Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-09-2002, 21:10
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Zutphen
39.000 inwoners.
Agglomeratie met 60.000 inwoners.
De agglomeratie bestaat uit Zutphen, Warnsveld en Eefde.

Samenvloeïng van IJssel en Twenthekanaal.
Een van de grootste binnenvaartsluizen van Nederland, in het Twenthekanaal. Bunkerstation voor de scheepvaart. Twee jachthavens.

Spoorlijnen in 5 richtingen. 12 treinen vertrekken hier per uur. Rechtstreeks naar o.a. Deventer, Zwolle, Arnhem, Nijmegen, Den Bosch, Tilburg, Breda, Roosendaal, Hengelo, Apeldoorn, Winterswijk. Onderhoudscentrum Strukton (spooronderhoud) en thuisbasis van veel werktreinen. Rail-infra-centrum Oost-Nederland. Belangrijke onderhoudswerkplaats dieseltreinen.
Eindpunt van 4 stoptreinen.

Ook komen 13 buslijnen bij het station samen uit alle richtingen.
Drie stadsbuslijnen.

Knooppunt van N-wegen.
N314 Doetinchem
N319 Winterswijk
N345 Apeldoorn
N346 Hengelo
N48 Arnhem
N48 Deventer-Ommen
N826 Laren

Een van de oudste stadsrechten van Nederland, uit 1100, de stadsrechten van o.a. Arnhem en Zwolle zijn op die van Zutphen gebaseerd.

Industriestad, cultuurstad, woonstad, winkelstad, financieel en juridisch dienstencentrum.

Rechtbank, met verzorgingsgebied van Harderwijk, Apeldoorn, Doetinchem, tot Winterswijk. 2 gevangenissen, Huis van bewaring en jeugdinrichting.
De Zutphense rechtbank was o.a. betrokken bij de Puttense moordzaak en het meisje van Strand Nulde; beide gebieden vallen onder het Zutphense arrondissement.

Allerhoogste opleiding van Nederland: de opleiding voor toekomstige rechters. Politie-academie, en Justitieel Forensisch Centrum. Hoofdkantoor politie-district IJsselstreek.
Veel advocatenkantoren en notarissen zijn in Zutphen gevestigd.
Ook een districtskantoor van de Douane heeft op een van de bedrijventerreinen een nieuw kantoor gevonden.

De Zutphense brandweer heeft niet alleen een belangrijke ondersteunende functie voor de gehele regio met o.a. een gloednieuwe Mercedes-hoogwerker, maar ook op het gebied van rampenbestrijding en coördinatie van (militaire) helikopterinzet bij het bestrijden van bosbranden op de Veluwe is de Zutphense brandweer aangewezen als coördinator.

Onderwijscentrum, met rechters-opleiding (Studiecentrum Rechtspleging), politie-academie, 5 scholen voor alle niveaus tot Gymnasium, en het ROC Aventus. Talrijke basisscholen en ook scholen voor speciaal onderwijs hebben in Zutphen een locatie gevonden. Zutphen biedt hiermee werkelijk alle opleidingsniveaus, met uitzondering van HBO en WO, echter wel de post-WO studie voor magistraten in opleiding.

Ziekenhuis met verzorgingsgebied van 100.000 personen. Ambulance-dienst met iedere 3 jaar nieuw materieel en daarmee al jarenlang de modernste ambulancedienst in de wijde omgeving.
Groen, maar druk.
Kleinschalig, maar grootstedelijk.

Druk winkelgebied met veel bekende en kleine kledingzaken, en tientallen cafés en restaurants. Twee 4-sterren hotels en enkele 3-sterren hotels zijn in en rond het centrum te vinden.

Op financieel terrein zijn vestigingen van alle banken te vinden: Postbank, Rabobank, ABN-AMRO, SNS Bank, ING Bank, maar ook Fortis Bank. Enkele grote notaris-kantoren zijn in en om de stad gevestigd.

Enkele grote fabrieken, waaronder een staalfabriek, een gasbedrijf, en een grote meubelboulevard hebben Zutphen als vestigingsplaats gekozen.

-----------
Nu aan de rest de beurt: maak zoveel mogelijk reclame voor jouw stad/dorp!
Advertentie
Oud 26-09-2002, 21:12
Verwijderd
Ehh...Nijmegen, Nijmegen, altijd zon en nooit eens regen?
Oud 26-09-2002, 21:14
Knutselsmurfie
Avatar van Knutselsmurfie
Knutselsmurfie is offline
interesting

Maar eh ik woon niet in een stad.... meer in een van dat je zegt zeer-kleine-boerennederzetting-gehucht. Maargoed, naast dat je van alles veraf zit, er weinig te beleven is en er weinig winkels zijn, is het er zeer cool hoor

Nee maar, een paar goede vrienden van mij wonen er en mijn werk (C1000).. dus ach, ik heb het hier naar mn zin. Ik zou er niet weg willen....
__________________
I don't ask for much, but enough room to spread my wings | You can fool some people sometimes, but you can't fool all the people all the time
Oud 26-09-2002, 21:17
kHebTrekInWatLekkers
Avatar van kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
Ik vraag me af of er vraag is naar topics zoals deze....


__________________
Ik heb trek in wat lekkers
Oud 26-09-2002, 21:25
Monica
Avatar van Monica
Monica is offline
Dat hoef ik niet te doen. Zonder ook maar één woord is al duidelijk dat Gouda dé stad van Nederland is.
__________________
This is our last dance.
Oud 26-09-2002, 21:26
Mr.Oizo
Avatar van Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Maastricht: het is de gezelligste stad van Nederland
__________________
Mr.Oizo als vaste forummer: 27-04-2000 - 13-11-2006. Daarna passief lid geworden.
Oud 26-09-2002, 21:33
Verwijderd
Oldenzaal, de glimlach van Twente
Oldenzaal is een wereldstad, een metropool. Vele rondwegen en viaducten zijn de afgelopen 5 jaar gerealiseerd. Wij zijn ook de enige "stad" boven de Maas die Carnaval viert (geweldig Dat heb ik weer, gaat mijn vader ergens naartoe verhuizen om te werken, is het de enige stad boven de Maas de Carnaval viert )
Oud 26-09-2002, 21:37
Verwijderd
Citaat:
Swami Salami schreef:

oudste stad van Nederland en dat al bijna 2000/1900 jaar
2 Hema's
trein naar zutphen


En natuurlijk Plein 1944, 'lelijkste plein van Nederland' :0
Oud 26-09-2002, 21:38
Boogie
Avatar van Boogie
Boogie is offline
ligt ff wat te dicht bij deze topic: http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=229032
__________________
Maar dat geheel ter zijde.
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Plaats hier gedichten die je mooi vindt van bekende dichters.
Dreamerfly
106 28-12-2004 21:45
Levensbeschouwing & Filosofie De hemel als 'eindstation'?
wondersbestaan
151 23-03-2004 09:35
De Kantine Groot Moppentopic [1]
Negrotiator
82 16-01-2004 07:44
Levensbeschouwing & Filosofie Dag des Oordeels
Mujahidien
82 24-02-2002 21:59
Levensbeschouwing & Filosofie Het verschil tussen de Bijbel en de Qu’ran gebaseerd op een lezing van dr. Gary Mille
Mirage2000
137 18-02-2002 08:16
Verhalen & Gedichten Kritiek (dus niet reageren als je niet tegen kritiek kan!)
Tantalus
31 02-02-2002 10:36


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:31.