Oud 05-10-2018, 18:05
Angelique_100
Angelique_100 is offline
Hallo,

Ik moet een presentatie houden over mijn sectorwerkstuk binnenkort. Ik wil liever geen standaard powerpoint maken en presenteren maar iets doen wat meer uniek is. Mijn sectorwerkstuk ging over orgaandonatie en -transplantatie. Weet iemand misschien een leuk idee hoe ik mijn presentatie kan houden?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-10-2018, 07:29
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Maak het interactief met bijvoorbeeld een quiz. PowerPoint is prima, maar te veel mensen zetten gewoon al hun info op hun slides en lezen dat voor. Je tekst vervangen door plaatjes kan ook helpen.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 06-10-2018, 11:25
Verwijderd
Er zijn een aantal basisregels voor presentaties die maar weinig mensen kennen. Een van de allerbelangrijkste is dat je kostte wat het kost moet voorkomen dat er een Death-By-Powerpoint-moment ontstaat, waarbij mensen letterlijk in slaap knikkeren.
DBP ontstaat over het algemeen door een combinatie van factore:
- Als je een 45 minuten presenteert zijn ongeveer 15 slides (exclusief introductieslide voor jezelf en afsluitende slide met VRAGEN!?/QA?!) meer dan genoeg: Kan je de informatie niet overbrengen in 15 slides? Dan begrijp je de stof niet goed genoeg
- Uitzondering op bovenstaande regel is als je veel foto's moet laten zien, deze hoef je ook niet mee te tellen. Denk aan vooruitgang van iets dat groeit of hoort te groeien.
- Ken je eigen presentatie; het scherm is voor het publiek, niet voor jou: Jij staat met je rug naar het scherm behalve als je iets aanwijst.
- Oefen de toon van je presentatie: Als je goed kan vertellen dan kan een presentatie over het onderwerp wat je het minst interessant vindt op de hele wereld heel leuk worden!
- Slides ondersteunen je presentatie en zijn niet je presentatie zelf (zoals Pluis al zei). Verklap niet teveel informatie en praat het aan elkaar.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2018, 13:15
Verwijderd
Als je liever geen powerpoint gebruikt kun je Prezi of Google slides eens bekijken, er zijn heel veel alternatieven te vinden.

Wanneer ik moet presenteren probeer ik altijd de aandacht van mijn publiek te trekken door een of meerdere interessante of grappige plaatjes in de presentatie te verwerken die ook daadwerkelijk een toegevoegde waarde hebben. Daarmee breek je een beetje het ijs voor zowel je publiek als voor jezelf (mocht je last hebben van zenuwen). Zo moest ik laatst voor school een presentatie geven die visueel aantrekkelijk en spicy was, daarom had ik een animatie van een hete peper met vuur in de presentatie gestopt en iedereen hing gelijk aan mijn lippen.

Zorgen dat de slides niet teveel aandacht trekken zodat ze afleiden van je vehaal. Zoals eerder gezegd moet het ondersteuen, het is een hulpmiddel. Niet te langen zinnen, maar steekwoorden, maximaal 2 plaatjes per slide, etc. Google desnoods een beetje naar analyses op de presentaties van Steve Jobs.

En bovenal, zorg dat het een goed lopend verhaal is waarbij alle slides op elkaar aansluiten en waar een logosche volgorde in is verwerkt. Sluit de presentatie af met een bedankje voor de aandacht van je publiek en geef een conclusie en samenvatting. Mijn docenten waarderen het enorm als je eindigt met een quote, maar dat is meer bijzaak dan vereist.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2018, 14:07
Verwijderd
Citaat:
Als je liever geen powerpoint gebruikt kun je Prezi of Google slides eens bekijken, er zijn heel veel alternatieven te vinden.
Nee, doe maar niet.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2018, 14:29
Verwijderd
Er is niets mis met alternatieven voor Powerpoint, mits de animatie en het design wordt afgestemd op het onderwerp van de presentatie. Sommigen waarderen het als het niet zo statisch is of als ze een keer een onbekend design zien (want die van Powerpoint kent iedereen nu wel voort).

Uiteraard kun je er ook voor kiezen om het schip in de haven te laten en de veilige uitweg te kiezen door de standaard te gebruiken, net als iedereen. Mijn voorkeur gaat daar overigens ook naar uit.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2018, 14:33
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Er is niets mis met alternatieven voor Powerpoint, mits de animatie en het design wordt afgestemd op het onderwerp van de presentatie. Sommigen waarderen het als het niet zo statisch is of als ze een keer een onbekend design zien (want die van Powerpoint kent iedereen nu wel voort).

Uiteraard kun je er ook voor kiezen om het schip in de haven te laten en de veilige uitweg te kiezen door de standaard te gebruiken, net als iedereen. Mijn voorkeur gaat daar overigens ook naar uit.
De eerste keer is Prezi echt heel cool, zeker als je nog op de middelbare school zit, maar na een paar slides ben je vooral aan het kijken naar de animaties en overgangen, en luister je totaal niet meer naar degene die vertelt.

Je presentatie hoeft er niet fancy uit te zien, het moet puur ondersteuning bieden. Je verhaal moet eigenlijk zo boeiend zijn dat dat hetgene is wat de mensen bijblijft.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 06-10-2018, 14:36
Verwijderd
Ik begrijp dat je het postuleert als (goede) vuistregel pretlock maar de 15-slides per deck heb ik vaak genoeg stuk zien gaan en niet omdat men de materie niet meester was en ook geen sprake was van death by Powerpoint
Met citaat reageren
Oud 06-10-2018, 19:09
Verwijderd
Citaat:
Ik begrijp dat je het postuleert als (goede) vuistregel pretlock maar de 15-slides per deck heb ik vaak genoeg stuk zien gaan en niet omdat men de materie niet meester was en ook geen sprake was van death by Powerpoint
Ja, product slides. Ugh. Die horen dan ook niet gepresenteerd te worden maar als referentie mee te worden gegeven.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2018, 19:10
Verwijderd
Maargoed, vuistregels zijn niet voor niets dat; vuistregels, geen officiële regels.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2018, 19:38
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Ik word altijd een beetje wagenziek van prezi
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 06-10-2018, 19:56
Verwijderd
Citaat:
Ik word altijd een beetje wagenziek van prezi
Dat word ik zelfs al van die debielen die erop staan keynote te gebruiken. Inferieur schijtprogramma.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2018, 20:38
Arrow
Avatar van Arrow
Arrow is offline
Citaat:
Dat word ik zelfs al van die debielen die erop staan keynote te gebruiken. Inferieur schijtprogramma.
Valt best mee hoor...

Hier spreek een keynote gebruiker
__________________
HANDTEKENING
Met citaat reageren
Oud 06-10-2018, 21:03
Verwijderd
Citaat:
Valt best mee hoor...

Hier spreek een keynote gebruiker
Voor het bedrag wat jij neergelegd hebt voor je MacBook heb ik een Alienware gekocht met 64GB geheugen, 1TB SSD (Samsung 970 Pro), core i9 en een Geforce GTX 1070/8GB en ik had nog geld over om een retourticket naar de VS te kopen.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2018, 21:05
Arrow
Avatar van Arrow
Arrow is offline
Citaat:
Voor het bedrag wat jij neergelegd hebt voor je MacBook heb ik een Alienware gekocht met 64GB geheugen, 1TB SSD (Samsung 970 Pro), core i9 en een Geforce GTX 1070/8GB en ik had nog geld over om een retourticket naar de VS te kopen.
..
__________________
HANDTEKENING
Met citaat reageren
Oud 06-10-2018, 21:07
Verwijderd
Oh, nog vergeten 144Hz G-Sync scherm...
Met citaat reageren
Oud 06-10-2018, 21:11
Arrow
Avatar van Arrow
Arrow is offline
Citaat:
Oh, nog vergeten 144Hz G-Sync scherm...
Hou maar op..
__________________
HANDTEKENING
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken de effectiviteit van presenteren
ThijsKwakkenbos
2 01-06-2015 10:45
Studeren Veel presenteren op het WO?
ADO070
5 13-01-2013 10:49
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Engels presentatie
jenniferalyssa
5 09-05-2012 17:01
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen presentatie engels
Verwijderd
10 16-01-2011 18:51
Algemene schoolzaken Presentatie Angst
Mii annepanne
6 09-10-2007 14:07
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Maatschappijleer presentatie
Sunshine1988
3 20-04-2004 21:50


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:15.