vele studenten daar , vaak over de 20 zijn)

Maar er werd al eerder hier erover gediscusseerd !!!

zie hier en daar
Oud 05-12-2006, 22:08
Verwijderd
Citaat:
Lucius Commodus schreef op 05-12-2006 @ 22:05 :
Hee,

Ik ben ook van plan om vwo te gaan doen na me havo.
En ik zit nog steeds te twijfelen... Maar als jij nog jong bent ( aangezien dat je 16/17 jaar bent, zou ik 2 jaar gaan doen, omdat als je daarna slaagt en in de universiteit terecht komt , dat je een sociale achterstand oploopt, althans dat denk ik hoor, omdat vele studenten daar , vaak over de 20 zijn)

Maar er werd al eerder hier erover gediscusseerd !!!

zie hier en daar
Leeftijden lopen op de universiteit uiteen hoor, er zijn genoeg mensen van 18.
Oud 05-12-2006, 22:48
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Als ik zelf met zo'n dilemma zou zitten, zou ik er denk ik voor kiezen om het in 2 jaar te doen. Ik vond het namelijk altijd onwijs leuk op school, lekker onverantwoordelijk nog. Op je 17e naar het volwassenenonderwijs is wel jong, je moet wel discipline hebben, zeker gezien het feit dat het nou niet echt superboeiende vakken zijn (in tegenstelling tot je vervolgopleiding, waar natuurlijk ook enige mate van discipline vereist is). Als jij geen behoefte meer hebt om met leeftijdsgenoten te zitten, maar toe bent aan een soort van studentenleven (want dat is het volwassenenonderwijs toch wel), dan zou ik wel voor het volwassenenonderwijs kiezen, gezien je cijfers moet dat wel haalbaar zijn.
Als je liever nog even in het schoolse leven blijft hangen, omdat je je hele leven nog volwassen kunt zijn, zou ik voor 2 jaar kiezen op je huidige school. Je bent vast niet de enige die dat doet en bovendien maakt dat ene jaartje niet zoveel uit op je gehele school- en studieperiode.

Succes met je keuze!
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Oud 05-12-2006, 23:10
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik zou ook voor 2 jaar kiezen. Je bent nog jong en de kans dat je hogere cijfers haalt (mits je wel even goed je best doet), lijkt me wel groter.
Oud 05-12-2006, 23:12
Lucius Commodus
Avatar van Lucius Commodus
Lucius Commodus is offline
Citaat:
Femic schreef op 05-12-2006 @ 22:48 :
Als ik zelf met zo'n dilemma zou zitten, zou ik er denk ik voor kiezen om het in 2 jaar te doen. Ik vond het namelijk altijd onwijs leuk op school, lekker onverantwoordelijk nog. Op je 17e naar het volwassenenonderwijs is wel jong, je moet wel discipline hebben, zeker gezien het feit dat het nou niet echt superboeiende vakken zijn (in tegenstelling tot je vervolgopleiding, waar natuurlijk ook enige mate van discipline vereist is). Als jij geen behoefte meer hebt om met leeftijdsgenoten te zitten, maar toe bent aan een soort van studentenleven (want dat is het volwassenenonderwijs toch wel), dan zou ik wel voor het volwassenenonderwijs kiezen, gezien je cijfers moet dat wel haalbaar zijn.
Als je liever nog even in het schoolse leven blijft hangen, omdat je je hele leven nog volwassen kunt zijn, zou ik voor 2 jaar kiezen op je huidige school. Je bent vast niet de enige die dat doet en bovendien maakt dat ene jaartje niet zoveel uit op je gehele school- en studieperiode.


en wat als je 20 wordt? zou je dan ook nog steeds 2 jaar kiezen....
Succes met je keuze!
Oud 06-12-2006, 08:57
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Ik zou het gewoon in twee jaar doen. Volwassenonderwijs is een stuk lastiger, mede doordat veel mensen daar totaal niet gemotiveerd zijn.
__________________
Oud 06-12-2006, 10:24
Mariekje*
Mariekje* is offline
Ik zou voor het VWO in twee jaar gaan. Je bent jong zat, en het volwassenonderwijs vergt nogal wat zelfdiscipline met als gevolg dat cijfers er al snel onder gaan lijden.

Succes met je keuze.
__________________
<3 Everyday I love you more....
Oud 06-12-2006, 13:34
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Citaat:
Lucius Commodus schreef op 05-12-2006 @ 23:12 :
en wat als je 20 wordt? zou je dan ook nog steeds 2 jaar kiezen....
Misschien niet op een reguliere middelbare school nee. Dan ben je 21/22 wanneer je klaar bent, dat is toch wel een aardig groot verschil met de rest van de scholieren.. Bovendien word je op school toch wel vaak als een kind behandeld (veelal terecht), dat zou ik op die leeftijd niet echt meer trekken.
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Oud 06-12-2006, 14:23
Verwijderd
Ik ga het ook doen, 2 jaar VWO in 1. Ik doe nu 2 jaar Havo in 1, en ben ook pas 16. Ik zie het gewoon niet zitten zo lang nog op de middelbare school te zitten.
Oud 06-12-2006, 14:31
Verwijderd
Je kan toch pas VWO in één jaar doen als je 18 bent?
En Havo als je 16 bent?
Of is mij dat verkeerd uitgelegd?
Oud 06-12-2006, 17:47
Mariekje*
Mariekje* is offline
Citaat:
DirtyRocker schreef op 06-12-2006 @ 14:31 :
Je kan toch pas VWO in één jaar doen als je 18 bent?
En Havo als je 16 bent?
Of is mij dat verkeerd uitgelegd?
Kwestie van dispensatie aanvragen. Meisje dat ik ken word volgende week 16 en doet nu VWO 2 jaar in 1. En zo ken ik nog tientallen anderen.


Oh ja, ook op volwassenonderwijs (dat doe ik zelf ook namelijk)
__________________
<3 Everyday I love you more....

Laatst gewijzigd op 06-12-2006 om 17:49.
Oud 09-12-2006, 13:07
Appeltje89
Appeltje89 is offline
Ik ben nu 17, ik ben een late leerling. Als ik dan klaar ben met mijn VWO ben ik al bijna 20 (19 okt). Dus jong ben ik niet echt.

Mensen die VWO in 1 jaar gedaan hebben: was het te doen?? wat was jullie gemiddelde??
Oud 09-12-2006, 20:16
metallica
Avatar van metallica
metallica is offline
Het blijkt wel zwaar te zijn als je overstapt van havo naar vwo en dan ook nog in 1 jaar. Je moet iig heel erg gemotiveerd zijn want anders is de kans dat t niet lukt groot denk ik.
Ikzelf kom van t vwo en doe nou 5 en 6 in een jaar maar toch is het zwaar met een beta profiel, omdat het relatief veel stof is en niet het minst zware. Ik heb genoeg mensen in mijn klas zitten die vorig jaar havo gedaan hebben en dan nu het vwo in 1 jaar doen. En het is wel mogelijk en haalbaar, maar je moet er veel tijd in willen steken.

Maar ik zou het iig aaanraden om volwassenonderwijs te gaan doen, het is niet zo schools, mensen gaan relax met elkaar om en je hebt die groepjes vorming niet zo sterk als op de middelbare school. Ik vind dat iig erg prettig
__________________
"Falling feels like flying, until you hit the ground. And everything looks beautiful, until you take a look around"
Oud 09-12-2006, 20:29
Appeltje89
Appeltje89 is offline
OK,, ik wil heel graag een 7,5 of hoger gemiddeld op het vwo, ik heb nu op de havo ongeveer een gemiddelde van 7,8. dat wil ik graag ook op het vwo.
Ik besteed nu eigenlijk best wel veel tijd en energie aan school. Dus wat vinden jullie?? En wat geeft mij het meeste kans op een gemiddelde van minimaal een 7,5 op 't vwo???

Want er word veel gezegd dat op het volwassenonderwijs de toetsen veel makkelijker zijn dan op het vo. Maar dat is weer slecht voor de examenvoorbereiding.

Dus wat vinden jullie,, wat geeft mij t meeste kans op een 7,5 of hoger gemiddeld??
Oud 17-02-2007, 11:18
Lucius Commodus
Avatar van Lucius Commodus
Lucius Commodus is offline
Citaat:
Appeltje89 schreef op 09-12-2006 @ 20:29 :
OK,, ik wil heel graag een 7,5 of hoger gemiddeld op het vwo, ik heb nu op de havo ongeveer een gemiddelde van 7,8. dat wil ik graag ook op het vwo.
Ik besteed nu eigenlijk best wel veel tijd en energie aan school. Dus wat vinden jullie?? En wat geeft mij het meeste kans op een gemiddelde van minimaal een 7,5 op 't vwo???

Want er word veel gezegd dat op het volwassenonderwijs de toetsen veel makkelijker zijn dan op het vo. Maar dat is weer slecht voor de examenvoorbereiding.

Dus wat vinden jullie,, wat geeft mij t meeste kans op een 7,5 of hoger gemiddeld??
Waarom wil je persee een 7,5 halen als je op het VWO zit ? Voor ( de eisen van )vervolgstudie misschien? Het is immiddels alweer het 3e periode..en ik heb een gemiddelde van een 7,4.. en k denk dat ik ook wel op een aantal CE's een paar 8-en haal... ( als je nu al begint te leren ) ...Daarnaast het gemiddelde van een 7,8 op de havo , en een gemiddelde van een 7,5 op het VWO is wel een heel groot verschil hoor... lijkt mij.. het hangt ervan af of je in 1 jaar doet of niet. De kansen voor een 7,5 op het VWO ligt in 2 jaar veel hoger, omdat je veel meer tijd heb voor je studie...

Een vriend van mij heeft vorig jaar de havo gedaan... ( met een aantal 7's en 6-en) op zijn diploma.... Maar nu haalt hij echt alleen maar 8-en en 9-en op zijn rapport.. , op 2 jaar vwo-studie
Oud 17-02-2007, 18:15
Estar
Estar is offline
Ik zou me inschrijven voor 1 jaar, mocht je om een bepaald reden meer tijd nodig hebben dan kun je altijd nog de 2 jarige opleiding doen.
Oud 17-02-2007, 19:58
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik vraag me vaak af waarom havo'ers toch altijd denken dat ze 5 en 6 vwo wel in 1 jaar kunnen doen, terwijl gewone vwo'ers daar 2 jaar over doen.. Denk je echt dat je zoveel beter bent? Want die negens, achten en zevens zijn wel een niveau lager dan het vwo he?

Ik zou er gewoon twee jaar over doen. Vwo'ers hebben er ook niet voor niets twee jaar voor nodig en bovendien wil je hoge cijfers voor een hoge lotingsklasse. Dan kan je imo veel beter alles rustig aan doen en overal de tijd voor nemen ipv overal door heen te jagen. Bovendien lijkt me gewoon school ook een stuk leuker dan jezelf motiveren op het volwassenonderwijs.

En inderdaad, je bent nog jong. Met 20 aan de universiteit beginnen is helemaal niet laat.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Ads door Google
Oud 17-02-2007, 20:04
Verwijderd
Jep. Idd lastige keus, maar ik zou in dit geval voor twee jaar gaan.
Oud 17-02-2007, 20:06
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 17-02-2007 @ 19:58 :
Ik vraag me vaak af waarom havo'ers toch altijd denken dat ze 5 en 6 vwo wel in 1 jaar kunnen doen, terwijl gewone vwo'ers daar 2 jaar over doen.. Denk je echt dat je zoveel beter bent? Want die negens, achten en zevens zijn wel een niveau lager dan het vwo he?
Dat komt natuurlijk doordat je al wel 5 HAVO hebt gevolgd. Ik zeg niet dat je dus daardoor VWO5/6 in een jaar kunt doen, maar je zit al wel een jaar verder (al is het op een lager niveau) dan iemand die uit de 4e klas komt.
Oud 18-02-2007, 13:29
Angel on Earth
Avatar van Angel on Earth
Angel on Earth is offline
Citaat:
Balance schreef op 17-02-2007 @ 19:58 :
Ik vraag me vaak af waarom havo'ers toch altijd denken dat ze 5 en 6 vwo wel in 1 jaar kunnen doen, terwijl gewone vwo'ers daar 2 jaar over doen.. Denk je echt dat je zoveel beter bent? Want die negens, achten en zevens zijn wel een niveau lager dan het vwo he?
nou, omdat het echt stukken makkelijker is als je havo al hebt gedaan, alles is dieper ingaan op stof die je al eerder hebt gehad, alleen wiskunde vindt ik echt stukken moeilijker... wat jullie in twee jaar doen hebben wij al half gehad.. (en ik haal stiekum op het vwo veel hogere cijfers dan op havo)


@ Appeltje89: ik zou in twee jaar doen, ik heb er ook over gedacht om het in een jaar te doen maar omdat ik ook moet loten (diergeneeskunde) heb ik ervoor gekozen om het gewoon in twee jaar te doen, de cijfers die je uit de vierde moet inhalen kun je echt makkelijker heel hoog halen en je hebt al een goede basis. voor mij telde ook echt mee dat ik in twee jaar gewoon op dezelfde school kon blijven waar ik alles al gewend was en waar ik goed thuis hoorde terwijl ik anders met de bus een stuk verder op moest...

en vooral bij studies als geneeskunde ben je met 20 jaar absoluut niet een van de jongsten...

maar ik vind natuurlijk dat je zoiets moet doen omdat je er zelf achterstaat en niet omdat anderen je proberen te overtuigen
__________________
-- if dreams are like movies, then memories are films about ghosts
Oud 18-02-2007, 15:34
bbyn
bbyn is offline
Ik doe 't nu in 2 jaar.. nog lekker op mn 'oude' (Havo)-school en 't is wel hard werken maar ook wel relaxed omdat ik gewoon de school ken en docenten enzo
__________________
"Once I asked Jesus : How much do you love me? He said: this much. He stretched His arms and died for me!"
Oud 18-02-2007, 21:51
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Probeer het in 1 jaar! Want a: je hebt al hoge cijfers, b: je kan altijd nog besluiten een paar vakken te laten vallen en die het jaar daarna alsnog te doen en/of andere vakken te verbeteren en c: ik doe het ook in 1 jaar en ik haal alleen nog maar hogere cijfers dan op de HAVO.
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Oud 25-05-2007, 11:15
Verwijderd
Ik zou voor twee jaar gaan. Op vavo e.d. zijn ze er alleen op gericht om je te laten slagen en krijg je dus alleen de noodzakelijke kennis. Dat is ook logisch, want je doet het niet voor niets maar in één jaar. Je hebt dus niet alleen meer tijd, maar je krijgt ook meer kennis en uitleg waardoor de kans om een goed cijfer te halen veel hoger wordt.

Mijn cijfers zijn trouwens nauwelijks veranderd. Ik ben ook van havo naar vwo gegaan en het niveau is wel wat anders, maar niet drastisch hoger dan op havo, naar mijn idee. Alleen de leerlingen zijn heel anders.
Oud 25-05-2007, 12:02
Verwijderd
Ik zou het in 2 jaar doen.
Sowieso is VWO een stuk moeilijker dan havo (hoorde ik), dus zal je gemiddelde waarschijnlijk wel iets meer omlaag gaan en ik denk dat het nog veel verder om laag zal gaan als je het in één jaar zou doen.
Advertentie
Oud 25-05-2007, 12:03
Verwijderd
Wauw, wat een up
Oud 25-05-2007, 12:15
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Inderdaad, beetje overbodig.
__________________
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Hbo gekozen terwijl VWO de beste keus was...
PimP88z
21 01-07-2010 19:57
Algemene schoolzaken Mogelijkheden na schoolverlaten in 5 VWO
Expose Yourself
16 03-07-2006 12:12
Psychologie stuk over pesten in de schoolkrant... (wil ff jullie mening)
DreamyTheater
72 02-01-2005 19:02
Algemene schoolzaken Ik zoek maar weer eens een andere opleiding (poging 80)
AJMouse
52 16-10-2004 18:59
Psychologie Wat moet ik doen? (ook al over school enz.)
Juliah
22 08-01-2003 15:20
Algemene schoolzaken overstappen van 5vwo -> 5havo
verwijderen_aub
3 09-01-2002 22:48


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:12.